Cavia's alleen of 2?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re: Cavia's alleen of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:49

haha, wij hebben en knavia! D.w.z. een konijn en een cavia in en hok. Niet onze eigen keuze, maar allebei "vakantiedumpertjes". Ze zaten eerst ieder in een eigen hok, maar we hebben ze na een wenperiode bij elkaar gezet. Als de ene er nu wordt uitgehaald, is de andere erg onrustig. Ze liggen ook altijd tegen elkaar aan. Dat zegt voor mij dus al genoeg, ook een cavia is een diertje wat je niet alleen moet houden. En als je toch een grote kooi neemt, waarom dan geen twee?

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:55

ik heb 1 cavia en ze doet het best in dr eentje.
vind het niet zielig om er maar 1 te houden. ze heeft gezelschap van de 2 vogels die naast haar staan.
en hoeveel mensen hebben ook maar 1 paard op stal staan?
dat zijn toch ook groepsdieren? of zie ik dat nu verkeert?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:13

ja, en daarom is het ook zielig om een paard alleen te houden, zonder sociaal contact Knipoog

En of ze het best doet in haar eentje, tsja veel keuze heeft ze niet he? En gezelschap van vogels telt niet, daar kan ze niet tegenaan kruipen, poetsen en ander sociaal gedrag mee vertonen. Ik vind het echt not done 2 cavia's is niet meer werk dan 1 en ze zijn er zoveel gelukkiger mee..

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:23

kjoetie schreef:
ja, en daarom is het ook zielig om een paard alleen te houden, zonder sociaal contact Knipoog

En of ze het best doet in haar eentje, tsja veel keuze heeft ze niet he? En gezelschap van vogels telt niet, daar kan ze niet tegenaan kruipen, poetsen en ander sociaal gedrag mee vertonen. Ik vind het echt not done 2 cavia's is niet meer werk dan 1 en ze zijn er zoveel gelukkiger mee..

het is ook echt niet voor het werk hoor dat ik er maar eentje heb.
had er 2 maar zij beet de ander dood. sorry dat wil ik niet nog eens meemaken.
jammer voor haar zeg ik dan maar...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:33

poekel schreef:
kjoetie schreef:

jammer voor haar zeg ik dan maar...

je kan dan altijd een kooi in 2 splitsen door tralie hoor. daar zijn allerlei manieren op te verzinnen.. ik zelf vind 2 samen ook beter als 1 maar toen ik mijn eerste cavia had toen had ik hem ook alleen maar ja toen was ik nog maar 3 haha en mijn ouders hadden er totaal geen verstand van.. ze wist niet dat 2 mooier was voor de caaf Haha! ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat je er geen verstand van hebt Lachen hoop dat je dat niet verkeerd begrijpt Lachen

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:47

nou ik had twee konijntjes vorige week is er 1 dood gegaan
dat arme beesje helemaal alleen. hij snapte er maar niks van waarom ze broetje daar maar zo stil lag. nu heb ik hem bij twee cavia s zitten hij is weer helemaal vrolijk. Lachen en ze vinden het super hoor met ze drieen in een groot hok. niet ieder dier is het zelfde . net als bij mensen Lachen

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:47

kjoetie schreef:

jammer voor haar zeg ik dan maar...[/quote]
je kan dan altijd een kooi in 2 splitsen door tralie hoor. daar zijn allerlei manieren op te verzinnen.. ik zelf vind 2 samen ook beter als 1 maar toen ik mijn eerste cavia had toen had ik hem ook alleen maar ja toen was ik nog maar 3 haha en mijn ouders hadden er totaal geen verstand van.. ze wist niet dat 2 mooier was voor de caaf Haha! ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat je er geen verstand van hebt Lachen hoop dat je dat niet verkeerd begrijpt Lachen[/quote]

nee hoor heb er zelf zo rond de 94 cavia's gehad. (fokker.)
dus verstand heb ik er wel van dacht ik...
maar ik heb toevallig 1 die enorm erg op haar kooi gericht is.
en dat is jammer dan. ik ga die tavrelen van toen niet nog eens aanhalen.
zodra er wat anders in het hok loopt wordt ze woest en valt aan...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:58

ja oke, maar dat is een ander verhaal. Zoals jij het neerzette had het geen bijzondere reden. En de verdediging dat paarden ook alleen gehouden worden vond ik nou niet echt een goed argument Nagelbijten / Gniffelen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:57

echte (hobby)fokkers verkopen hun caafjes niet eens apart, tenzij ze thuis gekoppeld worden.

In januari komen er hier 5. Er komt een flat van 5 verdiepingen van 1 meter breed en 50 cm diep.
3 verdiepingen verbonden met trappetjes, voor 3 zeugjes, en 2 verdiepingen voor 2 beertjes. Liever teveel ruimte dan te weinig. En mocht het op ruzie uitkomen dan delen ze een verdieping die is afgescheiden, zodat ze nog wel kunnen ruiken en communiceren maar elkaar niet kunnen verwonden

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:28

kjoetie schreef:
ja oke, maar dat is een ander verhaal. Zoals jij het neerzette had het geen bijzondere reden. En de verdediging dat paarden ook alleen gehouden worden vond ik nou niet echt een goed argument Nagelbijten / Gniffelen

sorry had iets duidelijker moeten zijn Bloos
ik vond het wel een goede vergelijking, maar goed ieder zijn ding...

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:28

Ik heb zelf 2 bij elkaar. Vroeger altijd eentje gehad steeds, maar nu toch 2. Het blijven groepsdieren he.

