Raskatten fokken, wat moet je allemaal weten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

schimanski

Re: Raskatten fokken, wat moet je allemaal weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:35

Even nav het verhaal van Leonoor.Mooier verwoorden kan ik niet. Na 10 jaar fokken kan ik zeggen dat we al deze argumenten hebben doorgemaakt. Niet in 1x tegelijk maar in de loop van de tijd. Er waren nestjes bij die helemaal probleemloos verliepen, maar er waren er bij (precies een jaar geleden) toen hebben we echt alles gehad wat maar kon. Het was een nestje waar we werkelijk alles voor uit de kast hebben gehaald. Mams is voor 3 maanden naar denemarken geweest om daar gedekt te worden door een bloedmooie kerel. Dracht ging super, bevalling wat moeizaam. 7Kittens heeft ze gekregen, waarvan er uiteindelijk maar 3 overgebleven zijn. Mams kreeg ernstige melkklierontsteking en heeft op het randje gelegen.En zo waren er nog wat dingetjes die niet gingen zo als we gehoopt hadden. Om een lang verhaal kort te maken, als ik alle kosten moet optellen en een prijs moet maken om uberhaubt alleen nog maar quit te spelen zouden de 3 overgebleven kittens minimaal €1500.= moeten opleveren. Ik heb er zelf een kater uitgehouden en een vriendin een poesje. Was nog een poesje over, die mocht weg voor €500.- Antwoord evt. koper: we vinden dat jullie te duur zijn met jullie kittens............. Heb haar zelf gehouden Bloos

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:42

Mijn moeder fokt Oosterse Kortharen, dus even kort een overzicht van de kosten.

Aanschaf moederpoes
Bloedtest bij de dierenarts
Dekgeld voor de dekkater
Inentingen kittens
Lismaatschap rasvereniging
Ontworming kittens
Aanvraag stambomen
Catterrienaamaanvraag
Catteriepromotiekosten

Hoeveel het allemaal precies is hangt af van het ras en de dierenarts. Dan kunnen er nog allemaal complicaties ontstaan zoals eerder al gezegd.
Hobbies kosten nou eenmaal veel geld en dat is bij kattenfokken ook. Je geeft idd meer uit dan dat je ervoor terugkrijgt. Alle kosten stijgen, dus worden raskittens daardoor ook steeds duurder.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:15

Als je de aanschafkosten en onderhoud van moederpoes / dekkater gaat meerekenen dan maak je geen winst meer nee.

Maar als je puur voor de hobby fokt zoals zoveel cattery's beweren dan hoef je die kosten ook helemaal niet mee te rekenen. Want je eigen kat heb je dan toch voor de leuk en niet om geld aan te verdienen.

Als je alleen naar de kosten van de kittens kijkt hou je er wel degelijk iets aan over.
Kosten van de dekkater zijn vaak net zo hoog als de verkoopprijs van 1 kitten.
Om de overige kosten zoals bloedtesten, stamboom, lid van rasvereniging, entingen, voer etc te dekken moet je nog een 2e kitten verkopen en vanaf daar maak je dus wel winst.

Alleen is dat een vies woord onder catteries. Maar ken wel een aantal kattenfokkers en het valt mij op dat diegene die er het meest aan verdienen het hardst roepen dat ze het alleen voor de lol is en dat ze er niets aan over houden.

Dat zijn dan diegenen die een ander tehuis zoeken voor moederpoes als ze te oud is om nog jongen te krijgen. Dit onder het mom van ze is al wat ouder en we hebben toch wel erg veel katten voor haar is een rustiger tehuis beter. Lees moederpoes brengt niets meer op en moet dus de deur uit.

Een cattery naam is trouwens helemaal niet nodig als je zomaar een keer een nestje wil fokken.
Ook zonder krijgen je kittens gewoon een stamboom (als de ouders tenminste raskatten zijn met stamboom)

Heb mijn kittens verkocht door gebruik te maken van de kittenbemiddeling van de rasclub. Dit kost wel geld maar ik heb geen advertenties hoeven zetten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:18

Moraal van het verhaal: raskatten fokken is voor menig volwassene al een hele (dure) toer. Laat staan voor een 14-jarig meisje.

Dus: gewoon niet doen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:02

Oke, wat is het duurste ras om te fokken wat is het goedkoopste ras dan?

Maar Linsey, volgens jou kun je er wel meer geld aan overhouden dan bijleggen? Als je je niet inschrijft bij een cattery?

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:43

Weten jullie trouwens hoe dat ras heet met: zo'n witte persische kat met een puntsnuitje en hele groene ogen? Was een ras dat niet veel voorkwam volgens mij.

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:39

[quote="lindsey"]Als je de aanschafkosten en onderhoud van moederpoes / dekkater gaat meerekenen dan maak je geen winst meer nee.

Maar als je puur voor de hobby fokt zoals zoveel cattery's beweren dan hoef je die kosten ook helemaal niet mee te rekenen.

Jaja, zo lust ik er nog wel een paar. Zonder deze poes/kater en bijkomende kosten ook nog steeds geen kittens hoor!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:15

x_Sannee schreef:
Oke, wat is het duurste ras om te fokken wat is het goedkoopste ras dan?

