[Mededeling] Aangescherpt beleid BeestenBoel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loveyoutoo

Re: [Mededeling] Aangescherpt beleid BeestenBoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:12

Elles schreef:
Hier is helaas niet tegen te vechten door hier op bokt mensen waarvan de poes is ontsnapt en zwanger thuisgekomen volledig de grond in te trappen. Of iemand die per ongeluk mannetje en vrouwtje konijn/caaf/rat bij elkaar heeft gehad.

Maar in de topics die uitmonden in een discussie is dat vaak niet het geval!
De discussies komen in de topics waar mensen dieren bewust vermeerderen. Zoals in het topic van de B&T Jack Russles. En vaak niet in de topics waar moederpoes 'per ongeluk' is ontsnapt en zwanger is geraakt (of het moet al de 2e keer in korte tijd zijn geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:51

loveyoutoo schreef:
Elles schreef:
Hier is helaas niet tegen te vechten door hier op bokt mensen waarvan de poes is ontsnapt en zwanger thuisgekomen volledig de grond in te trappen. Of iemand die per ongeluk mannetje en vrouwtje konijn/caaf/rat bij elkaar heeft gehad.

Maar in de topics die uitmonden in een discussie is dat vaak niet het geval!
De discussies komen in de topics waar mensen dieren bewust vermeerderen. Zoals in het topic van de B&T Jack Russles. En vaak niet in de topics waar moederpoes 'per ongeluk' is ontsnapt en zwanger is geraakt (of het moet al de 2e keer in korte tijd zijn geweest).

Precies. Bovendien vind ik dat wij altijd op een normale manier ons standpunt proberen duidelijk maken.

Citaat:
Hele volksstammen houden goudvissen in (ronde) kommen, honderden mensen lopen nog jaarlijks met zakkenvol kittens naar de slootkant om ze te verzuipen en hoeveel (niet voor de fok bedoelde) teefjes niet besprongen worden door de buurhond met ongewenste nestjes tot gevolg....

Juist dáárom is het zo belangrijk dat iemand er wat van zegt.

Citaat:
Hier is helaas niet tegen te vechten door hier op bokt mensen waarvan de poes is ontsnapt en zwanger thuisgekomen volledig de grond in te trappen.

Dat is ook helemaal nergens gebeurt. Kijk maar eens naar het topic wat laatst geweest, daar is overal vriendelijk en aardig gereageerd. Misschien kun je de topics eerst eens wat beter doorlezen voordat je zomaar iets zegt wat totaal niet op waarheid is berust.

Citaat:
Wanneer iemand niet ontvankelijk is voor adviezen, heeft het geen nut om nóg harder er tegenin te gaan.

En als je niet probeert, zou het een mooie boel worden hier op aarde.

Citaat:
Dat er hier dus niks meer gezegd zou mogen worden, wil ik hierbij toch écht ontkrachten.

Zo komt het anders wel over in de beginpost.

Verder heb ik het even he-le-maal gehad met bokt en het beleid. Chapeau. Rolleyes Sigaar

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:05

Feit blijft dat je toch zomaar een OW kunt krijgen. Dan wordt er verwezen naar de beginpost van Sylvia in dit topic.

Altijd handig voor de mods als ze je kwijt willen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:15

slimmerik schreef:
Feit blijft dat je toch zomaar een OW kunt krijgen. Dan wordt er verwezen naar de beginpost van Sylvia in dit topic.

Altijd handig voor de mods als ze je kwijt willen.

Handiger is dat dit plots opkomt na een topic van een mod die slecht uitloopt.
Ik heb men gedachten over dat topic, zeker nu wat er uiteindelijk uit komt Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:48

Ik sluit me aan bij de kritiek op dit beleid. Het topic van de B&T "Jack Russells" war ronduit shockerend, en dan niet wat betreft de commentaar die die TS kreeg, maar wat betreft haar reacties op deze commentaar. Als mensen zo bewust hun ogen sluiten voor de waarheid lijkt het mij niet meer dan logisch dat de fronten zich verharden.
Natuurlijk pleit ik er ook voor om op de toon te blijven letten en de omgangsregels te respecteren. Maar in een forum van en voor dierenliefhebbers kan het niet de bedoeling zijn dat men het recht niet meer heeft voor het welzijn van de dieren op te komen. Verdrietig

En ja, ik vind het ook opvallend dat deze regel er komt nadat er een mod betrokken is geweest.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:02

En waarom zou zo'n regel er niet mogen komen omdat er toevallig een mod bij een dergelijk topic betrokken is geweest? Het zou toch helemaal te gek voor woorden zijn als het beleid wordt bepaald door de mogelijkheid of de angst dat bepaalde Bokkers ongetwijfeld met een dergelijk argument aan komen zetten?!