Vind eigenlijk wel dat dit gezegd moet worden in de dierenwinkel wanneer mensen een cavia willen kopen...gebeurt vaak niet volgens mij

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:19

Zoals iedereen zegt minimaal 2, een cavia alleen vind ik ontzettend zielig en hoort ook niet zo. Vind ik niet dierwaardig! Net als een konijn alleen of een paard alleen Knipoog Het zijn gewoon groepsdieren.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:21

LaraCroft schreef:
Ik heb zelf 2 bij elkaar. Vroeger altijd eentje gehad steeds, maar nu toch 2. Het blijven groepsdieren he.

Vind eigenlijk wel dat dit gezegd moet worden in de dierenwinkel wanneer mensen een cavia willen kopen...gebeurt vaak niet volgens mij

Hobbyfokkers zeggen het omwille van de diertjes, dierenwinkels willen alleen verdienen. Daarom komen mijn caafjes bij de fokkers vandaan, althans 4 van 1 fokker en nr. 5 komt pas later want dat is een raszuivere choco en die vind je niet overal

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:22

Toen mijn cavia in het begin alleen zat, was ze heel stil enzo.
Toen hebben we er een bij genomen, werkte. Caaf was weer blij.
En toen dr maatje plotseling overleed, was ze gelijk helemaal stil..
Dus 2 nieuwe dr bij gekocht, en nu is het weer de oude Kiki Haha!

Dus ik denk dat de meeste cavia's met 2 of meer 't gezelliger vinden.

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:40

Pam schreef:
LaraCroft schreef:

Hobbyfokkers zeggen het omwille van de diertjes, dierenwinkels willen alleen verdienen. Daarom komen mijn caafjes bij de fokkers vandaan, althans 4 van 1 fokker en nr. 5 komt pas later want dat is een raszuivere choco en die vind je niet overal

En das best vreemd, want je zou denken dat wanneer alle dierenwinkels gaan vertellen dat je cavia's minimaal per 2 moet houden, dat ze dan dubbel zo veel cavia's verkopen, dus ook dubbel zoveel verdienen?! Pling

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:41

Tenzij mensen er persé een willen, en als ze horen dat ze met 2 moeten afhaken?

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:44

Hmm ja dat zou ook nog kunnen ja...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:56

@ poekel: zelf heb ik het niet zo op fokkers maar ieder zijn eigen Knipoog een opvang die fokkers leuk vind is verkeerd bezig haha maar idd met zoveel cavia's krijg je er verstand van haha net als hier met soms wel 120 haha je komt te weten door caafs die het krijgen en zo krijg je er verstand van haha (moeilijke zin hah)

het is dan idd jammer dat je er eentje bij doet als je bijna zeker weet dat het niet goed gaat... Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:58

Ik heb ook 2 mannetjes bij elkaar zitten Bloos

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:00

Pam schreef:
Tenzij mensen er persé een willen, en als ze horen dat ze met 2 moeten afhaken?

Liever dat ze dan afhaken, dan dat ze maar 1 cavia kopen...

Mijn cavia's komen allebei van een fokker af, en zitten allebei stamboom bij.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:35

Daar zeg ik ook niets over. Het ging erover of dierenwinkels wel of geen winst maken met deze opmerking.

Mijn cavia's komen ook bij de fokker vandaan met stamboom. Elders zou ik me niet zo snel aanwagen, misschien een opvang

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 18:33

poekel schreef:
kjoetie schreef:

sorry had iets duidelijker moeten zijn Bloos
ik vond het wel een goede vergelijking, maar goed ieder zijn ding...

Ik vind het eigenlijk ook wel een goede vergeleiking: kuddedieren horen niet alleen te staan, zo denk ik er ook over bij paarden (en nu ook cavia's en konijnen)..

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:21

Myra schreef:
gijs schreef:
cavia's zijn het liefst met zijn tweeen
als hij heel de dag alleen in dat hok zit is dat hartstikke zielig
kijk eens op nederlands caviaforum
staat mega veel info op

ps: ik heb er 4 bij elkaar zitten

Ik dacht ook al zoiets dat het gewoon sneu is om een cavia alleen te houden. Ik zou mijn leven lang ook niet alleen willen worden gehouden natuurlijk.
Waarom zijn er dan zoveel mensen die 1 konijn of 1 cavia houden?

In mijn geval omdat mijn ouders niet aan een tweede exemplaar willen beginnen. Ik woon nog thuis, dus ik kan niet zomaar beslissen dat er een tweede caafje bijkomt (Niet als ik geen flinke ruzie met mijn ouders wil). Ik begin desondanks minstens 4x per jaar over een tweede diertje, maar zonder resultaat.
Als ik volgend jaar misschien op mijzelf woon (als ik al een kamer vind - dat is een haast onbegonnen zaak), neem ik waarschijnlijk cavia's en dan neem ik er gewoon twee.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:26

LiNdA1986 schreef:
Cavia's zijn echte groepsdieren, dus je moet ze minimaal met 2 houden!

Dit is precies wat ik wilde typen, maar hier staat het al Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:04

wbt de paard-cavia vergelijking: ik vind dat dus geen goed argument om een caaf alleen te houden, juist omdat het voor een paard ook heel zielig is. Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het goed is, zo bedoelde ik Lachen

En ik vraag me dan ook af, waarom mensen dan toch een cavia alleen aanschaffen, als je bijvoorbeeld al weet dat je er geen 2 mag.. dat vind ik best egoistisch, gaat je eigen plezier voor het welzijn van het beestje. Dan zou ik dus geen cavia nemen hoor..