Maar Linsey, volgens jou kun je er wel meer geld aan overhouden dan bijleggen? Als je je niet inschrijft bij een cattery?

Weet niet hoe de voorgaande schrijver erbij komt dat je stambomen kunt krijgen zonder ingeschreven te staan bij een vereniging, maar dat is echte kul.
Mail voor de gein maar eens rond naar wat verenigingen.

En er is niet specifiek een enorm duur ras en een goedkoop ras/

En daarbij ook nog, kies je een ras wat je wilt fokken niet op de prijzen, maar omdat je gewoonweg verliefd bent op het ras.

Zet het alsjeblieft nog een jaar of 6 uit je hoofd, postzegels sparen lijkt me beter Knipoog

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:01

Leonoor schreef:
[

Weet niet hoe de voorgaande schrijver erbij komt dat je stambomen kunt krijgen zonder ingeschreven te staan bij een vereniging, maar dat is echte kul.

In voorgaande berichtje is alleen de onderstaande zin van mij hoor. Je kunt geen stambomen krijgen zonder lid te zijn van een vereniging. En da's maar goed ook, anders wordt het helemaal een zooitje. Je ziet nu al hoe er over gedacht word, laat staan als het zo makkelijk gemaakt wordt. En laten we eerlijk zijn, het is niet de stamboom die de katten zo "duur" maakt , maar alle andere dingen die komen kijken. Voor een stamboom betaal ik maar €11 per kitten.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:07

Okee! Nee idd je kiest ook wel een ras waar je verliefd op bent. Tenminste zou ik wel doen. Maar was er gewoon even benieuwd naar.
Nu ik dit zo allemaal lees besluit ik toch maar om geen raskatten te gaan fokken. (ik zou het dan met mn ouders doen hoor. Ik ga echt niet alleen raskatten kopen en fokken en naar schows en naar de DA enzo. dan zit ik binnen een paardagen al diep in de schulden Lachen ).
Maargoed weet niemand hoe dat ras heet? (wit persachtig, beetje puntneusje en groene ogen?)

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:23

Eh, bedoel je een honeybear? Die lijkt op de pers, maar dan met neus. Maar die groene ogen kan ik daar niet in thuis brengen. Heb je misschien een foto of zo?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:31

Bedoel je niet gewoon een chinchilla of shaded silver pers? Die hebben over het algemeen wat meer neus dan andere perzen...en ze hebben groene ogen...

Chinchilla pers...
Afbeelding
Black shaded silver pers...
Afbeelding

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:07

Nou hij lijkt wel wat op de shaded silver pers. Maar de neus is nog wat puntiger en het was een aparte naam!:)
Eh neeh heb geen foto. :|

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:41

Ik neem aan dat de kat langhaar heeft? je hebt het over persachtig...
Was het soms een Lowlander/Brits langhaar (ook wel Brittanica genoemd)?

Shaded silver...1e poes...2de kater...
Afbeelding
Afbeelding

Chinchilla...
Afbeelding

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:37

Leonoor schreef:
x_Sannee schreef:

Heb je het soms over mijn reactie? Dan heb je niet goed gelezen want dat zeg ik namelijk helemaal niet. Je krijgt inderdaad alleen een stamboom als je lid bent van een vereniging. Vaak moet je dan ook nog lid worden van de rasvereniging binnen die verening om in aanmerking te komen voor kittenbemiddeling via die vereniging.

Ik zeg alleen maar dat je geen cattery naam hoeft te nemen. Een catterynaam laten registreren bij de vereniging kost extra geld en zonder een catterynaam kun je ook een nestje fokken.

Catterynaam heeft namelijk alleen als toegevoegde waarde dat je catterynaam voor of achter de naam van de kat op de stamboom komt te staan. Voor mensen die veel fokken is dat leuk want zo is makkelijk te herkennen welke katten door wie gefokt zijn. Maar heb je geen catterynaam dan komt er dus bijvoorbeeld alleen Minousch op de stamboom te staan in plaats van Kattenkolder's Minousch

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:55

Citaat:
Een catterynaam laten registreren bij de vereniging kost extra geld en zonder een catterynaam kun je ook een nestje fokken.

Zonder cattery registratie ga jij echt geen stambomen krijgen hoor? (of je moet ze zelf maken maar dat heeft geen waarde)weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt? Met iedere boerenpoes kun je een nestje fokken maar als je stambomen wilt hebben en raskatten fokt zul je toch echt een cattery moeten registreren.
Je moet je eerst inschrijven bij een vereniging en dan een catterynaam aanvragen en als alles geregistreerd is dan pas kun je stambomen aanvragen.

fokken is leuk maar ga er maar van uit dat het geld kost en niks opbrengt. Misschien zit er een raskattenfokker bij je in de buurt die af en toe een nestje heeft waarmee je mee mag kijken hoe het gaat? Dan zie je toch de kittens en hoef je zelf niet te fokken.
Vergeet niet dat er in een heleboel rassen erfelijke ziektens voorkomen waarop je dient te testen en dat is geen makkelijke opgave om er achter te komen welke bloedlijnen etc je moet mijden. Ga eerst eens je goed inlezen en verdiep je in de genetica, bezoek shows, loop mee met een goede fokker en leer eerst een hoop voordat je je op het pad 'Katten fokken' gaat wagen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:56

Zonder catterynaam kun je echt wel een stamboom krijgen.
Ben zelf lid van Fellikat en heb geen catterynaam maar heb toch echt twee prachtige nestjes gefokt met stamboom. Zolang beide ouderkatten een stamboom hebben. Je de verplichte inentingen hebt.
Een bloedtest hebt gedaan en de dekkingspapieren instuurt krijg je een prachtige stamboom.

