Van vrijheid naar kattenren. Zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Van vrijheid naar kattenren. Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:45

16 meter !!!!

die van mij moeten het doen met 1 bij 4 bij 3 Nagelbijten / Gniffelen de poezen dan he,
de katers zitten in een ren van 2 bij 6

ik vind het super dat je dit doet !!!!
echt super, perfecter kunnen de beestjes toch niet leven?
buiten is het naar mijn mening , ook veel en veel te gevaarlijk
diefstal,
kattenhaters,
duivenmelkers
verkeer
kwajongens
ziektes
honden
etc etc

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:46

Ik vind het wel zielig.
Ze zijn nu al gewend zijn vrij rond te lopen.
Juist omdat je buitenaf woont hebben ze mooi de ruimte! (Bijv. in een stad is veel meer verkeer)
Katten hebben een goed gehoor, ze komen niet zomaar onder een auto; misschien als ze achterna gezeten worden, maar hoe vaak komt dat voor??

Ik zou het niet over mn hart kunnen verktijgen een kat op te sluiten...een kat moet imo muizen vangen en lekker op jacht kunnen Haha!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:50

Ik vind het ook niet zo'n heel erg goed idee, tenzij je katten erg 'close' zijn.
Wij hebben er ook 2, ééntje kan dat makkelijk aan, maar de ander zit liever ver uit de tuin bij andere mensen, in 't wild, overal en nergens. Als jouw katten ook zo zijn, dan vind ik het een beetje zielig die vrijheid die ze hadden af te pakken.

Ze zullen het er ongetwijfeld goed hebben, maar ik denk ook dat ze na een tijdje dezelfde omgeving wel beu zijn. Ik zou ze liever gewoon vrij rond laten lopen en laten doen wat ze willen, maar dat is mijn mening.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:53

Nibbit schreef:
Ik vind het wel zielig.
Juist omdat je buitenaf woont hebben ze mooi de ruimte! (Bijv. in een stad is veel meer verkeer)
Katten hebben een goed gehoor, ze komen niet zomaar onder een auto; misschien als ze achterna gezeten worden, maar hoe vaak komt dat voor??

Ik zou het niet over mn hart kunnen verktijgen een kat op te sluiten...een kat moet imo muizen vangen en lekker op jacht kunnen Haha!

Weegt dat allemaal hier tegenop?

crossmonster schreef:
diefstal,
kattenhaters,
duivenmelkers
verkeer
kwajongens
ziektes
honden
etc etc

En dan te bedenken dat alleen vorige week ik 2 nare voorvallen met katten wist op te sommen. Een keer doodbijten door hond en een keer aangereden zijn. Het oog van de kat hing er half uit en hij bloedde als een rund. Ik kende die kat, het was een lief dier. Ik had liever niet gehad dat hem zo iets gruwelijks overkomen is. Ze hebben niet de kans gehad om hem te redden, hij stierf al vrij snel.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:54

Ken veel meer mensen die dat hebben hoor Knipoog

Zou er zelf niet voor kiezen persoonlijk, en ja klinkt misschien hard maar zo is het leven. Althans dat is mijn mening. Maar om het nou zielig te vinden, nee natuurlijk is het niet. Maarja dan moeten we ook zeuren over grootmoeders parkietje in de kooi.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:56

SONY schreef:
Maarja dan moeten we ook zeuren over grootmoeders parkietje in de kooi.

Ik zeur daar wel over. Parkieten leven in grote kolonies met elkaar. Alleen in een kooitje opsluiten is veel erger nog dan een kat binnen houden. Ik heb parkieten zien veranderen als parkiet alleen naar een parkiet in gezelschap van andere parkieten. En dan krijg je 2 totaal verschillende vogels te zien.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:00

tamorka schreef:
Nibbit schreef:
Ik vind het wel zielig.

