Zaagsel is slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Zaagsel is slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 02:07

Je kunt dus beukensnippers gebruiken, verkrijgbaar bij iedere dierenwinkel, no smell, corbo, zaagsel dat niet van naaldbomenhout gemaakt is (ook al is dat ook vrij stoffig) en je hebt nog van dat hele fijngehakselde stro, dat is al een stuk minder 'scherp' dan gewoon stro.

Alternatieven genoeg en echt niet veel duurder.

Mijn beestjes zitten momenteel op een mengsel van beukensnippers en No-Smell-achtig-iets (ander merk).

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 02:42

Buiten dat het voor knaagdieren slecht zou zijn is het ook voor paarden niet ideaal omdat ze hier losse wand van kunnen krijgen, en dat is niet bepaald een pretje....

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:38

Ik heb mijn cavia's op vlas zitten.
Niet eens omdat ik zaagsel slecht vind (ik had hier nog nooit over gehoord), maar omdat vlas langer meegaat. Het neemt meer vocht op en gaat niet zo snel ruiken. Bovendien is het hartstikke goedkoop. Ik betaal €5,25 voor een grote baal (daar doe ik met 9 cavia's en 1 konijn een maand of 3 mee).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:55

Bij mij zit er in het nachthok ook vlas, gewoon uit dezelfde balen waar ook de paarden op staan. En verder gooi ik er af en toe een laag bovenop van wat er aan hooi in het hooihok gemorst is.
Ze hebben dus een potstal Haha!
En na een maand of 2 haal ik de hele boel leeg en beginnen we weer met een laagje vlas etc.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:48

Ik kan dus op internet behalve de link in het bericht. Niets wetenschappelijks erover vinden. Ik heb wel een paar links gevonden maar daar staat niets in over schadelijk. Alleen dat kooien zaagsel het lekkerst vinden liggen. En dat Mastitis stijgt.

Dus mijn konijntjes mogen op zaagsel blijven.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:56

Yorghos, waar haal je dat vlas vandaan? Als ik het zo hoor lijkt mij dat ook wel een optie.. maar ik woon in bussum,. niet erg landelijk geleden haha Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:20

je haalt gewoon zo'n baal die je ook in de paardenbox gooit.

*checkt even in de schuur*

Ik heb een pak Plospan staan...er staat wel houtvezel op.
Maar het is vriendelijk voor de voetjes, stofvrij, makkelijk te verspreiden en het was zelfs goedkoper dan gewoon zaagsel.

Mijn baal komt bij ranzijn vandaan.
Anders aan je stalhouder vragen of hij een baal kan bestellen bij de voer, stro, hooi leverancier.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:46

dus als ik het goed begrijp gewoon hetzelfde vlas wat je ook in de paardenstal gebruikt? en zijn die stukjes niet scherp voor de konijnenpoten? mij lijkt dat. want ik zit er ook over te dneken om mijn konijnen op valas te zetten ik heb ze nu op saagsel zitten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:30

Mijn ervaringen met zaagsel zijn ook niet positief. ten eerste stoft het veel te veel. Zeker kleine dieren zou ik hier echt niet op zetten. Voor hamsters vind ik beukensnippers als bodembedekking echt stukken beter!
Mijn konijnen zitten nu op hemperade en dit vind ik super. Veel minder stof en een betere vochtopname. Corbo is ook ideaal spul, alleen erg slecht verkrijgbaar. Ik ben in elke dierenwinkel/tuincentrum in de omgeving geweest, maar nergens hadden ze het.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:09

En over plospan is bekend dat het kankerverwekkend kan zijn.
Is onderzocht.
Het fijne weet ik er niet van.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:28

assie schreef:
Wat quotes uit de link die eronder staat.
Citaat:
Leverschade en leverziekten, inclusief leververgroting bij muizen die langere tijd op zaagsel worden gehouden [...] Deze waarden werden weer normaal na huisvesting van de konijnen op een ¨niet-zaagselbodem¨ in de vorm van kattengrit (TeSelle).

Als muizen veranderen in konijnen is het inderdaad wel pittig spul!!

Even serieus, zelf kan ik slecht tegen zaagsel. Ga er van niezen en krijg er gewoon een allergische reactie op qua jeuk en snot e.d. Toch denk ik dat het niet zo slecht is om op te zitten. Waar je wel rekening mee moet houden is het neerdalen van het stof na het verschonen (niet direct het dier erin zetten). Mijn konijnen hebben maar een heel klein deel van hun hok bezet met zaagsel en daarop stro maar dat blijft toch wel zo! Verder hebben ze toiletten met korrels als bv plospan.

