Beste konijnenvoer, Hope Farms en Vadi Gran?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Beste konijnenvoer, Hope Farms en Vadi Gran?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:58

dan geef je haar dus het dubbele van wat ze eigenlijk nodig heeft? ik geef toe dat ik het voer ook niet afweeg, maar zoveel krijgen ze toch echt niet!
wat eet ze nog meer aan hooi (hoeveelheid) en groentjes?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:02

het lijkt mij toch dat een DA wel weet wat ze zegt... ik volg gewoon haar adviezen op.
ik heb ooit eens afgewogen hoeveel een klein glaasje is, daar gaat 140 gram in en daar krijgt ze elke dag een bakje van.

verder in het weekend wat lekkers (bijvoorbeeld zo'n broodje of een wortel oid) ze komt elke dag los (meestal in de tuin, bij slecht weer de kamer) en ze heeft zo'n hooiballetje, als die leeg is vul ik hem bij

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:04

dierenartsen weten veel, maar niet alles ben ik de laatste tijd (door schade en schande) achter gekomen.
maar ach... als ze het er goed op doet?

die van mij krijgen 25 gram science per dag (mika het dubbele, die is nog erg jong en graatmager). daarnaast 2 kopjes groenvoer (wortel, andijvie, witlof, boerenkool) en onbeperkt hooi (met z'n 4-en 4 van die hooiballetjes per 24 uur)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:43

annepanne schreef:
marleendv_88 schreef:
Ik geef ze gewoon Kenner brokken voor konijnen. Koop je een 20 kg zak voor nog geen 10 euro. Alleen het oude mannetje krijgt elke dag wat extra russelrabbit.
Verder gewoon onbeperkt hooi

Ze doet het er prima op Lachen

Kijk maar eens op http://www.konijnen.nl en dan bij voeding, dan zie je een héél groot verschil in konijnenvoer en helemaal met Kenner... Dat is helaas niet zo goed als ze beweren!

www.konijnen.nl schreef:
NB. Kenner bevat Robenidine, wij vinden het geen goede zaak om een huiskonijn voer te geven waar een coccidiostaticum (soort antibioticum) aan toegevoegd is.

Helaas staat op konijnen.nl niet dat kenner twee varianten heeft namelijk een variant met Robenidine en ook een variant zonder.

Ik zelf voer Kasper Faunafood Sportkorrel waar ook Robenidine inzit, maar het zijn fokdieren. Kasper heeft ook Hobbykorrel en dit is zonder Robendine. Ik heb ook 3 konijntjes die op Hope Farms gemengd zitten, dit is o.a. een inteeltkonijntje met veel pech die dus extra's . kan gebruiken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:48

he wat leuk weer een konijen topic. Mijn konijntjes krijgen gemengde granen met gebroken mais. Doen ze het prima op. De vogels in de tuin trouwens ook en mijn paarden vinden het ook heerlijk.
gewoon een grote zak halen bij de welkoop.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:16

Hm...heb het gelezen over die voedingsstoffen
Volgens mij is Kenner voer helemaal niet gezond voor ze Scheve mond
Nu wil ze wel op ander voer zetten...maar de meeste van mijn konijnen zijn al aardig op leeftijd en krijgen al jarenlang zelfde voer...
Wordt wel langzaam afbouwen met oude voer en tegelijkertijd rustig opbouwen met een nieuw soort voer dan maar Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:47

Dat is sowieso het beste als je overgaat op ander voer, altijd die darmpjes he Haha! Haha! (Bedoel dus het overwennen, staat weer een beetje raar Haha! )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:40

even een vraag. Zijn jullie konijntjes dik?

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:59

Die van mij krijgen van hope farm biks. Maar soms krijgen ze ook gemengd voer. Geen idee hoeveel gram ik geen. 2 bak'jes' per dag. Ze zijn met zijn 5en.

