Ervaring met kinderboerderij opstarten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je een kinderboerderij in de buurt leuk?

Ja
32 (94%)
Nee
Geen stemmen
Nu wel, maar over een tijdje vast niet meer
Geen stemmen
Nu niet, maar in de toekomst vast wel
1 (2%)
Anders (graag toelichten)
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 34

Melissa

Re: Ervaring met kinderboerderij opstarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:42

Onze kinderboerderij was vanouds een hertenkamp, opgezet door 2 rijke mensen.
In de loop der jaren is het een kinderboerderij geworden en een stichting geworden..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 23:29

Bij mij was het een groepje enthousiastelingen die genoeg gelobby't hebben bij de gemeente.

Wij vallen overigens nét buiten de Minaswet. We hebben minder dan 3 hectare land én minder dieren op het bedrijf dan waarvoor je Minas moet hebben. Dat hebben we bewust gedaan, inderdaad omdat Minas pokkeveel werk geeft.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 13:13

Bedankt weer voor goede tips!
Melissa: dat van de dieren adopteren, en pension bieden, zijn inderdaad leuke varianten om weer wat onkosten mee te dekken.
Ook de term 'zorgboerderij' wordt hier al veel genoemd, inderdaad ook voor de subsidie, en het lijkt me ook een erg leuke uitdaging met de gehandicapte mensen bij de dieren bezig te zijn!
De termen als Minas-wet, net als de vragen 'stichting of vereniging' en het verzekeren van vrijwilligers/bezoekers, daar moeten we ons nog flink in verdiepen!

Het administratieve gedeelte moet geen probleem zijn op zich, nu doe ik voor m'n werk niks anders...

Hobbelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:15

Wordt het terrein bij jullie trouwens bewoond?
Hier in de buurt zit een kinderboerderij zonder continu beheer, daar wordt ook continu van alles vernield...

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:06

De Kinderboerderij in drachten is in '74 (ongeveer) opgezet om een plek te creeeren waar de kinderen van het naastgelegen Maartenswoude (nu Talant, een tehuis voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten) samen met kinderen zonder handicap konden spelen. Het is door de jaren heen steeds uitgegroeid, maar ook Maartenswoude bestaat nog steeds, en ook regelmatig komen bewoners op de kinderboerderij zelf.

En de ruimte, tsja ik denk dat t vroeger een stuk buiten Drachten lag, maar nu ligt het gewoon aan de rand van Drachten Haha!

edit: oh ja, bij ons woont een medewerker van het restaurant naast de kinderboederij, dus die houd alles in de gaten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:39

Bij ons woont er niemand. En er wordt ook niets vernield. Maar we hebben ook een goed hoog hek. En onze "eigen" drugsdealertjes voor de poort die er voor zorgen dat andere 'kleine' vernielers niet naar binnen durven.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 11:45

Vanavond hebben we weer een vergadering met de betrokkenen.
Daar komen vast nog meer vragen uit voort!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:49

Bij mijn eerste pony's gingen ze een zorgboerderij opzetten. Ik heb al het voorwerk eigenlijk gemist, maar de laatste dingen was ik wel bij. De ruimte hadden ze gewoon van zichzelf, dus daar schiet je niet heel veel mee op denk ik Lachen
Als laatste werden hokken gebouwd, hekken deels aangepast, alles kindvriendelijk gemaakt, speeltuintje erbij, dat soort dingen. En toen nog beesten aangeschaft. Toen ging het open, en zelfs toen was het nog niet helemaal klaar. Dus als er geen emnsen waren gingen wij nog aan de slag om hekken bij te plaatsen enzo.
Was een zootje ongeregeld, maar ik geloof dat het nog draait. Ik ben er nu weg, omdat ze niet leuk met mensen en dieren omgingen, maar soms fiets ik er nog wel eens langs vanuit school, en volgens mij draait het wel nog steeds Lachen