Welk hondenras voor mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nicci88

Re: Welk hondenras voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:23

beagle dan?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:24

of een cane corso? groot maar wel lief

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:45

Is een beagle een beetje waaks?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:50

een beagel blaft al al hij maar denkt wat te zien. zijn jachthonden. een boxer is wel heel geschikt is superbraaf tegenover kinderen. heel waaks en houd ook van een potje stoeien ook blijven ze er lang jeugdig. die van ons was bijna 12 en nog altijd in voor potje stoeien. wel moet je dan een boxer zoeken met een lange neus die kunnen beter tegen warmte. ze kunnen minder goed tegen de kou vanwege een dunne enekele vacht.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:51

Dat moet hier geen probleem zijn Haha! maarre, lange neus? Ik ken alleen boxers met platte neus....

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:52

Wij hebben een witte herder. Officieel een Amerikaans-Canadees maar ze neigt qua uiterlijk wat naar het Zwitserse type (die ik persoonlijk mooier vind). Supersuper mooie honden, ze zijn over het algemeen: zwaaks, niet zo'n zenuwpeesjes als de duitse, een gouden karakter(maar dat hangt natuurlijk ook van de opvoeding af), ze willen graag voor je werken en ook erg aanhankelijk. Je hebt ze in kort, halflang en lang. Ik kan ze je zeker aanbevelen.

Ik heb ook van horen zeggen dat Entlebuchers ook hele fijne honden zijn. Maar die hebben wel wat langer haar..

Ik zou geen labrador aanraden, dat zijn enorm energieke, eigewijze honden en miss minder goed idee voor kinderen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:54

Golden Retriever lijkt me toch erg geschikt Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:54

er zijn een paar boxers met lange neus je ziet ze niet erg vaak.
ze zijn zowieso mooier en hebben minder afwijkingen.

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:56

Wij hebben twee Rhodesian Ridgeback's. Ze zijn kort harig en lief voor kinderen. Ook zijn ze erg waaks en niet zo erg groot.

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:59

Oeh een witte herder, dat klint fantastisch, heb je een foto?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:02

Op een boederij vlakbij onze stal loopt een Duitse staander rond. Dat zijn ook hele goede waak/erf honden en vriendelijk naar kinderen. Wel zijn het jachthonden, maar dat zijn terriers ook en als je met terriers om kunt gaan dan is een duitse staander goed te doen. Die zijn over het algemeen wat minder eigenwijs Knipoog

Ook een friese stabij is een leuke hond, lekker enthousiast en goed met kinderen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:08

Wij hebben zelf een boxer... M'n broertje kan er mee doen en laten wat die wil, valt nog mee dat 'ie nog nooit heeft gebeten..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:10

LittleAnn schreef:
Oeh een witte herder, dat klint fantastisch, heb je een foto?

Hier enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:16

een Mechelse Herder.
Afbeelding
of een Cavalier King Charles Spaniel (mijn favo ras) Tong uitsteken
Afbeelding

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 20:33

Die witte herder is echt een droom, fantastisch mooie hond! Die ga ik hier nooit vinden op het eiland, die zal ik moeten importeren! Is het een bekende soort hond, ik heb nog nooit een witte herder gezien? Heb ji geen puppies in de maak Haha!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:14

LittleAnn schreef:
Die witte herder is echt een droom, fantastisch mooie hond! Die ga ik hier nooit vinden op het eiland, die zal ik moeten importeren! Is het een bekende soort hond, ik heb nog nooit een witte herder gezien? Heb ji geen puppies in de maak Haha!

Ik ben ook bang dat die (nog) niet bij jou in de buurt worden gefokt Knipoog . Hier in Nederland komen er steeds meer fokkers (dat betekent gelukkig ook dat de prijs voor de puppies daalt Knipoog ). Wijzelf hebben onze Kira in Veldhoven gehaalt. De vader en moeder waren/zijn fijne honden en het zag er daar allemaal netjes uit. Mocht je interesse hebben kan ik je wel even pb'en met de gegevens als ik die zo 123 kan vinden.

