En toen had je hond ineens Kennelhoest :\

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimDai

Re: En toen had je hond ineens Kennelhoest :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:43

Bij ons zei de dierenarts ook dat we te maken hadden met kennelhoest maar dit ging niet over. Achteraf was ze er zeer ernstig aan toe (vocht achter de longen e.d) Dus geen kennelhoest. Was ook wel een wat oudere hond hoor maar ze is niet lang daarna ingeslapen. Kon amper adem halen.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:43

verschrikkelijk!!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:30

Kennelhoest heerst ontzettend op het moment. we krijgen dagelijks nieuwe patienten in de praktijk.
Antibiotica is het beste in comb. met Bisolvon. Verder kan je je hond ijs of yoghurt geven. Zo raakt de keel minder geirriteerd. Het liefst ook nat voer ipv droge brokken. dit irriteert teveel.

Als de hond goed gezond is dan de Bordetella enting geven. Deze wordt in de neus gespoten. De normale kennelhoest en de Bordetella zijn beiden 1 jaar geldig. (nieuwe regels)

Wel oppassen met andere honden. Het is zo besmettelijk.

Ook heeft kennelhoest weinig met kennels en shows te maken. Vroeger kregen alleen die honden dat, vandaar de naam. Maar de meeste honden op shows zijn geeent hiertegen. Wij krijgen ook hoofdzakelijk de normale huis tuin en keuken honden met deze problemen. heb zelf twee honden in de africhting die dus ook volledig zijn geent. Elk jaar hoesten ze licht zo'n 2 dagen en dat is het. Dus de enting werkt naar mijn mening goed. Ook doordat ik snel wat mee kan nemen van het werk.

Edit: het is wel verstandig te enten als de hond goed beter is. Ze kunnen daarna zo weer besmet worden. Zeker als het immuunsysteem wat beneden peil is.

Je kan trouwens je hond ondersteunen door het immuunsysteem te ondersteunen. De dierenarts kan de hond daar wat voor geven.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:15

Wilawander schreef:
Kennelhoest heerst ontzettend op het moment. we krijgen dagelijks nieuwe patienten in de praktijk.
Antibiotica is het beste in comb. met Bisolvon. Verder kan je je hond ijs of yoghurt geven. Zo raakt de keel minder geirriteerd. Het liefst ook nat voer ipv droge brokken. dit irriteert teveel.

Als de hond goed gezond is dan de Bordetella enting geven. Deze wordt in de neus gespoten. De normale kennelhoest en de Bordetella zijn beiden 1 jaar geldig. (nieuwe regels)

Wel oppassen met andere honden. Het is zo besmettelijk.

Ook heeft kennelhoest weinig met kennels en shows te maken. Vroeger kregen alleen die honden dat, vandaar de naam. Maar de meeste honden op shows zijn geeent hiertegen. Wij krijgen ook hoofdzakelijk de normale huis tuin en keuken honden met deze problemen. heb zelf twee honden in de africhting die dus ook volledig zijn geent. Elk jaar hoesten ze licht zo'n 2 dagen en dat is het. Dus de enting werkt naar mijn mening goed. Ook doordat ik snel wat mee kan nemen van het werk.

Edit: het is wel verstandig te enten als de hond goed beter is. Ze kunnen daarna zo weer besmet worden. Zeker als het immuunsysteem wat beneden peil is.

Je kan trouwens je hond ondersteunen door het immuunsysteem te ondersteunen. De dierenarts kan de hond daar wat voor geven.

Okeej super bedankt voor de tips/info Lachen
Pff hij hoest nog steeds zo erg... alleen wel minder vaak dan gisteren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:16

Een van onze honden heeft het ook gehad Lachen
Ging snel over hoor.

Maar klinkt idd niet goed...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:48

Een van onze honden heeft het een paar weken terug ook gehad, was echt vreselijk zielig.
Duurde helaas ook lang voordat we erachter kwamen, hij hoest namelijk vaker en piept ook heel snel qua ademhaling (afwijking aan de luchtpijp). Ik ben de eerste dag dat hij echt vaak achter elkaar hoestte gelijk naar de DA gegaan, toen had hij echter al koorts en klonken zijn longen niet goed.
Hij heeft een week lang enorm gehoest, en bleef ook maar overal aan likken (met een grote voorkeur voor de deurmat). Gelukkig bleek hij Bisolvon lekker te vinden, en met ijsblokjes was hij ook heel bij. Inmiddels is hij weer opgeknapt gelukkig.
Ik was heel bang dat hij onze oude lobbes van 13 aan zou steken, die heeft een tijd geleden echt op het randje gelegen (longontsteking, vocht om het hart en gewoon doodziek) en kon dat echt niet hebben. Gelukkig zijn allebei onze andere 2 honden helemaal fit gebleven wonder boven wonder.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:48

En het gaat weer super met mijn hondje Lachen
Hij hoest echt nog heeeeeeeeel af en toe...
Maaar het ergste is weg. Gelukkig maar!!
Nog bedankt voor alle tips Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:41

Wij zijn er ook uit met de enting Haha! De Pneumodog injectie (veelgebruikt!) werkt maar drie maanden. De neusdruppel en een anders hetende injectie gewoon een jaar *LOL*

Fijn dat het weer zo goed gaat!!

