Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ThePast03 schreef:anneliesdj schreef:Dus nu is iedereen die af en toe eens een nestje wil fokken ineens broodfokker...
En waar haal jij dat vandaan?
Iemand die een af en toe een nestje rashonden fokt sluit zich gewoon aan bij de rasvereniging en fokt volgens de regels van die rasvereniging.
anneliesdj schreef:Als je je aansluit bij de rasvereniging moet je met honden fokken die ook ggk zijn als fokdieren, allerlei testen moeten ondergaan en bij veel stamboeken moeten ouderdieren ook bepaalde resultaten hebben gehaald op show's.
Als je dat niet wilt als fokker dan doe je dat toch niet? Dat wil niet zeggen dat je geen gezonde honden hebt.
Nikka schreef:Fokker via rasvereniging zegt geen barst. Heb pup bij fokker vandaan via de vereniging. Ben op bezoek geweest met 4 en 6 weken en gehaald bij 8 weken. Pupjes waren die week aan de dunne geweest maar die van mij was prima. Rende de tent door. Nou 's avonds begon de ellende. Gillende pup met koorts. Om een lang verhaal kort te maken: pup is bijna overleden, had 4 soorten parasieten en nu anderhalf jaar later blijven zijn darmen een zwak punt. 2 soorten kwamen door onvoldoende ontwormen. Heb contact met de fokker opgenomen en die deed net of haar neus bloedde. Wilde de pup wel tijdelijk terugnemen, maar infectie zat in het nest dus DA raade het me af. Andere pup is wel teruggegaan. Heb geen enkele vorm van interesse gemerkt bij de fokker, ook niet toen het nest gekeurd moest worden heb ik niets gehoord. Heb een een ander aangegeven bij rasvereniging maar kreeg nul op het rekest. Naderhand hoorde ik via via dat er al vaker klachten over geweest waren Dus verwacht ook maar niet alles van een rasvereniging, houden elkaar het hand boven het hoofd.
Zou ook kijken of je de kosten kan delen.
ThePast03 schreef:Anneliesdj: Iets meer leren voordat je iets zegt. Een erfelijk gebrek hoeft niet altijd zichtbaar bij de ouders aanwezig te zijn om toch te kunnen vererven bij de pups.
De ouders kunnen dus supergezond lijken maar toch een erfelijk gebrek doorgeven, daarom wordt juist getest.
Verder hoeft een ouderdier geen kampioen te worden op een show, ken geen ras die deze eis heeft.
Bij de Chihuahua moet je 3x een ZG behaald hebben en als je hond dat niet haalt dan staat hij/zij toch echt niet in het rastype en zou ik zelf absoluut niet willen fokken met zo'n dier.
Het zijn echt minimale eisen bij de Chihuahua en aangezien dit topic over de Chihuahua gaat lijkt het me handig dat je je daar op richt en niet alles op een hoop gooit waardoor je verkeerde informatie geeft.
anneliesdj schreef:3x een ZG halen, dat is bij de meeste stamboeken zo en bedoelde ik dus ook, wat als een hond niet beter haalt als een G? Is hij dan niet geschikt als ouderdier? Voor een particulier die gewoon een gezelschapshond wil wel, voor een kenner als jij waarschijnlijk niet.
Wbt die erfelijke gebreken; als je 2 ouderdieren hebt die daarop getest zijn heeft het kind het niet, kruis je 2 van die kinderen aan elkaar dan zullen de kinderen daarvan het ook niet hebben. Dat bedoel ik met dat een hond niet perse getest hoeft te zijn om te weten of hij vrij is van bepaalde ziektes. Het zijn meer de ziekte's die je niet kunt testen waar ik bang voor ben.
imaudy schreef:Hier stond laatst een verhaal die er precies op leek, volgens mij ook met een chihuahua
anneliesdj schreef:je hebt het nu over teacup's, hoe komen ze dan bij dat soort hondjes?
Is dat net zoiets als een boomer maar dan wél met ras?
silvana schreef:Ik wil eigenlijk al heel lang een chi,al voor de hype begon.Maar het is gewoon heel moeilijk een goede hobby fokker te vinden die geen uitzinnige prijzen vraagt.
anneliesdj schreef:maar een pup van 8 weken verkopen als zijnde 12 weken gaat toch niet op als je de ouderdieren ook wilt zien?
Daarbij, een chihuahua is al zo klein...
maar wat kost volgens jou een pup dan?
anneliesdj schreef:ik selecteer niet op pupprijs, sterker nog, ik wil helemaal geen chihuahua. Ik weet alleen hoe de prijzen op marktplaatst liggen en dat bij de meeste stamboeken de erkende fokkers net zo duur of duurder zijn, dus vraag ik me af wat jij dan betaald voor een pup.
Over die ouderdieren, als een fokker een pup verkoopt als zijnde een mini maar de ouders zijn wel van normale grootte dan zouden er belletjes moeten gaan rinkelen. Mits het uiteraard de echte ouders zijn maar aangezien jij zegt dat er niet zulke kleine bestaan heeft het dus ook geen nut om er een andere hond bij te zetten en te zeggen dat dat de moeder is.
ThePast03 schreef:Niet zo moeilijk om er een jong teefje en reutje bij te zetten en te zeggen dat het de ouderdieren zijn en het gebeurd echt! Als je niet echt in de hondenwereld zit zie je blijkbaar niet eens aan de teef dat ze niet zoogt.
anneliesdj schreef:Eh, ik denk dat je nu veel mensen onderschat, hoewel ik ook denk dat ze er wel zullen zijn.
Wbt die prijzen; waarom zou je als koper niet mogen selecteren op prijs? 800-1000e voor een hond is niet niks. Zou je kunnen zeggen dat je dan beter een kruising kunt nemen maar dan ben je een stuk minder zeker van uiterlijk en karakter. Ik kan me dus voorstellen dat iemand die gewoon een huishond wil op zoek gaat naar iemand die eens voor de gein een nest fokt en het niet uitmaakt of er papieren bij zitten, die honden zijn over het algemeen toch goedkoper.
Daarom heb ik ook een Duitse Dog, is een hele hoop meer hond voor je geld!
anneliesdj schreef:Alle rashonden kosten ongeveer hetzelfde, vanaf 800e. Uitzonderingen daar gelaten.
Met mijn opmerking bedoelde ik dat een Duitse Dog meer hond is in gewicht/omvang, niet dat een Chihuahua minder zou zijn dan een dog. En idd gaan ze een stuk korter mee
Overigens heb ik van verschillende fokkers gehoord dat de prijzen voor papieren, lidmaatschap rasvereniging ed wel aardig op kunnen lopen en dat daarom de meeste rashonden ook minimaal 800e kosten. Ik ga me daar zelf niet over uitlaten maar dat is wat ik gehoord heb van erkende fokkers van 3 verschillende rassen die dus aangesloten zijn bij de rasvereniging.