Ziekte bij konijnen: wie kent dit nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loeser

Re: Ziekte bij konijnen: wie kent dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:18

rieraraskie schreef:
hai garny95 ik heb wel een idee wat je konijntje kan hebben. Ik verwacht myxematose, als ze het een maal hebben kun je er niets meer aan doen, en sterven ze bijna altijd. Je kunt er volgens mij wel preventie voor enten

Klopt. Ik heb gister de DA gebeld. Het schijnt op moment te heersen en er zijn al een x aantal konijnne dood gegaan. Ik ga zo straks laten enten! Wij hebben het ook 1 keer gehad hier, beide konijnen zijn eraan overleden destijds. ( Deze hadden we dus niet ge-ent)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:37

Het kleine konijntje wat dood was, had helemaal niets, ze zag er goed uit, schone mooie oogjes, vacht was prachtig, ze was alleen de laatste dagen veel rustiger, ik heb haar toen zelf gecheckt en alles was prima voor zover ik dat zo kan beoordelen. Ik ga de da even bellen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:44

Net de da gebeld, mixemetose komt vooral in het voorjaar en zomer voor, schijnt te worden overgebracht door een mug. De slijmvliezen ( was het nu slijmvliezen of klieren ? ) zijn dan opgezet, dan is bij mij niet het geval.
Ik hou het oogje in de gaten en maak het twee keer per dag schoon, als het dicht gaat zitten of erger wordt dan ga ik naar de da.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:09

garny95 schreef:
Net de da gebeld, mixemetose komt vooral in het voorjaar en zomer voor, schijnt te worden overgebracht door een mug. De slijmvliezen ( was het nu slijmvliezen of klieren ? ) zijn dan opgezet, dan is bij mij niet het geval.
Ik hou het oogje in de gaten en maak het twee keer per dag schoon, als het dicht gaat zitten of erger wordt dan ga ik naar de da.

Myxomathose komt juist nu extreem veel voor. Hier lopen nog steeds wilde konijnen met Myxo rond. Als deze door een mug worden gestoken die daarna weer een ander konijn steekt, dan krijgt die het ook. De muggen zijn er nog volop daar het nog niet fatsoenlijk heeft gevroren. Dus zolang de temperaturen zo blijven, blijft ook het gevaar voor Myxo.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:31

garny95 schreef:

Op heel internet wordt er op meerdere sites een waarschuwing voor Myxomatose afgegeven...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:09

Myxomatose kan ook symptoom loos aflopen bij jonge en zwakkere konijnen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:26

mijn konijn heeft het ook gehad..

wij waren niet bekend met die ziekte en mn moeder vond mn konijn met een helemaal open rug in zn hok, we zijn toen naar de dierenarts gegaan..
wij dachten dat hij aangvallen was door een kat ofzoo:O
toen bleek het dat het diezelfde vliegen waren, die zwarte bromvliegen met een groene tint dr overheen.
wij hebben toen zeg maar heeel klein gaas voor zn hok gedaan zodat die beesten niet meer binnen konden komen..
we gingen bobo (ons konijn) elke dag wassen, na een week was het al weer wat beter en na 2 weken groeide dr weer wat haar op..
maar op een ochtend was ze toch dood.
waarschijnlijk was dr zo'n made naar binnen gekropen en is daar de boel aan het aanvreten geweest..

vreselijk!

sterkte dr mee !!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:26

jeetje, ben het nu dan even kwijt. Mijn konijnen lopen in een grote kippenren, ze hebben een beneden en bovenverdieping, helemaal afgazen met fijner gaas lijkt me een onmogelijke kluis en wat dan te doen tegen mixemetose, inenten ? En als ze het al hebben ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:05

Als ze het al hebben kan je er niks meer aandoen. Verder zo snel mogelijk laten enten. het liefst vandaag nog. en de ren afdekken met vitrage of naar binnen halen.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 19:13

garny95 schreef:
jeetje, ben het nu dan even kwijt. Mijn konijnen lopen in een grote kippenren, ze hebben een beneden en bovenverdieping, helemaal afgazen met fijner gaas lijkt me een onmogelijke kluis en wat dan te doen tegen mixemetose, inenten ? En als ze het al hebben ?

Ik zou anders gelijk naar de dierenarts voor een enting: weet je gelijk zeker of ze het hebben of niet (en kan je ze gelijk laten inenten).
Ik lees nu inderdaad ook veel meer over Myxomatose (is in Australie trouwens ingevoerd om de konijnenpopulatie te laten slinken). Myasis is zelfs gekweekt door mensen om konijnenpopulaties tegen te gaan en was ook 'succesvoller' dan Myxomatose (sterftecijfer is bij Myasis een stuk hoger).

Nu herinner ik me trouwens iets, vorig jaar (herfst/winter) zat er midden op de weg een erg ziek konijn. Zijn ogen zagen er erg slecht uit, vacht erg onverzorgd, ontzettend mager. Erg zielig allemaal, kon het arme beestje nog oppakken en heb hem bij wat beschutten bosjes gezet van de weg af. Thuis alles gelijk in de was gedaan en gedoucht. Nu bleek het inderdaad erg besmettelijk te zijn geweest; moet waarschijnlijk dus myxomatose zijn geweest?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:08

jee lekker verhaal zeg over Myasis en myxomatose, ik ga morgen langs de da, ik kan wel blijven reageren op bokt maar in de actie komen is toch beter. Ik laat het jullie weten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:03

Ik vermoed niet dat je konijntje myxamatose heeft gehad. Dit zou je al veel sneller merken bij je andere konijntjes en bijna altijd heb je symptomen. Als je andere konijnen geen symptomen heeft kan het gerust wat anders zijn zoals een verstopping of gas. Het is niet bij voorbaad myx als je konijntje dood gaat.
Overigens als ze al ziek zijn nooit je konijn laten enten.