Sheltie-oortjes laten "flappen"?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blacklight

Re: Sheltie-oortjes laten "flappen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:46

Wij hebben ook shelties. We hebben ook regelmatig een nestje voor de hobby. Als onze pups de oortjes rechtop hebben staan, doen wij er gewoon een klein stukje van een soort van kauwom tussen en dan blijven ze naar een paar dagen wel hangen. Is niets zieligs aan en het schijnt zelfs voor de hondjes fijner te zijn als ze flappen. Nu hebben we er trouwens een met een flapoor en een recht oor.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 19:50

Die van mij heeft nu dus ook één flapoor en een normaal oor. Clown Het ene oortje is érg hardnekkig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:54

je hebt een pm, snel handelen is geboden ander komt het niet meer goed. Zware dingen erin doen is niet handig want dan wordt het oor sterker en gaat het juist rechtop staan.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:58

onze airdale zijn oortjes zijn als pp geplakt. Van die haarlijm ging daar tussen en dan haar op haar en poosje vastplakken.
Hij had er geen enkele last van en hij kreeg hele mooie oortjes.
(zat nog zo toen we hem kregen)
Daarna gewoon losgeknipt, haartjs door de midden dus.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:23

assie schreef:
Ik dacht dat collies juist geen hangende tipjes moesten hebben Nagelbijten / Gniffelen

schotse herder wel degelijk hoor Knipoog

Klein, niet te dicht bij elkaar bovenop de schedel, maar ook niet te wijd uit elkaar.
In rust naar achteren gedraaid, maar als de hond alert is, naar voren gebracht en gedeeltelijk rechtopstaand, met dien verstande dat ongeveer tweederde van het oor rechtopstaat, terwijl éénderde op natuurlijke wijze naar voren tipt, tot onder de horizontale lijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:53

ziggy_janet schreef:
Maar kan hij met recht opstaande oren geen shows lopen dan??
Ik snap het probleem niet echt

Bij elk ras zit een rasstandaard dat is al 100 jaar zo.
Bij een sheltie moeten de oren tippen.
Ten eerste vind ik prikoren een sheltie een hardere uitdrukking geven.
ten tweede zal het ooit nut hebben gehad.
De meeste zullen ook geen probleem hebben met hun oren tot ze gaan tanden wisselen en dan moet je de natuur even helpen.
Dus je kan met prikoren geen show lopen.
Natuurlijk probeer je met fokken zware oren erin te krijgen en vooral pups met al perfecte oortje op de leeftijd van 9 weken zijn vaak de honden waar het fout dreigt te gaan.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:40

baroen schreef:
assie schreef:
Ik dacht dat collies juist geen hangende tipjes moesten hebben Nagelbijten / Gniffelen

schotse herder wel degelijk hoor Knipoog

Klein, niet te dicht bij elkaar bovenop de schedel, maar ook niet te wijd uit elkaar.
In rust naar achteren gedraaid, maar als de hond alert is, naar voren gebracht en gedeeltelijk rechtopstaand, met dien verstande dat ongeveer tweederde van het oor rechtopstaat, terwijl éénderde op natuurlijke wijze naar voren tipt, tot onder de horizontale lijn.

Okidoki. Fout gedacht dus Lachen

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:58

Ik zou ze ook gewoon rechtop laten groeien! waarom de natuur storen? Ik heb wel dingen geleerd op school van kauwgom aan de puntjes te doen maar dat vind ik zelf niet zon smakelijk idee.
MIJN MENING!: gewoon lekker zn gang laten gaan! misschien gaan ze later vanzelf wel hangen, zo niet, dan heb je lekker een shelty met rechtop staande oortjes. Knipoog

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:36

Plakken met wat ik "snorretape" noem, maar het is dat verbandtape wat ze bij de dierenarts gebruiken wat je in alle kleurtjes hebt. Je kunt het daar denk ik ook wel kopen. Het beschadigt de vacht niet. Ook belangrijk.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:05

kohtje schreef:
Zware dingen erin doen is niet handig want dan wordt het oor sterker en gaat het juist rechtop staan.

dat is onzin; er zitten geen spieren in een oor Knipoog een oor kán dus niet eens sterker worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:41

uhm kjoetie..hoe beweegt een hond dan zijn oren??

tuurlijk zitten daar spieren in,even voor je opgezocht "Bij de beweging van de hondenoren zijn niet minder dan 17 spieren betrokken."

en inderdaad afplakken van oortjes werkt meestal goed,zo kreeg ik eens een bouvier welke ze ook hadden moeten afplakken,hadden die mensen niet gedaan...het leek wel een konijn,zulke grote oren had dat beest Haha!

die was al volwassen toen,dus afplakken had toen al geen zin meer,dus die gaat nu door het leven als wannebee "konijn" Haha! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:57

we zoeken het op, ik weet het bijna 100 % zeker, één van de weinige lessen dat ik op heb gelet tijdens biologie Tong uitsteken

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:01

Vriendin van mij heeft de oortjes geplakt met leukotape. Ze hangen nu mooi.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:42

Allemachtig, het word steeds gekker....

Als ik die jou was zou ik de woorden ''tenzij het niet anders kan'' van de fokster maar letterlijk nemen...

Ik verbaas me steeds meer over alles wat men tegenwoordig doet om rashonden zo ''ras'' mogelijk te krijgen en te houden..