Weegt dat allemaal hier tegenop?

crossmonster schreef:
diefstal,
kattenhaters,
duivenmelkers
verkeer
kwajongens
ziektes
honden
etc etc

En dan te bedenken dat alleen vorige week ik 2 nare voorvallen met katten wist op te sommen. Een keer doodbijten door hond en een keer aangereden zijn. Het oog van de kat hing er half uit en hij bloedde als een rund. Ik kende die kat, het was een lief dier. Ik had liever niet gehad dat hem zo iets gruwelijks overkomen is. Ze hebben niet de kans gehad om hem te redden, hij stierf al vrij snel.

Ik vind dat het er wel tegen op weegt, maar het is mischien ook maar net waar je woont.
Als ik mijn katten zou moeten opsluiten zou ik hierna geen kat meer willen....

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:06

Tsja, het hangt er natuurlijk van af wat voor band je met je kat hebt. Als je zo van je kat houdt als ik van mijn honden, dan weegt het er niet tegenop. En dan kwam bij mij die kattenren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:09

ik weet zeker dat mijn katten gelukkig zijn.

zeker maakt het uit waar je woont,
waar ik woon, is zelfs al meerdere malen in het nieuws geweest dat er verschillende kattenmeppers wonen , zo die smerige misselijkmakende mens hoef ik niet tegen te komen....

maar in elk geval zitten er zowiezo 3 , waarvan 2 duivenmelker zijn ... uiteraard..

mijn katten kunnen heerlijk de buitenlucht opsnuiven en klimmen naar hartelust.
ze komen door het hele huis en gebruiken de trappen om hun achtervolgkunsten te trainen,
en ik weet zeker, en bevestigd door reading, dat ze zo gelukkig zijn.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:09

Onze oudste kat loopt vrij rond, de twee jongste hebben vanaf dat ze kittens waren in een ren van 1.5x3x2 gezeten. Onze buren hebben een Japanse vechthond en die is nogal gek op katten Scheve mond De kat die wel buiten loopt, is al wat ouder en blijft rond huis, maar die twee kleintjes gaan geheid op onderzoek uit en dat willen we liever niet. Vandaar dat ze in de ren gaan.

Dus nee, ik vind het niet zielig.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:12

Ik las laatst in de Tubbantia dat een kat in een vijver was gegooid. Andere mensen hebben het dier er nog net uit kunnen halen, anders was het verdronken. Er stonden verder nog wat akelige dingen erbij wat hij er mee gedaan had. De aanleiding ertoe was dat de kat steeds in de tuin kwam van de dader. De dader had de eigenaars van de kat al erop aangesproken en die zeiden daar niets aan te kunnen doen.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:14

Sommige hebben toch ook huiskatten die doen niets anders dan de heledag te luieren in huis en eten en vertoeteld worden. Je hebt ook die aan een lijntje worden uitgelaten..dus ik vind dit niet zielig.Lachen als ik een kat zal zijn zou ik het heel leuk vinden met allemaal krabpalen enz..

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:14

tamorka schreef:
Tsja, het hangt er natuurlijk van af wat voor band je met je kat hebt. Als je zo van je kat houdt als ik van mijn honden, dan weegt het er niet tegenop. En dan kwam bij mij die kattenren.

Suggereer jij hier nu dat ik geen band met mijn katten zou hebben, enkel en alleen omdat ik geen kattenren in mijn huis heb? Verward

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:15

Idd súper zo kunnen ze niet verongelukken of andere mensen (en volières e.d.) tot last zijn! en ken trouwens ook een kat die na onderzoek 30 bukskogels in zijn lijf had Ach gut leuk dat vrij rondlopen Scheve mond

