Waarom is een rode poes zeldzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Waarom is een rode poes zeldzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:19

zijn rode poezen dan ook steriel ?
dat geloof ik niet, hoewel die van mij twee keer een voldragen miskraam heeft gehad, spijtig genoeg.
maar ik ken wel meer rode moeders in elk geval,
de katers is dan een ander verhaal, ga dalijk ff googlen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:20

Chichiba schreef:
KIMMYY schreef:
ik geloof dat er ook geen lapjes katten (mannelijk) zijn!

Ik heb vanmiddag een link met een dekKATER in de kleur tortie...lapje dus...gegeven!

De link van de cattery... http://www.vtsite.nl/dar-es-salaam/extra_pag.php

Dit is echt een uitzondering en helemaal omdat hij vruchtbaar is. Ja (Overigens vind ik hem ook lelijk...)

Rode poezen zijn lang niet zo zeldzaam als deze kater. Wij worden er mee doodgegooid in ons asiel.

Rode poezen zijn ook absoluut niet steriel, wij hebben al zo vaak drachtige rode poezen of rode poezen met nestjes binnengekregen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:22

ik geloof, maar weet niet zeker, dat torties bij noren ook niet toe zijn gestaan, mannelijk dan.
maar ik zie het idd wel eens, dat ze bijvoorbeeld blauw tabby of blauw wit of zilver zijn, en wat licht oranje vlekken dragen.
maar dat is dan dus een kleurfout

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:15

Heeft te maken met dominante en recessieve genen en rood uit zich blijkbaar veel vaker bij katers dan bij vrouwtjes. Lapjes zijn ook altijd vrouwtjes.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:24

had geen tijd om alles bij te lezen dus ms is het antwoord al gegeven maar heeft idd met dna te maken. Poes kan alleen rood zijn als beide ouders rood dragen dus rood X rood of rood x schildpad kan rode poezen geven. Een poes heeft een x en een y chromosoom x van mama y van papa en die moeten dus allebei rood zijn. kater heeft alleen Y dus voor een rode kater hoeft alleen de moeder maar rood te dragen(bijv schildpad dus).
Echt zeldzaam is het dus niet maar het moet wel van twee kanten komen bij een poes dus wel zeldzamer als rode katers. Wat wel echt heel zeldzaam is is een schildpad kater, das een foutje van de natuur en die zijn dan meestal ook onvruchtbaar

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:27

ja dat klopt, en een tricolor poes is ook meestal een vrouwtje (bruin-zwart-wit).

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:29

tricolor is met rood of creme ofwel schildpad genaamd (voor de duidelijkheid fleur in mijn profiel), bruin-zwart-wit is gemarmerd of gestreept (zwart maar dan met tekening, agouti) dat kan wel kater zijn zie bijv symbren in mijn profiel.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:35

crossmonster schreef:
ik geloof, maar weet niet zeker, dat torties bij noren ook niet toe zijn gestaan, mannelijk dan.
maar ik zie het idd wel eens, dat ze bijvoorbeeld blauw tabby of blauw wit of zilver zijn, en wat licht oranje vlekken dragen.
maar dat is dan dus een kleurfout

Kan ook een warme agouti kleur zijn, is meestal geen echt rood of creme, meer erg warm bruin

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:19

Equidea schreef:
Het enige dat ik kan vinden is omdat de vader en moeder allebei rood moeten zijn, de moeder was schildpad (met rood) en de vader kan geloof ik alleen zwart geweest zijn.

Een nestje kittens kunnen verschillende vaders hebben. Dus dit klopt ook niet helemaal.
Het heeft te maken met X en Y chromosomen die de ouderkatten doorgeven geloof ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:23

volgende x zal ik eerst heel het topic lezen voor ik een antw geef wat al gegeven is Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:10

liesie_utah schreef:
had geen tijd om alles bij te lezen dus ms is het antwoord al gegeven maar heeft idd met dna te maken. Poes kan alleen rood zijn als beide ouders rood dragen dus rood X rood of rood x schildpad kan rode poezen geven. Een poes heeft een x en een y chromosoom x van mama y van papa en die moeten dus allebei rood zijn. kater heeft alleen Y dus voor een rode kater hoeft alleen de moeder maar rood te dragen(bijv schildpad dus).
Echt zeldzaam is het dus niet maar het moet wel van twee kanten komen bij een poes dus wel zeldzamer als rode katers. Wat wel echt heel zeldzaam is is een schildpad kater, das een foutje van de natuur en die zijn dan meestal ook onvruchtbaar

Het vetgedrukte stukje klopt niet.
Een poes heeft XX, een kater heeft XY. De Y is namelijk het mannelijk geslachtschromosoom, die hoeft een vrouwtje totaal niet te hebben.

