Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:44

Citaat:
Het kán goed gaan ja. Maar het gaat echt in 80% van de gevallen fout.
Ik vind het dan ook achterlijk dat dierenwinkelmensen mensen adviseren om een cavia en konijn bij elkaar te zetten. Zolang ze maar verkopen maakt het allemaal niet uit Gestoord . Aan het welzijn van de dieren wordt even totaal voorbijgegaan.
Want een cavia maak je niet gelukkig met stro. Een konijn maak je niet blij met een overdosis aan Vitamine C (=aanslag op de nieren).
Dierenwinkelmensen weten over het algemeen echt geen flikker van dieren. Het zijn gewoon verkopers. Ja, er zitten enkele goede dierenwinkels tussen, maar die zijn echt op een hand te tellen. En dat ze dieren verkopen... nee, ik kan er niet blij van worden.

Ik werk in een dierenwinkel, maar ik raad het dus ook niet aan om konijn en cavia bij elkaar te zetten; voornamelijkste reden dus omdat ze elkaar gewoon niet begrijpen, en cavia's inderdaad meet vit. C nodig hebben. Ik probeer niet veel te kopen; als ik zeg dat een cavia en konijn niet bij elkaar gaan kunnen ze beslissen of ze bij hun konijn een cavia zetten of toch een konijn. Ik probeer niet te verkopen, eerlijk gezegd verdienen we helemaal niks aan de dieren zelf. Wél aan het voer en bodembedekker etc. wat er verkocht wordt. Dus een konijn/cavia maakt dan uiteindelijk voor ons niks uit. En nouja, ik weet niet of m'n collega's het doen, maar ik probeer wél zoveel mogelijk informatie over alle soort dieren op internet op te zoeken. Ik ben ook niet echt voor dieren verkopen in de winkel, maar daar heb ik natuurlijk niks over te zeggen. We proberen echt zo goed mogelijk te verzorgen; lekker veel hooi, een huisje, af en toe wat lekker, de vogels krijgen trosgierst etc. Maar sorry tot zover mijn "verdediging". Ik snap wat je bedoeld hoor, maar sommige dierenwinkels medewerkers proberen het echt goed te doen Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:15

ZOals ik al zei, er zitten goede dierenwinkels tussen, dat moet ik eigenlijk veranderen in; er zitten goede medewerkers tussen. Er zitten er echter helaas genoeg tussen die het als zaterdag/bijbaantje doen en verder helemaal niets van dieren weten.
Van die verkopers zoals jij xSCWx, daar moeten er meer van zijn Knipoog

@horsegirlie. In dierenwinkels zie je ook altijd veel Syrische hamsters bij elkaar zitten. Dit zijn solitaire dieren. Neem jij die mee naar huis en zet je ze bij elkaar is de kans op oorlog toch wel bijna 99%.
Waarom het dan in de dierenwinkels wel goed gaat... Ik heb geen flauw idee en heb het me ook vaker afgevraagd. Is het mazzel? Of misschien gaat het toch wel vaker niet goed en wordt er dan een gewond dier achter de schermen opgelapt...

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:00

assie schreef:
Of misschien gaat het toch wel vaker niet goed en wordt er dan een gewond dier achter de schermen opgelapt...

Ik denk dat dat het is.
Daarbij zitten de dieren in dierenwinkels natuurlijk niet zo heel erg lang bij elkaar.

xxrobinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:04

Mijn cavia en konijn zitten ook samen in een hok.
Maar mn cavia (Babbel) word elke keer verkracht door het wilde konijn (Pluis)
Terwijl ze allebij mannetjes zijn Lachen

Mn moeder heeft een speciaal hokje gekocht waar Pluis niet in kan alleen Babbel.
Helpt wel Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:15

xxrobinxx schreef:

Arme cavia Sigaar

xxrobinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:16

loveyoutoo schreef:
xxrobinxx schreef:

Arme cavia Sigaar

Ja hé..daarom heb ik zo'n hokje voor mn cavia alleen Haha!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:22

konijnen en cavia's hoor je niet bij elkaar te houden, ze begrijpen elkaar niet. Een konijn hoort een konijnenmaatje te hebben (de beste combie is een ex-ram met een voedster) en een cavia een cavia vriendje. Geef ze een lekkere ren aan het hok (want dit hok alleen is te klein voor 2 konijnen, en 1 konijn is zielig, zeker als ze buiten staan).

xxrobinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:25

Boris94 schreef:
konijnen en cavia's hoor je niet bij elkaar te houden, ze begrijpen elkaar niet. Een konijn hoort een konijnenmaatje te hebben (de beste combie is een ex-ram met een voedster) en een cavia een cavia vriendje. Geef ze een lekkere ren aan het hok (want dit hok alleen is te klein voor 2 konijnen, en 1 konijn is zielig, zeker als ze buiten staan).