Die reactie was gegarandeerd allang voorzien, de discussie achter de schermen over het te bepalen beleid aangaande dit soort kwesties liep echter al lang voordat er ergens op een bepaald moment een mod betrokken raakte in een bepaald topic. Dit als reden voor de beleidswijziging gebruiken is een regelrechte dooddoener die keer op keer uit de kast getrokken wordt. Dat je het niet eens bent met deze wijziging, prima, dat kan en mag uiteraard, maar om met dergelijke suggestieve argumenten op de proppen te komen, nee, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

Ik denk dat Elles uitstekend heeft omschreven waar het om draait Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:28

Gwen schreef:
En waarom zou zo'n regel er niet mogen komen omdat er toevallig een mod bij een dergelijk topic betrokken is geweest? Het zou toch helemaal te gek voor woorden zijn als het beleid wordt bepaald door de mogelijkheid of de angst dat bepaalde Bokkers ongetwijfeld met een dergelijk argument aan komen zetten?!

Ja, dat zou inderdaad te gek voor woorden zijn.

Citaat:
Die reactie was gegarandeerd allang voorzien, de discussie achter de schermen over het te bepalen beleid aangaande dit soort kwesties liep echter al lang voordat er ergens op een bepaald moment een mod betrokken raakte in een bepaald topic.

En die reactie was ons dus allang voorzien.

Citaat:
Dat je het niet eens bent met deze wijziging, prima, dat kan en mag uiteraard, maar om met dergelijke suggestieve argumenten op de proppen te komen, nee, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

Dan kunnen we elkaar de hand schudden want dan kunnen we beide ergens geen begrip voor opbrengen. Jij niet voor het feit dat wij met zulke argumenten komen, ik niet met het feit dat wij nu constant het risico lopen een OW te krijgen omdat we het beste willen voor de dieren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:49

Het extra vervelende is dat er selectief OW's gegeven worden. De een krijgt een OW en de ander niet voor dezelfde "overtreding". Als je dat dan kenbaar maakt ...mag je niet met vingertjes wijzen.

Of begrijp ik het nu verkeerd en krijg je altijd eerst een sturende pb op beestenboel?:

Sylvia schreef:
Wij hebben als modteam dan ook besloten dat wij strenger op dergelijke offtopic reacties gaan modden. Dit betekent dat een offtopic discussie zal kunnen leiden tot een sturende pb en verwijdering van het geplaatste bericht; wordt aan de sturende pb geen gehoor gegeven dan kan er een Officiële Waarschuwing (OW) volgen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:05

ach hoe het bokt team het ook inkleed, imo blijft het gewoon een stuk monddood maken, hoe "mooi"het ook allemaal gezegd word, "eventueel een sturende PB" er "kan een OW volgen" het komt allemaal op 1 ding neer, teveel bepalen wie wat mag zeggen en zeker als het dan gaat over iets wat ( gelukkig) vele wel aan het hart gaat, vindt ik het betutteling ten top.

en ... dat de timing van bokt om deze regel kenbaar te maken zo beroerd is, dat kunnen jullie degene die daar hun visie op geven toch niet kwalijk nemen he? jullie zeggen het zelf al : Die reactie was gegarandeerd allang voorzien, ga dan nu ook niet lopen miepen dat het wel een dooddoener is , dat mensen dat bedenken, schei aub uit zeg.

en oh, spreken jullie modjes ook aan op sarcasme en liegen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:09

baroen schreef:
ach hoe het bokt team het ook inkleed, imo blijft het gewoon een stuk monddood maken, hoe "mooi"het ook allemaal gezegd word, "eventueel een sturende PB" er "kan een OW volgen" het komt allemaal op 1 ding neer, teveel bepalen wie wat mag zeggen en zeker als het dan gaat over iets wat ( gelukkig) vele wel aan het hart gaat, vindt ik het betutteling ten top.

