ARME BEESTEN!! Cavia's en konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tam_

Re: ARME BEESTEN!! Cavia's en konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:55

Mijn cavia's zijn echt dík. Omdat ik ze in de zomer buiten had gezet, en ze hadden daar onbeperkt eten. Nagelbijten / Gniffelen Ze zijn tonnetje rond Vork Nu staan ze binnen, krijgen 2 bakjes voer, en wortel+komkommer. En een beetje hooi. En daar kunnen ze prima van leven. Vork

Emytje

saskiakefie schreef:
nou de mijne krijgen dus wel onbeperkt. zo zien ze eruit:

Dat ze er gezond uitzien, betekend niet dat het gezond is om de hele dag het voerbakje vol te hebben. Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:55

Kaiya schreef:
Ja dan stopt jouw cavia gwoon met eten als hij geen zin meer heeft, maar over het algmeen dus blijkbaar niet. Sigaar
Jees, dacht je echt dat die dieren serieus honger lijden ofzo? Huilen van het lachen Dan laten ze je dat wel weten hoor. Clown

nou ik was eigenlijk wel benieuwd naar de reden die er achter zat. waarom ze die beesten zo beperkt voeren. of omdat het gewoon zo in boekjes staat, en of omdat de beesten anders te dik worden doordat ze de hele dag in een mini hokje zitten waar ze net 1 sprong in kunnen maken. Knipoog

Paardenmeis1

Ik heb een cavia gekend die zich dood heeft gegeten/
Ze blijven eten.

Een eetlepel caviavoer per dag per cavia is voldoende Lachen Verder 2x daags groenvoer (zoals andijvie, wortelen, bloemkool) en altijd voldoende hooi om een huisje van te maken en om te eten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:56

Elaine schreef:
Ik heb een cavia gekend die zich dood heeft gegeten/
Ze blijven eten.

Een eetlepel caviavoer per dag per cavia is voldoende Lachen Verder 2x daags groenvoer (zoals andijvie, wortelen, bloemkool) en altijd voldoende hooi om een huisje van te maken en om te eten.

en hoe dik was die cavia?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:57

Dik viel wel mee Lachen Niet veel dikker dan de gemiddelde cavia. Maar dat meisje gaf hem onbeperkt eten en dat heeft hem de kop gekost. Al vrij snel, ik denk 3 weken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:59

zo, nou mijn beesten krijgen al 2 jaar onbeperkt eten Knipoog
en hebben nog nooit iets gehad Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:02

Je doet je konijn en cavia veel meer plezier met dat soms wat groente op te bouwen in dagelijks afwisselende soorten groenten. Een konijn zoiezo kan zonder biks leven. Ik ken diverse mensen die hun konijnen niks van biks geven, maar puur op groenten en hooi hebben leven daarnaast staan ze op gras. En die konijnen zien er echt super uit! Niks mis mee.
Ik geef wel biks, want zo'n grote hoeveelheid groente elke dag met zoveel besten is niet betaalbaar. Maar ze krijgen hier wel dagelijks hun portie afwisselende groente en beperkt biks. Geen grammetje te dik en ze halen gewoon een prachtige leeftijd.
Ik vind het persoonlijk zieliger een cavia of konijn zonder eigen soortgenoot. Kunnen ze toch altijd beter mee communiceren. Eigenlijk verwoord ik het niet goed, ik vind het niet direct zielig, maar wel "erger" dan wat jij nu ter sprake brengt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:05

Als ik mijn konijn te veel groentje geef, krijgt ie de neiging naar diaree.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:23

Konijnen en Cavia's kunnen in principe van alleen hooi en groenten leven, krachtvoer is niet persé noodzakelijk, MITS zoals bij de meeste mensen in een hokje (want dan is het dieet niet gevarieerd genoeg).

Mijn konijnen lopen vrij rond en krijgen alleen 's winters wat krachtvoer bij. Verder wat tussendoortjes en altijd onbeperkt hooi. Een konijn is ook een zogenaamde 'grazer' en moet het dus vooral van de hele dag hooi eten hebben. In een hokje is dat ook nog eens een vorm van vermaak, biks is snel op natuurlijk. Hardvoer en knaagstick hebben ook nog eens het nadeel dat het dier er sneller blaasontstekingen en verstoppingen e.d. van krijgt omdat het dan wellicht eerder verzadigd is en niet voldoende vezels binnenkrijgt.

