Konijn > diarree ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Konijn > diarree ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:28

Het nijn is gewassen Haha!
Ze vond het een beetje eng en sprong steeds uit die bak maar het is gelukt Lachen

M'n moeder ging foto's maken dus hier een paar *LOL*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hooi weglaten leek mij ook slecht idd. Ik heb ooit gelezen dat een konijn altijd hooi en vers drinkwater tot zijn beschikking moet hebben..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:02

hooi lekker veel blijven eten. als ze dit ook minder eet, misschien kruidenhooi proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:03

Hooi eet ze wel veel Lachen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:07

annepanne schreef:
Een DA die zegt dat een konijn zo min mogelijk hooi moet eten Nors opkijken Volgens het darmstelsel van het konijn niet Als je de vezels weg laat heb je kans dat het hele darmstelsel stil komt te liggen en als dat gebeurt is het ernstig gesteld met je konijn!! NOOIT het hooi weglaten!!

Ik zeg ook niet weglaten! Dat zeker niet. Maar eventueel met mate laten eten. Onze konijmen zitten op zaagsel met stro en krijgen dagelijks een pluk hooi. Als ze dat op hebben is het jammer, morgen weer. Ze kunnen altijd nog stro eten.
Het is wel belangrijk dat ze altijd iets te eten hebben. Want het spijsverteringsstelsel van een konijn mag niet stilliggen, dan gaan ze dood.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:10

Heel goed schoonhouden anders gan vliegen er larven in leggen.
En dan eten de maaien het konijn van binnenuit kapot.
Ik zeg niet dat dit gebeurt maar het kan..heb het zelf meegemaakt namelijk.
Sterkte en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:12

Hok houd ik idd goed schoon. Elke dag haal ik al het vieze hooi en keutels weg, en 1 keer per week gaat het helemaal leeg.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:17

Ik heb hierover pas ook een topic gestart.
zal je even een link geven, misschien staan hier ook nog nuttige tips in ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:18

Is goed, dankje Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:18

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:19

lausan schreef:
Ik zeg ook niet weglaten! Dat zeker niet. Maar eventueel met mate laten eten. Onze konijmen zitten op zaagsel met stro en krijgen dagelijks een pluk hooi. Als ze dat op hebben is het jammer, morgen weer. Ze kunnen altijd nog stro eten.
Het is wel belangrijk dat ze altijd iets te eten hebben. Want het spijsverteringsstelsel van een konijn mag niet stilliggen, dan gaan ze dood.

Maar wat is het nut om weinig hooi te geven? Konijnen hebben een heel lang darmstelsel waardoor je door vezels de gang erin houdt Haha! Juist bij diarree geef je veel hooi! En om op hooi te bezuinigen bij konijnen Nee daar zie ik absoluut het nut niet van in!

Kijk anders eens op http://www.bunnybin.nl erg veel informatie!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:08

Als je een konijn hebt die alleen maar blijft eten, constant dus veel, dan wil je niet dat ie alleen maar hooi eet. Ook brokjes en ook stro. Dus dan matig je met het hooi. Nogmaals, je zorgt wel dat er altijd wat te eten is. Maar dat kun je ook met mate doen.
Ik heb een konijn wat mijn zus heeft meegenomen bij de DA. Die was wat mager en at alles gelijk op. Dus in het begin kreeg ze gewoon voer en hooi, maar daar kreeg ze dus diarree van. Nu matig ik het hooi en de brokjes en gaat het een stuk beter met 'r.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:44

Maar ze ligt ook gewoon heel veel. Ze eet veel meer dan ons andere konijntje ( dat is een Dwergje ) maar ze eet niet álleen maar Lachen

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:53

Dat is juist goed dus! Dan zal het met wat minder brokjes vast snel beter moeten gaan Ja

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:01

lausan schreef:
Als je een konijn hebt die alleen maar blijft eten, constant dus veel, dan wil je niet dat ie alleen maar hooi eet. Ook brokjes en ook stro. Dus dan matig je met het hooi. Nogmaals, je zorgt wel dat er altijd wat te eten is. Maar dat kun je ook met mate doen.
Ik heb een konijn wat mijn zus heeft meegenomen bij de DA. Die was wat mager en at alles gelijk op. Dus in het begin kreeg ze gewoon voer en hooi, maar daar kreeg ze dus diarree van. Nu matig ik het hooi en de brokjes en gaat het een stuk beter met 'r.

