probleemhond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

Re: probleemhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:47

houd in je achterhoofd dat elk gedrag (of het nou straf of beloning is) aandacht is en de hond jou'n aandacht probeert te krijgen,
dus straffen is totaal nutteloos. vanaf nu gewoon "straffen" door te negeren, een ergere straf is er niet voor een hond.
en voor alle reactie's geld, blijf volhouden, niet één keer laat maar, wand dan werkt het echt niet.

Zij springt tegen mensen op;
je komt binnen, naar de hond toe, en pas als de hond (uitzig zelf, dus geen comando geven) met 4 pootjes op de grond staat, of netjes gaat zitten krijgt hij zijn aai over zijn bol en in het begin een koekje.
zo zul je snel zien dat hij als je binnen komt, eerder gaat zitten als springen, het leverd hem wat op.
leer ook je bezoek, en je andere gezinsleden dat ze dit door moeten voeren anders schiet het niet veel op.

Zij blaft tegen voetgangers, fietsers, auto's, eigenlijk alles en iedereen;
negeer het geblaf, als de hond stil is en aandacht heeft voor jou, uitbundig belonen ( in het begin met een koekje later weer afbouwen)

Zij luistert niet meer wanneer zij (los) op mensen afgaat;
dit is een probleem wat ik als ik jou was "later" zou gaan behandelen, als ze "respect" heeft voor jou aan de lijn en gewoon buiten, zou ik daarmee gaan trainen.

Zij eet van de straat;
dat is een lastige, in prencipe zou ik zeggen negeer het gedrag, maar soms (denk aan glas o.d) kun je het niet negeren voor de hond.
daarom heb ik mijn hond het nee comando aangeleerd, leer hem, doormiddel van koekjes gewoon binnen zegmaar, dat nee ook echt nee is, en dat als er nee klinkt dat er dan niet gegeten wordt.
het is een moeilijke oevening, maar werpt wel zijn vruchten af.

Zij trekt aan de riem;
hier zou ik bijna als eerste mee beginnen.
a. het moet leuk zijn om bij jou te zijn, dus er wordt niet gestraft Clown
je gaat wandelen met je hond, vervolgens ga je als je hond trekt stil staan, armen over elkaar en niet naar hem kijken!. komt je hond naar je toe (niet roepen) belonen, en de wandeling direct voortzetten.
ga dit niet de hele wandeling doen, wand dan doe je een half uur over een stukje waar je normaal tien min. over doet, neem gewoon eerst 5 meter en geef hem dan "vrij".
dit langzaam opbouwen.

Zij komt agressief over;
tja dat is iedereen voorzich, ik vind somige jack russels ook eng hoor Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:58

Citaat:
waarschijnlijk reageren wij fout op haar

Daar geef je het eigenlijk dus al aan. Je hebt geen probleemhond, maar de problemen zijn ontstaan in de thuissituatie.
Dan is het altijd wel makkelijk om de hond maar een probleemhond te noemen.
Wat meerdere bokkers al zeggen, haal er een gedragstherapeut bij. Je hond zal niet niet meteen veranderen, maar die gedrag heeft ze ook niet van de één op de andere dag gekregen. Jullie hebben waarschijnlijk niet op de goede manier gereageerd, toen ze met dit gedrag begonnen is en daarom heeft ze dit gezien als goed gedrag. Er zal dus wel degelijk heel veel tijd in gaan zitten, maar ik vind dat je dat ook als verplichting tegenover de hond moet zien. Naar een andere baas brengen, vind ik eerlijk gezegd wel een hele makkelijke oplossing. Dit gedrag is bij jullie ontstaan (niet één puppy word als probleemhond geboren) en dan lijkt het me ook een uitdaging om zelf ook weer een gehoorzame hond ervan te maken.

Heel veel succes ermee.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:58

Als je er echt niet uit komt neem dan contact op met tinley. http://www.tinley.nl/
Gedragsdeskundigen door heel nederland die de hond bij je thuis komen bekijken en je kunnen helpen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:00

Ik ben het met slimmerik eens, laat een hond niet los lopen waneer je weet dat hij de gek met je heeft.

