hond wel/niet loslopen op straat?? en kat dan??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: hond wel/niet loslopen op straat?? en kat dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:29

Is het dan niet aan de honden zelf, om dit aan elkaar duidelijk te maken?!
Ik erger me namelijk mateloos aan mensen die dit al van te voren roepen of in sommige gevallen zelfs hun hond(je) oppakken. Sigaar

Crossmonster@ werk ze!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:23

Ik vind dat iemand zijn hond pas mag loslaten als de hond niet vijandig is en goed luisterd naar zijn baas. Dus dat de baas controle heeft over zijn hond, ook als deze los loopt.
Veels te vaak zie je mensen lopen die hun hond absoluut niet de baas kunnen, en toch laten ze hem los lopen met alle gevolgen van dien! Dat zie ik trouwens ook weleens als ze al aangelijnd zijn.
Hier in Dordt loopt een vrouw met een rotweiler, ze heeft die hond dan wel aangelijnd, maar als ze een andere hond passeert raakt ze helemaal in paniek en rent snel weg. Die Rotweiler helemaal over zijn toeren naar die andere hond kijken enzo. Pfff, waarom begin je dan aan een hond???

En een kat? Tja, dat vind ik een wat moeilijkere beslissing.
Wij hebben thuis een kat en deze mag niet verder komen als onze tuin. Ze kan hier ook niet weg.
Dit hebben we bewust gedaan omdat wij vlak langs de A16 wonen en bij een industriegebied, dus veel verkeer. We zijn al meerdere katten kwijtgeraakt die waarschijnlijk doodgereden zijn. We hebben bij deze kat dus de beslissing genomen dat ze niet verder mag komen als de tuin. En onze kat heeft daar ook totaal geen problemen mee, want ze weet niet anders.

Soms vind ik het wel irritant als mensen hun kat op straat laten lopen, vooral in drukke gebieden met veel verkeer, maar ook in woonwijken kan een kat veel overlast veroorzaken.
Onze buurvrouw had (is sinds kort ook kwijt) een kater en die loopt ook altijd op straat. Hij ging gewoon op het dak van de schuur sch*ten met als gevolg dat onze dakgoot volg lag. Dat is niet echt lekker...
In mijn nieuwe huis in Zoetermeer hebben de buren ook katten, hebben we net de tuin gedaan en komen een paar dagen later aan, ligt er weer kattenstront in de tuin. Leuk hoor, als je net je plantjes en je tuin netjes hebt.
Als het nog een keer gebeurd ligt het waterpistool toch echt klaar Duivel
Vaak hebben andere mensen gewoon last van andermans katten, de baasjes weten dit vaak niet eens, omdat ze het niet zien.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:33

meestal als honden vast zitten er komen andere honden of een paard kan ook.
dan kunnen ze zich niet verdedigen.
ik heb al meerder malen gehad dat ik buitenrijd met paard (ik doe niet anders) en dat er zoon hondje van 20 cm een grote scheur op zet tegen me haf van 1.50. nou en dan lijken het wel monsters.
als ze de hond eerst los hadden en dan vast maken omdat ik eraan kom, zeg ik altijd laat maar los hond wint het toch niet van paard en ja hoor de hond komt als een gek op me paard af tot ong 2 meter, ik draai me paard om met ze hoofd naar de hond, en zoeffff weg hond.
grote scheiterds zijn het.

als er een hond op je af komt draai je paard naar de hond toe en ga achter de hond aan met je paard (niet in volle rengalop natuurlijk) maar gewoon stappen of als de hond er dominant is draven.
wedden dat die hond wel opzij gaat.

ik vind dat altijd zo lachwekkend he

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:34

1e gedachte is dat een gemiddelde kat (er zijn uitzonderingen)
eerder weg zal lopen dan willen spelen of erger aanvallen
de kans dat het fout loopt ALS (let op ALS) een hond zou aanvallen of willen spelen is groter bij een hond dan bij een kat

wij hebben beide
honden en katten ..
hond loopt aangeleind soms niet op plaatsen waar geen kinderen spelen geen verkeer is geen paarden lopen etc etc
nu hebben wij een oetjanus van een hond
echt een kinder vriend maar wel groot en lomp
wil het risico absoluut niet lopen dat
hij per oneluk of expres een paard doet schrikken een kind omver loopt inene de staraat kruist achter iets aan en een automobilist doet uitwijken etc etc

terwijl hij beter volgt los dan aan de lijn
ben ik toch echt niet in de verzoeking gekomen hem
op potientieel overlast bezorgende plaatsen los te laten

het zal je maar gebeuren ..