Hooi matigen? Van hooi worden ze niet dik hoor, hooi is ook beter dan stro, want er zitten nog van alles in wat bij stro niet het geval is. En stro is ook niet allerslecht, maar ze kunnen van stro een verstopping krijgen.
Je had ook gewoon kunnen minderen in brokjes.. hooi moeten ze 24/7 hebben en brokjes maar een heel klein beetje. Konijnen kunnen leven op hooi en groen.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:03

Brokjes kreeg ze al bijna niet Knipoog
Maar ik ga niet verder in discussie, TS snapt me geloof ik wel.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:23

MiniMouse schreef:
Heel goed schoonhouden anders gan vliegen er larven in leggen.
En dan eten de maaien het konijn van binnenuit kapot.
Ik zeg niet dat dit gebeurt maar het kan..heb het zelf meegemaakt namelijk.
Sterkte en succes!

Haha!

Ik bedoelde hiermee de billen van je konijn Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:37

Lausan en Minimouse.. ik snap jullie idd Lachen

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:46

Met die kont het water in.
Toch wassen.
Ander kunnen er vliegen eitjes leggen en zit je nijn binnen de kortste keren onder de maden.
En yoghurt werk inderdaad goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:47

Als je even leest, ze is al gewassen Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:57

Heb je nog iets aan mijn link gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:58

Ja, stonden wel handige tips in ! Ja

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:00

Juul schreef:
Als je even leest, ze is al gewassen Lachen

Hopen dat het plakaat niet weer terug komt
Mijn konijn had dit vroeger ook en ik heb het er elke dag afgetrokken (voorzichtig) maarja dat doet toch zeer want je maakt de huid toch schraal en je trekt haren eruit. Wij hebben toen onbeperkt hooi gegeven en merkte dat ze soms brokjes liet staan en in plaats daarvan hooi ging eten.

Ik weet niet wat voor brokjes je hebt maar ik heb weleens gelezen dat je beter een mengsel kan geven (bijv. met mais en gepofte tarwe enzo, echt zo'n pakket wat er lekker uitziet Duivel ) Als je alleen maar die zwarte brokjes geeft (waar alles in zit) dan hebben ze geen afwisseling en hebben ze een grotere kans op diaree

Succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:01

Mijn DA én de fokker van Fluf hebben juist gezegt dat je het dieet van een konijn zo simpel mogelijk moet houden..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:05

Miriam91 schreef:
Ik weet niet wat voor brokjes je hebt maar ik heb weleens gelezen dat je beter een mengsel kan geven (bijv. met mais en gepofte tarwe enzo, echt zo'n pakket wat er lekker uitziet Duivel ) Als je alleen maar die zwarte brokjes geeft (waar alles in zit) dan hebben ze geen afwisseling en hebben ze een grotere kans op diaree

Succes Knipoog

Dat is juist onzin en absoluut niet goed. Bij gemengd voer gaan ze selecteren en zitten er veel koolhydraten in. Terwijl in de biks alle voedingsstoffen zitten die ze nodig hebben.
Lees gerust eens op www.konijnen.nl
Ze zullen ten alle tijden eerder aan de dairee van gemengd voer gaan dan van biks.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:20

mijn konijn had het ook heel vaak .
Wat ik deed was hooi thee maken
Water laten koken en in een bakje doen daar wat hooi bij legge zodat het inkan trekken.
Na een uurtje het hooi eruit halen en het bakje met water bij t konijn zetten.
Zo krijgt hij extra vezels binnen tijdens het drinken(het hielp super met mijn konijn)
Of op science selective brok zetten is een brok nix gemengd zit alles in voor het konijn is nog beter dan bix wel wat duurder maar zeer goed voor.

succes