Mijn hond loopt altijd aangelijnd de lijn is 8m lang, af en toe gaan we naar een veldje waar hij los mag lopen (hij luistert wel als ik hem dan roep!)Ik heb hem niet los op straat omdat hij sommige mensen afschrikt.

Ik leer mijn hond wel veel comando's aan de lijn, dit heb ik in het begin beloont met een koekje, nu met een aai en stembeloning.

Leer je hond als hij verder weg loopt aan de lijn, het commando hier, waneer hij bij je is geef je hem wat lekkers, ook kun je hem naast leren, wachten en natuurlijk zitten.

Mijn hond laat ik regelmatig zitten als er andere honden voorbijkomen, blijft hij zitten tot ze voorij zijn dan beloon ik hem, gaat hij staan dan geef ik een harde ruk aan de lijn, (hij heeft wel een smoorketting om)Ook bij drukke oversteekplaatsen laat ik hem zitten en beloon hem weer bij het weg lopen, als hij niet gaat zitten en er komt geen verkeer meer aan wacht ik net zolang tot hij zit!
Daarnaast gaat hij ook nog zitten waneer er kinderen hem aan willen halen, of mensen waarvan hij voelt dat ze we terughoudend zijn! Dit kun je je hond allemaal leren aan de lijn, waneer hij dit braaf doet dan kun je hem los laten lopen, maar oefen het los lopen eerst op een afgelegen veld!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:25

Zij springt tegen mensen op
Niet weg duwen! Dan wijs je haar begroeting af en snapt ze je niet meer.. draai je liever om en kom op haar hoogte of blijf lopen zodat ze het niet kan doen, als ze dat bij onbekende mensen doet kan je haar beter vastzetten aan een riem tot ze rustig is en ze (thuis) los kan.

Zij blaft tegen voetgangers, fietsers, auto's, eigenlijk alles en iedereen
Ga met z'n tweeën lopen en ga tussen haar en hetgene waar ze tegen blaft staan, met je rug naar haar toe tot ze stil is, loop dan weer door.

Zij luistert niet meer wanneer zij (los) op mensen afgaat
Simpelweg aanlijnen denk ik..

Zij eet van de straat
Als ze aangelijnt is kan dat niet, want dan loop je gewoon door.

Zij trekt aan de riem
Probeer eens een blokeren tuigje, dat de voorbenen bij trekken licht blokeerd, eventuweel met een nep muilkorf (gemaakt van touw, niet van plastic over de mond ofzo!)

Zij komt agressief over
Hoe bedoel je dat? bijten in de lucht, hyper worden of grommen/tanden laten zien?

Zij eet onrustig
Voer uit de hand, koop een buiktasje en voer tijdens het lopen nadat ze iets heeft gedaan, bijv. zitten of ligen (vooral handig voor jonge honden!).
Aan het einde van de wandeling alles geven, buiten of thuis, mijn zus gebruikt ong. 3 tasjes per dag (maar je kunt het ook uitmeten met bekertjes).

Zij springt op als wij bewegen (opstaan e.d.)
Dat is gwn vrolijk en goed bedoelt, dus ook niet straffen!
Laat hem terug gaan en laten zitten of liggen en loop dan weg, zodra ze weer overeind komt weer terug, tot ze blijft liggen.
Steeds verder lopen, belonen en doorgaan met je bezigheid.

Succes met Tara!

p.s. Als een hond naar je gaapt betekend dat dat je rustig moet doen, even moet afkoelen.
Als je boos bent en schreeuwt gebruiken honden dat regelmatig, let er maar eens op!

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:06

Loizy schreef:
Niet weg duwen! Dan wijs je haar begroeting af en snapt ze je niet meer.. draai je liever om en kom op haar hoogte of blijf lopen zodat ze het niet kan doen, als ze dat bij onbekende mensen doet kan je haar beter vastzetten aan een riem tot ze rustig is en ze (thuis) los kan.

Ga met z'n tweeën lopen en ga tussen haar en hetgene waar ze tegen blaft staan, met je rug naar haar toe tot ze stil is, loop dan weer door.

Simpelweg aanlijnen denk ik..

Zij eet van de straat
Als ze aangelijnt is kan dat niet, want dan loop je gewoon door.