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:50

kjoetie schreef:
we zoeken het op, ik weet het bijna 100 % zeker, één van de weinige lessen dat ik op heb gelet tijdens biologie Tong uitsteken

een hondenoor is een kraakbeenstructuur overdekt met spieren en huid.
maar dat door afplakken de spieren sterker worden? dat is gewoon niet juist, door het afplakken op jonge leeftijd, kun je het nog zachtere kraakbeen zo vormen, dat het oor de juiste ( what ever that may be Knipoog ) stand krijgt, vandaar dat plakken op latere leeftijd ook niet tot heel weinig effect heeft.

een hondenoor heeft dus wel zeker spieren, kan ook niet anders he Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 23:50

Nakisha schreef:
Ik verbaas me steeds meer over alles wat men tegenwoordig doet om rashonden zo ''ras'' mogelijk te krijgen en te houden..

Zolang de hond er geen last van heeft kan ik mij hier absoluut niet druk om maken. Er is nou eenmaal een bepaalde rasstandaard, en bij sommige honden gaan mensen daar erg ver in, maar dit is wel één van de minste dingen hoor. Lachen

En; tegenwoordig? Dit wordt al zo'n honderd jaar gedaan hoor. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 27-08-07 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 23:51

Iedereen bedankt voor de tips trouwens! Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:53

Nakisha schreef:
Allemachtig, het word steeds gekker....

Als ik die jou was zou ik de woorden ''tenzij het niet anders kan'' van de fokster maar letterlijk nemen...

En dan vraag ik me toch af hoe jij het zou hebben gevonden als je herder geen opstanade oren had maar tippende oren Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:02

Sorry hoor, ik hoop niet dat ik iemand beledig, maar ik houd niet zo van dat kunstmatige gedoe en gefrutsel.
Ben als kind vaak bij een poedel-fokster over de vloer geweest, en die hondjes moesten permanent met ingevlochten en in plastic verpakte oren en kuif rondlopen, want anders was het op de tentoonstelling niet om aan te zien.

Inmiddels heb ik zelf een Schotse Collie, met één rechtop staand en één hangend oor. Heeft hem de bijnaam 'Flappie' opgeleverd. Voordat ik wist dat de hangende oren gemanipuleerd waren, dacht ik dat zijn hangende oor mislukt was, of dat hij er als pup in gebeten was of zo. Rechtopstaand vind ik veel beter bij hem passen. Maar daar zullen fokkers en juryleden vast anders over denken. Jammer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:20

Bij de rasvereniging kun je Kaoline voor de oren kopen. Geen idee of het werkt.
Mijn sheltie heeft de oren wel rechtop. Ik kreeg hem wel met tiporen, maar binnen 1 dag stonden ze Haha!

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 00:31

Een hond kan zijn oren bewegen door spieren in het begin van zijn oor..

Ooit een hond zijn oor zien recht zetten of juist zien tippen? Dat kunnen ze dus niet..

En wat betreft zielig, het is zo even dat dat verzwarinkje eraan hangt, en daar heeft hij echt geen last van..
Ik zou een dier nooit laten lijden om hem mooi te maken, maar ik vind 2 gelijke oortjes toch wel mooi, en als er dan maar zo'n beetje voor nodig is, zou ik het ook doen..

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:03

Wat een onzin zeg om dingetjes aan de oren te gaan hangen omdat je hond flappende oortjes moet hebben voor een tentoonstelling ROFL
Als ik graag aan tentoonstellingen mee zou willen doen (wat ik overigens helemaal niet nodig vind, niks voor mij, maar ieder voor zich natuurlijk!) maar het zou niet gaan met mijn hond/kat, jammer dan.

Ik zou dan echt geen dingen aan de oren gaan hangen of wat dan ook.
Alsof die honden het belangrijk vinden of ze staande of hangende oren hebben. Vork

En de honden hebben er geen last van zeg je?
Misschien niet nee, maar misschien vinden ze het ook wel niet prettig..
Soms zou ik toch echt willen weten wat beesten denken, maar helaaaaas.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:08

Citaat:
En dan vraag ik me toch af hoe jij het zou hebben gevonden als je herder geen opstanade oren had maar tippende oren

Dat had mij echt niks kunnen schelen, ik houd van hem zoals hij is. Een andere herder heeft hem eens bijna een oorspier afgescheurd, dan zou hij een hangend oortje hebben gehad. Ik greep in... maar niet om het mooie van het oor, maar gewoon omdat ik mijn hond niet laat aanvallen.

Ik houd van mijn beide honden zoals ze zijn. Mijn Franse bull heeft bijv. een te lange staart. Moet ik die er dan ook maar afknippen? Nee hoor, ik vind mijn honden mooi zoals ze zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:17

DeadxStar schreef:
Wat een onzin zeg om dingetjes aan de oren te gaan hangen omdat je hond flappende oortjes moet hebben voor een tentoonstelling ROFL
Als ik graag aan tentoonstellingen mee zou willen doen (wat ik overigens helemaal niet nodig vind, niks voor mij, maar ieder voor zich natuurlijk!) maar het zou niet gaan met mijn hond/kat, jammer dan.

Alsof die honden het belangrijk vinden of ze staande of hangende oren hebben. Vork

Dingen eraan hangen lijkt mij ook niet prettig nee, maar als je er een plakkertje tussendoet wat er na een paar dagen weer tussenweg valt lijkt mij dat niet onprettig Lachen

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 01:34

DeadxStar schreef:

even hoor, ik begrijp best wat je bedoeld, maar zoals bv met oren plakken, dat is maar even, en een oor wat echt niet wil hangen ? ( of staan) gaat dat ook niet doen met gewoon plakken of verzwaren, het is puur een klein hulpje, wat bij sommige honden handig is tijdens het wisselen van het gebit ( dat kan nl op de oren inwerken)
soms is alleen masseren ook al voldoende, daarme help je het dus in feite ook, of mag dat ook al niet? Knipoog