Proefdieren, in NL lang niet zo verkeerd als de meeste denke

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamorka

Re: Proefdieren, in NL lang niet zo verkeerd als de meeste denke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:51

Ik heb een vraagje over de huisvesting van honden. Zitten deze in en bench. Komen ze er wel eens uit om uitgelaten te worden? Hoe ervaren zulke dieren de proeven, gaat het gepaard met angst en stress? Daar zou ik wel eens een antwoord op willen horen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:12

Ze gebruiken niet voor niets beagles, dat zijn erg stressbestendige honden Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:20

Ja, dat zag ik een keer bij een engels laboratorium. Beestje wilde niet, werd bij de nekvel gepakt en geschuld en gillen dat hij deed! Als ik die vent in mijn handen had gekregen had ik niet voor mezelf in gestaan.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:18

Apple schreef:
In Nederland wordt er maar op 1 plek onderzoek met apen gedaan, in Rijswijk.

Voor zover ik weet is dat de laatste jaren ook erg aan het afnemen. Na een hoop protesten in 2000-2001 is er een vermindering in het aantal apen dat daar zit.

Een deel van de apen zal echter nooit meer buiten een beschermde omgeving kunnen leven aangezien ze bijvoorbeeld met HIV besmet zijn.

http://www.bprc.nl/BPRCNL/L4/needprim.html

Dit klopt niet. Ik werk zelf in het ErasmusMC in Rotterdam en ik heb zelf de apen gezien in de proefdierverblijven. Die worden ingezet voor onderzoek naar vaccins en virale infecties. Geen chimps maar makaken.
Wat betreft de huisvesting van ratten en muizen zijn er regels voor de aantallen dieren per kooi en per soort.
Persoonlijk heb ik geen moeite met hoe de knaagdieren worden gehuisvest, in ruime bakken met voldoende bedding en kooiverrijking, maar de huisvesting van grotere dieren zoals apen en honden vind ik bijzonder triest.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:19

Oh, dat wist ik niet, dat er elders ook apen werden gehouden.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:55

picobello schreef:
Persoonlijk heb ik geen moeite met hoe de knaagdieren worden gehuisvest, in ruime bakken met voldoende bedding en kooiverrijking, maar de huisvesting van grotere dieren zoals apen en honden vind ik bijzonder triest.

En dat bedoel ik dus. En worden die honden wel eens uitgelaten? En worden die apen wel eens in een grotere ruimte gelaten? Kunnen de dieren zichzelf zijn? Ik ben bang van niet. Kan het dus ook echt niet rechtvaardigen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:06

tamorka schreef:
picobello schreef:

En dat bedoel ik dus. En worden die honden wel eens uitgelaten? En worden die apen wel eens in een grotere ruimte gelaten? Kunnen de dieren zichzelf zijn? Ik ben bang van niet. Kan het dus ook echt niet rechtvaardigen.

Ik weet dat niet maar ik vermoed van niet omdat dat de uitkomst van de proeven zou kunnen beinvloeden. Bijvoorbeeld apen die een virus bij zich dragen mogen geen contact hebben met anderen om besmettingen te voorkomen. Vandaar dat ik die dieren erg triest vind. Muizen en ratten kunnen hun natuurlijke gedrag blijven vertonen, zoals holletjes graven en sociale contacten met soortgenoten onderhouden. De apen kunnen dat helemaal niet en ik denk dat ze daar behoorlijk depressief van kunnen worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:11

Misschien een interessante link voor in dit topic: http://www.informatiedierproeven.nl/

Zelf ben ik er frontaal op tegen, maar goed, voor de menselijke wetenschap kan het soms gewoon niet anders denk ik
Maar de huisvesting zou op sommige punten echt wat beter kunnen. Ik kan me nog een undercover reportage herinneren van een jaar of 2 geleden waarbij mensen een lab binnen gingen en de leefomstandigheden hebben gefilmd.
Nou sorry, daar was niets humaans meer bij Ze konden letterlijk hun kont niet keren in die hokjes Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:13

ik heb er aan de ene kant wel moeite mee......... maar hemellief als ik koppijn heb wil ik wel dat asperientje

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:17

Het hangt af welke instanties en welke proefdierencentrums, bv in universiteiten zijn die regels heel zwaar en daar zul je weinig verkeerd vinden

Maar diervoedingproefdiercentrums, waar katten geen licht nodig hebben nog uit hun tien op tien cm hokje komen want dat vinden ze niet leuk, neen hebben ze niet verkeerd.
We doen hier niets verkeerd, stoep vol bloed en dertig biggen in speciale containers. Niet speciaal aan, een taartje een fantatje je hebt niks gezien Clown
Laatst bijgewerkt door lesilla op 15-09-07 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:17

Ik heb zelf veel moeite met het gebruik van proefdieren... Vind het gewoon etisch niet verantwoord, maar dat is een andere discussie.

