cavia's: wat moet je weten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: cavia's: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:48

staan op haar site Lachen

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd, mocht ik niks gevonden hebben als ze haar nieuwe nestjes heeft dan zal ik zeker eens mailen Lachen leuk toch die kleine frummeltjes Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:54

Ja, moet je zeker doen. Voor de zilvervossen was altijd een wachtlijst, maar op haar site staat dat ze dat niet meer doet.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:56

Leuk dat je caafjes neemt! Ik heb altijd cavia's gehad en nu nog steeds nu ik op mezelf woon Haha!. Erg gezellige beestjes. Als je een paartje koopt hebben ze het erg naar hun zin. Dan kan je het beste tegelijk 2 vrouwtjes kopen, of een gecastreerd mannetje en een vrouwtje (dat heb ik). Ik heb een groot konijnenhok als kooi, met een hooi ruifje erin. Daar kan je dan vers hooi inhangen. Met iedere dag vers groenvoer, een vol bakje vitamine brokjes en een fles water zijn ze helemaal tevreden. Cavia's houden namelijk van ETEN Nagelbijten / Gniffelen en slapen..
Ze kunnen ook wel samen met een konijn, als deze er vanaf jongs af aan bij zit.
Erg gezellig hoor al die knagers Haha!.

Als je vragen hebt, laat het maar weten. Let wel op dat ze niet te jong zijn als je ze koopt. Vraag of ze ouder zijn dan 6 weken, anders redden ze het meestal niet zonder moeder namelijk. Ik heb eens gehad dat ik een te jonge caaf had van 4 weken (bleek later) en die is overleden, erg triest..

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:20

je kan dus beter geen konijn bij de cavia`s doen als je de mogelijkheid hebt om 2 cavia`s bij elkaar te zetten dit omdat ze elkaar niet begrijpen en omdat ze ieder ander voer moeten hebben .

Je kan ook prima twee kerels bij elkaar doen ik heb gelezen dat mannetjes wat knuffeliger zijn dan vrouwtjes

kijk anders eens op dit forum kan je veel informatie vinden over alles wat je voor een cavia moet hebben.

http://www.nhdp.nl/caviaforum2/private.php

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:22

Mijn mannen (2 broertjes) waren juist minder knuffelig dan de vrouwtjes die ik daarvoor had.
Ze waren wel handtam, maar niet knuffeleig. Terwijl het vrouwtje wat ik daarvoor had heerlijk bij je kon liggen kroelen.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:25

Mijn kerels vinden knuffelen wel lekker ik had het alleen een x ergens gelezen ik heb zelf nog nooit vrouwtjes gehad dus kan het niet zelf zeggen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 22:31

er komen er gewoon twee, een caafje alleen vind ik ook beetje sneu Lachen ik zoek gewoon rustig verder, maar als jullie leuke caafjes tegenkomen in het zuiden van nederland die een lief huisje zoeken en niet ouder zijn dan een paar maanden en handtam (wat een eisen Nagelbijten / Gniffelen ) dan stuur me alsjeblieft een berichtje! Haha!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:19

mijn caaf was 2 toen hij bij me kwam.. en ook niet de rustigste en nu.? hij is zo lief Haha! dus kleintjes hoeft niet persee als je ze maar vaak genoeg op schoot pakt Lachen maar ja kleintjes vind iedereen leuk (behalve ik) Tong uitsteken whahaha

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 10:45

Nou , ik wil ze graag zo jong omdat ze al niet zo enorm oud worden (ik vind een jaar of 7 niet zo oud Lachen ) en ik graag lang van mijn beestjes wil genieten Lachen Maar ik hou ook marktplaats in de gaten, wil ook best herplaatsingscavia's.. als ze maar een beetje lief en kroelerig zijn Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:08

Ik heb vorige week ook 2 jonge caafjes gekocht, vrouwtjes, gewoon bij de dierenwinkel, dat wel.. Wil er verder niet mee gaan fokken ofzo en heb ze gewoon voor de gezelligheid. Er werd mij verteld dat ze al zo'n 5 a 6 weken oud waren.
Heb ze allebei gisteren op de weegschaal gezet en de kleinste was nog geen 300 gram Bloos! de grootste was 380, dus als het daadwerkelijk zusjes zijn dan is de een een beetje een misbakseltje Knipoog
Verder zijn ze nog vrij schuw met oppakken, maar als ze eenmaal bij je zitten zijn ze wel al lekker rustig enzo Lachen

Heb vroeger ook 2 caafjes gehad, ook twee vrouwtjes.. Blijf het leuke beestjes vinden hoor, het huppelt zo vrolijk door die kooi Haha!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:54

Ik heb al heel wat jaren cavia's en heb wel wat tips.