Ze zitten al meer dan 4 jaar bij elkaar en ze zijn nog steeds blij met elkaar.
(Want ze bijten niet enz. delen alles samen enz.)
En af en toe gaat de cavia naar de caviabuurvrouw dus dan heeft ie het wel naar ze zin bij dat vrouwtje Knipoog

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:11

Nou, ik heb nu een klein huisje voor de cavia gekocht waar hij zich in kan verschuilen, en hier maakt hij dankbaar gebruik van... Hij zit er de hele dag in en komt er niet meer uit.. Lijkt me ook niet echt goed. Als het zo blijft en hij wil niet wennen geef ik hem een ander buitenhok en dan moet Sjaak zichzelf maar weer gaan vermaken.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:18

ik zou de cavia even goed tot rust laten komen tot het nieuw hok klaar is Lachen daarna een tralie kooi in de grote konijnen hok zetten met de caaf daarin.. dit even een paar dagen zolaten misschien gaat het dan wel goed.. (dit doen we altijd met vrouwtjes cavia's die bij de ren in komen) Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:44

xxrobinxx schreef:
Boris94 schreef:

Ze zitten al meer dan 4 jaar bij elkaar en ze zijn nog steeds blij met elkaar.
(Want ze bijten niet enz. delen alles samen enz.)
En af en toe gaat de cavia naar de caviabuurvrouw dus dan heeft ie het wel naar ze zin bij dat vrouwtje Knipoog

En weet je waarom het schijnbaar goed gaat? Omdat ze geleerd hebben zich aan te passen. Op gegeven moment moet je wel, kan niet je hele leven lang alleen maar in een hoekje zitten en elkaar negeren! Als ik jou bij een oerang-oetang op zou sluiten, zou je je op gegeven moment ook aanpassen, want je weet immers niet beter en alleen is het leven saai!

Waarom het in dierenwinkels vaak wel goed gaat: jonge beestjes zijn over het algemeen wat minder territoriaal en minder dominant, hun karakter ontwikkelt zich pas echt op wat latere leeftijd. Heb zelf nog nooit 2 jonge rammen zien vechten, omdat er nog geen hormonen zijn die hiervoor zorgen. En het karakter is er dan nog niet volledig. Ik neem aan dat dat ook vaak het geval is bij hamsters Lachen ...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:33

jonge cavia's die worden niet snel de baas bij grotere óudere' caafs en net als wat Nathachou zei dat ze minder dominant en terroritiaal zijn Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:26

Het is allemaal al wel duidelijk denk ik Nagelbijten / Gniffelen Ik ben het (o.a) eens met Nathachou.. Knipoog
Ik heb 3 cavia's en 2 konijnen bij elkaar, ik mix het voer en zo leven ze al ong. 1,5 jaar. Alles gaat super met ze...
Nog succes met je beestjes! Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:40

MonicaG schreef:
Het is allemaal al wel duidelijk denk ik Nagelbijten / Gniffelen Ik ben het (o.a) eens met Nathachou.. Knipoog
Ik heb 3 cavia's en 2 konijnen bij elkaar, ik mix het voer en zo leven ze al ong. 1,5 jaar. Alles gaat super met ze...
Nog succes met je beestjes! Lachen

Als jij je cavia's en konijnen samen bij elkaar hebt, dan ben je het dus niet eens met Nathachou Knipoog

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:50

Jawel, want ik heb een maatje voor m'n konijn en voor m'n cavia.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:00

Cavia en konijn gaat wel tesamen, maar ze moeten het met elkaar vinden, toch geef ik persoonlijk liever de keuze aan gezelschap van soortgenoten.
En mix voer is echt niet goed, cavia moet al zeker op een cavia dieet waar extra vitaminen in zitten.
En konijn niet Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:09

Waarom zegt de DA dan dat het zo prima gaat, en ze gezond zijn? Lachen Zij gaf die tip zelf nl. & Ja, het is een goede dierenkliniek.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:13

het gaat samen, maar dat betekent niet dat het optimaal is Lachen
Heb dat ook gezegd.
En dat ze gezond zijn kan ook, er zijn altijd die het wel goed doen. Maar de algemene regel heeft wel speciaal cavia voer nodig.
En kwa voer zeker knaagdieren, zijn de meeste da niet goed igenoe n opgeleid Lachen logisch ze hebben ook maar zes jaar opleiding, je kan niet alles geven Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:19

