Kat heeft suikerziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Kat heeft suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:25

Je weet neem ik aan vantevoren als je je huisdier aanschaft dat er duurdere kosten kunnen komen.
Jij hebt voor jouw kat gekozen dus ik neem aan dat je er dan ook de zorg voor draagt. Zelf kan die het niet helaas.
Waarom ga je niet gewoon eerst een langs de dierenarts ipv te speculeren op bokt. Dan heb je een diagnose en kun je hem verder behandelen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:32

Het hoeft niet persé diabetes te zijn, het kan net zo goed aan de nieren of schildklier liggen.
Ik heb een kat gehad die diabetes had. De kat moest elke 12 uur een prikje hebben en op regelmatige tijden voeding. Wij gaven onze kat om 7 uur het prikje, dus voordat we naar ghet werk gingen, en als we weer thuis waren. Dat was in het weekend soms wel lastig, maar goed, dan gingen we het bed weer in als de kat voer en prikje gehad had. De kat had hier oferigens vrij weinig last van.
Het voer viel qua prijs erg mee hoor. Onze katten eten nu ook relatief duur voer (royal canin) en het voer van de dierenarts was niet veel duurder.
De dierenarts kan met een bloedtest al snel vaststellen of het suiker is of iets anders. Overigens is het ook vaak zo dat met een lichte vorm van diabetes je kat op den duur met minder of soms zelfs een tijdje geen insuline toe kan.
Als je meer wilt weten kun je ook op het forum kijken. heb ik destijds veel aan gehad. Dacht dat het suikerkatten of suikerspinners.nl was.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:50

Mijn kat was van de een op de andere dag sloom, en voelde koud aan. Als een gek naar de dierenarts gereden, bleek ie een gedeelde ingeklapte long te hebben, en een knik in zijn rib. Geen tekenen van aanrijding oid, dus we gingen er vanuit dat iemand hem 's nachts een rotschop had verkocht. Allemaal bloedonderzoeken gedaan, kat ging even vooruit, maar daarna weer keihard achteruit. Achteraf bleek ie suikerziekte gehad te hebben, heeft ie een toeval gehad en is waarschijnlijk ergens vanaf gevallen. De dierenarts vond hem niet waardig genoeg om insuline te gaan spuiten, die van mij reageerde er ook al niet meer op. Hij is zelf na de narcosespuit overleden, euthanasieprik was al niet meer nodig.

Om even tot het moraal te komen, de dierenarts vertelde mij dat wij er ontzettend goed over na moesten denken. Je moet eerst grondig uitzoeken hoeveel insuline je kat nodig heeft, en dan is het dagelijks op dezelfde tijd prikken.......

o0marije0oJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:01

@Splash_
He jeetje das naar

Ja dat is wat ik inderdaad ook lees. Wanneer je er eenmaal aan begint kun je ook niet meer stoppen. Wil je op vakantie heb je n probleem want je vind niet even iemand die op precies het goede tijdstip insuline gaat spuiten. Ook avondjes weg/ naar verjaardagen..Je MOET op n bepaald tijdstip weer thuis zijn.

Voor de duidelijkheid, het in niet mijn kat maar die van t gezin zeg maar. Dus hij leeft op de knip van mn ouders. En mn ouders wil niet zo krom gaan liggen voor m dat we onszelf in de schulden moeten gaan steken.

Ik kom hier ook niet voor een doktersadvies. Ben alleen benieuwd naar de verhalen, ervaringen en tips van anderen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:58

o0marije0o schreef:
Ja dat is wat ik inderdaad ook lees. Wanneer je er eenmaal aan begint kun je ook niet meer stoppen. Wil je op vakantie heb je n probleem want je vind niet even iemand die op precies het goede tijdstip insuline gaat spuiten. Ook avondjes weg/ naar verjaardagen..Je MOET op n bepaald tijdstip weer thuis zijn.

Voor de duidelijkheid, het in niet mijn kat maar die van t gezin zeg maar. Dus hij leeft op de knip van mn ouders. En mn ouders wil niet zo krom gaan liggen voor m dat we onszelf in de schulden moeten gaan steken.

Ik kom hier ook niet voor een doktersadvies. Ben alleen benieuwd naar de verhalen, ervaringen en tips van anderen.