Koop in ieder geval een grote kooi waar ze voldoende ruimte in hebben. Veel kooien in de dierenwinkel zijn echt schandalig klein. Vraag dus naar bv een konijnenkooi. Een anti-rommelkooi (met plastic kap) is erg handig maar wel wat duurder. Er zijn ook nieuwe modellen op de markt met een ingebouwd huisje en voerbak. Erg handig aangezien het niet gaat schuiven in de bak (cavia's verbouwen hun kooi graag en gaan aan het slepen met dingen in hun kooi). Kijk even op mijn profiel ik ben zelf erg tevreden over deze kooi (geeft ook geen rommel). Zijn bij alle goede dierenwinkels te koop.

Koop in ieder geval een huisje zet er geen karton in (dit eten ze op).

Verder koop geen zout/liksteen! Dit is veel te zout en cavia's kunnen problemen krijgen met hun nieren. Geef ook niet te veel snoepjes die je in dierenwinkels kunt kopen. Zit vol suiker en andere troep die ze van nature niet binnen horen te krijgen. Geef gewoon groente/fruit als snoepje. Die van mij zijn dol op wortel, komkommer,sla en eens zelfs op banaan Lachen

Tip die al eerder is gegeven koop een hooibol. Erg leuk om mee te spelen en het hooi blijft vers en schoon. Verder heb ik en stuk regenbuis in mijn hok. Vinden ze geweldig om door heen te lopen of te verstoppen. Ook zijn er in de dierenwinkel buigbare takken te koop. Goed voor het knagen en je kunt ze als ombuigen (gebruik als brug of om zich achter te verstoppen).

Let wel even op met je huisje. Bij het tam maken kan je dit het beste overdag uit de kooi halen. Zet het in de avond weer terug. Jonge cavia's die nog niet tam zijn schieten namelijk bij ieder geluid in het huisje.

Ik zou naast de fokker ook echt de caviaopvang aan willen raden. Daar hebben ze echt niet alleen oude cavia's!! Ik heb er zelf een caaf vandaan gehaald en die was toen nog erg jong. Ze is nu heel erg tam (nog beter dan de veel jongere caaf uit de dierenwinkel). De caviaopvang of het asiel zijn dus prima plekken voor een leuk beestje. Google even voor fokkers of asiels in jouw omgeving. Ook een aarader www.cavia.pagina.nl. Dat barst echt van de fokkers uit het hele land. En daarnaast kan je vragen stellen op het forum met caviaexperts.

Zorg altijd voor 2 cavia's in een hok. Het zijn groepsdieren die een soortgenootje nodig hebben (geen konijn dus). Je zult merken dat een 2 of meer cavia's samen veel levendiger zijn en duidelijk meer plezier hebben.

Laat je cavia's ook regelmatig los lopen. Buiten in de ren vinden ze vaak heerlijk. En binnen in een veilig en afgesloten gedeelte (let op draden, kieren waar ze onder kunnen etc!).
Die van mij zijn zo "afgericht" dat ze zelf terug naar hun kooi lopen als ik ze roep. Op mijn signaal gaan ze op mijn hand staan en kan ik ze rustig in hun kooi tillen. Erg handig want je hoeft niet onder de kast/bank etc te duiken of achter een rennende caaf aan te vangen. Dit soort dingen zijn goed aan te leren met beloning en geluidsignalen.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:31

flowerxxx goeie tips Lachen ik had er een boomstam in liggen naja die cavia die hem had ging er meer gooien haha

ik heb nu wel een caaf van 3 en is nu een jaartje bij mij maar als iedereen denk dat ze jonge cavia's willen hebben blijven de ouderen natuurlijk allemaal zitten Knipoog maar ja ieder een eign keuze Lachen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:38

