Beginnershond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:32

Mijn tante heeft een King Charles gehad, en die was een beetje TE rustig. En helaas ook hier minder ervaringen met Cockers.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:43

Ik ga nu even uit van wat ik tot nu toe tegen ben gekomen op de hondenclub, wat ik zelf ondervonden heb en natuurlijk het algemene stereotype. Haha!
Pardon als ik iemand voor het hoofd stoot, maar ik denk even mee met mijn humble opinion. Knipoog
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik denk dat ze gewoon een leuke hond willen zonder al te veel moeite? Gewoon een gezellige gezinshond waar ze niet de sport mee in willen gaan?

Geen:
- Duitse herder (kijk maar in asiel, zegt genoeg)
- Mechelse herder (idem)
- Hollandse Herder (idem)
- Tervuerense Herder (idem)
- Groenendaler (heel fel, actief)
- Border collie (heel veel beweging, anders worden het borderline collies)
- Kelpie (Leuke honden, maar veel beweging geld er ook voor en ze zijn fel)
- Rottweiler (heel stevig voor in je schoenen staan)
- Akita Inu (idem)
- Berghond van de Maremmen en de Abruzzen; groot Haha!
- Saarloos en Tsjecho-slowaakse wolfshond
- Langharige schotse herdershond (Lassie) veel vachtverzorging
- Australian cattledog; werkhond
- Doberman; a hand full
- Argentijnse Dog (mooie, leuke honden maar niet voor beginners)
- Shar Pei, Chow Chow; behoorlijk eigenzinnig.
- Rhodesian Ridgeback
- Witte herder

Twijfelgeval:
- Australian Shepherd (iets groter dan middelgroot)
- Bearded collie; wel veel haar, actieve honden, maar vriendelijk.
- Mudi; vrij zeldzaam
- Pyreneese Herdershond (wel actieve honden)
- Kortharige schotse herdershond; 'groot' en sommige hebben neurotische trekjes
- Shetland sheepdog; actieve hondjes, veel vachtverzorging
- Shiba Inu, goede grote maar kunnen eigenzinnig zijn.
- Basenji; stijfkoppig
- Flatcoated Retriever; iets groter

Een potentiele hond:
- Puli; dweilhond... *LOL* (maar doorgaans geen haarverlies)
- Schapendoes, leuke honden. Door lieve aard geschikt voor gezin.
- Welsh Corgi Pembroke en Cardigan, leuke hondjes maar hebben uiteraard wel opvoeding nodig.
- Duitse pinscher
- Schnauzers (dwerg, middenslag en reuzen) (doorgaans wel keffertjes)
- Hollandse Smoushond (die zijn gewoon leuk XD)
- Oostenrijkse Pinscher; hecht zich aan gezin
- Appenzeller Sennenhond (kleine variant)
- Lundehund; heel apart
- Ijslandse hond
- BEAGLE!!! *springt op en neer*
- Friese Stabij
- Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Kooikerhondje (indien gezin daar geschikt voor is natuurlijk, moest het ras gewoon even noemen hehe) Schijnheilig
- American en English cocker spaniel
- Welsh Springer Spaniel
- Boston Terrier (maar daar heb ik wat mee Haha!)

Zo, heb even een encyclopedia doorgespit. Lachen

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:46

Ik heb ook even gegraven in mijn hoofd en afgestapt van de golden retriever Tong uitsteken Ook al vind ik die heel erg leuk.

Ik kom uit op een Berner Sennen. Vervolgens even op google gezocht naar rasinformatie en kom het volgende tegen:

De Berner Sennenhond werd vroeger voor uiteenlopende taken ingezet, waaronder trekhond, waakhond en veedrijver. Tegenwoordig is het een populaire gezinshond. Hij is kalm en stabiel, vriendelijk en zeer trouw aan de baas en diens huisgenoten. Het ras is stil en op volwassen leeftijd kalm en rustig; het laat zijn zware blaf enkel horen als er daadwerkelijk iets mis is. Ten opzichte van bekenden stelt de hond zich vriendelijk op, maar kwaadwillenden worden staande gehouden. Hoewel reuen wel eens dominant kunnen zijn t.o.v. andere reuen zijn deze honden in wezen sociaal. Ze hebben geen jachtinstinct en kunnen het van nature uitstekend vinden met andere huisdieren. Ook met kinderen kunnen ze het doorgaans prima vinden. Ze zijn erfvast, wat inhoudt dat ze niet de neiging hebben te gaan zwerven. Dit ras heeft niet veel vachtverzorging nodig; een wekelijkse kambeurt is voldoende. In het eerste levensjaar is een gedoseerde beweging en een niet te eiwitrijke voeding vereist, om heup- en elleboogproblemen zoveel mogelijk te voorkomen. Het ras leert snel en reageert uitstekend op de stem; straffen is onnodig. In huis zijn deze honden doorgaans rustig maar ze hebben wel dagelijks een portie beweging nodig. Lange boswandelingen, zwemmen en afwisselende gehoorzaamheidsoefeningen vinden ze leuk om te doen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:47