Dat is precies waar wij ook mee zaten, hoe banketstaaf het ook klinkt. Op precieze tijden thuis zijn, en dan nog maar eens zorgen dat de kat binnen was. Volgens mijn dierenarts was het beter om hem maar helemaal binnen te houden, maar dat was voor Beer zowiezo geen optie. Ook zoveel polonaise aan zijn lijf hadden we geen zin in, en volgens de DA kon het nog behoorlijk lang duren voordat je de juiste dosis insuline hebt gevonden met gevolg dat ie weer een toeval kon krijgen door juist te weinig of te veel insuline. Het is dat Beer zelf de keuze heeft gemaakt, maar als wij hadden moeten kiezen, hadden we hem vredig laten gaan. Hij heeft namelijk 7 prachtige jaren gehad, heb hem met de hand groot gebracht vanaf dat ie 10 dagen oud was.

Heel veel sterkte met de keuze, ik weet wat er nu in jullie omgaat, sterkte ermee. Ach gut

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:59

Ja, je kat moet wel op vaste tijdstippen prikjes hebben, maar dat bleek bij ons in de praktijk erg mee te vallen. Onze buurman was achtervang, dus als wij een keer echt niet konden, dan deed hij het.
Ook kreeg ik van andere mensen die het verhaal hoorden zulke fijne reacties en heb meerdere keren aanbiedingen gehad voor als ik op vakantie ging of een weekendje weg.
Volgens mij kun je bij een asiel/pension ook gewoon insuline laten geven, dus als je echt geen goede opvang kunt vinden....

Maar evengoed ben ik het zeker met de DA van Splash eens dat het een keuze is die je weloverwogen moet maken. Je kunt er inderdaad niet ineens mee stoppen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:03

nee,maar als dat nog een manier kan zijn om de kat nog een fijne tijd te geven.........
ik vind dat je wel wat voor je dier over moet hebben hoor.......hij kan niet voor zichzelf zorgen

ik hoop wel voor je dat het geen suikerziekte is

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:07

Snoevie schreef:
nee,maar als dat nog een manier kan zijn om de kat nog een fijne tijd te geven.........
ik vind dat je wel wat voor je dier over moet hebben hoor.......hij kan niet voor zichzelf zorgen

Ik weet niet of het zo'n fijne tijd is, kat binnenhalen in zijn beperkingen, prik hier, prik daar.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:08

Wij hebben ook een kat met suikerziekte gehad, die heeft toen speciaal voer gekregen en heeft het daarop nog een tijdje prima gedaan!
Wat iedereen zegt: insuline of inslapen, vind ik eigenlijk een beetje onzin. De TS ziet zelf prima wanneer haar kat echt te veel ongemak ondervindt van de suikerziekte en zal dan heus wel de goede beslissing maken. Om deze kat, met nog steeds zin in het leven, nu al in te laten slapen is echt nog niet nodig imo.
En 15 jaar is best redelijk oud voor een kat, en iedere kat op die leeftijd krijgt last van ouderdomsverschijnselen. Moeten al die katten dan maar meteen ingeslapen?

TS, zolang jou kat nog vrolijk rondloopt is inslapen nog lang niet nodig. Je kent je kat het best, wij van bokt kunnen niet zien hoe jou kat er aan toe is. Als het moment daar is, maak je vast wel de juiste beslissing.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:10

die prikjes vallen echt reuze mee en áls(ik zeg niet dat het zo is dus)dat de kat nog een goed leven kán geven,dan ben je dat aan hem verplicht.
de kat van mijn oom komt ook buiten en krijgt keurig op tijd de injecties,hij geeft ze rond etenstijd,want dan is de kat in de buurt.
toen hij op vakantie was,verzorgde mijn moeder de kat.

en het spijt me,maar je moet dus echt niet gaan wachten tot hij al last krijgt,misschien is het dan al te laat!
wij zijn geen dierenartsen,en dat zijn toch de mensen die dit het beste kunnen beoordelen.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:11

wij hebben een kat gehad hij is inmiddels nu 2 jaar dood.
die moesten we 2x per dag spuiten. (insuline)
en zijn bloedsuiker controleren deden we gewon met zo'n apparaatje dat je voor mensen ook hebt.

het is wat meer werk als normaal en de kat mag echt niet meer alles eten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:18