Zij trekt aan de riem
Probeer eens een blokeren tuigje, dat de voorbenen bij trekken licht blokeerd, eventuweel met een nep muilkorf (gemaakt van touw, niet van plastic over de mond ofzo!)

Zij komt agressief over
Hoe bedoel je dat? bijten in de lucht, hyper worden of grommen/tanden laten zien?

Zij eet onrustig
Voer uit de hand, koop een buiktasje en voer tijdens het lopen nadat ze iets heeft gedaan, bijv. zitten of ligen (vooral handig voor jonge honden!).
Aan het einde van de wandeling alles geven, buiten of thuis, mijn zus gebruikt ong. 3 tasjes per dag (maar je kunt het ook uitmeten met bekertjes).

Zij springt op als wij bewegen (opstaan e.d.)
Dat is gwn vrolijk en goed bedoelt, dus ook niet straffen!
Laat hem terug gaan en laten zitten of liggen en loop dan weg, zodra ze weer overeind komt weer terug, tot ze blijft liggen.
Steeds verder lopen, belonen en doorgaan met je bezigheid.

Succes met Tara!

p.s. Als een hond naar je gaapt betekend dat dat je rustig moet doen, even moet afkoelen.
Als je boos bent en schreeuwt gebruiken honden dat regelmatig, let er maar eens op!

dit is idd allemaal heel goed, en houd voet bij stuk maak vaste regels in huis en zorg dat iedereen zich daar aan houdt.
als je hond springt kun je het ook zo doen dat je haar geen aandacht geeft, geef haar het commando zit en dan wel aandacht geven, je hond heeft zo heel snel door dat ze alleen aandacht krijgt wanneer zij rustig zit.....
n niet gelijk opgeven, vol houden de aanhouder wint Knipoog

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:39

het enige wat ik niet snap is waarom er meteen naar hulpmiddelen gegrepen wordt.
maar ik kan de tekst schrijver aanraden hulp te zoeken Lachen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:08

roylinde schreef:
het enige wat ik niet snap is waarom er meteen naar hulpmiddelen gegrepen wordt.
maar ik kan de tekst schrijver aanraden hulp te zoeken Lachen

Hoe bedoel je hulpmiddelen? Bedoel je het tuig?
Dat is niet zo zeer zwaar inwerkend, maar meer een ding dat (tijdelijk) gebruikt kan worden en dat alleen inwerkt als ze trekt.
Overigens werkt het niet echt in, maar blokeerd het het trekken..

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:21

ja ik ken het tuig, alleen ik weet uit ervaring dat het niet werkt als je vervolgens een "gewoon" tuig om doet....
ik denk dat het verstandiger in deze situatie is om te beginnen met het trainen zo als ik heb uitgelecht,... het is namelijk niet alleen het trekken wat fout gaat, er is duidelijk dus meer fout als alleen het trekken...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:26

Veel is al gezegd. De situatie zal ook wel complexer zijn dan alleen dit probleemgedrag, maar ik ga het toch nog even vlot punt voor punt bij langs...

Citaat:

Leer haar het commando ''laag'' in eigen gezin, en laat haar tot die tijd bij voorkeur maar even niet loslopen. Als je haar vrijheid wil geven, gebruik dan een lange lijn.

Hoe leer je laag? Dit is niet zo moeilijk, maar vaak wel tijdrovend.
Het springgedrag word niet beloond. Zodra ze begint te hyperen en te springen, zeg je rustig ''zit''. En wacht af.
Als ze merkt dat ze geen attentie krijgt, en niks helpt, zal ze geneigd zijn dit commando op te volgen. Mechelaars zijn toch al van die werkhonden, en ze doen over het algemeen graag wat de baas zegt. Zodra ze zit, belonen en aandacht schenken. Begint ze weer? Direct opnieuw; wegkijken, geen aandacht, alleen ''zit''. Desnoods doe je je handen op de rug, en kijk maar demonstratief een andere kant op. Desnoods herhaal je dit commando, maar je doet verder niets.

Waarom zit? Omdat zitten voor rust zorgt. Ook in de hond zelf.

