Oude hond laten opereren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tetris

Re: Oude hond laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:06

Wat een verschillende meningen nog steeds... Echt érg lastig dit..
En wat een verhalen van iedereen... Ik ben er helemaal stil van..!

ellepel schreef:
denk dat kaliefje misschien het beste kan kiezen voor foto's om uit te sluiten of er inwendig dan nog meer zit.
is dit niet het geval zou je toch kunnen kiezen voor een operatie?

We hebben sowieso besloten dat we eerst het besluit nemen, we gaan er iets aan laten doen of we doen niks.
Als we besloten hebben dat we er wat aan willen laten doen, gaat de da eerst bloedonderzoek doen en röntgenfoto's maken. Mocht dit allemaal "gunstig" zijn voor de operatie, dan gaan ze opereren. Mochten er uitzaaïngen zijn of andere gekke dingen waardoor er minder kans van slagen blijkt te zijn, trekken we weer terug en kijken we het aan.

Wilawander schreef:
Ik zie in je profiel dat je ook dierenartsassistente bent. Hoe zijn dan jou eigen ervaringen?
Ik zei ook altijd, als ik een dier nog kan opereren dan doe ik het, hou oud het ook is. Sinds ik bij een dierenarts werk ben ik hierover realistischer gaan denken. Meer vanuit het dier. Zo van als ik 80 of 90 ben en ik zie slecht, zou ik dan wel geopereerd willen worden? Dagen, misschien wel weken slecht voelen. De stress tijdens de OP. Vaak kom je dan niet meer in de conditie die er eens was. enz.

Ja, maar dan op een "holistische dierenarts praktijk". Dit houd in: natuurgeneeskunde, acupunctuur, manuele therapie, etc etc.
Geen operatie's en antibiotica en dergelijke dus.. Lachen (Ben sowieso niet echt een voorstander van de reguliere dierenartsen, bij operatie's is het natuurlijk hartstikke goed, maar vaak schrijven ze te snel medicijnen voor en zijn die medicijnen vaak erg slecht voor de hond. Maar dit is mijn mening uiteraard).

Ik heb de neiging om het wel te doen, maar toch houd iets me tegen.. ik ben zo bang dat ze achteruit gaat..

Ze wil nu sowieso altijd nog maar een klein rondje buiten lopen en ze wordt al wel echt oud.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:12

Onze Golden is een maand geleden ingeslapen op 14 jarige leeftijd. Toen hij 12 was hebben wij al tegen elkaar gezegd dat als hij wat zou krijgen hij niet geopereerd zou worden. Ondanks hij toen nog erg gezond en vitaal was. Waarom? Het was een hond met een enorm sterk karakter die afhankelijkheid vreselijk vond. Zo'n hond dwing je in een afhankelijke positie als je hem opereert. Zijn maatje overleed helaas al op 10 jarige leeftijd, maar die accepteerde en incasseerde dingen veel makkelijker. Bij hem zouden we eerder verder zijn gegaan.
Maar op een leeftijd van 15,5 is de levensverwachting relatief kort. Als de tumor vrij weinig last geeft dan zou ik niet snel laten opereren want dan is de remedie erger dan de kwaal en hoe is de levensverwachting na de operatie? Hoe zou de levensverwachting zijn zonder deze tumor?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:52

Hobby schreef:
Ik heb in dit soort gevallen altijd 100% vertrouwen in mijn dierenarts en laat de beslissing aan haar over.

Hoho, wat een enge uitspraak.
Een dierenarts mag niet voor je besluiten, wel een advies geven. Het besluit maak je zelf, dit kan uiteraard zijn dat je het advies van de dierenarts opvolgt. Lachen

Het besluit moet je natuurlijk zelf maken. Als je dierenarts er vertrouwen in heeft, waarom niet?
De narcose hoef je je denk ik niet zo druk om te maken, ondanks dat ze al een oud bessie is.
Misschien is het de optie om eerst bloed af te nemen (zoals het voorgesteld is, wat een goed idee is) om te kijken of een narcose kan (orgaan-failure).
Is de narcose goed te doen na aanleiding van het bloedonderzoek, dan een roesje geven om foto's te maken, deze te beoordelen en mocht het nodig zijn gelijk door te sturen naar de OK? Dat scheelt een narcose namelijk.
In de tijd dat ik nu in de praktijk werk, dat is nu ongeveer 4 jaar, is er nog nooit een dier overleden aan de narcose zelf. Door goede narcosemiddelen (gas), hartbewaking en middelen die de narcose tegenwerken, kan men de boel goed onder controle houden. Maar goed, het kan altijd zijn...

Sterkte met je besluit!

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 11:13

Bedankt voor al jullie reacties!

We hebben besloten om haar te laten opereren.
Morgen moeten we haar om 9 uur brengen.. We gaan geen röntgenfoto's laten maken.. Financieel is dat voor ons niet mogelijk. . Wel wordt er een bloed test gedaan, en als dat allemaal goed is, gaat ze onder het mes.. ik ben zo zenuwachtig.. Iets in mezelf is nogsteeds niet helemaal overtuigd of het wel goed gaat komen. Maar ik ga heel hard duimen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:14

ik duim met je mee Knipoog
hopelijk gaat alles helemaal goed

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:11

succes!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:30

Ik hoop voor je dat de operatie helemaal goed gaat en dat ze nog een paar jaartjes meegaat!

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:51

Ze is niet geopereerd... De DA wilde sowieso eerste en foto maken voor alle zekerheid en hebben we daarmee ingestemd. Ze is onder de röntgen gegaan en nu blijkt dat ze een tumor in haar longen heeft. Ongeveer zo groot als een golfbal.
Geen operatie dus.. En nu maar wachten tot hij verder groeit Scheve mond
Hij zit iets onder de luchtpijp, dus wanneer hij gaat groeien, knelt hij de luchtpijp af. Dit merken wij snel genoeg, wanneer ze begint met hoesten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:55

ohw jee......
in de longen is niet zo best... Ach gut

he getver zeg, wat ontzettend rot voor je
heeft de hond nu wel antibiotica dan? als voorzorg tegen het een of ander?

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:59

ja ze krijgt antibiotica, en pijnstillers, al denk ik dat ik die niet meer ga geven. Ze vertoont geen pijn, ik kan deze beter bewaren tot ze echt pijn heeft.
Verder krijgt ze homeopatische middelen zoals: drainage compositum en silicea c30. ook behandelen we haar wond met zalfjes zodat het niet zo hard trekt aan de huid... en voor haar wond... nu is het maar afwachten..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:25

Dat is geen leuk nieuws. Wens je heel veel sterkte de kommende tijd.