No smell voor cavia of konijn is geen optie! Dat wordt echt ranzig.. Voor een hamster prima!
Corbo gaat snel schimmelen omdat het van mais gemaakt is. Dus op plekken waar het snel nat wordt moet het echt vaak schoongemaakt worden! Schimmel is immers eigenlijk ook giftig.
Plospan ed vind ik wel fijn werken, neemt goed vocht op (al is het wel af en toe ook flink stoffig!!) maar lijkt me gewoon niet lekker zitten voor je dier als ie er de hele dag op zit.
Vlas ken ik niet zo goed.

Het is fijn dat je iedereen wil waarschuwen en deze wetenswaardigheden bekender maakt, toch denk ik dat het wel iets mee valt als je het goed gebruikt (zaagsel is ook véél minder stoffig dan stro! Dat kon ik me eigenlijk ook niet zo goed voorstellen..)

Alleen een puntje van kritiek, zit je konijn alleen?? Eenzaamheid verkort de levensduur van je konijn ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:58

ponylovertje schreef:
Mijn ervaringen met zaagsel zijn ook niet positief. ten eerste stoft het veel te veel. Zeker kleine dieren zou ik hier echt niet op zetten. Voor hamsters vind ik beukensnippers als bodembedekking echt stukken beter!

Ik niet. En mijn hamsters ook niet. Hoeveel beukensnippers ik namelijk oog geef, ze kunnen er niet lekker in graven (gangen en holen).
Ik heb diverse keren beukensnippers gebruikt en kon merken dat ze het niet prettig vonden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:01

Citaat:
Plospan ed vind ik wel fijn werken, neemt goed vocht op (al is het wel af en toe ook flink stoffig!!) maar lijkt me gewoon niet lekker zitten voor je dier als ie er de hele dag op zit.

Buiten het zaagsel om was Plospan bij ranzijn het fijnste en zachtste spul waar er is.
Ik vind het heel zacht...rapsodie of aubiose is veel groffer.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:09

Wuis schreef:
Ik niet. En mijn hamsters ook niet. Hoeveel beukensnippers ik namelijk oog geef, ze kunnen er niet lekker in graven (gangen en holen).
Ik heb diverse keren beukensnippers gebruikt en kon merken dat ze het niet prettig vonden.

Ik heb dat opgelost door het te mengen met de no smell. Er wordt naar hartelust mee in het rond gesmeten.

annepanne schreef:
Als muizen veranderen in konijnen is het inderdaad wel pittig spul!!

Haha. Ik zat er op te wachten Knipoog Misschien niet helemaal handig geknipt van me. Zijn dus 2 afzonderlijke stukjes, waarbij imo het belangrijkst is dat er is aangetoond dat leververgroting/schade optreed, maar dat dieren ook weer gezond worden als ze op bijvoorbeeld kattengrit staan.

annepanne schreef:
Alleen een puntje van kritiek, zit je konijn alleen?? Eenzaamheid verkort de levensduur van je konijn ook!

Mijn konijn is mannelijk en gecastreerd. Tot mijn spijt zit hij alleen. Ik heb hem meerdere keren geprobeerd te koppelen, op onbekend terrein, bekend terrein. Ook met verschillende dameskonijnen, onderdanige dames, dominante dames en middelmatige dames. Voor korte periodes (enkele uren) waarbij de plukken haar in het rond vlogen, voor langere periodes (4 weken), waar beide konijnen mager en ongelukkig werden en nog steeds naar elkaar gromden.
Dit over een periode van 2 jaar. Toen heb ik het opgegeven. Max zit blijkbaar liever alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:16

No smell, sorry dat vind ik de grootste rotzooi wat er is. Lachen

Ja, prima als nestmateriaal (maar als nestmateriaal gebruik ik al papieren zakdoekjes die ze lekker kunnen verscheuren), maar niet als bodembedekker... En het is nog beláchelijk duur ook. Lachen

En nu vind ik het opzich niet erg om veel geld uit te geven voor mijn dieren, maar als het dan maar wel voor iets is wat echt nút heeft. Maar hier zie ik de meerwaarde niet van voor mijn dieren.