Kortom, als je zo'n dier in een hokje hebt moet je ervoor zorgen dat hij beperkt toegang tot hardvoer heeft. Een bakje is in de meeste gevallen echt wel genoeg!!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:24

Die van mij krijgen iedere ochtend 2 eetleps hardvoer (er zitten 2 cavia's per hok, 1 eetlepel per cavia).

Verder 2 maal daags andijvie, altijd voldoende hooi en tussendoortjes in de vorm van wortel, bloemkool e.d. (Maar net wat de pot schaft).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:27

saskiakefie schreef:
Als ik mijn konijn te veel groentje geef, krijgt ie de neiging naar diaree.

Je moet het ook heel langzaam opbouwen en niet in 1 keer meer geven. Bijv. je geeft nu 1 klein stukje andijvie en klein stukje witlof. Dat doe je eerst een tijdje dan geef je een heel klein stukje brocolli er bijv. bij.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:35

ik heb 2 cavia's in 1 hok(o wat zielig want ze staan buiten)krijgen een grote pluk hooi erbij en groentes en gewoon een bakje met caviavoer daar doen ze 1á2 dagen mee ze zien er goed uit en misschien nog wel iets te dik. maar ze leven nog steeds zijn nog nooit ziek geweest. zomer en winter staan ze buiten hebben er nooit last van gehad.in de winter meer hooi want dat eten ze maar gebruiken dit ook voor het nachthok.en in de zomer met heet weer gaat er een handdoek overheen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:40

jouw konijn en caaf zien er misschien dan nog leuk uit..

Maar helaas heeft nederland de neiging om zo hypocriet
te zijn als dat we een klein landje zijn... En voeren onze
dieren bijzonder graag dood, uit liefde.. En wie mag er dan
het zieke dier weer beter maken, danwel, de zielige eigenaar
troosten???

Hoe vaak heb ik niet gehoord bij een dier wat dood ging
vanwege te dik zijn, of levenslang, verkeerd eten (snoepte
de lekkere brokjes en zijn broertje de anderen) Ohhhh
wat zielig dat ie op dieet moet!!!

Gelukkig zijn er dieren die er redelijk tegen kunnen om
overvoerd te worden.. Maar ik zie diegenen die dood gaan
of op het randje van de dood hebben gezweefd! leuk hoor!!
Je kunt beter op tijd het voerrantsoen verbeteren, dan
te laat!!!

Wat pas zielig is is je dier letterlijk doodknuffellen!!!
hoewel dat meestal uit onkunde is!!!

ik wens alle dieren in Nederland een lang en gezond leven!
En alle eigenaren gezond verstand!!!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:49

Yinari schreef:
Konijnen en Cavia's kunnen in principe van alleen hooi en groenten leven, krachtvoer is niet persé noodzakelijk, MITS zoals bij de meeste mensen in een hokje (want dan is het dieet niet gevarieerd genoeg).

Mijn konijnen lopen vrij rond en krijgen alleen 's winters wat krachtvoer bij. Verder wat tussendoortjes en altijd onbeperkt hooi. Een konijn is ook een zogenaamde 'grazer' en moet het dus vooral van de hele dag hooi eten hebben. In een hokje is dat ook nog eens een vorm van vermaak, biks is snel op natuurlijk. Hardvoer en knaagstick hebben ook nog eens het nadeel dat het dier er sneller blaasontstekingen en verstoppingen e.d. van krijgt omdat het dan wellicht eerder verzadigd is en niet voldoende vezels binnenkrijgt.

Kortom, als je zo'n dier in een hokje hebt moet je ervoor zorgen dat hij beperkt toegang tot hardvoer heeft. Een bakje is in de meeste gevallen echt wel genoeg!!

Afgod Afgod Afgod
halleloeya!
Eindelijk iemand die het snapt! OK dan!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:55

Owja, mijn cavia was zooo zielig omdat ie elke dag onbeperkt voer kreeg en hij 12/13 is geworden. Met iedere dag groente, zoals sla, tomaat, komkommer, appels, bananen peren en noem het maar op.

ook had ie iederedag onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:57

mijn konijn zit onderin een ruime voliere, waar we eerst vogels in hadden, ik neem hooi mee bij de paarden vandaan, en dit krijgt hij dan, ook heb ik knaagstokken hangen, en hij krijgt elke dag een nieuwe bak voer. ook krijgt hij, als wij groente eten, groente.. komkommer, sla enz..

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:58

mijn caaf krijgt een bodempje bix per dagen en onbeperkt hooi. Als ik het bix aan zou blijven vullen wanneer het op is zou hij nu neit meer kunnen lopen omdat hij te dik zou zijn. Hij is nu al aardig aan de maat namelijk...

