Ik hou het zeker in mijn achterhoofd, mocht ik niks gevonden hebben als ze haar nieuwe nestjes heeft dan zal ik zeker eens mailen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
flowerxxx schreef:Ik heb al heel wat jaren cavia's en heb wel wat tips.
Koop in ieder geval een grote kooi waar ze voldoende ruimte in hebben. Veel kooien in de dierenwinkel zijn echt schandalig klein. Vraag dus naar bv een konijnenkooi. Een anti-rommelkooi (met plastic kap) is erg handig maar wel wat duurder. Er zijn ook nieuwe modellen op de markt met een ingebouwd huisje en voerbak. Erg handig aangezien het niet gaat schuiven in de bak (cavia's verbouwen hun kooi graag en gaan aan het slepen met dingen in hun kooi). Kijk even op mijn profiel ik ben zelf erg tevreden over deze kooi (geeft ook geen rommel). Zijn bij alle goede dierenwinkels te koop.
Ik heb net een kooi gekocht van een meter bij 50 cm flink groot dus![]()
Koop in ieder geval een huisje zet er geen karton in (dit eten ze op).
Hmm, ik heb juist gelezen dat dat een goede optie is, beter dan hout want dat splintert.. en karton is toch niet schadelijk voor ze?
Verder koop geen zout/liksteen! Dit is veel te zout en cavia's kunnen problemen krijgen met hun nieren. Geef ook niet te veel snoepjes die je in dierenwinkels kunt kopen. Zit vol suiker en andere troep die ze van nature niet binnen horen te krijgen. Geef gewoon groente/fruit als snoepje. Die van mij zijn dol op wortel, komkommer,sla en eens zelfs op banaan
Tip die al eerder is gegeven koop een hooibol. Erg leuk om mee te spelen en het hooi blijft vers en schoon. Verder heb ik en stuk regenbuis in mijn hok. Vinden ze geweldig om door heen te lopen of te verstoppen. Ook zijn er in de dierenwinkel buigbare takken te koop. Goed voor het knagen en je kunt ze als ombuigen (gebruik als brug of om zich achter te verstoppen).
Let wel even op met je huisje. Bij het tam maken kan je dit het beste overdag uit de kooi halen. Zet het in de avond weer terug. Jonge cavia's die nog niet tam zijn schieten namelijk bij ieder geluid in het huisje.
Ook hier heb ik andere dingen over gelezen, dat het de caafjes juist een veilig idee geeft dat ze zich kunnen verstoppen en er vanzelf wel uitkomen na een tijdje.. het lijkt me voor een diertje als een cavia nogal akelig als hij zich niet kan verstoppen alsie iets eng vind.. dan is hij toch constant in staat van paraatheid?
Ik zou naast de fokker ook echt de caviaopvang aan willen raden. Daar hebben ze echt niet alleen oude cavia's!! Ik heb er zelf een caaf vandaan gehaald en die was toen nog erg jong. Ze is nu heel erg tam (nog beter dan de veel jongere caaf uit de dierenwinkel). De caviaopvang of het asiel zijn dus prima plekken voor een leuk beestje. Google even voor fokkers of asiels in jouw omgeving. Ook een aarader http://www.cavia.pagina.nl. Dat barst echt van de fokkers uit het hele land. En daarnaast kan je vragen stellen op het forum met caviaexperts.
Ik ben die pagina inderdaad systematisch door aan het nemen![]()
Zorg altijd voor 2 cavia's in een hok. Het zijn groepsdieren die een soortgenootje nodig hebben (geen konijn dus). Je zult merken dat een 2 of meer cavia's samen veel levendiger zijn en duidelijk meer plezier hebben.
Uiteraard komen er 2 caafjes :)
Laat je cavia's ook regelmatig los lopen. Buiten in de ren vinden ze vaak heerlijk. En binnen in een veilig en afgesloten gedeelte (let op draden, kieren waar ze onder kunnen etc!).
Die van mij zijn zo "afgericht" dat ze zelf terug naar hun kooi lopen als ik ze roep. Op mijn signaal gaan ze op mijn hand staan en kan ik ze rustig in hun kooi tillen. Erg handig want je hoeft niet onder de kast/bank etc te duiken of achter een rennende caaf aan te vangen. Dit soort dingen zijn goed aan te leren met beloning en geluidsignalen.
Noah2006 schreef:Ja dat heb ik ook een tijd aangekeken. Mijn konijn heeft weinig te zeggen eerlijk gezegd in het hok, en ik heb hem nog nooit zien stampen, bovendien heeft hij ook meer dan genoeg ruimte om uit te razen. Konijnen kunnen wel cavia voer eten, maar andersom niet.
Noah2006 schreef:Ze kunnen ook wel samen met een konijn, als deze er vanaf jongs af aan bij zit.
Erg gezellig hoor al die knagers. ..
Noah2006 schreef:Let wel op dat ze niet te jong zijn als je ze koopt. Vraag of ze ouder zijn dan 6 weken, anders redden ze het meestal niet zonder moeder namelijk. Ik heb eens gehad dat ik een te jonge caaf had van 4 weken (bleek later) en die is overleden, erg triest..