Dan vraag ik me dus idd af in hoeverre het nog een leuk leven is voor je kat.
Snoevie kan wel zeggen dat die prikjes reuze meevallen, maar kom op. Gaat er iemand voor de lol naar het ziekenhuis om zich te laten prikken? Is er ook maar 1 iemand met suikerziekte die lachend een naald in zn been steekt?
Je kat heeft echt wel snel genoeg door dat hij bijvoorbeeld telkens rond etenstijd die prik krijgt, wat als hij dan een keer niet komt opdagen? Mijn katten zijn iig echt niet elke avond precies op tijd binnen voor het eten, helemaal als ze weten dat ze voor het eten bijvoorbeeld een pilletje krijgen.
En dan moet je kat maar helemaal binneblijven?
Nee, ik zou mijn kat dan liever een vrij en prikloos maar misschien wat korter leven geven dan een verlengd leven met een zooi beperkingen. Niet alleen voor je kat maar ook voor jezelf.

En dan nog iets: als alle diereneigenaren voor de aankoop van hun dier rekening zouden moeten houden met mogelijke dure ziektes die dieren kunnen krijgen, dan zou Nederland 3/4 van de paardeneigenaren kwijtraken en de helft van de katten en hondeneigenaren.
Soms is behandeling gewoon te duur.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:20

Mijn kat smeerde hem al als ie het pipetje van Frontline hoorde. Nou, dagelijks prikken was een groot gevecht en regelrechte ramp geweest. Maargoed, mijn kat heeft zelf een keuze gemaakt en is hier niet aan de orde.

En alleen de TS kan hier bepalen wat hun gaan doen met hun kat.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:23

Feit blijft dat niemand nog weet wat deze kat mankeert. Misschien is het wel helemaal geen suikerziekte. Dus het lijkt mij dat deze kat gewoon onderzocht moet worden door een dierenarts (wat echt niet zoveel hoeft te kosten). Dan weet je zeker wat ie heeft en kun je daarna in overleg met de dierenarts een eventuele behandeling starten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:24

mijn kat voelde die prikjes niet eens. Terwijl het echt niet de makkelijkste was. Is een kwestie van goed prikken en tijdig een nieuw naaldje nemen.
Als de kat er echt veel lastvan had gehad, had ik het niet doorgezet en die van mij peren hem overigens ook al bij frontline.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:25

loveyoutoo schreef:
Feit blijft dat niemand nog weet wat deze kat mankeert. Misschien is het wel helemaal geen suikerziekte. Dus het lijkt mij dat deze kat gewoon onderzocht moet worden door een dierenarts (wat echt niet zoveel hoeft te kosten). Dan weet je zeker wat ie heeft en kun je daarna in overleg met de dierenarts een eventuele behandeling starten.

Dat bloedonderzoek heeft mij volgens mij €50,- euro gekost.........

Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:31

Mijn kat is nu bijna 17 jaar en heeft al 5 jaar suikerziekte. Wij spuiten idd 2x daags op vaste tijden insuline. In de praktijk is het niet erg als er af en toe zo'n 2 uur van de tijd afgeweken wordt. Van het prikje voelt de kat overigens echt helemaal niets, sterker nog die van mij komt je halen als je het vergeet Lachen

Wij hebben onze kat de eerste jaren op dieetvoer gehad, maar at dit altijd slecht. Nadat hij vorig jaar aangereden was en niets meer wilde eten zijn we gaan voeren wat ie lekker vindt. Hier doet hij het uitstekend op. Hij is weer goed op gewicht en hij heeft de hele dag voer staan. Hij reguleert eigenlijk zichzelf. Het is een kat ie heel snel braakt en als dit gebeurt wanneer je niet thuis bent en hij kan niets eten, dan heb je echt een probleem, want de insuline doet z'n werk wel.

De kosten voor de insuline vallen best mee, nog geen 10 euri p/maand. Het voer is duur idd zo'n 35 Euro per zak, maar daar doe je ook 6-8 weken mee volgens mij. In het begin moet je elke week komen om de insuline te meten, maar meestal rekent de Da hier geen consult voor, ik hoefde nooit meer dan 5-10 euro te betalen. Als je kat braaf is kan je ok aan de DA vragen of ie je leert zelf bloed te prikken. Dit gebeurt dan meestal door in het oor te prikken of (een minder katvriendelijke methode) een nageltje tot het leven afknippen. Een apparaatje kan je vaak wel lenen. Mijn DA kreeg ze gratis bij de teststripjes.

Het enige lastige is opvang tijdens de vakanties. Wij namen hem altijd mee. Nu hebben we sinds een jaar goede opvang waar hij zich redelijk thuis voelt, maar het is echt heel lastig.