Groente, vooral wortels krijgt hij ook elke dag. Dit is vitaminerijk en vooral ook vocht...

Heeeel af en toe krijgt hij is een knabbelstaaf maar niet te vaak...
Hij komt er elke dag uit en loopt ook los dus beweging krijgt hij..
Nogmaals alles wat ik in zijn kooi gooi is binnen 1 uur op. Als ik hem onbeperkt alles zou geven zou hij tonnetje rond zijn....en dat vind IK zielig!

Ik denk dat je moet kijken wat je cavia nodig heeft. Net als bij mensen wordt de ene cavia sneller dik als de andere. Mijn vorige cavia is 9 geworden.. dus ook een behoorlijke leeftijd dacht ik..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:00

Die van mij hebben een grote bak die word in de ochtend en avond bijgevuld, maar niet helemaal vol, dit omdat zehet voer lekkerder vinden dan het hooi en stro, tenminste die van mij vinden dat. Als ze teweinig hooi e.d. eten slijten hun kiezen niet goed, groeien zijn door en dat veroorzaakt weer van alles en nog wat met soms de dood als gevolg!! Ze krijgen ook iedere ochtend en avond hooi en tussendoor krijgen ze hard brood en als we sla hebben krijgen ze dat ook. Verder lopen ze de hele dag in de tuin en eten daar ook grasjes en weetikveel allemaal.
Die van mij zijn beslist niet zielig!! Denk voortaan ook even aan de andere kant van het verhaal voor je meteen aan komt met ARME BEESTEN!!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:24

Je moet ook bedenken dat sommige beesten niet aan de buitenkant dik worden, maar aan de binnenkant. Net zoals mensen die lekker dun blijven en heel veel vet gaan eten, daarvan worden de bloedvaten en organen helemaal vet, wat heel erg slecht is.

Voor de rest ben ik erg blij om te horen dat er toch redelijk veel mensen zijn die weinig tot helemaal geen biks aan hun konijn geven, aangezien ze het inderdaad niet nodig hebben. Ik was serieus van mening dat ik de enige was die zo dacht haha Tong uitsteken ...

Maar goed Saskia, misschien mogen je konijn en cavia er dan best goed uitzien, je weet niet hoe de binnenkant er aan toe is. Bovendien is het dus juist erg zielig om de beesten onbeperkt eten te geven wat in feite heel erg slecht voor ze is. Biks is in feite eigenlijk een snoepje voor het konijn. Nou, geef een kind onbeperkt snoep, je zult vanzelf wel zien wat de gevolgen hiervan zijn. Dus please, ookal stoppen jou beesten op het 'goede' moment met eten, jij moet voor ze zorgen. Net als een kind kan een konijn niet zelf kiezen wat nou goed en slecht is voor hem.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:03

Mijn cavia & konijn krijgen iedere dag 1 bakje met voer. Dat moeten ze tot de bodem leeg eten.
Ze krijgen wel komkommer en worteltjes tussendoor. Maar zeker niet veel.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:34

Fielychi schreef:
Yinari schreef:

Afgod Afgod Afgod
halleloeya!
Eindelijk iemand die het snapt! OK dan!

Tsk, ik word er verlegen van hoor Bloos Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:39

mijn 3 konijnen krijgen samen 1 bakje vol 'smorgens. die hebben ze binnen 10min leeg. ze vliegen echt op het eten af. ze krijgen wel onbeperkt hooi. mijn konijnen krijgen de kans niet om dik te worden. ze zijn mooi slank

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:52

Ach gut, mijn konijnen zijn dus ook van die zielige beestjes die niet onbeperkt brokjes krijgen.....

Af en toe een keertje een knabbelstaafje/wilgentakje, een worteltje/paardebloem/witlof en altijd hooi en water, 's ochtends en 's avonds een handje brokjes. Dat is echt zat.
Ik ben dierenarts assistente en we zien genoeg te dikke dieren in de praktijk, ook konijnen en cavias !!

Ik sta volledig achter het advies die Sjolvir op de vorige bladzij schreef.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:55

saskiakefie schreef:
Waarom krijgen ze niet gewoon zoveel brokjes als ze zelf willen?

Omdat ik dan denk ik de helft weg kan gooien omdat ze dan in bakje gaan poepen etc, en ze vast ook te dik worden.
Krijgen gewoon wat brokjes, en daarnaast bult hooi, en regelmatig groente en fruit. Ook genoeg beweging in kippenhok + ren en daarnaast vaak nog in aparte ren.
Niks arme beesten, doen het er al 9 jaar érg goed op.