islamitische slagerij!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: islamitische lagerij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:58

JoT schreef:
Je weet niet hoe het slachten in z'n werk gaat, maar je vindt het wel zielig? Alle slachtingen in Nederland moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, dus ook de Islamitische.

En daar zit dus het probleem, vind ik echt lachwekkend op sommige momenten hoeveel regels er dan bv tijdens de suikerfeesten worden gebroken maar goed daar mag je meestal ook niks op zeggen.

Wat de slagerij betreft moet het dier gewoon vaak geluk hebben kwa slager

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:59

Quellian schreef:
doom schreef:
ja dat door snijden gebeurt snel ja alleen het schaap heeft een zeer ongelukkige lijdensweg en voelt alles ( er wordt namelijk onder tussen al vanalles uitgetrokkken) Boos!

Hier geloof ik dus weer niets van. Sensatiezoekerij?

Van een scherp mes voel je niets (snij maar eens met een stanley-of scheermes in je vinger) en leegbloeden, tja... Je wordt gewoon suf van bloedverlies, pijnlijk is het niet te noemen hoor.

Het is misschien minder snel dan de pin, maar ik zie het niet als dieronvriendelijk.

Nou het spijt me hoor als ik in mijn vinger snij voel ik toch echt wel pijn hoor .
het is niet het moment dat het gebeurt maar daarna
(komt lucht bij de wond gaat prikken etc )

Mayflower_

Re: islamitische slagerij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:59

In Italië worden de paarden toch ook anders geslacht als hier? Niet overal worden ze zo behandeld. Dat soort filmpjes zijn vaak sensatiebelust. Het zal heus wel eens misgaan, maar waar niet??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:00

Quellian schreef:
doom schreef:
ja dat door snijden gebeurt snel ja alleen het schaap heeft een zeer ongelukkige lijdensweg en voelt alles ( er wordt namelijk onder tussen al vanalles uitgetrokkken) Boos!

Hier geloof ik dus weer niets van. Sensatiezoekerij?

Van een scherp mes voel je niets (snij maar eens met een stanley-of scheermes in je vinger) en leegbloeden, tja... Je wordt gewoon suf van bloedverlies, pijnlijk is het niet te noemen hoor.

Het is misschien minder snel dan de pin, maar ik zie het niet als dieronvriendelijk.

Er wordt idd niet vanalles uitgetrokken terwijl ze nog leven hoor

En ik vind het persoonlijk ook niet dieronvriendelijk, het lijkt meestal zo doordat een schaap veel stuipt. Maar als een schaap de pin krijgt schokken ze ook nog een half uur door terwijl ze al lang dood zijn. Daaraan kun je dus niet aflezen of een dier pijn heeft of niet.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:01

Marjolein_18 schreef:
In Italië worden de paarden toch ook anders geslacht als hier? Niet overal worden ze zo behandeld. Dat soort filmpjes zijn vaak sensatiebelust. Het zal heus wel eens misgaan, maar waar niet??

Ach mij hoor je verder nergens over hoor . Bloos
Mijn vriend zit in de slachtkuikens (het vetmesten)
Dus slachten zelf hoor je me niet over .
Ik vind alleen het feit van nergens een verdoving zo'n banketstaaf manier om aan je eind te komen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:03

Islamitisch slachten is het doorsnijden van de keel, dit moet haast wel gebeuren met een zeer scherp mes, maar dat zal vaak ook een bot mes zijn.

Ik vind het gewoon gruwelijk voor die dieren. Maar goed, dat zijn alle manier van slachten.

Ze kunnen het veel vriendelijker maken met verdovingen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:04

doom schreef:
Nou het spijt me hoor als ik in mijn vinger snij voel ik toch echt wel pijn hoor .
het is niet het moment dat het gebeurt maar daarna
(komt lucht bij de wond gaat prikken etc )

Precies wat je zegt, als er lucht bij komt dan voel je het. Maar als je op dat moment al zoveel bloed bent verloren... Dan maak je het niet meer bewust mee.

Ronja

Ik vind het wel wat hebben, dat ritueel slachten. Inderdaad wordt deze manier gebruikt omdat vanuit het geloof de overtuiging heerst dat dit de meest diervriendelijke manier is. Moslims eten geen niet-Halal vlees, omdat ze vinden dat die dieronwaardig zijn geslacht.

Voor het slachten wordt door de slager toestemming gevraagd aan god (allah) om dit leven te nemen. Dan wordt de halsslagader snel doorgesneden en bloedt het dier dood. Dit gaat heel snel en het dier valt vrijwel meteen flauw.

Vooral het van te voren even stilstaan bij elk dier en wat er gebeurt spreekt mij meer aan, dan in een gewoon slachthuis alle dieren aan de lopende band te slachten.

050206051012

LiNdA1986 schreef:

Nee, dat is lekker... Eet je een gehaktbal, ben je meteen de hele avond verdoofd.

doom

Ik heb het misschien een beetje verkeerd neergezet met het feit dat alles eruit wordt getrokken Knipoog
Ik bedoelde tijdens het keel snijden dat er een aantal dingen uit die keel worden getrokken/gehangen.

excuus hiervoor hihi ik zie namelijk dat er een hoop daarop reageerde maar ik bedoel niet idd darmen of wat dan ook . Bloos

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:05

Vriendin van mij die heeft bij een kippenslachterij gewerkt. Daar vielen ook regelmatig de kippen van de haak of wat dan ook. Dan hadden ze ook hun nek gebroken.

