Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Chichiba schreef:KIMMYY schreef:ik geloof dat er ook geen lapjes katten (mannelijk) zijn!
Ik heb vanmiddag een link met een dekKATER in de kleur tortie...lapje dus...gegeven!
De link van de cattery... http://www.vtsite.nl/dar-es-salaam/extra_pag.php
crossmonster schreef:ik geloof, maar weet niet zeker, dat torties bij noren ook niet toe zijn gestaan, mannelijk dan.
maar ik zie het idd wel eens, dat ze bijvoorbeeld blauw tabby of blauw wit of zilver zijn, en wat licht oranje vlekken dragen.
maar dat is dan dus een kleurfout
Equidea schreef:Het enige dat ik kan vinden is omdat de vader en moeder allebei rood moeten zijn, de moeder was schildpad (met rood) en de vader kan geloof ik alleen zwart geweest zijn.
liesie_utah schreef:had geen tijd om alles bij te lezen dus ms is het antwoord al gegeven maar heeft idd met dna te maken. Poes kan alleen rood zijn als beide ouders rood dragen dus rood X rood of rood x schildpad kan rode poezen geven. Een poes heeft een x en een y chromosoom x van mama y van papa en die moeten dus allebei rood zijn. kater heeft alleen Y dus voor een rode kater hoeft alleen de moeder maar rood te dragen(bijv schildpad dus).
Echt zeldzaam is het dus niet maar het moet wel van twee kanten komen bij een poes dus wel zeldzamer als rode katers. Wat wel echt heel zeldzaam is is een schildpad kater, das een foutje van de natuur en die zijn dan meestal ook onvruchtbaar
liesie_utah schreef:assie xx en xy klopt idd (zit op mn werk wist het niet meer helemaal) maar de rest blijft het zelfde.poes moet van twee kanten rood krijgen, kater heeft voldoende aan van 1 kant dus paps of mam, poes moet van paps en mams rood krijgen
liesie_utah schreef:had geen tijd om alles bij te lezen dus ms is het antwoord al gegeven maar heeft idd met dna te maken. Poes kan alleen rood zijn als beide ouders rood dragen dus rood X rood of rood x schildpad kan rode poezen geven. Een poes heeft een x en een y chromosoom x van mama y van papa en die moeten dus allebei rood zijn. kater heeft alleen Y dus voor een rode kater hoeft alleen de moeder maar rood te dragen(bijv schildpad dus).
Echt zeldzaam is het dus niet maar het moet wel van twee kanten komen bij een poes dus wel zeldzamer als rode katers. Wat wel echt heel zeldzaam is is een schildpad kater, das een foutje van de natuur en die zijn dan meestal ook onvruchtbaar