Die zijn wel groot en harig Ja De Appenzeller Sennenhond is de kleinere en kortharige variatie daarop. Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:49

Zoooo daar hebben we wat aan. Zal de lijst even kopieren, en doorsturen. Overigens evenals alle ander tips die lijken te passen stuur ik door naar oom en tante. Kunnen ze eens rustig info op vragen als ze daar tijd voor hebben Knipoog .

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 11:50

[quote="Roane"]

Ik denk dat ze gewoon een leuke hond willen zonder al te veel moeite? Gewoon een gezellige gezinshond waar ze niet de sport mee in willen gaan?

quote]
Helemaal goed gedacht Haha!

Oja ik zag dat je een beagle helemaal geweldig vind. Mag ik vragen waarom? Ik vind ze dus zeer irritant. De beagles die ik ken, kunnen niet alleen zijn, luisteren voor geen meter zijn ontzettend koppig, en lopen weg.
Laatst bijgewerkt door marquez1 op 07-08-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:51

Ik ben goed... Schijnheilig *LOL*

edit; overgens, mochten ze voor het Kooikerhondje gaan weet ik nog een paar fokkers, welke fokkers niet, en iets over de vereniging etc. Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:26

Even denken, bij de eisen die ze hebben zou ik persoonlijk een hond uit het asiel vissen. Dat is mij heel goed bevallen. Hond is al gevormd qua karakter, dus kun je je vooral concentreren op het 'wennen aan de eerste hond' in plaats van meteen die hele opvoeding in te moeten duiken.
Natuurlijk is het dan wel verstandig een 'makkelijke' hond uit te zoeken en geen groot monster met problemen.

Maar ze willen een pup.
Een ras dat ik persoonlijk erg leuk vind (na even gewend te hebben Knipoog ) is de Peruaanse naakthond. Ze passen volgens mij vrij aardig in het eisenpakket. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe makkelijk ze nu zijn qua opvoeding, maar de nakers die ik 'ken' gaven niet overmatig veel problemen.
( http://www.huacaviringo.com/ is de site van een erg goede fokker in Nederland).

Verder inderdaad ook de poedel. Erg leuk, super intelligente honden. Maar let er wel op dat je er één uit een goede (niet keffende) bloedlijn neemt.

Shelties zijn ook erg leuke hondjes, maar kunnen vrij zenuwachtig/kefferig zijn. Wederom ligt dat deels aan de bloedlijnen, maar ook zeker aan de opvoeding.

Het beste advies in dit topic vond ik overigens om naar een show te gaan. Dat is de beste manier om zoveel mogelijk honden in het echie te zien en ook te praten met hun eigenaren en fokkers. Die mensen weten vaak toch veel meer te vertellen over honden dan een stelletje paardengekken Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:31

Heb zelf ook een Berner Sennenhond. Dit is het braafste honderas dat ik ooit ben tegengekomen. Wel veel haar, en daarom hebben wij nu al beslist om een kortharige te nemen als ie ooit zou doodgaan. Maar hopelijk nog lang niet.

Met kortharige bedoel ik niet de appenzeller maar de variant à la Deense Dog..

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:51

Ik heb zelf een middenslag poedeltje. Je kunt veel over het uiterlijk zeggen maar het karakter is gewoon echt super. Makkelijk, lief maar wel actief. Ik trim mijn poedel niet op zijn poedels want dat vind ik dus echt vreselijk Haha! Ik moet wel zeggen, met 2 keer per jaar naar de trimmer ben je er niet. Tenminste, niet als je het kort wilt houden. Ik deed het ongeveer elke 2 maanden maar wil het nu elke 6 weken gaan doen. Dan kan je het echt een beetje kort houden zeg maar. Je kunt er voor kiezen om naar de trimmer te gaan maar ik doe het lekker zelf Knipoog Als de vacht kort is heb je er verder ook niet meer zo heel veel werk aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier zat ze nog langer in haar vacht.