Als je echt van plan bent er een te importeren dan is dat echt de moeite waard. Het zijn hele fijne honden.

enkele links voor info:
http://www.xs4all.nl/~dupride/WitteHerderSite/geschiedenis/geschiedenis.html#oms
http://www.whiteshepherd.info/werkhonden.htm
http://www.hondenplaza.nl/page/rasWitteHerder.php
http://www.zwhvn.nl/

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 04:42

ik verbaas me echt een beetje over zulke topics...

een TS die eigenlijk niet zo goed weet wat ze wilt, ook niet bijzonder veel info geeft.. de meest uiteenlopende rassen vliegen voorbij, diverse rasgroepen en het gaat vooral over het uiterlijk.

zo kies je toch geen hond? tuurlijk snap ik, dat je land en woonsituatie moet passen bij een type hond, qua vacht in dit geval vooral.

maar waar heb jij ( ts dus) ervaring in? wat wens en eis je nog meer van een hond?
misschien is het handig om eerst zelf wat te verdiepen in rassen en kenmerken, als je het hier vraagt, promoot praktisch iedereen zijn of haar eigen favo ras.. en dat is nou niet direct de juiste graadmeter Knipoog

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:27

Baroen dit zal mijn eerste eigen hond worden, zelf hadden we thuis twee terriers, gekozen op innerlijk en uiterlijk die uiteindelijk allebei totaal anders bleken dan de rasinfo die we hadden opgezocht.....Daarmee wil ik zeggen dat karakteriesen leuk zijn, maar dat moet in de praktijk nog maar blijken...
Ik zelf heb die twee alles geleerd en naar de puppytraining geweest e.d.

Baroen zoveel eisen heb ik dus niet, dat is het hem nou juist. Qua innerlijk, ik heb alleen ervaring met terriers, meer niet dat maakt het er niet makkelijker op.
Het leek me handig als ik wat rasnamen zou kunnen krijgen om eens rond te gaan snuffelen op internet, dus qua innerlijk en uiterlijk. De herder stond bijvoorbeeld al als potentieel goed i.v.m. het karakter dat ik zoek, en die witte herder vond ik heel mooi.

Je verbaast je over dit soort topics? Waarom is me nog niet duidelijk, vind je dat ik specifieker moest zijn over de karaktereisen? Of wat is het dat je precies niet goed vindt?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:29

Wat dacht je van een poedel?
Makkelijke hond, makkelijke vacht die je zowel kan laten groeien als af kan scheren, geweldige gezinshond, maar toch waaks. Ik ken er een heeeeeeeleboel, en vind het echt geweldige honden!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:29

Maare witte herder heeft wel een dikkere vacht hoor. die zal het behoorlijk warm krijgen dan...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:59

LittleAnn schreef:
Baroen dit zal mijn eerste eigen hond worden, zelf hadden we thuis twee terriers, gekozen op innerlijk en uiterlijk die uiteindelijk allebei totaal anders bleken dan de rasinfo die we hadden opgezocht.....Daarmee wil ik zeggen dat karakteriesen leuk zijn, maar dat moet in de praktijk nog maar blijken...
Ik zelf heb die twee alles geleerd en naar de puppytraining geweest e.d.

Baroen zoveel eisen heb ik dus niet, dat is het hem nou juist. Qua innerlijk, ik heb alleen ervaring met terriers, meer niet dat maakt het er niet makkelijker op.
Het leek me handig als ik wat rasnamen zou kunnen krijgen om eens rond te gaan snuffelen op internet, dus qua innerlijk en uiterlijk. De herder stond bijvoorbeeld al als potentieel goed i.v.m. het karakter dat ik zoek, en die witte herder vond ik heel mooi.

Je verbaast je over dit soort topics? Waarom is me nog niet duidelijk, vind je dat ik specifieker moest zijn over de karaktereisen? Of wat is het dat je precies niet goed vindt?

Baroen niet alleen, ik verbaas me ook steeds over dit soort topics. Er wordt een heel beknopte beschrijving gegeven, en iedereen begint zijn favoriete hond in het topic te gooien, hoewel die vaak zelfs niet aan je eisen voldoen (je vraag bv een middelgrote hond, maatje kleiner dan labrador.. Waar komt men mee aandraven? Cane Corso, bullmastiff, duitse dog, rodhesian,... Dat zijn al geen middelgrote honden meer. Of je geeft aan dat hij met de kinderen moet kunnen spelen, bovensvernoemde honden zijn daar al niet zo makkelijk in, bv een mechelse herder al zeker niet, maar ook die wordt aangeprezen).

Tuurlijk blijken de karakteristieke eigenschappen van in die boekjes nooit volledig te kloppen, en natuurlijk zijn er ook wel mechelse herders die goed met kinderen omkunnen. Maar die eigenschappen zijn daar niet zomaar neergeschreven, die staan daar omdat het grootste percentage van de honden van dat bepaald ras die eigenschappen beschikken.

