Uilen verboden in Nederland??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shirley23

Re: Uilen verboden in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:10

als ik het goed heb begrepen toen van iemand is het verboden om een uil in huis te hebben.
Ze zijn beschermd namelijk.

Als je bv een gewonde roofvogel. (uil valk enz enz) langs de kant ziet liggen mag je hem niet oppakken en naar een DA brengen. Je moet een bevoegt iemand daar voor laten komen.

Dus ja het is ook verboden om een uil in huis te hebben.

Die heb ik van iemand die bij de Dierenambulance werkte en een roofvogel opvang aan huis had.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:36

Het is niet verboden om een uil te hebben MITS het dier gekweekt is in gevangenschap, een gesloten pootring heeft waarvan het nummer overeenkomt met het geldige bijbehorende CITES certificaat. Heb je dat alles niet, klopt dan is het verboden. Ik zeg altijd maar tegen mensen die niks weten en toch zon vogel willen dat het verboden is e.d. beter voor het dier namelijk.

Maar tegenwoordig kan elke idioot voor 75€ een kerkuil al kopen op marktplaats. Gelukkig zijn sommige kwekers verstandig en geven uil niet zomaar mee aan nietswetende mensen maar helaas zijn sommige mensen wel zo dom en zo heb je een hoop gezeur dus.

Gelukkig komt er een nieuwe wetswijziging aan die verplicht stelt dat roofvogels alleen nog gehouden mogen worden als je in het bezit bent van een geldige valkeniersakte! Mensen zonder akte mogen de vogels niet meer op valkerijwijze houden! Super dus want voor een valkeniersakte moet je daadwerkelijk moeite doen, je moet 2 jaar praktijkervaring opdoen (stage bij 2 verschillende mentoren) een theoretisch examen van het LNV, aspiranten avonden bijwonen, en tot slot ook een praktijkexamen bij de valkeniers vereniging waar je bij zit. Als die wet er door er dus door komt moeten mensen daadwerkelijk moeite doen. En dan zullen er een hoop mensen afvallen! Want als et echte passie is ga je ervoor, en wil je niet net als de TS even een uiltje kopen zonder te weten waar ze aan begint!

Trouwen Dragonheart Flying team is ook een bedrijf waar je niet echt trots op moet wezen! Ze vliegen met hun vogels af en toe aan lijntjes of los in een sporthal!!! Absoluut ongeschikt en zeker voor sommige vogels, ze gaan ermee naar bejaardentehuisen zodat de bejaarden de vogels kunnen ''aaien'' misschien heeft iemand de uitznding van Man bijt hond gezien? Nou aaien is zacht uitgedrukt... je hoort die vogels gewoon niet te laten aaien vinden ze vaak helemaal niet prettig wat trouwens ook duidelijk naar voren kwam in het filmpje. En de beschermlaag gaat van de veren af.

je moet niet zomaar iets aanschaffen waar je geen verstand van hebt, zoals iemand al eerder schreef het zijn soms moeilijke dieren. Niet als je de kennis hebt om ze te verzorgen,trainen etc. Maar als je er werkelijk niks vanaf weet zoals jij kan het inderdaad moeilijk voor je zijn. Je moet die vogels niet in papageaaien kooien pleuren of dergelijke! Als je echte liefde voor zo,n beest heb zoek je een ervaren mentor die jou kan LEREN hoe je met zo,n dier omgaat en die je KENNIS bijbrengt. Je koopt toch ook geen wilde hengst als je net begint met paardrijden ofzo? DENK GOED NA! En DENK AAN WELZIJN VAN HET DIER! Op dit moment bezit je niet de kennis dus wil je het echt, zoek een mentor die je leert en als je dan een jaar bezig bent met leren dan kan je misschien eraan denken om een uiltje aan te schaffen.

Zo'n beest wil ook graag vliegen in buitenlucht zonder lange lijnen, dus moet getraind worden. Je moet weten wat die eet, je moet wat weten over ziekte's en vooral omgang e.d.

Kan me hier zo gigantisch aan irriteren dat sommige mensen koste wat het kost dus ook welzijn van het beest, toch maar het in huis moeten halen om mee te showen e.d.

Maar goed TS, als je nou nog steeds zeker zeker weet dat je een uiltje wil, en je wil er ook wat voor doen dus kennis opdoen e.d. kan ik je misschien helpen aan wat handige site's, contacten etc. Dus PB me dan maar. Je woont in R,dam? Ik kom regelmatig in Spijkenisse want me vriend woont daar en is valkenier.