Na een tijdje went ze aan deze routine. Ze springt, jij zegt zit, zij gaat zitten en krijgt haar gewenste aandacht. Mooizo! Dan laat je het ''zit'' weg. Laat haar zelf maar denken! Blijf het springen negeren.
Je zal merken dat ze haar routine in haar hoofd heeft... en zal gaan zitten. Zodra ze zit, zeg je vrolijk; 'Laag, goed zo!' En belonen, aandacht geven.

En denk erom; zodra ze weer gaat stuiteren, zodra er weer poten van de grond komen; WEG aandacht.

Dit houd je vol. Vier poten op de grond, of lekker zitten, is een keurige reactie op ''laag''. Dat moet ze dus even leren.

VALKUIL: vreemde mensen zullen niet hetzelfde reageren, omdat zij niet weten hoe dit moet. Hondenmensen die het wél leuk vinden, zullen misschien zelfs aandacht geven als ze dit doet. Daarom dus eerst een tijdje vasthouden, niet los laten lopen, tot ze dit geleerd heeft. En blijf het oefenen, het moet een gewoonte worden. Uiteindelijk moet ze immers leren ook buiten het commando ''laag'' op te volgen.

Citaat:

Hier is geen kant-en-klare oplossing voor... omdat ik niet weet WAAROM ze dit doet. Blaft ze uit frustratie (ik mag er niet heen, ik zit vast!) of doet ze dit ook als ze los is? Doet ze het wel als ze los is, en zoja, gaat ze erop af, of blaft ze op afstand? Het zijn allemaal dingen die tellen. Bij voorkeur een trainer bijhalen dus.

Citaat:

Mijn advies; Lange lijn eraan! Op die manier kan je haar bij de lijn grijpen als ze denkt de poten te moeten nemen. Knipoog Dit is een hele effectieve methode om honden die los bananen in de oren hebben te corrigeren. Ze KAN namelijk niet meer de fout ingaan, de lange lijn geeft jou de macht om haar altijd te corrigeren, en bied haar tegelijk veel vrijheid, wat lijkt op de situatie als ze los loopt. Leer haar terug te komen op een bepaald commando in deze tijd. Als ze dit goed kan, ben je een eind op weg. Doet ze het dan tóch wanneer de lange lijn eraf is? Dan is het nog niet goed ingesleten. Lange lijn er dus zolang weer aan. Het lijkt veel gedoe, maar het is de snelste manier. Denk er wel om haar goed te belonen als ze wél doet wat jij vraagt!! Ze moet de beloning écht de moeite waard vinden, denk aan een FANTAAAAASTISCH speeltje (bijv. een speeltje dat álleen als beloning word gebruikt) waar even een spelletje mee word gedaan, of een heerlijk snoepje, iets wat ze écht geweldig vind.

Citaat:
Zij eet van de straat

Bekend probleem, veel honden doen dit. Sommigen zijn zo hardnekkig dat een muilkorfje uiteindelijk de enige oplossing is... maar probeer eerst iets anders. Er is vast wel IETS waar ze helemaal-super-de-luxe-knetter-knater-gek op is... Iets HEEL lekkers!!
Nou... dat gaan we dus meenemen! In een zakje of buideltje. En laat haar maar weten dat je het hebt! Laat haar maar ruiken, laat het haar maar zien dat JIJ dit bij je hebt...
En zodra ze dan begint met van de straat eten, vraag je aandacht. Je noemt haar naam, of geeft een aandachtscommando. Zorg wel dat dit altijd hetzelfde is. Reageert ze niet? Zorg dat je haar met de lijn kan corrigeren, zodat ze geen kans krijgt daadwerkelijk te eten, want dat is zelfbelonend gedrag. Houd vol! Als ze opkijkt op het commando, is ze een GEWEEEELDIGE hond! Bouw een feestje en geef haar maar wat van dat super-de-luxe-lekkere! Je hoeft niet zuinig te zijn in het begin, verwennen maar!
Al snel zal ze in de gaten krijgen dat reageren op jou commando haar iets véél beters oplevert!

Heeft ze geen grote voorkeur voor een bepaald lekkers? Dan misschien wel voor een bepaald speeltje! Dit kan je ook gebruiken.