Crossmonster, het duurt nog even voor ik het kan nazoeken, mijn boeken liggen bij mijn ouders en die zie ik de komende 2 weken even niet. Maar ik zal je tegen de tijd dat ik het heb opgezocht even pb'en. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:11

Dat is genetisch zeldzaam omdat je een schildpadpoes nodig hebt en een rode kater voor een rood poesje, en dan is het volgens mij nog recessief..

Alleen bij deze combi is het mogelijk.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:13

Ik heb ook een rood poesje (ehm...kitten dan heh, klinkt zo raar rode poes Tong uitsteken Bloos )
en inderdaad was mamma schildpad en pappa rood...dus wat Detour zegt klinkt aannemelijk Knipoog

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:16

assie xx en xy klopt idd (zit op mn werk wist het niet meer helemaal) maar de rest blijft het zelfde.poes moet van twee kanten rood krijgen, kater heeft voldoende aan van 1 kant dus paps of mam, poes moet van paps en mams rood krijgen

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:17

mams kan dus ook rood zijn met rode kater, hoeft niet perse schildpad te zijn.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:18

liesie_utah schreef:
assie xx en xy klopt idd (zit op mn werk wist het niet meer helemaal) maar de rest blijft het zelfde.poes moet van twee kanten rood krijgen, kater heeft voldoende aan van 1 kant dus paps of mam, poes moet van paps en mams rood krijgen

Met de toevoeging dat rood recessief is en dat het bij een poes dus minder snel zal voorkomen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:19

dat is niet waar, Liesie, mams kan alleen schildpad zijn. Althans, zo heb ik het geleerd, maar als iemand me hier kan overtuigen dat ik het fout heb- graag! Misschien kunnen we wel iets vinden op internet of zoiets en dan de link hier plaatsen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:19

Wij hebben ook een rode poes, en ze heeft ook eens een nestje gehad, dat waren allemaal lapjeskatten met één rood katertje. Mazzel (zo heet ze ) kwam overigens zelf ook uit een nest met alleen maar lapjeskatten.

Edit; moet er wel bij zeggen, die zwarte kater uit haar eigen nest was niet gezond, die had echt een kronkel in zijn hoofd, liet zich overal van af vallen en heeft daarna een hersenbloeding gehad, dus is ingeslapen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:28

Wat de kleur betreft: het is NIET zo dat rode katten altijd katers zijn, je hebt ook rode poezen, al komt dat niet zo vaak voor (ong. 30 procent). Wèl is het zo dat lapjes- en schildpadkatten (rood+zwart door elkaar) ALTIJD poezen zijn. Dat komt doordat de kleuren rood of zwart op het geslachtschromosoom X liggen. Een kater is altijd XY (en op Y, die hij van z'n vader heeft, zit géén kleur) en een poes altijd XX. Dus, een poes kan zowel rode als zwarte haren hebben, maar een kater maar één van de twee !
Een kater heeft slechts één rood X chromosoom nodig (van z'n moeder, bv. een lapjes- of schildpadpoes of van z'n vader, een rode kater) om een rode vacht te krijgen, maar een poes twee, zowel van de vader als de moeder. Daarom komt een rode poes minder voor.

Is dit duidelijk?? Heb het even via google opgezocht..handig programma toch Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:03

oh wacht ik heb zelf ook een voorbeeld, de moeder van muts en doos (check profiel) dat zijn twee rode meiden,
die hebben een tortietabby moeder en een rode vader , tenminste er liep daar vaak een dikke rode kater rond, neem aan dat dat de vader was, gezien ze beide rood waren.
dus twee rode ouders voor een rode poes ,dat klopt niet.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:50

zal ff foto's opzoeken, mams fokt maine coons wij hebben ooit een rood poesje gehad uit een rode moeder met creme vader

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:53

Nou dan weet ik het ook niet hoor Knipoog Dan klopt de theorie van internet dus ook niet helemaal....nah ja het is ook niet belangrijk Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:14

Ik kan het ook niet helemaal meer volgen, een creme papa voor een rood kitten?...

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:18

liesie_utah schreef:

Denk dat je kater XY bedoelt en poes XX...?
Heb inderdaad ook nog nooit een lapjes kater gezien! Wel een bonte siamees kater maar das lang niet hetzelfde natuurlijk Tong uitsteken

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:22

Creme is de verdunning van rood...Volgens mij is dit recessief...Als (de rode) moeder geen verdunning draagt krijgt ze alleen rode kittens...(wellicht cremedragers...)

Ik meen dat het zo werkt...

Mijn rode katertje (birmaan) komt uit een creme moeder en rode vader...Alle 4 de kittens waren rood...
Laatst bijgewerkt door Chichiba op 11-11-07 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt