Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
saskiakefie schreef:nou de mijne krijgen dus wel onbeperkt. zo zien ze eruit:
Kaiya schreef:Ja dan stopt jouw cavia gwoon met eten als hij geen zin meer heeft, maar over het algmeen dus blijkbaar niet.
Jees, dacht je echt dat die dieren serieus honger lijden ofzo?Dan laten ze je dat wel weten hoor.
Elaine schreef:Ik heb een cavia gekend die zich dood heeft gegeten/
Ze blijven eten.
Een eetlepel caviavoer per dag per cavia is voldoendeVerder 2x daags groenvoer (zoals andijvie, wortelen, bloemkool) en altijd voldoende hooi om een huisje van te maken en om te eten.
saskiakefie schreef:Als ik mijn konijn te veel groentje geef, krijgt ie de neiging naar diaree.
Yinari schreef:Konijnen en Cavia's kunnen in principe van alleen hooi en groenten leven, krachtvoer is niet persé noodzakelijk, MITS zoals bij de meeste mensen in een hokje (want dan is het dieet niet gevarieerd genoeg).
Mijn konijnen lopen vrij rond en krijgen alleen 's winters wat krachtvoer bij. Verder wat tussendoortjes en altijd onbeperkt hooi. Een konijn is ook een zogenaamde 'grazer' en moet het dus vooral van de hele dag hooi eten hebben. In een hokje is dat ook nog eens een vorm van vermaak, biks is snel op natuurlijk. Hardvoer en knaagstick hebben ook nog eens het nadeel dat het dier er sneller blaasontstekingen en verstoppingen e.d. van krijgt omdat het dan wellicht eerder verzadigd is en niet voldoende vezels binnenkrijgt.
Kortom, als je zo'n dier in een hokje hebt moet je ervoor zorgen dat hij beperkt toegang tot hardvoer heeft. Een bakje is in de meeste gevallen echt wel genoeg!!
Fielychi schreef:Yinari schreef:Konijnen en Cavia's kunnen in principe van alleen hooi en groenten leven, krachtvoer is niet persé noodzakelijk, MITS zoals bij de meeste mensen in een hokje (want dan is het dieet niet gevarieerd genoeg).
Mijn konijnen lopen vrij rond en krijgen alleen 's winters wat krachtvoer bij. Verder wat tussendoortjes en altijd onbeperkt hooi. Een konijn is ook een zogenaamde 'grazer' en moet het dus vooral van de hele dag hooi eten hebben. In een hokje is dat ook nog eens een vorm van vermaak, biks is snel op natuurlijk. Hardvoer en knaagstick hebben ook nog eens het nadeel dat het dier er sneller blaasontstekingen en verstoppingen e.d. van krijgt omdat het dan wellicht eerder verzadigd is en niet voldoende vezels binnenkrijgt.
Kortom, als je zo'n dier in een hokje hebt moet je ervoor zorgen dat hij beperkt toegang tot hardvoer heeft. Een bakje is in de meeste gevallen echt wel genoeg!!
![]()
![]()
![]()
halleloeya!
Eindelijk iemand die het snapt!
saskiakefie schreef:Waarom krijgen ze niet gewoon zoveel brokjes als ze zelf willen?