Heb 1 x zo'n ren gezien echt súper mooi ingericht en natuurlijk wel voldoende ruim (maar dat geef je zelf ook al aan Knipoog ) met een buis met kattenluik vanuit huis naar buiten en dan nog naar de schuur, zodat ze konden kiezen waar ze wilden verblijven.
Idd van alle gemakken voorzien (plankjes/ klimbomen, kattenbakken e.d.) Ja en die katten hadden echt een heerlijk leventje Dromen (koning te rijk *LOL*)
Ze had er een stuk of 7, ook paar kneusjes ertussen o.a. 1 blinde, 1 met 3 poten enzo dus daarvoor was dit een mooie veilige oplossing Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:16

tamorka schreef:
Ik las laatst in de Tubbantia dat een kat in een vijver was gegooid. Andere mensen hebben het dier er nog net uit kunnen halen, anders was het verdronken. Er stonden verder nog wat akelige dingen erbij wat hij er mee gedaan had. De aanleiding ertoe was dat de kat steeds in de tuin kwam van de dader. De dader had de eigenaars van de kat al erop aangesproken en die zeiden daar niets aan te kunnen doen.

kijk dat bedoel ik dus
katten schijten altijd in iemand anders zijn tuin...

en dat geeft , terecht, ongenoegen.

alleen ziekmakend vind ik het dat ze de kat mishandelen

zo had een vriendin van me een hele goeie actie, kat kwam telkens in huis bij hun om eten te jatten
toen had ze een keer de kat betrapt en volgespoten met currie.
hihi ik denk dat de boodschap voor de eigenaars toen wel duidelijk was

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:17

Nee Shaar, dat suggereer ik helemaal niet. Ik suggereer helemaal niets. Ik zeg zoals ik het zeg. Je hoeft ook niet een kattenren, je kunt ook je tuin dusdanig afzetten en bovenaan stroomdraadje, dat je katten buiten de gevarenzone blijven.
Indien nodig. Mogelijk woon je in een buurt waar ruimte is, weinig verkeer, mensen niet op elkaars lip leven en de kans dat je katten in aanraking komen met bijtende honden nihil is. MAar ja, hoeveel mensen hebben het geluk om te wonen op zo'n plek?

Je kunt je tuin of ren ook dusdanig inrichten dat katten zich er helemaal kunnen uitleven. Trouwens, dat is al een leuke hobby op zich. Het inrichten of veranderingen aanbrengen om de katten te prikkelen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:18

crossmonster schreef:
kijk dat bedoel ik dus
katten schijten altijd in iemand anders zijn tuin...

en dat geeft , terecht, ongenoegen.

alleen ziekmakend vind ik het dat ze de kat mishandelen

zo had een vriendin van me een hele goeie actie, kat kwam telkens in huis bij hun om eten te jatten
toen had ze een keer de kat betrapt en volgespoten met currie.
hihi ik denk dat de boodschap voor de eigenaars toen wel duidelijk was

Sja, persoonlijk zou ik nog eerder die katteneigenaars de vijver in smijten dan een kat. MAar ik kan ook geen dier vermoorden of toetakelen. Dat kan ik nog eerder bij mensen doen....

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:20

Ik liet mijn katten altijd vrij lopen, maar waar ik nu woon gaat dat gewoon niet. Ik woon aan een drukke weg en die kerels van mij speelden russische roulette met auto's. Dus ter behoud van mijn katten hebben ze nu een ren. Ze vermaken zich nog altijd prima en zitten nu de hele dag buiten. Voorheen liet ik ze alleen maar naar buiten als ik thuis was en een beetje op kon letten, maar wat een stress gaf dat (aan mij).
Ik houd ze liever heel en zo hebben andere mensen ook geen last van mijn liefhebberij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:21

Tsja, als jij zelf in je huis opgesloten wordt, kun je ook geen verkeersongelukken meer krijgen, berooft worden, in de sloot lopen etc. etc. Ik bedoel maar de kat in kwestie wordt niets gevraagd, ik denk dat de meeste katten toch meer het type "dare to live dangerously" zijn, die van ons in ieder geval wel... Ik denk dat het een zekere vorm van egoisme is; Je kunt het zelf niet verdragen de kat eventueel te missen, daarom rechtvaardig je twijfelachtige methoden van huisvesting.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:22

Ben ik niet met je eens. Katten hebben niet het verstand dat ze de consequenties van hun acties kunnen overzien. OP het moment dat ze er achter komen dat ze doodgebeten kunnen worden of overreden kunnen worden, of dat sommige mensen erg kwaadaardig kunnen zijn, is het te laat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:25

Het verschil tussen katten en mensen is onze intelligentie. Wij zijn ons beter bewust van de gevaren (wat niet wil zeggen dat we ook slim handelen Knipoog ). Ik laat mijn paard ook niet los op straat.