Citaat:
Zij trekt aan de riem

Je zegt al; Gentle leader werkt... maar zonder gaat het fout. Dan kan je twee dingen doen... OF niet zonder, OF bij het begin beginnen, en dat vergt HEEL VEEL GEDULD... want dan gaan we de stilstaan (of zelfs teruglopen!) training doen. En die is frustrerend, geloof me...

Zodra ze begint te trekken, moet je dan stilstaan, en stil BLIJVEN staan, tot de lijn slap is. Dan pas loop je verder. De hond zal weer trekken, jij staat accuut weer stil, ect.
De hardnekkiger honden kunnen dit alleen erg lang volhouden, zodat een ommetje van vijf minuutjes ruim een half uur gaat duren. Je kunt hierbij haar OOK terug gaan roepen als je stilstaat. Pas als ze keurig voorkomt, ga je verder. Maar geloof me... het is een doodvermoeiende training. Ik heb hem zelf gedaan met mijn mechelmix en die trekt nog zelden, maar je moet echt veel geduld hebben.

Citaat:
Zij komt agressief over

Net als bij het blaffen naar mensen en dingen kan ik hier niets van zeggen... hoezo? Wanneer? In welke situatie, waarom?
Een trainer kan je hier denk ik beter bij helpen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:39

Toen mijn hond 1 jaar was heb ik hetzelfde gehad.
Pubertijd en juist dan is consequent zijn heel belangrijk.
Ga niet met een gentle leader aan de gang eer je er mee wegwijs gemaakt bent.
Begin je met een gentle leader hou dat dan voorlopig vol dus niet even smokkelen omdat de hond braaf is geweest of omdat je even geen zin hebt de gentle leader om te doen.
Ik heb de gentle leader een half jaar gebruikt.(ik heb les gehad van een gedragtherapeut die mijn hond een uitdaging vond hahahahah)
Het zogenaamd doof zijn herken ik heel goed , mijn hond is een kruising husky/herder die meer trekjes van de husky heeft.
Train je hond met iets wat hij echt het aller lekerste vind, in mijn geval was dat rookworst of kaas.
Eerst aan een lange lijn oefenen met hier komen.
Dan bijvoorbeeld los in de tuin.
Het is even doorbijten maar mijn ervaring is dat zolang je consequent blijft dit gedrag gaat afnemen ook als je hond de pubertijd heeft gehad want ik denk dat die pubertijd hier toch echt een heel belangrijke factor is.
succes.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:53

rochjuh schreef:
Wie kan ons (gezin met 2 dochters van 16 en 10 jaar) en onze hond helpen. Om een voorbeeld te geven:

Als ze tegen mensen opspringt tegen de mensen zeggen dat ze dr een knietje moeten geven en zelf een zware stem opzetten dat het niet mag
(zelf ben ik niet van het knietje en onze hond (ook puberspringer) doen we het met laag zeggen en een beloning laag houden, ik ben te soft Clown )

probeer de aandacht te krijgen ga even een stukje hardlopen of probeer zijn gedachten bij een stukje worst te krijgen. krijg je geen aandacht corigeer dan met een ruk aan de riem

ga heel maf doen en ga een stukje rennen en enthousiast roepen, reageert ze beloon en knuffel zoveel je kan Lachen (vaak helpt het wel, maar mensen schamen zich om gek te doen,denk gewoon een hond waarnaar je kunt roepen is iets om eerder voor te schamen gewoon knetter gek doen :p )

Zij eet van de straat
haar bij je roepen en belonen als ze komt zodat ze niet meer aan het eten op straat denkt, anders boze stem opzetten en Foei

Zij trekt aan de riem
Goeie ruk geven dan bedenkt ze zich wel Clown

Zij komt agressief over
alleen agressief overkomen is niet erg toch?zolang ze maar niet agressief is

zo zou ik het hebben gedaan, sommige problemen zijn zo ook bij onze curus opgelost .

bij 1 jaar kunnen de fellere honden erg vervelend zijn maar juist op die leeftijd moeten ze consequent behandeld worden, nu is het niet leuk maar over een half jaar heb je er alleen maar profijt van!
gooi er niet zomaar allerlei hulpriemen aan meestal schaad het meer dan het baad..

succes ermee en hopelijk heb je er wat aan!