Daarnaast vind ik inderdaad dat je specifieker moet zijn over je eisen. Droom eens weg, binnen twee jaar is je hond volwassen.. Wat ga je dan met je hond doen en wat verwacht je van die hond??
-waken
-met kinderen omkunnen
-kortharig
-Wil je een hond om gewoon op je erf laten te lopen? Of wil je meer met die hond gaan doen?
-Moet het echt specifiek een gezins-knuffelhond worden?
-Wil je iets in de sport gaan doen? (gehoorzaamheid, doggydance, agility, schapendrijven, pakwerk, shows,...)
-Mag je hond een 'moeilijk' karakterkopje zijn, of wil je hond die supergraag luisterd naar al wat je hem wil leren en staat te springen als je er iets van vraagt?
-Wil je lange intensieve wandelingen gaan doen?
-Hoe gaat de hond zijn standaarddag eruit zien?

Begrijp je wat ik bedoel?
Ik kan nu ook intuïtief een hond gaan noemen, waarvan ik op deze moment denk dat het wel iets voor jou zou zijn, maar met al die bijkomende dingen kan het heel goed zijn dat die hond eigelijk absoluut niet bij jou past.(namelijk een australian cattle dog. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _Naava.jpg , kortharig, kleiner dan een labrador maar toch niet heel klein, gefokt als drijver en bewaker van het vee dus het waken zit er wel in. Maar dan moet je natuurlijk wel een mega intelligente hond willen, en de mogelijkheid hebben om hem daar ook in uit te dagen. Zonder uitdagingen ben je het beest gewoon aan het pesten..)

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 02:22

Citaat:
Daarnaast vind ik inderdaad dat je specifieker moet zijn over je eisen. Droom eens weg, binnen twee jaar is je hond volwassen.. Wat ga je dan met je hond doen en wat verwacht je van die hond??
-waken
-met kinderen omkunnen
-kortharig
-Wil je een hond om gewoon op je erf laten te lopen? Of wil je meer met die hond gaan doen?
-Moet het echt specifiek een gezins-knuffelhond worden?
-Wil je iets in de sport gaan doen? (gehoorzaamheid, doggydance, agility, schapendrijven, pakwerk, shows,...)
-Mag je hond een 'moeilijk' karakterkopje zijn, of wil je hond die supergraag luisterd naar al wat je hem wil leren en staat te springen als je er iets van vraagt?
-Wil je lange intensieve wandelingen gaan doen?
-Hoe gaat de hond zijn standaarddag eruit zien?

Begrijp je wat ik bedoel?

Ja nu snap ik wat beter wat er bedoelt wordt. Ik wil een lieve, waakse hond die zowel op het erf als bijvoorbeeld tijdens een wandeling of zwempartij gehoorzaam is, die trouw is aan zijn eigen bazen maar die niet vriendelijk is voor iedereen (lees indringers)
De standaarddag gaat bestaan uit op het erf spelen met een ander hondje, terrein bewaken, en aan het einde van de dag samen spelen en buiten zitten. In het weekend dan lekker erop uit, zwemmen in de zee, lekker wandelen...Geen lange intensieve wandelingen o.i,d, daar is het hier geen geschikt climaat voor. Het liefste dus een hond met korte vacht ivm het weer (al heb ik hier ook poolhonden gezien?). Ik zou dus een hond willen die graag luistert naar mij en die graag leert. Hoeft niet op sportniveau, maar op gebied van gehoorzaamheid moet het in orde zijn.

Bedankt in elk geval voor de uitleg, want ik snapte die opmerkingen niet helemaal goed.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:34

Ik zou geen bullterrier of beagle kopen als ik jouw was!
Die hebben allebei ras eigenschappen die niet leuk kunnen zijn als je kids hebt!
Jaa een beagle is binnen wel de ideal gezinshond.. maar buiten dan ben je hem kwijt!
Het komt enkel voor dat een beagle buiten luisterd de meeste niet!
Een witte herder als je die leuk vindt, zou ik daar voor gaan! Met de goede opvoeding de ideale gezinshond, waar je wel uren mee moet wandelen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:57

Ik zou denk ik zoweizo geen terrier nemen.. Die hebben veel beweging nodig. En verder, als je een bullterrier (mensen, voel je alstjeblieft niet aangesproken) neemt, dan heb je veel ervaring nodig wil je die goed onder de duim kunnen houden. ZIjn echt geen geschikte beginnershonden imo..

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:18

Witte herder heb je in verschillende vachtlengtes, kort, halflang en lang. Ze zijn ook wit dus stoten eerder warmte af. Ze hebben zomervacht en wintervacht en passen hun vacht aan aan het klimaat. Ze hebben inderdaad beweging nodig maar als ze gewoon lekker los kunnen lopen is dat voldoende. Alleen als je ze binnen houdt, zullen ze wandelingen nodig hebben. Maar dat is bij ieder ras toch zo?