lique schreef:dat beest wat wij hadden zitten was groter ook dan een kat,
die van jou zou dan ook heel goed een bunzing kunnen zijn.
ik denk niet dat het een nerts is, die zijn geloof ik groter en donkerder, met minder wit.
een marter denk ik ook niet, als ik zo kijk heeft die meer donkerdere staart + poten, maar dat sluit ik niet uit, ik denk ook niet dat het een hermelijn is want ik heb opgezocht naar de wezel en die leek er meer op, qua grote vooral. http://www.mgrheyligers.nl/cms/uploads/images/100_0071.jpg
De wezel:
Het is een beestje die de weg oversteekt, en er worden veel dood gereden.
Het heeft een witte buik en een bruine rug de staart is bruin, het is een bruin beestje en heeft korte pootjes, de pootjes zijn soms wit. Wezels leven alleen in een gebied waar voedsel is. De wezel heeft niet veel water nodig. Ze liggen graag onder houtstapels of hegjes en verstoppen zich graag, ze willen zich niet overdag laten zien omdat ze dan aan het slapen zijn. Ze leven meestal veel bij een boerderij, omdat ze zich er veilig voelen en er is veel voedsel voor de wezel. De wezel op de foto is in de oudekamersedijk overgereden. De wezel is het kleinste roofdier van Europa, ze komen in heel Europa voor behalve in Ierland, in ons land ook! Ze paren meestal in de maanden Februari tot en met April. De vrouwtjes dragen de jongen maar 6 weken en er worden er meestal ongeveer 5 tot en met 7 jongen geboren.
er staat dus ook dat ze meestal op de boerderij leven. als ik dat tekstje (wat ik van internet heb gehaald) zo lees, komt dat wel overeen met wat de ts vertelde.