Wat super belangrijk is is dat ze vit. C binnenkrijgen..
Dus zorg voor echt caviavoer (daar zit altijd vit. C in)
Maar dat zul je vast al wel op internet hebben gevonden..
En wees voorzichtig met het voeren van groetes..
Dit moet je heel rustig opbouwen..
Begin eerst met een stukje ter grootte van een postzegel..
En als dat goed gaat het dubbele.. en zo door Lachen
Succes met je cavia's *LOL*

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:44

flowerxxx schreef:
Ik heb al heel wat jaren cavia's en heb wel wat tips.

Koop in ieder geval een grote kooi waar ze voldoende ruimte in hebben. Veel kooien in de dierenwinkel zijn echt schandalig klein. Vraag dus naar bv een konijnenkooi. Een anti-rommelkooi (met plastic kap) is erg handig maar wel wat duurder. Er zijn ook nieuwe modellen op de markt met een ingebouwd huisje en voerbak. Erg handig aangezien het niet gaat schuiven in de bak (cavia's verbouwen hun kooi graag en gaan aan het slepen met dingen in hun kooi). Kijk even op mijn profiel ik ben zelf erg tevreden over deze kooi (geeft ook geen rommel). Zijn bij alle goede dierenwinkels te koop.

Ik heb net een kooi gekocht van een meter bij 50 cm flink groot dus Lachen

Koop in ieder geval een huisje zet er geen karton in (dit eten ze op).

Hmm, ik heb juist gelezen dat dat een goede optie is, beter dan hout want dat splintert.. en karton is toch niet schadelijk voor ze?

Verder koop geen zout/liksteen! Dit is veel te zout en cavia's kunnen problemen krijgen met hun nieren. Geef ook niet te veel snoepjes die je in dierenwinkels kunt kopen. Zit vol suiker en andere troep die ze van nature niet binnen horen te krijgen. Geef gewoon groente/fruit als snoepje. Die van mij zijn dol op wortel, komkommer,sla en eens zelfs op banaan Lachen

Tip die al eerder is gegeven koop een hooibol. Erg leuk om mee te spelen en het hooi blijft vers en schoon. Verder heb ik en stuk regenbuis in mijn hok. Vinden ze geweldig om door heen te lopen of te verstoppen. Ook zijn er in de dierenwinkel buigbare takken te koop. Goed voor het knagen en je kunt ze als ombuigen (gebruik als brug of om zich achter te verstoppen).

Let wel even op met je huisje. Bij het tam maken kan je dit het beste overdag uit de kooi halen. Zet het in de avond weer terug. Jonge cavia's die nog niet tam zijn schieten namelijk bij ieder geluid in het huisje.

Ook hier heb ik andere dingen over gelezen, dat het de caafjes juist een veilig idee geeft dat ze zich kunnen verstoppen en er vanzelf wel uitkomen na een tijdje.. het lijkt me voor een diertje als een cavia nogal akelig als hij zich niet kan verstoppen alsie iets eng vind.. dan is hij toch constant in staat van paraatheid?

Ik zou naast de fokker ook echt de caviaopvang aan willen raden. Daar hebben ze echt niet alleen oude cavia's!! Ik heb er zelf een caaf vandaan gehaald en die was toen nog erg jong. Ze is nu heel erg tam (nog beter dan de veel jongere caaf uit de dierenwinkel). De caviaopvang of het asiel zijn dus prima plekken voor een leuk beestje. Google even voor fokkers of asiels in jouw omgeving. Ook een aarader http://www.cavia.pagina.nl. Dat barst echt van de fokkers uit het hele land. En daarnaast kan je vragen stellen op het forum met caviaexperts.

Ik ben die pagina inderdaad systematisch door aan het nemen Haha!

Zorg altijd voor 2 cavia's in een hok. Het zijn groepsdieren die een soortgenootje nodig hebben (geen konijn dus). Je zult merken dat een 2 of meer cavia's samen veel levendiger zijn en duidelijk meer plezier hebben.