Bij mij zijn er totaal geen problemen met zaagsel en hooi dus ik zal dat ook gewoon blijven gebruiken. Lachen

Ik heb trouwens nog gezocht naar een bericht dat ooit op het hamsterforum heeft gestaan over het feit dat meneer no-smell meneer zaagsel probeerde zwart te maken, maar kon het niet vinden. Misschien kom ik het binnenkort wel weer tegen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:18

no smell is idd rotzooi behalve voor nestmateriaal

ik gebruik bij mijn muizen vlasleem, ben ik erg tevreden mee
en bij mijn chinchilla gebruik ik houtkrullen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:22

Ik heb geen aandelen in No Smell Knipoog maar ik ben er wel tevreden over. Niet als enige bodembedekking, (al gaat het wel minimaal 2 x langer mee dan het zaagsel dat ik voorheen gebruikt), maar wel gemixt met beukensnippers.

Maar goed, iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor bodembedekking. En dat is niet erg, ik bedoel, als jij absoluut geen No Smell wilt gebruiken, wie ben ik dan om dat af te kraken Knipoog ? Maar zaagsel geeft gewoon een grotere kans op tumoren en ik wil mensen daar graag over laten nadenken.
Dat is wel gelukt denk ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:37

Ik doe overigens héél lang met zaagsel omdat mijn hamsters zindelijk zijn. Ja

Dus nieuw zaagsel krijgen ze maar eens in de 5 á 6 week. Lachen En dan nog is het eigenlijk niet nodig omdat het gewoon nog superschoon is.

Maar no smell.. Nee, het is gewoon niks voor mij. Clown

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:30

Cowgirl schreef:
Citaat:

Buiten het zaagsel om was Plospan bij ranzijn het fijnste en zachtste spul waar er is.
Ik vind het heel zacht...rapsodie of aubiose is veel groffer.

Ik bedoel de houtkorrels van Plospan! Denk dat daar het verschil zit! Want dat zijn gewoon harde korrels waar mijn konijnen heerlijk op plassen maar niet de hele dag op willen zitten Haha! Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:33

assie schreef:
annepanne schreef:

Mijn konijn is mannelijk en gecastreerd. Tot mijn spijt zit hij alleen. Ik heb hem meerdere keren geprobeerd te koppelen, op onbekend terrein, bekend terrein. Ook met verschillende dameskonijnen, onderdanige dames, dominante dames en middelmatige dames. Voor korte periodes (enkele uren) waarbij de plukken haar in het rond vlogen, voor langere periodes (4 weken), waar beide konijnen mager en ongelukkig werden en nog steeds naar elkaar gromden.
Dit over een periode van 2 jaar. Toen heb ik het opgegeven. Max zit blijkbaar liever alleen.

Apart?? Raar konijn heb je dan hoor Tong uitsteken Als ik zie hoe gelukkig mijn nijnen met elkaar zijn! Soms ligt het er ook aan hoeveel ruimte ze hebben, maar daar heb je vast goed over nagedacht!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:43

Ik heb trouwens altijd houtvezel, maar een paar berichtjes hierboven staat dat dat dus wat anders is als zaagsel Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:24

O oeps ik heb uiteraard ook houtvezel. Knipoog
Maar noem het altijd zaagsel..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:38

No smell is inderdaad rotzooi en het is maar goed dat je daar geen aandelen in hebt Knipoog. Het schimmelt als de beste, omdat het katoen is en dat zuigt vocht op.
Mijn konijn is verlieft op mijn cavia, ik wil ze steeds apart zetten maar als hij los loopt gaat hij naast de kooi zitten van mijn cavia en gaan ze elkaar wassen door de tralies. Dus ik heb ze toch maar weer bij elkaar, ook al is het een beetje link ze houden echt van elkaar Nagelbijten / Gniffelen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:46

Ik gebruik al jaaaaaaareeeeeen lang zaagsel en heb er nog nooit problemen mee gehad.

lovechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:57

ik gebruik het ook al jarenlang heb ergens een soort hetzelfde verhaal gelezen en daar stond in dat het kanker verwekkend is en mijn konijntje is aan kanker overleden vroeger, ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit, aangezien we de kanker bij toen de tijd mijn konijntje geen aanleiding had.

heeft hier iemand zijn konijnen op vlas zitten? zo ja hoe bevalt dit? is dat lekker spul voor de diertjes?