Fietsen met een hond; Zielig ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fietsen met een hond; Zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:18

Ik weet welk ding je bedoelt en kan ook zo even niet op de naam komen. Het lijken mij ondingen. Ik heb er geen ervaring mee maar heb altijd het idee dat je fiets zo onder je vandaan kan worden getrokken.
Overgens fietsen wij wel met twee honden, naja mijn vader dan. Allebij aan de lijn in een hand en fietsen maar. Het zal zo'n 3 tot 4 uur zijn dat ze in de week naast de fiets lopen, en toch zeker wel 40 tot 70 km in de week.

Overgens vind ik een jaar wel wat jong. Zelf begin ik met fietsen, springen, traplopen ect. als ze een jaar zijn. Met onze boxer waarschijnlijk wel later zelfs.

Juist lekker meenemen naast de fiets als je ziet dat het haar goed doet.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:18

Zolang de hond het geestelijke en lichamelijk het aan kan en er lol in heeft kan het prima. Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:19

Dat heet een springer geloof ik

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:20

Het draven is het beste, hij gebruikt zijn spieren dan goed.
Galoperen zou ik niet snel doen, misschien kleine stukjes, bouw het wel langsaam op!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:25

Klopt das een springer:

Afbeelding

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:26

lijkt me niet heel geweldig Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:35

Het is met name handig voor grotere honden.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:38

ja dat snap ik :p Maar als ineens een andere hond ziet dan heb je eigenlijk niks te zeggen en lig je onderuit Lachen

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:43

Onze DA raadde hetjuist aan om te gaan fietsen met onze hond die HD heeft! Rechte stukken om de spieren in de achterhand sterk te houden! Als je ze maar niet te hard laat gaan dus gewoon meetrappen en niet voor laten trekken!
En een springer kan ik je echt aanraden anders had ik met mijn hond toendertijd (ze is nu 13 dus fietsen doen we niet meer) echt wel een keer in de sloot beland! Lachen

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:46

Hilde_q schreef:
ja dat snap ik :p Maar als ineens een andere hond ziet dan heb je eigenlijk niks te zeggen en lig je onderuit Lachen

Juist dat voorkomt een springer!
Want mijn hond (half boxer/mechelse herder) was echt behoorlijk wild vroeger maar met de springer kon ik juist fietsen zonder onderuit te gaan! Ideaal ding!!!!!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:48

okee Lachen Zo van de foto leek dat namelijk Lachen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:53

Mijn moeder had vroeger een Duitse staander.. en daar ging ze elke dag na dr werk nog 10 km. mee fietsen.. had het dier ook echt nodig want die klapte uit elkaar van de energie Haha!
En mijn vader had 2 boxers die hij ook geregeld met de fiets mee nam.. en reken er maar op dat dat hard ging!!
Naar mijn mening kan dit best, mits je naar je hond blijft kijken en zolang het dier er plezier in heeft Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:55

@ TS: ik vind het niet zielig mits je je tempo aanpast aan je hond.

Vroeger fietste ik regelmatig met onze Herder maar hij is inmiddels 8.5jaar oud dus dat gaat niet meer.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:57

Ik fiets elke dag een uur met mijn 3 honden. Soms vast en soms los maar altijd 'rechtuit' en vaak los, gewoon hun eigen weg (ze luisteren prima..)

en ze worden er echt niet slechter van integendeel! (ze zijn op dieet Bloos net als ik)
het zijn trouwens hondjes van ong 40 cm , meer niet..(stabij x kooiker en 1 'volle' kooiker)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:58

Hilde_q schreef:

Ik heb 3 best wel felle teefjes maar ze luisteren zo goed dat ze weten dat ze het niet mogen!
Mijn vader fietst ook graag met ze..Haha!
Mijn ma durft het niet aan.. maar als ze gaan gaan ze hard hoor!Remmen is dan een hele kunst, vooral als het onverwacht was Tong uitsteken

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:21

ik vindt het niet zielig.
wy hebben een sheltie, (kleine collie)
en die loopt ook gerust naast de fiets.
wel "dravend" omdat "galloperen" niet goed is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:24

Hilde_q schreef:
Hee bokkers Lachen
Ik heb een 10 jarig malteser-leeuwtje die al een hoop heeft meegemaakt. Ze heeft geen baarmoeder meer en heeft in het begin van het jaar een infectue gehad. Ook heeft ze net voor de zomervakantie een hersenbloeding gehad. Daarvan is ze nu zo goed als genezen. Lachen Gelukkig Lachen

Nu meot ik voor mijn blessure veel fietsen een aangezien Kwinie ( die hond) nu ook weer mag gaan bewegen neem ik haar iedere dag een kwartier langs de fiets mee Lachen

Nu kwam ik een wildvreemde tegen die zei dat het zielig was voor een kleine hond om zo mee te fietsen ?

Nu graag jullie mening ; wel onderbouwd aub Lachen

Groetjes Hilde Doei!