Uiteraard komen er 2 caafjes :)

Laat je cavia's ook regelmatig los lopen. Buiten in de ren vinden ze vaak heerlijk. En binnen in een veilig en afgesloten gedeelte (let op draden, kieren waar ze onder kunnen etc!).
Die van mij zijn zo "afgericht" dat ze zelf terug naar hun kooi lopen als ik ze roep. Op mijn signaal gaan ze op mijn hand staan en kan ik ze rustig in hun kooi tillen. Erg handig want je hoeft niet onder de kast/bank etc te duiken of achter een rennende caaf aan te vangen. Dit soort dingen zijn goed aan te leren met beloning en geluidsignalen.

Ja dat wil ik ook zeker gaan doen Lachen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:53

Zoek bij google onder caviastal , daaronder krijg je veel site's van (hobby ) fokkers door het gehele land.
De meeste hebben op hun site ook wel aanbod staan.

heb toevallig vorige week een jonge cavia opgehaald
http://i122.photobucket.com/albums/o280 ... titled.jpg
( jullie even mee laten genieten Haha! )

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:57

Inderdaad kijk uit met te veel groenten. Zeker sla kan je snel te veel geven. Ze kunnen dan last krijgen van de buik. Kleine porties zijn beter.

Ga niet te veel af op informatie uit de dierenwinkel. Mijn ervaring is dat mensen daar soms weinig van cavia's weten. Verder ken ik verschillende verhalen van mensen die cavia van het verkeerde geslacht hebben gekregen. Of nog erger een zwangere caaf op veel te jonge leeftijd! Ook proberen ze je makkelijk een veel te kleine kooi aan te praten. Een fokker of asiel is vaak veel deskundiger. Dit omdat je aan cavia's weinig kunt verdienen. Dit zijn vaak liefhebbers die redelijk op de hoogte zijn.

Ik zou je aan willen raden om iemand mee te nemen als je de cavia's uit gaat zoeken. Een gezonde caaf:
-heeft een glanzende vacht, geen kale plekken, vacht ligt recht en strak op het lijf, let ook op vlooien!
- is actief, maakt geluid en loopt/kijkt rond
- voelt stevig aan als je hem/haar op de arm neemt
- kijk even of de tanden heel zijn en recht staan en of de ogen helder en schoon zijn.

Over het hokje:
Cavia's willen zich inderdaad graag verstoppen. Maar als je een jonge caaf tam wil maken is het handig om hem te laten wennen aan geluiden/mensen. Je zult merken dat hij na een tijdje zich niet meer wil verschuilen. Als hij bij ieder geluid weg kan sprinten duurt het langer om ze tam te krijgen. Het hokje kan je wel in de avond of middag (ze doen graag een dutje:-) in het hok zetten. Als ze echt goed tam zijn kan het hokje gewoon blijven staan.

Karton eten ze op en het wordt snel slap en vies (cavia's plassen en poepen op/in/tegen het huisje). Daarbij is het niet altijd stabiel als je cavia op het huisje springt. Je hebt ook kunsstof of hard plastic als huisje. Dat is veel beter schoon te houden en kan niet zo snel gesloopt worden. Hout kan gaan splinteren maar plas en water trekt ook in het hout of je krijgt schimmel etc. Verder is hout moeilijk schoon te houden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:05

dank je wel voor je verdere info!

Aangezien de caafjes doordeweeks overdag alleen zitten (ivm werk) kan ik wel 's avonds als ik thuis ben het huisje eruit halen ja. Ik moet dus twee huisjes aanschaffen voor 2 caafjes om ruzie te voorkomen?

Dierenwinkeladvies vertrouw ik sowieso niet, die mensen maken je alles wijs om hun handel maar te slijten. Kun je die plastic huisjes gewoon bij de dierenwinkel kopen?