mijn katten zijn binnen katten ze komen wel buiten
maar aan de bak te merken schijten ze zomers et zo veel binnen als zwinters
daarbij hebben wij een enorme tuin
meestal komen ze niet verdr dan de oortuin

muv 1 poesje , die loopt altijd mee
zelfs het cafe in

dan de vraag omgekeerd
hond mag mee in het cafe ...en een kat?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:36

gipsyboy mijn vorig paard heeft wel eens een hond toch wel een beetje erg verwond ... mijn huidige heeft laatst ook eenhond gelanceerd
terwijl deze echt gewent is aan blaffende honden
was hij toch echt niet van die vreemde blaffende snuiter gedient ...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:38

ik heb hond en katten
,mijn katten lopoen gewoon buiten rond, ik woon in een dorp en gaat goed ( kitten nog te jong maar komt wel in tuin)
mijn hond loopt eigenlijk altijd los, luistert ook erg goed. mij is wel verteld dat je boete voor kan krijgen, als je hond los laat lopen in bebouwde kom.
ook met rijden gaat hond vaker mee, incl halstzertouw, als ik weg over moet steken, of andere honden tegenkom stap ik even af en lijn hem aan

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:41

mijn paard heeft nog nooit geschopt naar een hond.
wij hebben zelf ook vaak genoeg honden bbij de paarden lopen en ook een border collie die achter de paarden aangaat.

maar als een hond mijn paard aanvalt dan hoef ik maar 1 comando te geven en de hond is een koppie kleiner.
mijn paard schopt op comando hihi

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:43

Onze katten lopen gewoon lekker buiten, veel ook (laatst hoorden we dat iemand aan de buurvrouw had gevraagd of het zwerfkatten waren!? Haha! ze zijn gewoon graag buiten...)

Onze hond loopt af en toe los... ze luistert best goed, maar ik lijn haar wel aan als er andere honden aankomen.

Honden die niet naar hun baas luisteren en los lopen vind ik een erg irritant.. zo heeft mijn paard een tijdje terug een hond gelanceerd.. gelukkig geen ernstige verwondingen!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:12

Wij hebben twee honden. De angstbijter loopt sowieso vast én met een muilkorf om, dus daar heeft niemand last van. Lachen Die komt alleen los in afgesloten, eigen tuin.

De franse bulldog loopt meestal vast, maar op veilige plekken laat ik hem lekker even los... máár, ik laat de riem erachteraan slepen. Branco luistert namelijk mééstal goed... maar niet altijd. En als er bv. een fietser komt, wil ik hem graag snel kunnen pakken... ik wil gewoon niet dat iemand last heeft van mijn honden.

Qua paarden; op plekken waar ik paarden kan verwachten, laat ik de honden NIET los. Ik vind dat nl. niet zo veilig voor zowel paard en ruiter als de hond zelf. Van Branco weet ik ook niet hoe hij op paarden reageert. Rhodi is er lief tegen, als hij direct contact met het paard kan maken. Kan dit niet (dicht hek bijv.) dan gaat hij uit frustratie blaffen.

En ik zit er gewoon NIET op te wachten dat een paard van mijn honden schrikt, of mijn honden een trap van een paard krijgen.

Verder; ik woon in een dorp. Geen hondenbelasting, wél opruimplicht. En dat doe ik dus ook trouw. Lachen

Onze katten lopen hier gewoon vrij in- en uit door het kattenluik. Daar moet ik wel even bijzeggen dat dit een écht kattendorp is, met heel veel zwerfkatten... dus die drie van ons zullen het verschil niet maken qua eventuele overlast.
Wij hebben wel eens ruzie gehad met de nieuwe buurman, die eiste dat we de katten binnenhielden, anders zou hij ze wel even kreupel smijten met stenen... ik heb hem toen gezegd dat ik NIET van dreigementen gediend ben... en dat het hem niks helpt als ik mijn katten binnenhoud, aangezien hier zo vreselijk veel zwervers zijn. Sterker; onze katten kunnen dan juist BETER rondlopen, want ze verdedigen hun territorium, waardoor je dus minder last hebt van zwervers.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:51

Mijn hond loopt bijna altijd los, officieel mag het niet binnen de bebouwde kom maar de controle daarop is erg slecht.
In het bos gaan we altijd naar een losloopgebied.