Gr. Lilian
Laatst bijgewerkt door SONY op 28-08-07 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:58

ok, ik heb geen tijd om het helemaal door te lezen omdat ik zo weg moet, maar wat me opiel aan het laatste bericht is dat ik 'dom bezig' zou zijn, omdat ik geen info zoek.
Ten eerste, wat doe ik nu dan? Ten tweede, als ik écht dom bezig zou zijn had ik er ondertussen wel 1 gehad hebben en ten derde staat er nog totaal niks vast.
Ik lees het een andere keer volledig door, moet helaas nu naar een verjaardag.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:16

Goed heb het even bijgewerkt, inderdaad misschien heb je wel een beetje gelijk, anders had je er inderdaad al wel één gehad. Maar lees het verder even door heb je ook pm gestuurd Knipoog Gr. Lilian

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:25

Ach de meesten zeggen het al, het zijn geen dieren om te houden als probeerseltje.

Eerst eens een valkeniersopleiding en dan eens rustig verder kijken lijkt mij.

Overigens is onlangs in een dierenwinkel geprobeerd een uil aan mij te slijten. Heb eens rustig zitten babbelen en had zo zo'n dier meegekregen als ik netjes betaald had. Nou moet je weten dat ik welliswaar ooit een uil gehad heb, maar dat dat in een grijs verleden geweest is en onder bepaalde omstandigheden. Mijn kennis is wellicht wat meer dan doorsnee, maar absoluut onvoldoende. Het was gewoon in een officiele dierenwinkel. Huisvesting was een grote hondenbench en buiten was nog een voliere. De dieren waren zeer mensenschuw wat bij mij het vermoeden opriep dat deze dieren welliswaar geringd waren met cites papieren, maar wellicht helemaal niet gekweekt maar gewoon uit het wild gehaald (een papiertje maken is peanuts tegenwoordig toch?).
Ik zie me al thuis staan met een mega schuwe oehoe en geen verstand van zaken Knipoog . Eén van de oehoe's was ronduit agressief door zijn angst.

Ik heb hiervan melding gemaakt bij de dierenbescherming. De reactie was bepaald lauw te noemen. Koe Verdrietig

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:26

Ik ga met de andere mee (ook al weet ik zelf weinig van uilen hoor)

Maar ik denk niet dat je zomaar een uiltje kan aanschaffen. of ze nou groot of klein zijn ze hebben meer nodig dan je denkt.

Maar ik geef toe ze zijn wel heel leuk, wij hebben ze hier ook boven in de boerderij (dan wel wilde.. Tong uitsteken ) maar het is wel leuk Lachen .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:33

LDRD schreef:
Ach de meesten zeggen het al, het zijn geen dieren om te houden als probeerseltje.

Overigens is onlangs in een dierenwinkel geprobeerd een uil aan mij te slijten. Heb eens rustig zitten babbelen en had zo zo'n dier meegekregen als ik netjes betaald had. Nou moet je weten dat ik welliswaar ooit een uil gehad heb, maar dat dat in een grijs verleden geweest is en onder bepaalde omstandigheden. Mijn kennis is wellicht wat meer dan doorsnee, maar absoluut onvoldoende. Het was gewoon in een officiele dierenwinkel. Huisvesting was een grote hondenbench en buiten was nog een voliere. De dieren waren zeer mensenschuw wat bij mij het vermoeden opriep dat deze dieren welliswaar geringd waren met cites papieren, maar wellicht helemaal niet gekweekt maar gewoon uit het wild gehaald (een papiertje maken is peanuts tegenwoordig toch?).
Ik zie me al thuis staan met een mega schuwe oehoe en geen verstand van zaken Knipoog . Eén van de oehoe's was ronduit agressief door zijn angst.

Ik heb hiervan melding gemaakt bij de dierenbescherming. De reactie was bepaald lauw te noemen. Koe Verdrietig

Inderdaad altijd al zo geweest, toen er apen en honingberen zaten in sommige dierenwinkels deden ze ook niet erg hun best...
Blij dat stichting aap enzo bestaat, om de fantasietjes van sommige mensen op te vangen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:38

Als jij er 1 wil moet je dat vooral doen, maar verdomt goed weten waar je mee bezig bent, en dat er veel tijd in gaat zitten, in een tamme vogel.

Ik wilde ook een tamme papegaai, geen suf grasparkietje of valkparkiet. Mijn baas heeft me zover geregen om een Rossela tenemen, simpel weg omdat deze net zo tam te krijgen zijn als een valkje, alleen toch wat apparter dan die. Geen papegaai omdat deze meteen 60 jaar of ouder worde, en 8 uur per dag van je aandacht opeisen.
Nu ben ik super blij met mijn tico, een rode prachtrossela die ik helemaal zelf grootgebracht heb met de lepel. Maar toch echt wel kei blij dat ik geen kaketoe of iets heb gepakt, het papegaaiencentrum hier zit er helaas vol mee omdat bijna iedereen ze weg doet.

