Hond luisterd echt niet...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Hond luisterd echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:36

Citaat:
De hond van een vriendin van mij luisterd gewoon echt niet.
We hebben van alles geprobeerd maar hij weigerd te luisteren.
Hij heeft bijvoorbeeld een mand en dat noemt ze zijn "plaats" als ze roept: plaats! dan moet hij in zijn mand gaan liggen.
In eerste instantie doet hij dat dan ook wel maar als je even niet kijkt dan kruipt hij steeds weer een stukje verder tot ie weer uit zijn mand is.
Dan is het natuurlijk een kwestie van volhouden en hem steeds weer zijn plaats wijzen maar hij blijft er uit komen, hij ziet het zelfs als een spelletje...
Niks helpt, extreem boos worden, negeren, lief tegen hem zeggen dat ie op zijn plaats moet.

Wanneer word de hond op zijn plaats gestuurd? Het moet niet als straf gebeuren.
Verder zou ik zeggen; kijk eens uit naar een flinke bench, waar het liefste zijn mand in past. Daar kan hij niet uitlopen. Want dit is inderdaad een langste-adem-spelletje die de hond constant wint... de hond krijgt de kans over de baas heen te lopen.
Als je liever geen bench gebruikt, kan je eventueel de ''plaats'' (mand) in een andere, rustige kamer zetten waar de hond geen kwaad kan, bijv. een gang. (Wel even jassen enz. weghalen zo lang) Als hij dan de mand verlaat, heeft het geen nut. Geen aandacht, geen spelletje, niets te doen.

Citaat:
Naast het niet luisteren dat ie op zijn plaats moet trekt hij ook nog is ontzettend aan de riem, zo hard dat ie soms niet te houden is.
Als hij los is dan is het moeilijk hem weer te "vangen" en hij maakt overal een spelletje van.
In huis pakt hij dingen die hij niet mag pakken (schoenen, telefoons, kledingstukken)

Dat is bekend; Rhodi jat ook graag. Het is aandacht vragen en zichzelf een spel verschaffen. Meer geestelijke training kan helpen, maar in Rhodi's geval vind hij het ook gewoon leuk! Knipoog De beste manier is eigenlijk niets laten slingeren... als de hond dan iets pakt wat geen kwaad kan (bijv. een stuk papier) gaat hij zijn gang maar... aandacht krijgt hij niet. Want dat is de helft van het spel. Ook halen wij gewoon de mogelijkheden weg. De papierbak steeds leeghalen? Prima, zetten we die dus een tijdje in een andere kamer. De prullenbak leeg stelen? Deksel erop. Enz. Gelegenheid weghalen is bij hardnekkige gevallen soms de beste oplossing.
Trekken aan de riem is op veel manieren af te leren, mocht dit niet werken, dan is een gentle leadertje een optie.
Los moeilijk terug te krijgen? Ook twee opties. OF de baas loopt weg (hond moet de baas dan wél als leider zien, anders zal hij niet volgen... zonder de baas, de leider, en zonder roedel ben je nl. kwetsbaar) óf je doet hem een tijd aan een lange lijn. Dan merkt hij direct dat ook ver van de baas er nog steeds controle is. Dat heeft bij onze hond fantastisch geholpen.

Voor alle details hierover (trekken afleren, gebruik lange lijn) is een (goede!) hondenschool absoluut aan te raden.

Citaat:
Ze gaat altijd veel met hem fietsen in het bos, maar ik heb ook wel is horen zeggen dat hoe meer beweging je een hond geeft hoe drukker die word, je moet niet zijn lijf trainen maar zijn hersenen.
Maar hoe?

NIET meer fietsen. Dit bouwt alleen conditie OP. Kortom; de hond wil alleen maar méér. Krijgt méér energie. Dus gewoon een fijne lange wandeling en klaar. Hersentraining? Koop een leuk boek over hondenspelletjes. In de meeste boekwinkels en bij bol.com wel te krijgen. Daar staan heel veel leuke oefeningen in. Een Drentse patrijs is een slimme werkhond en moet beziggehouden worden. Tijd voor nieuwe dingen en nieuwe oefeningen!

Citaat:
Eigenlijk doet ie gewoon alles wanneer het hem uitkomt... echt heel vervelend, ik kan nou niet zeggen dat mijn vriendin hem verkeerd opvoed, ja misschien consequenter maar ik kan me heel goed voorstellen dat je na de hele avond worstelen ten einde raad bent...

Ik denk niet dat het zozeer aan de opvoeding ligt, alswel gewoon gebrek aan mentale stimulatie + een teveel aan energie... en ik denk dat de roedelverhoudingen nu ook niet optimaal zijn. Deze hond moet leren wie in de roedel aan het hoofd staat. De baas bepaald.

Nog een tip; als ze doodmoe van hem word, raad ik aan de hond in een kamer te zetten waar hij geen kwaad kan (opnieuw; gang zonder jassen bv). Zet hem uit de roedel!!! Niet woedend worden, gewoon rustig de gang op sturen of bij de halsband pakken en de gang opzetten. Deur dicht... paar minuutjes maar. Alleen de roedelleider heeft namelijk de macht dit te doen. Veel honden vinden dit een echte straf! Werkt bij onze donderstenen fantastisch als ze het écht te bont maken. Scheelt veel frustratie voor de eigenaar, en je doet de hond er geen kwaad mee. Het is een ''straf'' op geestelijk niveau en onderstreept gelijk jou alphapositie.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:55

Goeie tips hierboven.

Maar als je hem eruit zet krijg je zo te horen wel een heel feest aan gejank en gekrabbel e.d.. Daar is het ook weer lastig op reageren denk ik.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:19

ik weet niet waar je vriendin woond, maar het lijkt mij een zeer goede beslissing om naar een goede hondeschool te gaan (echt niet alle honden scholen zijn goed hoor! )

de tips die Nakisha geeft zijn erg goed Lachen

ik hoop dat het lukt.

het is mischien lastig, maar de volhouder wint!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:33

pretletter17 schreef:
ps dat die cursusleidster haar hond destijds aanpakte, was misschien wel nodig... gezien zijn eigenwijze karakter?

Een instructeur moet met zijn/ haar handen van andermans hond afblijven. Uiteindelijk moet de eigenaar het ook allemaal zelf doen dus je schiet er niks mee op.
Maar er zit toch vast wel meer in de buurt?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:33

Citaat:
Maar als je hem eruit zet krijg je zo te horen wel een heel feest aan gejank en gekrabbel e.d.. Daar is het ook weer lastig op reageren denk ik.

Dit valt in de praktijk wel mee, omdat je hem maar enkele minuten eruit zet. (Wij soms maar 2 minuten) Vaak zijn ze in die tijd te verbaast om al te gaan janken. Knipoog (En één van onze twee is een echte jankebal, en zelfs die houd zich stil, hihi)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:48

Als je de rasbeschrijving leest van de Drent kun je denken dat je een Golden of Labrador Retriever in huis haalt. Dit is dus beslist niet het geval. De Drent is een hond met eigenheid en is behoorlijk eigenwijs. Hij kan grensverleggend zijn en als hij de kans krijgt wil hij best de baas zijn. Een consequente opvoeding is daarom van essentieel belang.

Het is belangrijk dat het karakter van de hond bij je past en dat de verwachtingen die je hebt waaraan de hond moet voldoen aanwezig zijn. De fokker kan het beste aangeven welk hondje dat benadert

http://www.vandeflevomare.nl/partridge/ ... aining.php
Zeker even lezen.