Mijn hond loopt ook wel eens mee als ik een rondje buiten rij met mijn paard, hij blijft netjes bij het paard lopen. Andere paarden is geen probleem, hij gaat er niet achteraan, al heeft hij zich een keer vergist en liep hij met de verkeerde paarden mee. Koe

Katten zijn meer een probleem bij ons in de buurt, die lopen overal en schijten dus ook overal, daar heb ik nogal een hekel aan. Ik heb niet gekozen voor een kat als huisdier, waarom moet ik dan wel de lasten dragen van mensen die wel een kat wilden?

Citaat:
knip
sommige bewoners hebben aangegeven dat ze geen poep op hun tuin willen vinden. daar houden de andere bewoners netjes rekening mee.
knip

Voor mij maakt het niet uit waar ik woon, ik wil sowieso geen hondestront (of van katten) in mijn tuin, lekker asociaal zeg om je hond in andermans tuin zijn behoefte te laten doen. Mijn hond heb ik zelfs geleerd om niet tegen tuinafscheidingen te pissen, dat doet hij maar tegen bomen van de gemeente. Clown

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:25

Ik vind dat alle huisdieren buiten aangelijnd moeten, in ieder geval op straat, katten horen zowiezo niet 'op straat ' vind ik

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:26

Wij wonen langs een weg waar veel mensen over wandelen over de stoep dan en wij hebben twee inritten en 1 daarvan hebben gras van gemaakt nou daar ligt regelmatig hondenstrond. Kan wel irritant zijn want loop je daar net achter trap je bijna in de stront.
Zelf hebben wij 2 honden de een gaat wel vaak los in het bos en alles, maar de kleine niet luistert niet altijd behalve als de grote erbij is( hij kopieert hem heel erg).
Hier hebben wij verder geen last van katten, omdat het een redelijke drukke weg is bij een nog drukkere weg dus die zijn snel weg en ze komen ook niet bij ons huis. Want dan worden ze de bomen ingejaagd.
Ik vind dat ook wel in elk geval ook een aantal op hun eigen terrein als ze niet honkvast zijn onze ene hebben we ook aan een hele lange lijn buiten. Want hier naast is een jack russel die rent naar alle honden toe die langs lopen en wil ze ook nog wel eens bijten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:34

--> BB

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:07

annebe schreef:
Ik erger me namelijk mateloos aan mensen die dit al van te voren roepen of in sommige gevallen zelfs hun hond(je) oppakken. Sigaar

In mijn geval wordt dit niet door de hond zelf opgelost (ok ,ook weer wel) MIjn hond bijt , niet een beetje maar flink. Ze is 45 kilo, dus oppakken lukt niet goed. Laats was dus het geval dat zo'n imbiciel ,met een maltezer leeuwtje ,aan een lange uitrol lijn, haar toch dichter bij liet komen ,ondanks alle waarschuwingen. En jammergenoeg was het toen hap. Ik ben toen naar de politie geweest ,en uitgebreid met de da gepraat. En beide bevestigden mij, dat mijn hond geen muilkorf hoeft, en dat ik alles goed gedaan had. Ondanks dat het niet goed voelt ,dat het toen mis ging omdat de eigenaar dacht dat zijn hond wilde spelen. Die hond kwam op ons af en beet de onze in haar neus, en zij beet terug ,maar had het hele lichaam van die hond in de mond.
Dus ik roep steeds dat ze de hond bij zich moeten houden, dit niet om mijn hond te beschermen ,maar om de andere hond te beschermen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:09

Ik heb ze meestal los, al schijnt het wel 70 euro te kosten als ze je betrappen, aan het eind van de straat begint de polder dus ik ga voor die 50 meter ze echt niet aan de lijn doen, in de stad of als ik ze mee naar de winkel neem gaan ze wel aan de lijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:14

Galexie schreef:
annebe schreef:

In mijn geval wordt dit niet door de hond zelf opgelost (ok ,ook weer wel) MIjn hond bijt , niet een beetje maar flink. Ze is 45 kilo, dus oppakken lukt niet goed. Laats was dus het geval dat zo'n imbiciel ,met een maltezer leeuwtje ,aan een lange uitrol lijn, haar toch dichter bij liet komen ,ondanks alle waarschuwingen. En jammergenoeg was het toen hap. Ik ben toen naar de politie geweest ,en uitgebreid met de da gepraat. En beide bevestigden mij, dat mijn hond geen muilkorf hoeft, en dat ik alles goed gedaan had. Ondanks dat het niet goed voelt ,dat het toen mis ging omdat de eigenaar dacht dat zijn hond wilde spelen. Die hond kwam op ons af en beet de onze in haar neus, en zij beet terug ,maar had het hele lichaam van die hond in de mond.
Dus ik roep steeds dat ze de hond bij zich moeten houden, dit niet om mijn hond te beschermen ,maar om de andere hond te beschermen.

Ik heb hetzelfde probleem, mijn Herder moet geen vreemde honden, dsu knip ik hem altijd snel vast als ik een andere hond zie, toch moet ik soms bijna zijn bek dichthouden als weer zo'n idioot met zijn hondje aan de lange lijn gewoon doorloopt en blijft roepen dat zijn hondje niets doet, ik zeg al: pas op hij is niet vriendelijk, houd hem kort en dan nog lopen ze zo recht op je af, moet er eerst wat gebeuren voor ze afstand houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:15

gipsyboy schreef:
wie heeft er een goede regeling over de honden en katten.
wie mag er wel/niet los op straat? en wanneer of waar??
leef je eigen uit!

Ik snap je topic niet, wie heeft een goede regeling???

Elke gemeente heeft een APV, een algemeen plaatselijke verordening en daar staat aangegeven dat een hond aangelijnd dient te zijn, alleen op de aangegeven stukken mag de hond loslopen. Dat is gewoon in elke gemeente zo. Loslopende honden betekend overal hondenpoep en eventueel gevaar van bijtincidenten, vechtincidenten met aangelijnde honden. Kortom een ongewenste situatie en aanlijnen is volgens mij al 20 jaar of zo verplicht.

Katten? Hoezo katten. Wil je alle straatkatten ook aangelijnd zien?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:18

oh ik vergeet wat zie ik: katten, nou mijn katten blijven binnen, ze zitten wel op het balkon maar komen niet op straat, een omdat ik aan een best drukke weg woon en omdat het raskatten zijn en ik niet wil dat ze worden gepikt.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:23

gipsyboy schreef:
windhond schreef:
Hier kost het je 70 euries als je je hond los laat lopen. Boos!

zo al meegemaakt??
was duure wandeling zeker???
ik vind dat honden altijd los mogen mits je ze goed opgevoed heb en in de hand kan houden.
maar dat is jammer dat sommige mensen dan dan weer verklote door hun hond vals te maken
de mensen verkloten het niet altijd.. een hond word vaak lief geboren maar als je een hond uit het asiel haald dan is het jammer dat die niet altijd los kan lopen..

onze hon niet in ieder geval. onze hond greep alles aan dieren wat voor hem langs kwam.. en er waren (toen mijn moeder nog alleen woonde) jongens die haar wouden pakken en me moeder liep met de hond.. ze trok even zachtjes aan die riem zodat hij gromde haha die jongens deden haar nooit meer wat Tong uitsteken

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:44

Wettelijk gezien moet een hond binnen de bebouwde kom ALTIJD aangelijnd zijn, tenzij er expliciet staat dat het een hondenlosloopveldje is, of je op je eigen terrein bent.
Ik laat de mijne in principe altijd loslopen, maar hij mag niet naar andere honden toe, dan gaat hij aan de riem (zeker als de andere hond ook aan de riem is) en hij luistert gewoon goed. Zou dat niet het geval zijn en zou ik hem bijvoorbeeld niet 999 van de 1000 keer terug kunnen roepen, dan zou hij altijd aan de riem zitten. Dat is je verantwoordelijkheid nemen.