Maar denk er goed overna, of begin eerst met een valkparkietje of iets dergelijks, maargoed een uil is dus niet verboden om te houden als huisdier, maar ik raad het niet aan als huisdier Knipoog

edit: sorry voor mijn verschrikkelijke spellingsfouten!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:33

LDRD schreef:

Waar was dat dan? En om welke soort gaat het? Als het oehoe's waren lijt me stug want dr is 1 bekend broedkoppel in NL. Maar ja ook dat is natuurlijk niet goed, je zou de AID natuurlijk kunnen inlichten deze gaan toch al heel Nederland door momenteel en geloof die die grijpen alles aan nu of het nou goed of fout is... Die uilen zijn dan zeker wel parent reared inplaats van imprint. Je moet nu ook voor sommige soorten DNA van de ouderdieren hebben enzo en de voetring moet gesloten zijn enzo..

Na ben wel benieuwd wat voor uilen, wie en waar...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:44

Sony, ik ga jou natuurlijk die gegevens niet geven, want die liggen bij de AID en dát is de instelling die er iets mee zou moeten doen.

Het ging om 3 volwassen Oehoe's, een sneeuwuil, 2 kerkuiltjes en een torenvalk. Deze dierenwinkel adverteert veel op internet, ook met allehande andere dieren die een normaal mens niet in huis haalt.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:58

Misz_J schreef:
Over dat mentorschap, dat lijkt me inderdaad een goed idee. En dan kan mijn moeder ook altijd nee zeggen, die kans wil ik haar wel geven.

Ik snap best dat mensen hier een beetje opstandig zijn tegenover mij als tiener die een uil wil. Maar ik vind het echt machtige dieren en heb het beste met elk levend wezen voor. En ik weet dat het roofdieren zijn, ik ben niet dom Knipoog

Anders had ik hier niet om meer info gevraagd. Ik wil graag ervaringen van mensen horen, en ook tips! En dat mentorschap ga ik zeker eens bespreken met mijn moeder ..

Als je écht het beste met elke leven wezen voor hebt neem je geen uil. Ik vind een uil ook machtig om naar te kijken, maar een tamme uil verliest zijn charme.
Als je echt van deze dieren houdt zet je je eigen gevoel opzij om zo'n beest het beste te gunnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:43

LDRD schreef:
Sony, ik ga jou natuurlijk die gegevens niet geven, want die liggen bij de AID en dát is de instelling die er iets mee zou moeten doen.

Het ging om 3 volwassen Oehoe's, een sneeuwuil, 2 kerkuiltjes en een torenvalk. Deze dierenwinkel adverteert veel op internet, ook met allehande andere dieren die een normaal mens niet in huis haalt.

Kan ik best geloven hoor, wereld is duidelijk niet wakker geschud na de undercover bbc reportage.
Waar je gewoon achter de toog een leeuw kon kopen voor 250 euro geloof ik, en honingberen enzo Lachen
Die waren natuurlijk niet in de winkel, maar ze stelde ook geen vragen als wildvreemde mensen inneens een leeuw kwamen kopen.
Dus uilen vind ik dan nog zeker geloofwaardig. Haha!

Maar goed drie weken geleden, kleine kinderen van 12 trots met hun eigen sneeuwuil want ze vonden die uil zo graaf in harry potter. Vond het echt schokkend om te zien Scheve mond

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:17

Ja, wat dat betreft had JKR beter een niet-bestaand dier kunnen kiezen... Geen mens gaat immers ook naar de dierenwinkel voor een hippogrief. Het zou wel wat uilenleed gescheeld hebben als ze er iets anders van had gemaakt...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:10

Ach het ligt echt niet alleen aan Harry Potter er is een wetswijziging geweest die het mogelijk heeft gemaakt dat iedereen nu uilen kan kopen.

Er zijn sprookjes met uilen erin etc. etc. Sommige kinderen zullen misschien na aanleiding van HP een uil willen, maar het is zeker niet alleen door HP zoals iedereen altijd roept.

@LDRD ik hoefde ook geen persoonlijke info hoor Lachen vroeg me voornamelijk af wat voor soorten het waren, en ja de AID kan ze in beslag nemen maar als alle papieren kloppen kunnen ze er verder weinig aan doen natuurlijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:13

SONY schreef:
Ach het ligt echt niet alleen aan Harry Potter er is een wetswijziging geweest die het mogelijk heeft gemaakt dat iedereen nu uilen kan kopen.

