Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LDRD schreef:Ach de meesten zeggen het al, het zijn geen dieren om te houden als probeerseltje.
Eerst eens een valkeniersopleiding en dan eens rustig verder kijken lijkt mij.
Overigens is onlangs in een dierenwinkel geprobeerd een uil aan mij te slijten. Heb eens rustig zitten babbelen en had zo zo'n dier meegekregen als ik netjes betaald had. Nou moet je weten dat ik welliswaar ooit een uil gehad heb, maar dat dat in een grijs verleden geweest is en onder bepaalde omstandigheden. Mijn kennis is wellicht wat meer dan doorsnee, maar absoluut onvoldoende. Het was gewoon in een officiele dierenwinkel. Huisvesting was een grote hondenbench en buiten was nog een voliere. De dieren waren zeer mensenschuw wat bij mij het vermoeden opriep dat deze dieren welliswaar geringd waren met cites papieren, maar wellicht helemaal niet gekweekt maar gewoon uit het wild gehaald (een papiertje maken is peanuts tegenwoordig toch?).
Ik zie me al thuis staan met een mega schuwe oehoe en geen verstand van zaken. Eén van de oehoe's was ronduit agressief door zijn angst.
Ik heb hiervan melding gemaakt bij de dierenbescherming. De reactie was bepaald lauw te noemen.![]()
LDRD schreef:Ach de meesten zeggen het al, het zijn geen dieren om te houden als probeerseltje.
Eerst eens een valkeniersopleiding en dan eens rustig verder kijken lijkt mij.
Overigens is onlangs in een dierenwinkel geprobeerd een uil aan mij te slijten. Heb eens rustig zitten babbelen en had zo zo'n dier meegekregen als ik netjes betaald had. Nou moet je weten dat ik welliswaar ooit een uil gehad heb, maar dat dat in een grijs verleden geweest is en onder bepaalde omstandigheden. Mijn kennis is wellicht wat meer dan doorsnee, maar absoluut onvoldoende. Het was gewoon in een officiele dierenwinkel. Huisvesting was een grote hondenbench en buiten was nog een voliere. De dieren waren zeer mensenschuw wat bij mij het vermoeden opriep dat deze dieren welliswaar geringd waren met cites papieren, maar wellicht helemaal niet gekweekt maar gewoon uit het wild gehaald (een papiertje maken is peanuts tegenwoordig toch?).
Ik zie me al thuis staan met een mega schuwe oehoe en geen verstand van zaken. Eén van de oehoe's was ronduit agressief door zijn angst.
Ik heb hiervan melding gemaakt bij de dierenbescherming. De reactie was bepaald lauw te noemen.![]()
Misz_J schreef:Over dat mentorschap, dat lijkt me inderdaad een goed idee. En dan kan mijn moeder ook altijd nee zeggen, die kans wil ik haar wel geven.
Ik snap best dat mensen hier een beetje opstandig zijn tegenover mij als tiener die een uil wil. Maar ik vind het echt machtige dieren en heb het beste met elk levend wezen voor. En ik weet dat het roofdieren zijn, ik ben niet dom![]()
Anders had ik hier niet om meer info gevraagd. Ik wil graag ervaringen van mensen horen, en ook tips! En dat mentorschap ga ik zeker eens bespreken met mijn moeder ..
LDRD schreef:Sony, ik ga jou natuurlijk die gegevens niet geven, want die liggen bij de AID en dát is de instelling die er iets mee zou moeten doen.
Het ging om 3 volwassen Oehoe's, een sneeuwuil, 2 kerkuiltjes en een torenvalk. Deze dierenwinkel adverteert veel op internet, ook met allehande andere dieren die een normaal mens niet in huis haalt.
SONY schreef:Ach het ligt echt niet alleen aan Harry Potter er is een wetswijziging geweest die het mogelijk heeft gemaakt dat iedereen nu uilen kan kopen.
Er zijn sprookjes met uilen erin etc. etc. Sommige kinderen zullen misschien na aanleiding van HP een uil willen, maar het is zeker niet alleen door HP zoals iedereen altijd roept.
@LDRD ik hoefde ook geen persoonlijke info hoorvroeg me voornamelijk af wat voor soorten het waren, en ja de AID kan ze in beslag nemen maar als alle papieren kloppen kunnen ze er verder weinig aan doen natuurlijk.
SONY schreef:Jep dat is zo haha, jammer trouwens dat de TS helemaal niet meer reageerd in haar eigen topic..
melis__ schreef:Me buurvrouw de zoon heb/had een uil
Dus lijkt me dan niet dat het verboden is