Ik vind dat katten door hun eigenaren binnengehouden moeten worden, danwel binnen, danwel in hun eigen afgezette tuin.
Ik vind het ZO vervelend dat ik hondenbelasting moet betalen, terwijl mijn hond het altijd netjes op de aangegeven plek doet (die overigens wel door de gemeente wordt opgeruimd, dus mijn hondenbelasting wordt daadwerkelijk voor de honden ingezet), maar dat al die katteneigenaren hun katten maar overal laten schijten (en nee, dat is niet leuk als je wilt tuinieren) en die hoeven géén belasting te betalen.
Ik ben absoluut vóór kattenbelasting. Gelijke monniken, gelijke kappen hoor.
En sowieso zijn de meeste kattenmensen vreselijk laks. Het is toch van de zotten dat IK een stroomdraadje om mijn volière moet spannen, omdat ANDERE mensen zonodig een kat willen maar te lui zijn hun tuin af te zetten zodat het kreng geen overlast bezorgd bij anderen?
Neem dan geen kat.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:45

Citaat:
de mensen verkloten het niet altijd.. een hond word vaak lief geboren maar als je een hond uit het asiel haald dan is het jammer dat die niet altijd los kan lopen..

Klopt, en soms word het bij de fok al verkl**t... mijn hond is een fokproduct van twee ongeschikte honden... het gevolg is een nest vol angstbijters. Wisten wij veel, als pupkopers... pas na echt onderzoek kwam dit aan 't licht. Alle puppies hebben hetzelfde probleem... duidelijk een erfelijke fout dus.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:49

Nakisha schreef:
Citaat:

Klopt, en soms word het bij de fok al verkl**t... mijn hond is een fokproduct van twee ongeschikte honden... het gevolg is een nest vol angstbijters. Wisten wij veel, als pupkopers... pas na echt onderzoek kwam dit aan 't licht. Alle puppies hebben hetzelfde probleem... duidelijk een erfelijke fout dus.

mee eens.. jammer dat het hondje dan zo is Verdrietig helaas kan je er niet altijd meer wat aan doen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:27

Tja het was zeker triest, want alle eigenaren hadden normaal gesocialiseerd en schrokken zich dus kapot... Wij ook, maar wij zijn er voor de volle 200% voor gegaan, net als een paar anderen. Helaas schijnt een zusje al afgemaakt te zijn...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:20

Onze hond loopt altijd los, tenzij we hem meenemen naar het dorp (naar de DA) maar dat komt eigenlijk nooit voor. Maar wij wonen dan ook op een boerderij, lekker achteraf. Onze hond zou dus echt nooit weglopen, dat weet ik voor de volle 100% zeker, simpelweg omdat hij daar te bang voor is. Met ons erbij durft hij heel wat, maar merkt hij dat er niemand meer in de buurt is dan weet hij niet hoe snel ie thuis moet komen. Haha! Ik vind het dus ook belachelijk dat wij hondenbelasting moeten betalen. Onze hond poept alleen bij ons in het weiland, wáárom dan toch betalen voor de rotzooi die andere honden maken waar wij helemaal níks mee te maken hebben?

Ik irriteer mij de laatste tijd steeds meer aan loslopende katten. Wij hebben nog slechts 1 (gesteriliseerde) poes, de andere kat is helaas een tijdje terug overleden. Maar wat er loopt aan katten hier... je auto hoef je niet eens meer te wassen want de volgende dag zitten er al weer zanderige kattenpootjes op. Als ik mijn poes voer krijgt mijn eigen kat niet eens de kans om te eten omdat de katten uit de buurt alles opvreten. En hoe vaak zitten er niet van die ontzettend vermagerde katten bij de ren van mijn konijnen te jagen.. Kattenstrond hebben wij gelukkig geen last van, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het in een dorp nog veel erger is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:32

onze honden komen nooit los. Ze zijn er niet bekwaam voor. We hebben 2 dwergschnauzers, en van de ene weten we zeker dat hij aanvalt.. Hij is heel dominant, en die andere van ons heel onderdanig. Maar een vreemde hond die naar ZIJN maatje toe gaat.. Scheve mond
Als er een loslopende hond op ons af komt houd ik mijn hart altijd vast. ''hij doet niks'' roept het baasje dan, 20 meter verderop..
ja verdomme.. de mijne wel...

loslopende honden die ahw aan de benen van de baas vastgeplakt zitten (lees; van die overijverige goed luisterende herdershonden enz Lovers ) daar heb ik totaal geen problemen mee, die komen namelijk ook niet van de benen van de baas af.

Loslopende katten ben ik helemaal tegen, wij hebben er 3, en die wonen in huis, en in hun buitenren in de tuin Lachen gezellig, weet ik altijd waar ze zijn Lachen