Bij mij is er 1tje wel een beetje dik. De rest is gewoon goed. Ze rennen dan ook heel de dag rond. Klimmen en ze proberen seks te hebben daarmee verbrand je ook zeer veel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 18:46

Lissy jou nijntje is toch die leuke wit met bruine stipjes? Zit dat konijntje niet binnen?
En laat je hem dan los in de tuin? Je kan ze echt niet van een warm huis naar buiten doen, daar worden ze doodziek van Scheve mond

http://www.konijnen.nl/voer/voer_analyse.htm

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 18:55

Nog een vraagje, mogen konijnen lijnzaad hebben?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:02

Intresant topic, dat van de knaag stenen wist ik niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:03

Dinopino schreef:

Ja best wel.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:05

Dinopino schreef:

Mn mannetje is lekker dik, maar niet té dik. Mn vrouwtje is wat aan de dunne kant. Daarom krijgt zij elke dag een klein stukje hardgedroogd brood. Haha!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:17

LiSSy schreef:
het lijkt mij toch dat een DA wel weet wat ze zegt... ik volg gewoon haar adviezen op.
ik heb ooit eens afgewogen hoeveel een klein glaasje is, daar gaat 140 gram in en daar krijgt ze elke dag een bakje van.

Dierenartsen leren alles over dieren beter maken, maar niets/weinig over voedingsadviezen.
Op die 200 gram zou ik dus niet afgaan Knipoog

De 25 gram per kg lichaamsgewicht is een betere richtlijn.

Mijn konijn krijgt russell rabbit, ik heb me niet echt in zijn voeding verdiept, maar hij eet altijd netjes zijn bakje leeg, heeft een glanzend vachtje, komt goed door de rui en is niet te dik.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:57

Wat voor konijn heb jij dan liSSy?
een frans hangoor of gewoon een kruising? want ik heb hier een konijn dat is een franse hangoor x een duitse hangoor. Dus die is flink groot. maar die krijgt 50 gram per dag aan brokjes, en daar heeft echt meer als genoeg aan Nagelbijten / Gniffelen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:22

lucerne met gemengd graan, net als mijn paarden. Als extra een klein beetje konijnenbix (lokaal eigen merk, géén idee wat er eigenlijk inzit......). Verder natuurlijk dagelijks iets vers.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 02:57

Rosita schreef:
lucerne met gemengd graan, net als mijn paarden. Als extra een klein beetje konijnenbix (lokaal eigen merk, géén idee wat er eigenlijk inzit......). Verder natuurlijk dagelijks iets vers.

Luzerne kan nooit goed zijn voor een konijn....Zitten te veel eiwit en droge stof in lijkt mij Scheve mond

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:42

Oh mijn konijnen eten ook lucerne waarneer ze dat vinden en ze hebben onbeperkt toegang tot mijn hooiberg en mijn silage en nu sinds een paar weken ook aan mijn wortels. En nu genieten ze vooral van lekker knapperige bladerene die van de bomen vallen. Daar zitten ze echt voor als een grote lekkernij. Ze krijgen twee keer per dag nog gemengd granen voer van de kip erbij. Maar dik zijn ze absoluut niet. Denk toch wanneer ze veel bewegen je ze niet dik kunt krijgen. Nu vraag ik me af wanneer je je konijnen zo"n energierijk voedsel geeft en ze kunnen hun energie niet kwijt ben je dan niet net zo verkeerd bezig dan wanneer je je paard vol met energiebrokken zou stoppen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 12:37

Dinopino schreef:
Oh mijn konijnen eten ook lucerne waarneer ze dat vinden en ze hebben onbeperkt toegang tot mijn hooiberg en mijn silage en nu sinds een paar weken ook aan mijn wortels. En nu genieten ze vooral van lekker knapperige bladerene die van de bomen vallen. Daar zitten ze echt voor als een grote lekkernij. Ze krijgen twee keer per dag nog gemengd granen voer van de kip erbij. Maar dik zijn ze absoluut niet. Denk toch wanneer ze veel bewegen je ze niet dik kunt krijgen. Nu vraag ik me af wanneer je je konijnen zo"n energierijk voedsel geeft en ze kunnen hun energie niet kwijt ben je dan niet net zo verkeerd bezig dan wanneer je je paard vol met energiebrokken zou stoppen.