Tegen ons zei de DA dat hij het hooguit een jaar zou volhouden, dat was dus begin 2002! Hij heeft het vorig jaar heel zwaar gehad na de aanrijding. Hij had z'n heup gebroken, maar is op het moment fitter dan ooit. Natuurlijk heeft hij ups en downs, maar katten zijn vele malen sterker dan wij denken

Ik hoop dat je een manier kan vinden om je kat nog een paar mooie jaren te geven!
Een suikerkat kan wel 5 jaar DA- en medicijnkosten hebben tegen 1 consult van een paard op een kliniek Clown

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:08

Splash_ schreef:
loveyoutoo schreef:

Dat vind ik dus niet veel.
Ze kunnen toch niet zo met die kat rond blijven lopen zonder dat ze weten wat hij heeft, terwijl het beestje zich zo ellendig voelt. Straks is het heel wat anders dan suikerziekte.
En wat gebeurd er als jullie paard ziek wordt? Dan ik 50 euro zo op...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:09

Lotte1990 schreef:
En dan nog iets: als alle diereneigenaren voor de aankoop van hun dier rekening zouden moeten houden met mogelijke dure ziektes die dieren kunnen krijgen, dan zou Nederland 3/4 van de paardeneigenaren kwijtraken en de helft van de katten en hondeneigenaren.
Soms is behandeling gewoon te duur.

dan ben ik blij dat ik jouw kat niet ben,
die kat kan niet voor zichzelf zorgen hoor,dat behoort de eigenaar te doen.

TS,weet je nu al wat de kat mankeert?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:54

loveyoutoo schreef:
Splash_ schreef:

Dat vind ik dus niet veel.
Ze kunnen toch niet zo met die kat rond blijven lopen zonder dat ze weten wat hij heeft, terwijl het beestje zich zo ellendig voelt. Straks is het heel wat anders dan suikerziekte.
En wat gebeurd er als jullie paard ziek wordt? Dan ik 50 euro zo op...

Sorry, nu moet ik mezelf even corrigeren dat ts geen eigen paard heeft.
Maar goed, nog steeds mijn vraag… Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:32

50 euro voor een bloedonderzoek vind ik niet veel om een diagnose te stellen.
Echter vind ik het wel veel geld als ik het vergelijk bij ons in de praktijk, daar is het ongeveer 1/5 deel ervan.

Daarnaast wordt er al aangenomen dat de kat suikerziekte heeft, terwijl dit niet bevestigt is door een DA.
Dus: voordat je van alles gaat onderzoeken en je alle nadelen gaat bedenken: laat alsjeblieft een diagnose stellen. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:03

ik ben nu ook wel benieuwd wat de kat heeft

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:56

Fielychi schreef:
50 euro voor een bloedonderzoek vind ik niet veel om een diagnose te stellen.
Echter vind ik het wel veel geld als ik het vergelijk bij ons in de praktijk, daar is het ongeveer 1/5 deel ervan.

Dit was dus wel het alleruitgebreidste bloedonderzoek dat ze konden doen bij mijn kat. Denk dat als je alleen op suikerziekte prikt je een stuk goedkoper uitbent.

TS, weet je al wat?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:00

Mijn moeder heeft een oude kat gehad met diabetes.
Zij heeft er destijds voor gekozen om hem insuline te geven.
Hij heeft toen nog een klein half jaar geleefd maar uiteindelijk heeft ze hem toch nog een spuitje moeten laten geven.

De keuze is aan jou, die kunnen wij niet voor je nemen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:05

hoi,

je geeft aan dat de kosten je niet meevallen. Maar dan vraag ik me af waar je wat wilt gaan kopen.
Mijn kat heeft suiker, ik heb zelf een metertje gehaald (voor 10 euro) en ben hem zelf gaan testen (nadat de DA me het geleerd had).
De spuitjes en insuline bestel ik via internet, is een stukje goedkoper en ook erg goed spul.
Speciaal eten hoeven ze niet perse, kan helpen om minder te hoeven spuiten, maar als je maar goed eten geeft. Zelf geef ik mijn kat eten van de Welkoop.
Bij elkaar ben ik niet erg veel meer kwijt als bij een normale kat.

(als je meer info wilt, pb me dan, heb inmiddel 5 jaar ervaring met een oude-suiker)