Kijk het kan overal misgaan. Maar ik heb er niks op tegen dat de dieren daar anders geslacht worden als hier. Als ze maar weten wat ze doen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:05

doom schreef:
Marjolein_18 schreef:

Ach mij hoor je verder nergens over hoor . Bloos
Mijn vriend zit in de slachtkuikens (het vetmesten)
Dus slachten zelf hoor je me niet over .
Ik vind alleen het feit van nergens een verdoving zo'n banketstaaf manier om aan je eind te komen.

Buiten het feit dat in de europese grondwet verplichting staat tot verdoving bij slachting, maar goed als hier carwash als slachtplaats gebruikt word, waarbij alle milieuwetgevingen aan een laars worden gelapt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:07

LiNdA1986 schreef:
Islamitisch slachten is het doorsnijden van de keel, dit moet haast wel gebeuren met een zeer scherp mes, maar dat zal vaak ook een bot mes zijn.

Ik vind het gewoon gruwelijk voor die dieren. Maar goed, dat zijn alle manier van slachten.

Waarom zou dat vaak met een bot mes gebeuren, als ergens scherpe messen zijn is het bij de slager, die slijpen ze meestal zelf al is het alleen maar om de slagers te "sparen". Weet je hoeveel meer kracht het kost om dat met een bot mes te doen, die moeite nemen ze echt niet. Een timmerman workt toch ook niet met botte zagen...............

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:08

Zijn wel degelijke botten messen in omloop, als je drie keer moet snijden soms voor het dergelijk is Lachen maar goed tis maar wat je wel wilt zien. Ik ben met de dierenarts meegeweest voor keuring

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:09

doom schreef:

dat mag niet!! die stoffen komen in het vlees ..
d´r zijn zo enrom veel regeltjes omtrent het slachten..
en voor het vlees uberhaut in de slagerij ligt is het een aantal keren gekeurd

wat de botten messen beterfd...
geloof me, die gebruiken ze niet..
snijd voor geen meter, en is veel minder veilig

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:10

Tavanta schreef:
LiNdA1986 schreef:

Waarom zou dat vaak met een bot mes gebeuren, als ergens scherpe messen zijn is het bij de slager, die slijpen ze meestal zelf al is het alleen maar om de slagers te "sparen". Weet je hoeveel meer kracht het kost om dat met een bot mes te doen, die moeite nemen ze echt niet. Een timmerman workt toch ook niet met botte zagen...............

een hoop (turkse mensen voornamelijk) slachten ook thuis ..
Bij mijn vriend op het bedrijf komen er best een hoop turkse mensen vragen voor een aantal kippen
( hun verdienen hier geld mee dus mijn vriend zijn baas vind dit niet erg )

Ze hebben ook wel eens mijn schapen gevraagd Haha! Nou geen haar op me hoofd die die mee geeft..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:10

terorita schreef:
doom schreef:

dat mag niet!! die stoffen komen in het vlees ..
d´r zijn zo enrom veel regeltjes omtrent het slachten..
en voor het vlees uberhaut in de slagerij ligt is het een aantal keren gekeurd

wat de botten messen beterfd...
geloof me, die gebruiken ze niet..
snijd voor geen meter, en is veel minder veilig

Ik praat over stroombad uhm pinschieten niet idd de verdovingsmedicijnen Bloos

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:11

Ik vind het nog erger voor de koeien, die worden vastgehouden en omgekeerd in een groot apparaat, voordat ze gesneden worden, dat omkeren alleen al lijkt me vreselijke angst geven bij een koe.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:12

Ik zou verder ook geen medicijnen of verdovingsvloeistof in mijn vlees willen.. Wat zal dat een hoop geld kosten trouwens, voor elk dier wat ze slachten een verdovingsspuitje geven..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:13

Zoolgangster schreef:
Ik vind het nog erger voor de koeien, die worden vastgehouden en omgekeerd in een groot apparaat, voordat ze gesneden worden, dat omkeren alleen al lijkt me vreselijke angst geven bij een koe.

Dit denk ik ook .!
Maar wat dacht je dan van bij ons kistkalveren kippen die via een loopband door een stroombad gaan etc etc

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:14

doom schreef:

die stroom stoten of stroombad word zo min mogelijk of helemaal niet gebruikt..
dat geeft plekken op het vlees.
en dat is onverkoopbaar, word van de slager acuut terug gestuurd naar de slachter.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:15

terorita schreef:
doom schreef:

die stroom stoten of stroombad word zo min mogelijk of helemaal niet gebruikt..
dat geeft plekken op het vlees.
en dat is onverkoopbaar, word van de slager acuut terug gestuurd naar de slachter.

Stroombad wordt wel bij kippen gebruikt bij andere dieren zou ik niet weten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:18

Varkens volgens mij ook... Mijn staleigenaar is varkensfokker en zei laatst nog dat ze over een pad worden gejaagd wat onder stroom staat. Leek hem ook een vriendelijke manier voor paarden, maar die worden niet zo massaal geslacht.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:19

Marjolein_18 schreef:
Ik zou verder ook geen medicijnen of verdovingsvloeistof in mijn vlees willen.. Wat zal dat een hoop geld kosten trouwens, voor elk dier wat ze slachten een verdovingsspuitje geven..

lol denk je echt dat ze elk beest een appart spuit geven

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:21

katiavl schreef:
Marjolein_18 schreef:

lol denk je echt dat ze elk beest een appart spuit geven

Bij wijze van spreken dan he. Zo'n spuitje is in de praktijk € 1.80,- nou als jij 30-40 beesten per dag slacht en je telt de kosten per dag bijelkaar op.. Nagelbijten / Gniffelen