Dus jou knijntjes lopen los op stal als ik het goed begrijp?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:39

als ze niet buiten komt is ze zwaar sjaggie Haha! ik heb nog nooit gemerkt dat ze ziek werd of er last van had... voor haar werkt het, dus vind ik het prima.
het is een enorm uitgevallen dwergkonijn. is mijn vriend als dwegkonijn verkocht, maar dat is ze dus absoluut niet Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:44

Haha! in vergelijking met een vlaamse reus is het toch echt een dwergje LiSSy.
Mijn konijntjes beschikken over een stukje grond van ongeveer 1500 vierkante meter en soms in huis ook. Koe . Maar dat laatste is niet de bedoeling. Ze kunnen buiten slapen of binnen in 2 schuren. Dus ze verbruiken in de winter wel meer warmte maar zijn winters en zomers even dik. En kunnen dus de hele dag gras eten en hooi dat zowieso altijd onbeperkt. Verder eten ze nog rozen en andere struiken wat niet de bedoeling is. Dus volgens mij wanneer je alleen met kippevoer volstaat geef je je konijntjes genoeg.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 00:54

LiSSy schreef:
als ze niet buiten komt is ze zwaar sjaggie Haha! ik heb nog nooit gemerkt dat ze ziek werd of er last van had... voor haar werkt het, dus vind ik het prima.
het is een enorm uitgevallen dwergkonijn. is mijn vriend als dwegkonijn verkocht, maar dat is ze dus absoluut niet Haha!

Ik vind dit echt jammer...Want een konijn kan toch echt niet van de warme kamer na de koude buitenlucht, andersom ook niet. Je konijn zijn vacht is niet dik, omdat hij binnen zit. En dan zet je hem buiten in de vrieskou. Zelfde als je een kind zonder winterkleding buitenzet, moet er niet aan denken.
En dat het nu nog goed is gegaan is het een wonder, maar je konijn hoeft maar 1 keer een verminderde weerstand te hebben en hij heeft zo longontsteking, wat dodelijk is....

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 00:56

Ik vind het zo jammer dat niet meer mensen zich verdiepen in de verzorging van hun huisdier...

In de natuur leven konijnen in holen. Zodra er gevaar dreigt gaat ieder konijn naar zijn eigen hol die overigens wel in verbinding staan met elkaar. Zodra een vreemd konijn in een verkeerd hol vlucht kan er een heftige ruzie ontstaan. Het is daarom beter om maar één konijn in een hok te houden. Zijn hok is inmiddels zijn hol. Omdat een konijn in de natuur ook niet de hele dag in zijn hol zit zou het prettig zijn als het konijn dagelijks even los mag lopen (let wel goed op dat hij niet aan snoeren of draden kan gaan knagen).

Een konijn kan zowel binnen als buiten worden gehouden. Als u een konijn besluit binnen te houden betekend dit ook echt binnen en niet even buiten los en dan weer binnen. Natuurlijk geld dit ook andersom omdat het konijn anders door de temperatuurverschillen ziek kan worden.
Als het konijn binnen staat zijn er een aantal belangrijke factoren waar we op moeten letten met betrekking tot de plaats. Zo mogen we de kooi nooit op de tocht (let op deuren en ramen), bij het raam, bij de verwarming of in de volle zon zetten. Konijnen hebben een heel scherp gehoor; zet het hok dus niet te dicht bij de radio of TV.

Konijnen kunnen heel goed tegen kou, dus ze kunnen het hele jaar buiten staan. Als u uw konijn een buitenhok geeft moet deze iets boven de grond staan en een afgesloten nachthok hebben (al onze hokken voldoen hier aan). Een ren is dus niet geschikt om een konijn permanent in te houden, maar wel om hem bijvoorbeeld lekker te laten grazen op het gras. De opening van het hok moet naar het zuidoosten staan, en bij extreme kou worden afgedekt met een wollen deken.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:04

Citaat:
moet naar het zuidoosten staan, en bij extreme kou worden afgedekt met een wollen deken.

Dat doen ze met het hol wat ze alleen bewonen ook zeker? Wat is de bron van je quote Nimmedor?