Vals konijn :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Re: Vals konijn :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:26

Geef het dier ruimte en zorgt dat ie kan lopen en eten en schuilen!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:27

overigens mijn cavia`s zijn s`winters gewoon buiten hoor, kan prima als ze maar een warm hok hebben.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:28

Snovje schreef:

Mijn konijn zit in een buitenhok van 3,5 x 3,5 daarin staat een warm hok waar ze zelf in en uit kan, en ook deze is agressief.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:18

benangelique schreef:
dat zegt niemand, maar vaak is het makkelijker om een onpartijdige in te schakelen. ik weet van mezelf dat ik er niet tegen kan als ik mijn eigen konijnen zie vechten, terwijl ik er wel tegen kan als ik vreemde nijnen zie ruzien.

Ik heb deze juist speciaal van de knaagdieropvang gekregen ómdat men er daar vreselijk mee in de maag zat en zagen mij als laatste redmiddel. En ik ben goed voor mijn dieren, maar niet emotioneel, daarvoor zijn er te veel door mijn handen gegaan inmiddels en dat is juist voor velen ook weer hun redding.
Sommige dieren mankeert nou eenmaal wat aan wat niet meer terug te draaien is. Dit is de eerste keer dat ik deze beslissing heb moeten nemen omdat het voor het dier ook geen enkele zin meer had om haar leven met zoveel woede in zich te moeten slijten. Alleen ging niet en diverse koppelingen lukten ook niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:34

waarom zou je haar pesten met borstelen (tenzij het voor tentoonstellingen is) zou de klitten er gewoon uit knippen, dan is het voor haar ook weer leuk om bij je te zitten.
En misschien bij de opvang een konijntje erbij halen, meestal heb je een proefperiode, zodat als het niet goed gaat je het konijntje om kunt ruilen voor 1 waar het wel mee klikt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:55

tja, we doen het borstelen ook zo min mogelijk, maar als je niet regelmatig borstelt krijg je op den duur een konijn dat geheel uit vilt bestaat Boos! want haar vacht vervilt gewoon. Tentoonstellingen doen we niet, ze is gewoon een expirimentje van de fokker. Het broertje heeft de fokker gehouden, maar pluisje (en haar inmiddels overleden zusje) heeft ze naar ons weggedaan omdat borstellen te veel werk was.
1 ding hebben we geleerd: wij kopen NOOIT meer een langharig konijn. Toen ze klein waren moesten we ze iedere dag borstellen, omdat die ''baby''vacht er gewoon niet af wou.
Die was helemaal vervilt, we hebben zelfs geprobeerd de tondeuze er in te zetten , zo wanhopig waren we, de laag vilt was een centimeter dik! Maar de tondeuze kwam er niet doorheen Boos!

Ik probeer haar nu ook vaak op te pakken om iets leuks te doen. Ik voer haar s'avonds op de tuintafel. Vroeger kwam ze ook alleen naar je toe als je ging voeren, maar nu komt ze tussendoor ook gewoon.

Ik denk eigenlijk dat de scheiding van haar zus ook best traumatisch was. Flopsie (pluisjes zus) was namelijk ziek, dus we hebben haar naar de dierenarts gebracht, maar daar bleek dat ze ingeslapen moest worden. Pluisje bleef alleen achter, en heeft natuurlijk nooit echt geweten wat er van haar beste vriendin, maatje en zus is geworden. Ik bedoel, als er s'ochtends een dood in het hok licht, dan was de ander erbij, dan accepteerd ie het ook gewoon, zo is de natuur....
Maar ik heb flopsie toen uit het hok gehaald, en ze hebben elkaar nooit meer gezien. Ze moest bij de dierenarts blijven, vanwegge besmettingsgevaar, daar is ze ook gecremeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 00:43

mijn konijn is ook niet zo lief ik had er 2 de een is omgekomen door een blikseminslag, en deze hebben we dus nog, 1 koop er geen bij, omdat ik hierna geen konijnen meer wil, zij zit buiten in een lege voliere van 2 meter lang Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 00:53

Ohh, dit ken ik zo goed. Heb zelf ook zo'n beest. Tenminste, zo kwam ze uit de opvang.

Ik heb haar laten steriliseren, en heb er een gecastreerd mannetje bij gedaan, vrouwtjes vermoordde zeg letterlijk. Dit mannetje kende ze dus niet en die zijn nu echt de dikste vriendjes. Ik heb ze met beleid moeten koppelen, maar het feit dat het een mannetje is, en een duf geval ook nog (dat botst niet). Ook is ze nu veel vriendelijker naar mij toe.