Hier ben ik het volledig mee eens. Ja
Kijk, stel dan paal en perk aan de manier waarop het gezegd wordt, maar ga alsjeblieft niet aan de inhoud pulken.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:52

Op héél Bokt geldt de regel 'blijf on topic'. Dat geldt al zo vanaf het begin en voor BB is dat niet anders. Wat in de beginpost gezegd wordt is dat er inderdaad paal en perk gesteld zal worden aan de manier waarop veel topics de verkeerde kant op gaan doordat mensen erop blijven en blijven hameren dat anderen in hun ogen helemaal fout bezig zijn. Er staat niet dat er geen tips gegeven mogen worden, als je post nog eens goed leest is het begonnen om de manier waarop, om de frequentie en de toon.

Dat mensen zich beperkt voelen in hun manier van uiten is te begrijpen, maar nu voelen een heleboel mensen zich beperkt in hun vrijheid gewoon een topic te openen over hun huisdier, terwijl dat juist ook iets is wat gewoon moet kunnen en mogen op BB. Niemand van de moderators of bemiddelaars keurt het goed dat er dieren véél te vroeg bij de ouders worden weggehaald, dat er onverantwoord gefokt wordt, dat er zoveel katten bij de asiels moeten worden afgemaakt, etc. Die mensen bereik je echter niet door er met z'n allen bovenop te springen waardoor ze wegblijven, dat is wat Sylvia zegt.

Dat dat anders wordt uitgelegd door sommigen zal altijd zo zijn, wat er ook aan het beleid veranderd wordt. Je blijft mensen hebben die pro zijn en mensen die anti zijn en de mensen die anti zijn zullen zich altijd meer roeren dan de mensen die zich er wel in kunnen vinden Lachen .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:55

Door alleen te mogen zeggen, mooi, en leuk, en goed bezig, en ow's aan de mensen geven die hun ogen wel open hebben gaat het wel verbeteren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:58

En toch vind ik Gwen dat bokt een dierlievend topic moet blijven en niet "mishandeling" door de vingers moet zien. Juist topics van 4 de nestje binnen één jaar moeten verboden worden.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:48

Jullie worden boos als een moderator aankondigt dat er wat strenger gelet gaat worden op off topic posts en het bij zeer continue herhaling op een hinderlijke manier een bepaalde (in principe niet verkeerde) zienswijze opdringen. Dat vinden jullie censuur en monddood maken. En toch willen jullie dan met een klein groepje dierenliefhebbers bepalen dat bepaalde topics helemaal verboden moeten worden?

Topics die vaak van mensen, pubers zijn die er zelf geen invloed op hebben dat hun ouders weer een nestje willen? Mensen van wie er soms per ongeluk een poes ontsnapt is, soms een poes die aan de beurt was voor sterilisatie maar die haar eigenaar voor was? Soms van iemand die best op een leuke manier bewust gemaakt kan worden van het feit dat er eigenlijk al een behoorlijk overschot aan poesjes is, maar die daar juist tegenin gaat als dat op zo'n pedante wijze gebracht wordt?

Dierenliefde is er in heel veel vormen, de vorm die jullie aanhangen is niet de enige en zeker niet 'de enige juiste'.

En ja, ik ben er ook op tegen dat er in het wilde weg wordt gefokt en dat er met honden wordt gefokt die HD of grote kans op het doorgeven daarvan hebben, of dat pups en kittens véel te vroeg bij de ouders worden weggehaald. Het helpt echter echt niet om topics daarover te verbieden, laat staan dat het helpt om in die topics als een ware moraalridder te keer te gaan. Prima als je op de gevolgen wijst, maar niet te pas en te onpas, en zeker niet op steeds opdringerige wijze, dát is wat er de laatste tijd bij herhaling geconstateerd is en waarom er uiteindelijk, na langdurig overleg, besloten is tot de maatregel zoals genoemd in de eerste post. Dat heeft er niets mee te maken dat je alleen ah, oh, en goh wat lief, leuk, etc. mag zeggen, met die bewering sla je door naar de andere kant om je eigen standpunt te benadrukken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:55

Ik heb inmiddels ook de boel even bijgelezen. Ik probeer op alle opmerkingen te reageren, excuseer als ik er één over het hoofd zie.