Mijn kittens zijn weggegaan via de kittenbemiddeling van de rasclub van Felikat.

Dus sorry Cissy maar je weet dus duidelijk zelf niet waar je over praat.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:11

lindsey schreef:
Zonder catterynaam kun je echt wel een stamboom krijgen.
Ben zelf lid van Fellikat en heb geen catterynaam maar heb toch echt twee prachtige nestjes gefokt met stamboom. Zolang beide ouderkatten een stamboom hebben. Je de verplichte inentingen hebt.
Een bloedtest hebt gedaan en de dekkingspapieren instuurt krijg je een prachtige stamboom.

Mijn kittens zijn weggegaan via de kittenbemiddeling van de rasclub van Felikat.

Dus sorry Cissy maar je weet dus duidelijk zelf niet waar je over praat.

waarom word dit dan zo geschreven? ik lees hier uit, dat lid worden samenhangt met het aanvragen en daarna hebben van een catterynaam.

Nu het echte begin
We gaan ervan uit dat u een poesje heeft welke geschikt is om mee te fokken. U weet wat u wilt verbeteren en welke kleuren u wilt gaan fokken. Dan wordt het tijd uw lidmaatschap van een kattenvereniging aan te vragen. U neemt hiervoor contact op met de ledenadministratie van een vereniging. In Nederland zijn de verenigingen opgesplitst in 2 groepen; de bij de FIFE aangesloten verenigingen (Fife is een overkoepelende organisatie) of een onafhankelijke vereniging. Bij de FIFE aangesloten verenigingen zijn b.v. Felikat en Mundikat. De onafhankelijke verenigingen zijn bijv. Neocat, de Nederlandse Kattenfokkersvereniging en de Nederlandse Vereniging van Kattenvrienden. Er is geen verschil in kwaliteit tussen de twee groepen. Het is gewoon een kwestie van kiezen met welk verenigingsbeleid u het het meest eens bent. U kunt bij iedere vereniging de statuten en reglementen opvragen om uw keuze mee te gaan bepalen. Om u aan te melden bij een vereniging moet u alvast 3 catterynamen verzinnen. Dit moeten originele namen zijn, omdat er geen 2 namen in Nederland teveel op elkaar mogen lijken. Kies iets wat makkelijk te onthouden is en wat u leuk blijft vinden. Uw catterynaam word beter onthouden dan uw eigen naam! De catterynaam word een soort achternaam van de bij u geboren kittens. Indien u geen lid wordt van een vereniging kunt u geen stambomen krijgen!! Veel verenigingen hebben rasclubs waar u zich eveneens bij kunt aanmelden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:30

nee, gelukkig heb ik meer verstand van verzekeringen.... maar ik ga Felikat wel even vragen hoe de regels bij hun zijn. Ik zit bij een onafhankelijke vereniging.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:48

Zonder catterynaam krijg je toch een stamboom met een nummer? Dat kan ik me nog herinneren uit de zoektocht naar een raspoesje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:25

precies, heb het even nagevraagd bij collega fokker, bij oepsnestjes en eenmalige nestjes bestaat de mogelijkheid tot verkrijgen van stamboom zonder catteryregistratie. De regels zijn echter verder exact hetzelfde alsmede de kosten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:11

Bij Felikat kun je nestjes fokken zonder Catterynaam, en dan komt er een letter bij de naam. (gaat een beetje offtopic, maar toch Haha! )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:42

blijft vreemd dat je nestjes wilt fokken zonder cattery naam, maar goed, ieder zn meug, het is ook alleen bedoeld voor slipnestjes of eenmalige nestjes, niet om als fokker te gebruiken. Lachen

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:45

Ik snap ook niet dat mensen die paar euro's (eenmalig) zouden willen uitsparen cissy...

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:28

Als je van plan bent om te gaan fokken zou ik persoonlijk enkele vragen voor mezelf beantwoorden:

Ik zou bijvoorbeeld willen kijken welke toegevoegde waarde mijn fok heeft aan de huidige fokkerijen (cattery's in dit geval). Ook zou ik persoonlijk eens kijken in hoeverre ik eerst nieuwe eigenaren kan vinden voor ik twee dieren koppel en een nest plan.
Wat mij ook heel belangrijk lijkt is genetica. Verdiep je goed in de genetica en overdragen van erfelijke aandoeningen/ziekten.