Het enige waar ik direct aan moest denken. Doet het niet ontzettend pijn, dat borstelen? Dat idee heb ik erg sterk, omdat het steeds bij het borstelen is. Onze hond heeft dat namelijk ook gehad, die vermoordde je als je met de borstel aankwam, en wij gingen ervanuit dat die borstel wel goed was, tot bleek dat die veel te scherp was. Nu vind hij het nog steeds niet fijn, en doen we het zo voorzichtig mogenlijk, maar gaat het. Is het niet een idee om een beetje te experimenteren met de borstel die je gebruikt, en het zo zachtjes mogelijk te doen. Je kunt ook belonen en afleiden met wat lekkers. Bv gaan borstelen vlak voor etenstijd. En dan, zoals je zo te lezen nu al doet, haar ook laten merken dat aaien wel fijn is. Dan kun je het borstelen ook afwisselen met aaien en dat zo opbouwen.

Al met al, je konijn heeft in elk geval gelijk, alleen is niet goed voor d'r en iets aan het borstelen bevalt haar totaal niet, kijk of je daar wat aan kan doen. En het borstelen dan een positieve input geven door veel te belonen en te aaien, en wees voorzichtig.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Duncan op 12-10-07 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 00:55

Ik denk dat het bij jouw konijn vooral haar terrein verdedigen is. Dat hebben vrouwtjes vaak. En dat wilt niet perse zeggen dat ze vals is, maar ze wilt gewoon haar stekkie verdedigen. Over het algemeen helpt het wel om ze te laten castreren/sterriliseren en een gecastreerd mannetje erbij. Ik heb zelf ook een aardig fel vrouwtje, maar ze heeft de ruimte en een vriendje en het gaat best nu. Lachen
De meeste konijnen houden trouwens ook niet zo van oppakken..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 16:49

nee, oppakken doe ik ook in haar nekvel, of in een handoek wikkelen (zo schattig Tong uitsteken) want een hand onder haar buik haat ze... dan springt ze zo uit je armen :S Ik zal eens kijken of ik haar vlak voor voertijd kan borstellen. De borstel is best scherp ja, maar je komt toch nooit helemaal door haar vacht heen. Het is eigenlijk vooral heel veel klitjes uitpluizen.
Daarom heet ze ook pluisje Knipoog
Maar eigenlijk slaat dat tegenwoordig meer op die driekoppige hond uit harry potter Boos!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:05

Risje80 schreef:
Snovje schreef:

Mijn konijn zit in een buitenhok van 3,5 x 3,5 daarin staat een warm hok waar ze zelf in en uit kan, en ook deze is agressief.

mmmmmm?? Ach gut tja... ik weet het dan ook niet zo 1,2,3. Weet wel dan diverse konijnen wel erg ver zijn doorgefokt. Daarnaast houden we ze niet dag en nacht in de gaten dus wie weet wat gebeurd. Niet aan vallend naar jullie toe hoor...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:02

Risje80 schreef:
Snovje schreef:

En is hij of zij geholpen? Hormonen doen ook heel veel Lachen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:14

als je gaat proberen te koppelen geef ze dan in ieder geval allebei een eigen kooi.

Konijnen zijn wel sociale dieren in de zin dat ze samen een gangenstelsel delen onder de grond, maar ieder konijn heeft uiteindelijk zijn eigen holletje. Zorg dus dat ze wel allebei een eigen slaapplekje hebben, dan gaat het waarschijnlijk een stuk beter met koppelen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 12:57

ok, het is een hok met boven en benedenverdieping, dus plekjes zat. Toen we allebei de zusjes nog hadden, waren die elkaar ook wel eens beu. Dan zat er 1 boven en 1 beneden hehe.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 11:35

Helaas, afgelopen week is Pluisje overleden.
Ze is niet bijzonder oud geworden met haar 5 jaar, en voor mij voelt het als falen, omdat ik geen maatje heb kunnen regelen voor haar. (ouders werkten niet mee, het zijn niet zulke dierenwelzijnfans.)
Het stomme is... 2 weken van tevoren zei ik nog tegen mijn ouders: het beestje moet een maatje, anders gaat ze er aan onderdoor.
Ik krijg altijd gelijk als ik dat soort dingen denk of zeg.
Maar ik weet dat ze het nu beter is, ze is immers weer bij haar zusje.
Ze heeft een mooi plekje in de achtertuin gekregen.
Helaas niet naast haar zusje, die is indertijd gecremeerd bij de DA.
Maar ik weet dat ze nu weer samen zijn, dus dat scheelt voor mij een hoop.
Wat me het meest spijt is dat ik niet altijd veel tijd en aandacht voor haar had.

Ik denk dat er dus wel een slotje op dit topic kan.
Maar het mag van mij in de aandacht blijven, omdat dit laat zien dat je altijd een maatje voor je beestje nodig hebt. En van goede voornemens als: elke dag 2 uur knuffelen komt toch niks, en het is bij lange na niet genoeg.