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:48

TJah, is een vervelend rotkwaaltje bij honden.
Mijn honden krijgen standaardbegin van de maand december enting tegen kennelhoest.
Aangezien beide bouviers met oud en nieuw altijd in de kennel zitten bij hun fokker vanwege het vuurwerk.
En ik vind het een beetje vreemd dat jullie dierenarts jullie nu pas vertellen dat enten tegen kennelhoest maar 3 maanden werkt.
Dat is bij mij namelijk van begin af aan al bekend en mijn honden zijn nu 7 en 10 jaar.

En op advies krijgen mijn honden het hele jaar door per week een halve zoute haring.
Daar zit namelijk een stof 1 die heel goed is tegen voor komen van kennelhoest.
Ik dacht ook dat het een grapje was maar dit advies komt van de kliniek in utrecht.

Groetjes Natasja

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:26

bedankt voor de tips Lachen

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:54

onze hond ( is nu 8) heeft vroeger als pup ook kennelhoest gehad.
het is wel overgegaan alleen, ze is nu veel meer vatbaarder (kou enzo) dan onze ander hond. Als ze een nacht op de grond heeft geslapen, hoest ze de dagen daarna de hele dag door. maar dat wil niet zeggen dat het bij iedere hond zo is Knipoog Lachen

hopelijk is het snel over! Lachen
sterkte

groetjes

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:35

annepanne schreef:
Niet meer Informatie is een paar week geleden bij de dierenarts gekomen! De werkzaamheidsduur is terug gezet naar drie maanden...

Vind ik knap, heb er toch nog niks van gehoord, werk zelf in een dierenkliniek

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:05

pubelia schreef:
annepanne schreef:
Niet meer Informatie is een paar week geleden bij de dierenarts gekomen! De werkzaamheidsduur is terug gezet naar drie maanden...

Vind ik knap, heb er toch nog niks van gehoord, werk zelf in een dierenkliniek

I

Ik ook en heb het nagekeken en in Duitsland is de enting gewoon 1 jaar geldig. En aangezien in de EU dezelfde regels gelden wat enten betreft.

Las ergens boven het enten in December omdat de honden in een kennel gaan. Het heeft niks met kennels in het bijzonder te maken. Overal waar honden komen is de ziekte overdraagbaar. Dus ook bij het uitlaten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:15

Ik zal morgen het artikel eens van mijn werk meenemen. Als je een beetje rond googled dan lees je wel dat eenmaal enten met Pneumodog sowieso niet voldoende is. Bijvoorbeeld:
Voor de enting tegen kennelhoest (Bordetella) raden wij u aan de Nobivac KC neusdruppels te laten geven door uw dierenarts. De enting is zeer eenvoudig toe te dienen (5 druppels vloeistof in de neus druppelen), geeft al bescherming tegen kennelhoest na 5 dagen en is geldig voor een jaar. De Nobivac KC neusdruppelenting geeft een betere bescherming tegen kennelhoest dan de injectie (Pneumodog) en de neusdruppels hoeven maar 1 keer per jaar gegeven te worden. Dit in tegenstelling tot de injectie Pneumodog, die de eerste keer dat de hond geent wordt 2 keer gegeven dient te worden met 3-4 weken tussentijd, daarna is jaarlijks herhalen voldoende.
Bij twijfel over de juistheid van de entingen kunt u contact opnemen met onze dierenarts (Dierenartsenpraktijk Zunderdorp).
Bron: http://www.dierenpensionamsterdamnoord. ... isen1.html

Zal kijken of ik morgen het artikel even in kan scannen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:52

Maar dan is de Pneumodog (ken ik niet) niet officieel toegestaan. Want de EU regelementen voor entstoffen zegt echt dat de enting maar 1 maal hoeft en dan 1 jaar geldig is. Daar voldoet deze entstof dan niet aan. En mag je er vanuit gaan dat een dierenarts die ook niet gebruikt. (Je neemt toch de langst mogelijk werkende enting neem ik aan).
Mag ik vragen wat bij jullie het prijsverschil is tussen deze beide?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:50

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:58

Scheelt meestal niet heel veel:
Enting pneumodog (kennelhoest) € 33,75
herhaling 1e jaar € 30,-
Enting KC ( neusspray kennelhoest) € 38,75
Bron: http://www.fdegrauw.nl/prijslijst.htm

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 01:07

Annepanne, je hebt gelijk. Ik wist het neit, maar wij hebben ook geen pneumodog.
Verder de prijs verschilt per dierenkliniek hoeveel je waar voor betaald.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:06

Als jullie het wel hadden dan had je het vast wel vernomen idd *LOL*