winterdeken voor hond (flatcoat)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: winterdeken voor hond (flatcoat)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:42

Heb je je wel eens verdiept in het ras en haar oorsprong en gebruikersdoelen?

De Flatcoated Retriever is een jachthond, gebouwd om geschoten wild op te halen voor de jagers. Dit geschoten wild (het jachtseizoen is juist begonnen) kan zowel in het veld als in of over water vallen. De Flatcoated is dus voorzien van een vacht die geschikt is om in de koude seizoenen ook in en uit het water het lichaam warm te houden.

Misschien lijkt de vacht niet dik en dicht, maar je hond zal een wollige ondervacht gaan vormen tijdens de komende ruiperiode. Deze is zo goed als waterdicht en zorgt ervoor dat het lichaam helemaal niet in aanraking komt met lucht of water! Zaak is dan wel om je hond niet overmatig te borstelen of uberhaupt te wassen.

Dat jasjes gebruikt worden voor hondenrassen die gefokt zijn als huishond, vind ik een ander verhaal. Die hebben een heel andere vacht dan bijvoorbeeld retrievers en herders..

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:08

Ik ga helemaal mee met Chubby,
de flatcoated retriever zijn jacht honden van oorsprong waarom zou je zijn vacht dunner laten worden door een dekentje op te doen... leg inderdaad gewoon een lekkere deken neer waar hij op kan gaan liggen terwijl jullie aan het rijden zijn... kan ook gewoon een zweetdeken zijn of een wollen deken...

Mijn amstaff rilt ontzettend als het koud is maar ik heb zoiets van dat ze dan maar in beweging moet blijven dus ga ook niet een uur buiten staan praten met haar als het koud is gewoon lekker in beweging houden en dan komt het wel goed... (zie het trouwens al voor me een amstaff met een dekentje hahahah)

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

Als je niks merkt aan de hond, zou ik hem niet zo gauw een jas aandoen. Tenzij je merkt dat ie het gauw koud heeft in de wintermaanden en daardoor ook niet graag buiten is, dan zou ik het wat anders vinden bijvoorbeeld.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:30

Als ervaren flatcoatbezitter Knipoog kan ik ook maar 1 ding zeggen : nergens voor nodig ! Een flatcoat heeft een prima vacht waarmee hij zichzelf warm kan houden, het is inderdaad een jachthond, die als hij enigszins de kans krijgt, het water in plonst, ongeacht het jaargetijde. Onze flatcoat zou zelfs - als je hem niet tegenhield - met vriesweer het water in gaan. Dus ze kunnen echt wel wat hebben, hoor ! Met zo'n dekentje denk ik eerder dat je de kans loopt dat hij juist oververhit raakt. Gewoon lekker een oude deken in de paddock leggen is natuurlijk wel lekker voor hem/haar, dan heeft ie in ieder geval een droge plaats waar hij kan gaan liggen. Maar een jas is echt niet nodig hoor ! Knipoog