En ik denk dat er op IJsland wat minder verkeer is dan hier...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:25

tamorka schreef:
Ben ik niet met je eens. Katten hebben niet het verstand dat ze de consequenties van hun acties kunnen overzien. OP het moment dat ze er achter komen dat ze doodgebeten kunnen worden of overreden kunnen worden, of dat sommige mensen erg kwaadaardig kunnen zijn, is het te laat.

Kijk, we zijn het eens!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:26

tamorka schreef:
SONY schreef:
Maarja dan moeten we ook zeuren over grootmoeders parkietje in de kooi.

Ik zeur daar wel over. Parkieten leven in grote kolonies met elkaar. Alleen in een kooitje opsluiten is veel erger nog dan een kat binnen houden. Ik heb parkieten zien veranderen als parkiet alleen naar een parkiet in gezelschap van andere parkieten. En dan krijg je 2 totaal verschillende vogels te zien.

Weet ik zeg ook niet dat ik het daar niet mee eens ben verder. Wat ik bedoel te zeggen is dat er mensen zijn die kat in ren zielig vinden maar de prakiet in oma's kooi niet. Dat is dus krom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:27

Het is rot voor de dieren als het echte buiten-rovertjes zijn , en ze zijn al gewend om de vrijheid te hebben. Maar je ziet vanzelf wel of ze er tevreden mee zijn als het zover is toch Lachen

Ik heb katten ook liever buiten lopen , en in de polder als ze zelf in eigen land op avontuur kunnen , geen drukke weg in de buurt , dan zou ik ze wel vrij rond laten lopen. Heeft er in principe niemand last van dus dan is het imo. veilig genoeg.

Maar heb je maar een klein tuintje en veel buren dan hou ik ze toch in de eigen tuin. Genoeg speelgoed , klim en krab-materiaal en dan vermaken ze zich ook wel hoor , zeker als ze van jongs af aan niet anders kennen.

Er zijn gewoon teveel gevaren , teveel gekken in de wereld.
Daar wil ik m'n katten niet aan blootstellen en een ander hoeft ook geen last van mijn dieren te hebben.

Kat bij m'n ouders thuis is een echte polderkat , die is altijd de hort op. Dijkweg , niet druk. Maar die heeft er een sport van gemaakt om in de berm op de loer te liggen en als er dan een auto komt zie je hem wachten tot het laatste moment en dan speert hij ineens snel de weg over.

Je houdt je hart vast , de klojo Boos!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:51

ik vind het geweldig een ren.. misschien weten sommige niet waarom je het precies doet en aan wat voor straat je woont of wat voor mensen er bij je wonen oid.

onze oudste kat liep bijna 2 jaar buiten en is nu al meer dan 1 jaar iet meer buiten geweest.. ik heb liever dat ze even narig zijn dat ze neit naar buiten mogen dan dat ik lang verdriet heb dat ze dood zijn..

wij wonen ook langs een weg wat niet druk is maar wel heel hard word gereden en 2 katten van ons die zijn blij met andere katten dus die rennen de straat over en spelen er mee maar voor je het weet lgt hij naast je deur dood.. daar heb ik geen zin in en een ren vind ik een hele goeie oplossing.. je kan moeilijk een kat vragen van 'nou wat wil jij, in een hokje of 'vrijheiid''.. je krijgt hier toch geen antwoord op.. je moet doen wat je zelf het bete vind want wie zegt dat wij iets niet willen en toch gebeurt het..

ik hoop dat je een verstandige keuze maakt en voor mij is dat een mooie grote ren met lekker bomen en klim spulletjes er in.. (lang leve het plezier voor de katjes).. eneuhh wel foto's maken he als hij af is Haha!