Ja dat is zielig, jij bepaalt het tempo, de kussentjes hebben veel te lijden zo op het wegdek, de nagels slijten te snel en een hond rent nooit 15 minuten achter elkaar. Ga lekker zelf sporten en laat je hond ergens los zodat hij lekker kan rennen. De fietshonden lopen ook altijd op hun laatste loodjes als je goed kijkt. Zeker als het warm weer is in de zomer is het gewoon dierenmishandeling. Het wegdek is warm, de warme lucht net boven het wegdek bevat te weinig zuurstof voor ze, het is dan gewoon een kwelling. Zie ze ook wel eens op de fiets en het dier los er achteraan, dat dier weet gewoon niet meer hoe hij het bij moet houden, of de eigenaar gaat trimmen en hond ook mee. Wat bezielt ze!!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:27

Ik deed het ook hoor, met m'n klein straathondje.
Die doet niet liever.
Bij de mijne zijn we (na het conditie op te bouwen) dagritjes beginnen maken met tussenstopjes om eens uit te blazen en te drinken.
Terwijl we weg waren had ik mijn doggycar mee en lag mijn bejaarde labrador te genieten van het buiten zijn.
Hij heeft nl artrose en kan niet goed meer lopen maar hij geniet van het buiten zijn Lachen

Denk dat het goed mogelijk is hoor, wat jij vertelt is echt wel haalbaar voor je hondje.
Luister en kijk gewoon naar je hondje.
Die geeft het wel aan Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:27

wil je ook even mijn andere berichtjes lezen ? ik laat haar op haar tempo rennen, ik stop na 5 minuten, 5 minuten rust dan weer 5 minuten en dan zijn we weer thuis Knipoog

Wel fijn als je de volgende keer het hele topic leest Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:28

whisperramse : Bedankt Lachen Ze heeft geen last van artrose o.i.d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:32

Wat is volgens jouw het nut hiervan?? Echte honden mensen doen dit niet hoor. Maar je moet het zelf weten, is jouw hond en jij vraagt of het zielig is...,dus....

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:34

moet een hond dan de hele dag binnen zitten ? Lachen waarom adviseren DA's het dan ? Lachen

En het nut: mijn hoofd nog laten leven ipv laten wegrotten

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:34

Nou Russel, je moet niet alles over één kam scheren.
Als ik kijk naar mijn hond (bordercollie x labrador) die vind het echt geweldig om mee te rennen met de fiets. En ja ik bepaal het tempo, maar dat is altijd lager dan het tempo wat ze zelf zou willen. Ze is dan alles behalve aan het einde van haar latijn als we thuis komen hoor als het aan dr zelf lag doen we nog een rondje.
Daarnaast rent ze gewoon in de berm dus last van het wegdek of afgesleten pootjes heeft ze ook niet Knipoog .
Nu moet ik wel zeggen dat ze echt mega veel energie heeft, ik zou het met mijn andere hondje nooit doen. Die is gewoon niet geschikt voor fietsen.
Maar die eerste hond wel, sterker nog haar loopconditie is bijna beter dan die van mij dus ze heeft gewoon nog heel veel energie over als we alleen een beetje gaan wandelen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:36

Lest schreef:
Nou Russel, je moet niet alles over één kam scheren.
Als ik kijk naar mijn hond (bordercollie x labrador) die vind het echt geweldig om mee te rennen met de fiets. En ja ik bepaal het tempo, maar dat is altijd lager dan het tempo wat ze zelf zou willen. Ze is dan alles behalve aan het einde van haar latijn als we thuis komen hoor als het aan dr zelf lag doen we nog een rondje.
Daarnaast rent ze gewoon in de berm dus last van het wegdek of afgesleten pootjes heeft ze ook niet Knipoog .
Nu moet ik wel zeggen dat ze echt mega veel energie heeft, ik zou het met mijn andere hondje nooit doen. Die is gewoon niet geschikt voor fietsen.
Maar die eerste hond wel, sterker nog haar loopconditie is bijna beter dan die van mij dus ze heeft gewoon nog heel veel energie over als we alleen een beetje gaan wandelen.

Ja dat is met die van ons ook ondanks haar ras. Knipoog Na het wandelen loopt ze nog te hyperen en ze vind wandelen niet heel leuk. Verder fiets ik wel eens naar het bos. En laat haar dan even rondrennen en vaak neem ik dan mijn paardje mee Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:55

Ik ben het ook niet helemaal eens met de stelling van russel, uiteraard zit er wel een kern van waarheid in wat betreft de kussentjes en de nageltjes, maar als je verantwoord kleine stukjes met m fietst, is het écht geen probleem hoor!
Net zoals een mens kweekt een hond ook extra eelt onder de voetjes en die nageltjes slijten wel iets, maar dat is echt maar minimaal en het scheelt je daarintegen ook weer knippen.
Maar zo is dat met alles in het leven, doe het met mate en langzaam opbouwen.
Zoals ik het bekijk ben je helemaal niet verkeerd met je hondje bezig!
Ook vind ik de uitspraak échte honden-mensen doen dat niet, wel een beetje overdreven.
Het is nu net of je erg slecht voor je hondje bent, maar dat is in mijn ogen zeker niet het geval.
Gewoon van je fiets-ritjes gaan genieten en in de gaten houden wat je hondje aangeeft. Je merkt dat vanzelf wel!
Veel plezier!!!