Even zien...

Ik zie dat een hoop mensen er van overtuigd zijn dat de waarheid niet meer gezegd mag worden. In de algemene Boktregels staat het volgende: "De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: val de argumenten van de 'tegenpartij' aan, en niet de 'tegenpartij' zelf. Als iemand wat roept waar je het totaal niet mee eens bent, laat dan met argumenten (eventueel met bewijs) zien waarom die argumenten niet kloppen en nergens op slaan. Val niet de persoon zelf aan." En dat is wat ons inziens gewoon niet gebeurt. Als iemand een topic opent over zijn of haar huisdier dat aan het bevallen is of net is bevallen, wordt die persoon al vrij snel beschuldigd van het feit dat de asielen vol zitten, hij aan broodfok doet, etc. Het gaat in enkele gevallen zelfs zo ver dat men het schijnbaar nodig vindt om de gangen op Bokt van de persoon in kwestie na te gaan en hem daar op aan te vallen of het verwijt te plaatsen dat de Bokker in kwestie slecht is voor zijn huisdieren. Dat heeft ons inziens niets met 'de waarheid' te maken, maar met mensen aanvallen en dat is simpelweg in strijd met de Boktregels. En datzelfde zie ik in dit topic ook weer: mensen die van dieren houden moeten lijdzaam toezien hoe anderen hun dieren mishandelen. Dat soort reacties zijn gewoon in strijd met de algemene Boktregels.

Als er netjes en inhoudelijk op een dergelijk topic gereageerd wordt zal niemand iets van ons horen. Verzand een dergelijk topic in een discussie over broodfokkers, asieldieren, manieren om een muis naar de andere kant te helpen, vissen die mishandeld zouden worden etc. etc., dan gaan wij ingrijpen.

Betekend dat dat iedereen, of eigenlijk, dat er selectief OW's uitgedeeld gaan worden? Absoluut niet. Zoals ik in de beginpost al meldde kan (lees: kan) een dergelijke discussie leiden tot een aantal sturende pb's. Dat is niet meer en niet minder dan een vriendelijk verzoek om het netjes te houden en mensen niet aan te vallen (in dit geval). Zien we daarna geen verbetering, dan zal een OW hetzelfde traject af moeten leggen als alle andere OW's: een topic op Moderatorpraat (MP) met de achtergrondinformatie en daar zal dan door verschillende mods, dus niet alleen de BB-mods, maar een groot deel van het team, over oordelen. Dat zal er in het ene geval tot leiden dat we van mening zijn dat een post echt te ver gaat of dat we vaak genoeg gewaarschuwd hebben en in het andere geval tot niks. We zullen dus eerst een sturende pb sturen, tenzij de post echt over de schreef gaat. In feite exact hetzelfde als met het huidige OW-systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:04

viewtopic.php?f=177&t=834870

Ben ik nou de enige die gewoon beroerd wordt van zulke topics?

En zie eens wat de reacties voor nut hebben! Nee, de TS zal vast direct gaan nadenken over de sterilisatie. Ja

Rolleyes

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:22

Er is toch wel een groot verschil tussen topics als "mijn poes is per ongeluk ontsnapt en we hebben haar pas de volgende dag terug gevonden, ik hoop niet dat ze zwanger is geraakt" en dergelijke pretnesten, waarom zou je de tegenpartij niet aan kunnen vallen over dat gedrag? zij zijn immers verantwoordelijk voor het welzijn van hun dier. De ratten fora wordt men ook wel degelijk aangesproken op hun gedrag. Je hebt twee mensen: Diegene met een plaat voor hun hoofd en degene die willen leren over het welzijn van hun dier en die van dieren in het algemeen.
De enige manier om te voorkomen dat men onwetend blijft of mensen op hun tong bijten en stilzwijgend een topic weer weg klikken met dit nieuwe beleid is door een sticky te maken met daarin de feiten over broodfok, dierenwinkels, pretnesten en opvang en asiels. En dat mensen dat niet leuk vinden omdat ze alleen maar oeh en ah reacties willen op hun foto's en liever hun kop in het zand steken daar is volgens mij nog niet iemand beter van geworden, zeker de dieren niet!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:24

Maar over perongeluk is er nooit echt veel reactie op gekomen, behalve laat ze steriliseren dan is er geen perongeluk meer.