Ik ben het met de TS eens dat proefdieren in NL het niet zo slecht hebben. Dat komt omdat er hier allerlei strenge regels voor zijn, en het gebruik van proefdieren voor cosmetica is allang verboden. Het probleem is alleen dat de meeste gerenommeerde cosmeticamerken helemaal niet uit Nederland komen maar uit landen waar het helemaal niet zo goed is geregeld met de proefdieren. En dat vergeten een heleboel mensen Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:20

Cayenne schreef:
Misschien een interessante link voor in dit topic: http://www.informatiedierproeven.nl/

Zelf ben ik er frontaal op tegen, maar goed, voor de menselijke wetenschap kan het soms gewoon niet anders denk ik
Maar de huisvesting zou op sommige punten echt wat beter kunnen. Ik kan me nog een undercover reportage herinneren van een jaar of 2 geleden waarbij mensen een lab binnen gingen en de leefomstandigheden hebben gefilmd.
Nou sorry, daar was niets humaans meer bij Ze konden letterlijk hun kont niet keren in die hokjes Scheve mond

Ja inderdaad, maar zo loopt het veel verkeerd, net zoals de proefapen die op hun paspoort fokprogramma apen zijn, maar in het verste verte daar niet van afstammen. Ook al word het als zoete koekjes geslikt, want het staat ergens dat dit niet mag Vingers aflikken maar die zijn voor engeland niet voor nederland, ook omdat de markt proefapen gewoon gedaald is, en niet echt heel interessant meer is

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:28

KiWiKo schreef:
ik heb er aan de ene kant wel moeite mee......... maar hemellief als ik koppijn heb wil ik wel dat asperientje

Aan de ene kant ik ook wel. MAar als ik met de lijdensweg die vooraf gaat aan zo'n aspirientje geconfronteerd zou worden, dan kreeg ik weer hoofdpijn!

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:31

Hier in Nederland is het inderdaad helemaal niet slecht gesteld met het welzijn van de proefdieren.

Proeven worden eerst op ratten en muizen gedaan en daarna op apen. En daar komt inderdaad een hele strenge commissie aan te pas.

Er mogen van de Nederlandse overheid ook geen proeven meer gedaan worden op chimpanchees. Dus die dieren zijn allemaal verplaatst naar dierentuinen en ook heeft stichting aap HIV geinfecteerde chimps zitten die in het verleden ook voor dierproeven gebruikt zijn.

goed dat je Zo'n topic hebt geopend, mensen hebben vaak een verkeerd beeld bij dierproeven. Ik weet niet of er mensen zijn die wel eens de apen in rijswijk hebben gezien, maar die dieren hebben het echt niet slecht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:39

IK heb vorig jaar een kijkje mogen nemen in een proefdierencentrum met apen. (BPRC: http://nl.wikipedia.org/wiki/BPRC)
Ook de chimpansees zaten er nog, al mochten die niet meer gebruikt worden, en zaten die enkel te wachten tot de overplaatsing naar een opvang/ dierentuin (weet even niet meer wat dat was, oa stichting aap). Ik ben er met een heel naar gevoel heen gegaan, en zag het ook echt neit zitten, omdat ik altijd een nare bijsmaak krijg van proefdieren.
Maar mijn bezoek daar heeft mijn mening wat bijgeschaafd. Het hoeft helemaal nog niet zo naar te zijn. De eisen aan de verblijven worden steeds meer bijscherp (en zijn dat gelukkig ook al EN al vervangen door de oude hokken) en zo'n nare verblijven hebben de aapjes nog niet... Tuurlijk is en blijft het een naar iets, maar zoals je zegt zijn er die strenge commissies waar je niet zo makkelijk toestemming van krijgt om proefdieren te gebruiken (al helemaal geen apen) en daarnaast is het niet voor zoiets onbenulligs als cosmetica, maar vooral voor menselijke (ernstige) ziektes. En die onderzoeken zijn toch echt wel belangrijk. Ik ben maar wat blij dat er onderzoek wordt gedaan als dingen als malaria, tuberculose en aids...

De huishouding daar was natuurlijk niet optimaal, maar dat is het van dieren in gevangenschap zelden. Echter zaten ze WEL gewoon in groepen en de verblijven waren erg leuk in gericht. Te vergelijken met de dierentuin (ook niet optimaal natuurlijk, maar te doen) vol met brandweerslangen om in te klauteren, glijbanen etc etc.

Nee, niet alle proefdieren zijn zo naar als het altijd maar lijkt. Cosmetic keur ik wel echt af. Dat is zon'ongelangrijk iets voor de mens, absoluut niet van levens belang.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:49

verootjoo schreef:
Ik Het probleem is alleen dat de meeste gerenommeerde cosmeticamerken helemaal niet uit Nederland komen maar uit landen waar het helemaal niet zo goed is geregeld met de proefdieren. En dat vergeten een heleboel mensen Knipoog

Daarom mogen of mogen binnenkort zulke producten producten niet meer ingevoerd worden.

Super Shiloh dat je dit topic geopend hebt! Veel mensen hebben dankzij de media een beeld wat niet klopt.
Natuurlijk zou het wel schelen als proefdierbedrijven wat meer open zouden zijn over de dingen die ze doen en wat de regels zijn e.d.

Vergeet ook niet dat ook voor dieren dierproeven gedaan worden.
Als jouw hond ziek is en medicijnen krijgt is dat ook te danken aan dierproeven.

Ik blijf het voor de proefdieren sneu vinden maar voor de zieke dieren en mensen is het weer fijn dat zoiets gedaan is.