Er zijn sprookjes met uilen erin etc. etc. Sommige kinderen zullen misschien na aanleiding van HP een uil willen, maar het is zeker niet alleen door HP zoals iedereen altijd roept.

@LDRD ik hoefde ook geen persoonlijke info hoor Lachen vroeg me voornamelijk af wat voor soorten het waren, en ja de AID kan ze in beslag nemen maar als alle papieren kloppen kunnen ze er verder weinig aan doen natuurlijk.

Ja dat niet, maar daar ging het wel over hp met dezelfde hp uit omdat die zo leuk waren.

Vier kinderen met die uil zijn er al vier teveel Lachen Haha!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 17:53

Jep dat is zo haha Haha!, jammer trouwens dat de TS helemaal niet meer reageerd in haar eigen topic..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:09

In Harry Potter zitten ook kikkers, ratten en een kat... waarom wil niemand die? Knipoog Knipoog
Waarom moet het altijd bijzonder zijn...

Maar nu ik zo ''bijzonder'' noem... ik zat trouwens nog even te denken, TS... Ik weet niet WAAROM je gecharmeerd was door de uil?

Mocht het je gaan om een ''bijzonder'' dier, dan is het misschien ook wel een leuk idee te gaan lezen over fretten. En ja, ga dan éérst lezen, anders word ook dat een teleurstelling. Die zijn zeker bijzonder, ongelooflijk leuke huisdieren en ontzettend sociaal en gezellig. Lachen Én het is een echt gedomesticeerd huisdier. Fretten zijn roofdiertjes, familie van de bunzing. En nog leuker; je kan ze met je meenemen, overal mee naar toe. Dat zal met een uil niet lukken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:19

SONY schreef:
Jep dat is zo haha Haha!, jammer trouwens dat de TS helemaal niet meer reageerd in haar eigen topic..

Maar het is wel super interessant deze discussie Bloos

Weet je, eigelijk zouden mensen voor ze tot aanschaf overgaan in een opvang moeten gaan zien, geen idee waar vogels opgevangen worden. Maar neem dan het voorbeeld van stichting aap, dat geeft je toch wel een schok gevoel, hoeveel mensen een wild huisdier nemen of zelfs niet zo ver schildpad ofzo, en die dan maar al te graag terug kwijt willen.

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:22

Me buurvrouw de zoon heb/had een uil
Dus lijkt me dan niet dat het verboden is

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:55

melis__ schreef:
Me buurvrouw de zoon heb/had een uil
Dus lijkt me dan niet dat het verboden is

Eerst lezen voordat je wat post Rolleyes

verders:

Jep maar uilen hebbn hoog knuffelgehalte, althans zo zien ze eruit maar de meeste uilen en roofvogels houden er dus helemaal niet van. Veel mensen willen een uil omdat het geen alledaagse dieren zijn zoals een hond en een kat en een uil lijkt natuurlijk wel heel bijzonder vaak willen ze er gewoon status aan verlenen... erg jammer want gaat ten koste van het dier en valkerij en mensen die wel goed bezig zijn.

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:56

ik had al gelezen dat het niet verboden is Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:47

Politie en Algemene Inspectiedienst (AID) hebben dit jaar een opmerkelijk groot aantal gestroopte vogels in beslag genomen. Begin deze maand waren het er al 2200. Dat is bijna twee keer zoveel als in heel 2006. Het Functioneel Parket, het onderdeel van het Openbaar Ministerie dat belast is met milieucriminaliteit, heeft dit jaar de jacht op stropers en illegale vogelhandelaars opgevoerd.
Zo werd in juni een bende opgerold die honderden vogels ving en eieren roofde uit natuurgebieden in Friesland, Groningen, Overijssel, Zuid-Holland en Limburg. Behalve Nederlandse handelaren werden daarbij ook Duitsers en Belgen gearresteerd. Vogelbescherming Nederland luidde begin dit jaar de noodklok. Uit haar onderzoek 'Gekweekt met de vangkooi' bleek dat het systeem van pootringen en de controle erop falen. Wilde vogels worden in Nederland op grote schaal verhandeld op markten, beurzen en internet. Stropers wassen de vogels wit door ze illegaal te voorzien van een pootring, zodat ze kunnen doorgaan voor gekweekt. Bij dat ringen lopen de dieren nogal eens verminkingen op. De handel is lucratief, want naar zang-, weide- en roofvogels is veel vraag.