De reacties zijn pas op mensen die Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 20:34

Orri, ik heb al eerder aangegeven dat als men behoefte heeft aan een discussie hierover, men gerust een topic mag openen. Als dat een topic een objectief en informatief ed blijkt te zijn, dan wil ik best overwegen om van dat topic een sticky te maken of er een link naar te plaatsen in het welkomtopic hier op BB.

En nogmaals, niemand heeft gezegt dat jullie niet meer mogen reageren in topics, het gaat om de manier waarop. "Het zou beter zijn om die katten te laten steriliseren want ...." komt heel anders over dan " Lips are sealed ". Het punt is dat het grootste deel van Bokt gewoon 18-'ers zijn; je kunt niet van bijvoorbeeld een 16-jarige verwachten dat hij of zij een x-aantal katten laat steriliseren als de ouders het niet willen. Je kunt aangeven wat en waarom volgens jou beter anders kan, maar met mensen persoonlijk aanvallen bereik je gewoon niks, vooral als de personen er zelf niets mee kunnen. De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: val de argumenten van de 'tegenpartij' aan, en niet de 'tegenpartij' zelf. Als iemand wat roept waar je het totaal niet mee eens bent, laat dan met argumenten (eventueel met bewijs) zien waarom die argumenten niet kloppen en nergens op slaan. Val niet de persoon zelf aan.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:46

Het probleem is meestal niet dat de argumenten niet kloppen of bewijs nodig hebben... het is meer de persoon die liever niet denkt aan het feit dat de argumenten bestaan, neemt waarschijnlijk de "lol" uit het plaatsen van het topic. Men is net zo hypocriet in de maatschappij met fokken als met de bio-industrie. Ook degene die een gratis kitten uit een pretnest haalt is verkeerd bezig. Men heeft veel liever oogkleppen op. Uiteraard zal er vaak niet subtiel gereageerd worden, misschien een nadeel van emoticons Knipoog Uiteraard is het beter om de maatschappij aan te vallen, maar die "begint bij jezelf" toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:51

orri schreef:
een sticky te maken met daarin de feiten over broodfok, dierenwinkels, pretnesten en opvang en asiels.

Helaas, sticky's worden niet gelezen.

Evenals het herplaatsingstopic van dieren; wordt gewoonweg niet gelezen. Als ik een topic plaatste met foto's en omschrijving van de katten uit het asiel, kreeg ik veel reacties van mensen die interesse hadden. In die tijd zijn er ook best wat katten geplaatst via bokt.

Maar nu? Ik krijg nooit meer een pb. Dit loopt totaal niet.

Het idee van een sticky leek me super, maar nu het er eenmaal (langere tijd) is, baal ik ervan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-09-07 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:53

Tijd voor een apart forum onderdeel voor opvang en asiels?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 20:54

Het sticky voor asieldieren is imo helemaal niet relevant voor dit topic...
Een apart forum zal er niet komen, Bokt is en blijft in de eerste plaats een paardenforum en de subforums zijn in principe paardgerelateerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 20:54

Lijkt me eigenlijk overbodig. Er is al genoeg op dierengebied op bokt nu, lijkt mij.

Alleen was het gewoon handiger geweest dat nu de sticky niet lijkt te werken, ik gewoon weer topics zou mogen plaatsen.

Maar ik verwacht niet dat dat mag gezien de nieuwe regeltjes. Knipoog

Bovendien weet ik uberhaupt niet of ik daar na dit hele gedoe van dit topic nog wel zin in heb. Waarschijnlijk niet.

Maargoed: On-topic.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-07 21:02

Wuis, de nieuwe regels hebben niets met het sticky te maken. De regels dat alleen paarden van derden aangeboden mogen worden bestaat al heel lang, dat is echt geen nieuwe regel. En imo staat dat sticky ook volledig los van het 'aangescherpte' beleid...