Er komen zelfs mensen uit Belgie naar die DA, maar dat is meestal voor paarden. Maargoed, het is een goede en bekende DA iig. En de cavia's krijgen gewoon cavia voer; konijnen konijnen voer en dat dan gemengd. De cavia's krijgen ook nog groente en fruit, en de konijnen af en toe ook.
Maargoed, ik verander het toch niet, aangezien de DA het denk ik nog altijd het beste weet(díe DA dan) Knipoog & hier heeft de TS ook niets aan Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:53

Ik ken wel da's die even hun studieboek er bij moeten pakken als er een cavia met een probleem op het spreekuur komt Tong uitsteken
En dat die er voor die da mensen uit Belgie komen met hun paarden wil niet zeggen dat ze ook zo veel verstand hebben van cavia's Cool

Als je toch 3 caafjes en 2 konijnen hebt, zou ik gewoon lekker de caafjes apart van de konijnen zetten. Er zijn volgens mij al genoeg redenen gegeven dat het gevaarlijk is om konijnen en caafjes bij elkaar te houden...

Ik zie trouwens in je profiel dat je stro in het hok hebt (slecht voor cavia's) en dat er een liksteen oid in ligt. Een liksteen is erg slecht voor cavia's (voor konijnen weet ik niet), ze kunnen er blaasgruis en/of blaasontsteking van krijgen.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:01

Ik heb jarenlang een cavia en konijn bij elkaar gehad. Mijn cavia was een mannetje en na meerdere koppelpogingen dulde hij echt geen andere cavia in de buurt. Mijn cavia is 14 jaar geworden, je kan dus niet zeggen dat hij het slecht heeft gehad. Ook waste mijn cavia het konijn en andersom. Misschien uitzonderlijk maar bij mij is het al die jaren goed gegaan.
Wel hadden ze voldoende ruimte en liepen ook los on de tuin. Ruimte is wel belangrijk voor je beestjes!

Hoe gaat het nu met je cavia en konijntje?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:51

loveyoutoo schreef:
Ik ken wel da's die even hun studieboek er bij moeten pakken als er een cavia met een probleem op het spreekuur komt Tong uitsteken
En dat die er voor die da mensen uit Belgie komen met hun paarden wil niet zeggen dat ze ook zo veel verstand hebben van cavia's Cool

Als je toch 3 caafjes en 2 konijnen hebt, zou ik gewoon lekker de caafjes apart van de konijnen zetten. Er zijn volgens mij al genoeg redenen gegeven dat het gevaarlijk is om konijnen en caafjes bij elkaar te houden...

Ik zie trouwens in je profiel dat je stro in het hok hebt (slecht voor cavia's) en dat er een liksteen oid in ligt. Een liksteen is erg slecht voor cavia's (voor konijnen weet ik niet), ze kunnen er blaasgruis en/of blaasontsteking van krijgen.

Over de liksteen: Die is er al lang uit Knipoog Maar daar deden ze ook niets mee, alleen de konijnen gingen ermee rollen.
Maar dat was tenminste een leuke foto van Garfield vandaar.
En de DA pakte geen studie boek erbij. Mijn cavia's hebben hele erge schruft gehad, dat ze dachten dat het ook een andere ziekte was, zo erg. De witte en bruine cavia hebben nu ook 'afgerotte' oren, en Cees was helemaal kaal, de andere 2 op bepaalde plekken. We moesten 7 weken achter elkaar elke week naar de DA voor prikken/zalf ect. en toen was het ook over. Die DA was ook gespecaliseerd in kleine huisdieren Knipoog Dus ik geloof dat zij een goede DA was, aangezien onze beestjes de ziekte niet meer hebben. En de beestjes leven prima zo, bij elkaar dus ik zie ook nog geen problemen...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:11

er zin idd dierenartsen die er hun boekje weer voor bij moeten pakken maar ook goeie die er veel vanaf weet.
stro is idd niet erg goed voor caafjes dan kan je ze beter op hooi of op zaagsel zetten. Lachen

toch vind ik het wel leuk konijnen en caafjes bij elkaar.! maar zelf heb ik liever soort bij soort tenzij het kleine nijntjes zijn Haha! dan zou ik ze wel proberen bij elkaar te doen Haha! vooral als je er geen dier meer bij mag haha dan is het wel leuk Tong uitsteken

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:16

Onder het stro liggen nog houtsnippers Knipoog En in het binnenhok zaagsel, alleen buiten stro Knipoog Ik vind het ook leuk, de diertjes bij elkaar en zo te zien hebben ze het erg naar hun zin met z'n allen Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:07

MonicaG schreef:
Onder het stro liggen nog houtsnippers Knipoog En in het binnenhok zaagsel, alleen buiten stro Knipoog Ik vind het ook leuk, de diertjes bij elkaar en zo te zien hebben ze het erg naar hun zin met z'n allen Lachen

ooh dan kan het ook geen kwaad Tong uitsteken als ze ook op zaagsel kunnen haha