Ik vind het hartstikke leuk dat iedereen zo met me meedenkt, scheelt toch weer een stuk Lachen

jackgirl: wat een droppie!!! Ik wil er ooohooook eeeeeeen Haha!

gaan zaterdag de kooi ophalen, en maar meteen de rest van de inrichting kopen.. en dan dus maar afwachten tot ik tegen de supercavia aanloop Haha!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:42

hier heb ik een leuke caaf vandaan, cavia's kunnen trouwens ook goed tam worden als ze al wat ouder zijn, dus je hoeft niet perse jongen te kopen.
http://www.kuufke.com/
succes en veel plezier

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:19

Klopt meestal gaan cavia's en konijnen niet fijn samen. Maar omdat ik een vrij groot hok heb gaan ze toch altijd bij elkaar zitten. Ze vinden het overigens ook erg fijn om los te lopen. Dan gaat meneer konijn voorop en de caafs er in een treintje achteraan. Erg grappige diertjes zijn het.
Let wel op dat je kabels netjes zijn weggewerkt als je ze los laat lopen. Ik heb de andere cavia ook wat ouder gekocht en die is ook ontzettend tam geworden, door gewoon veel in de hand te nemen. Ze vinden een eigen plekje wel erg fijn in de kooi, bv een eigen huisje. Je kan van die houten knaaghuisjes kopen in de dierenwinkel, doen het erg goed bij mij. Veel plezier.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:50

cavia en konijn kan heel lang goed gaan samen besef echter wel dat een konijn regelmatig kan stampen, komt hij daarbij een keer per ongeluk tegen de cavia aan, kan hij z'n ribben breken, wat vaak het einde van je cavia betekend. Ook qua voer is het verre van ideaal.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:38

Ja dat heb ik ook een tijd aangekeken. Mijn konijn heeft weinig te zeggen eerlijk gezegd in het hok, en ik heb hem nog nooit zien stampen, bovendien heeft hij ook meer dan genoeg ruimte om uit te razen Knipoog. Konijnen kunnen wel cavia voer eten, maar andersom niet.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:46

Hoi Lachen ik heb ook 3 cavia's en wij hebben als vulling een kattenbak korrels daarover heen van die houtsnippers en daar over heen stro Lachen we hebben ook een soort rekje waar het hooi in gaat en een huisje Ja waar het voerbakje op staat Ja ze mogen trouwens ook niet te veel natte dingen zoals heel veel sla ofzo daar krijgen ze namelijk diaree van Lachen hoop dat je er nog wat aan hebt ?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:18

julia_ : weet je dat stro slecht is voor een caaf Knipoog de harde stro sprietjes kunnen erg in hun voetjes prikken en ook in de oogjes... hier kunnen ze een blijvend letsel aan overhouden.. bijv blind zijn.. Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:34

Noah2006 schreef:
Ja dat heb ik ook een tijd aangekeken. Mijn konijn heeft weinig te zeggen eerlijk gezegd in het hok, en ik heb hem nog nooit zien stampen, bovendien heeft hij ook meer dan genoeg ruimte om uit te razen Knipoog. Konijnen kunnen wel cavia voer eten, maar andersom niet.

Niet waar. Dat is een aanslag op de nieren van je konijn. Dat merk je niet meteen, maar kan later nierfalen opleveren.
Niet aan te raden dus.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:30

Noah2006 schreef:
Ze kunnen ook wel samen met een konijn, als deze er vanaf jongs af aan bij zit.
Erg gezellig hoor al die knagers Haha!. ..

Cavia's met konijnen is geen goede combinatie zoals al eerder is aangegeven hier

Noah2006 schreef:
Let wel op dat ze niet te jong zijn als je ze koopt. Vraag of ze ouder zijn dan 6 weken, anders redden ze het meestal niet zonder moeder namelijk. Ik heb eens gehad dat ik een te jonge caaf had van 4 weken (bleek later) en die is overleden, erg triest..

4 weken is helemaal niet te jong om bij de moeder weg te gaan. Vanaf 4 weken kunnen de caafjes namelijk al vruchtbaar zijn. Heel veel mensen weten dit niet en daarom worden er nogal wat nestjes geboren waarvan de vader van het nestje een broertje is van de moeder. 1 van mijn cavia's heb ik dus zwanger uit de dierenwinkel gekregen. Ze is gewoon te laat bij haar broertje(s) weg gehaald. Gelukkig is het allemaal goed gegaan, en is er een gezond jong gekomen. Maar dat (mannetjes) cavia's tot 6 weken bij de moeder kunnen blijven is dus kul.