Jip komt overigens uit Duitsland omdat er hier in Nederland bijna geen witte middenslag poedels zijn. De fokker fokt hondjes die graag willen werken en dus niet alleen op uiterlijk. ( www.vom-donnerbergweg.de). De pups die ze nu hebben zijn volle broertjes van Jip (het is dat ik nu geen hond erbij kan maar anders... Haha! )

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:57

Wij hebben een kruising tussen een friesche stabij en een heidewachtel. Ze haren uit, maar niet zoveel. Hij is sterk, kan veel hebben en is lief voor iedereen. Me moeder zegt wel eens, als er een inbreker hier komt, wordt hij doodgeknuffeld Clown

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:00

Roane schreef:
Een potentiele hond:
- Puli; dweilhond... *LOL* (maar doorgaans geen haarverlies)
- Schapendoes, leuke honden. Door lieve aard geschikt voor gezin.
- Welsh Corgi Pembroke en Cardigan, leuke hondjes maar hebben uiteraard wel opvoeding nodig.
- Duitse pinscher
- Schnauzers (dwerg, middenslag en reuzen) (doorgaans wel keffertjes)
- Hollandse Smoushond (die zijn gewoon leuk XD)
- Oostenrijkse Pinscher; hecht zich aan gezin
- Appenzeller Sennenhond (kleine variant)
- Lundehund; heel apart
- Ijslandse hond
- BEAGLE!!! *springt op en neer*
- Friese Stabij
- Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Kooikerhondje (indien gezin daar geschikt voor is natuurlijk, moest het ras gewoon even noemen hehe) Schijnheilig
- American en English cocker spaniel
- Welsh Springer Spaniel
- Boston Terrier (maar daar heb ik wat mee Haha!)

Zo, heb even een encyclopedia doorgespit. Lachen

Appenzellers die ik ken vind ik nou niet te bestempelen als makkelijk trainbaar. Degene die ik ken waren stronteigenwijs en behoorlijk zelfstandig.
Ijslandse honden zijn volgens mij erg leuke honden maar schijnen wel enorme blaffers te zijn Haha!
Beagle vind ik nou niet het type hond dat je kunt bestempelen als makkelijk trainbaar en erfvast (integendeel zelfs Haha! )
Tollertjes zijn erg leuke honden en ik denk ook wel geschikt, net als de stabij en kooiker (hoewel kooikers wel vrij terughoudend zijn, moet je van houden)
Cockertjes zijn inderdaad ook erg leuk! Welsh springers ook maar daar komt nog wel eens wat jachtdrift in voor.

Qua haren trouwens, kortharige honden zijn het ergst. Die hebben allemaal van die kleine prikhaartjes die overal in steken. Halflang haar ruien ook erg maar dat is wel makkelijk op te ruimen.

Misschien is een markiesje ook leuk? Erg leuk karakter! Ik weet alleen niet of ze die groot genoeg vinden en je moet het er wel voor over hebben om een lange tijd op de wachtlijst te staan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:09

friese stabij als ik het eisenpakketje lees Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:12

haha, kijk ik bij de eisen, moet het een hond zijn die niet weg loopt, kijk ik in die lange lijst, staat de beagle bij de potentiele keuzes, als er iets niet goed luisterd is het wel een beagle. Nee niet echt een beginnershondje.

Wil je iets bijzonders, wat dacht je van een airdale...
Om te beginnen niet de makkelijkste honden (terriër he), maar als ze eenmaal opgevoed zijn, hele goeien! (ze willen toch op cursus)
Ze moeten ge-plukt/trimd,dus verharen doen ze niet.
en voor kinderen verschrikkelijk lief, dat is niet bij alle poedels die ik ken het geval helaas.

(zag ergens ook nog drentse patrijzen, die sloopten werkelijk alles bij ons, maar ook heel lief hoor)

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:29

Een labradoodle schijnt erg leuk en inteligent te zijn.
Zelf nog nooit een gehad, is een nieuw ras dus ook wel duur.
Je hebt ze in allerlei maten en kleuren, en het is toch iets 'stoerder' dan een poedel (poedel x labrador).
Heb er alleen nog maar goeie dingen over gehoord, je kan even googlen!

Foto:
http://labradoodle.biz/images/jazzpuppy.jpg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:47

Er zijn genoeg fokkers die Labrador en Poedel kruisen voor een F1 generatie die niet officieel erkend is als Labradoodle. Ook zeggen ze dat het de ideale honden zijn voor mensen met allergieproblemen, helaas houdt niet iedere Labradoodle zijn vacht vast.
En het exemplaar wat ik gezien heb is mega groot er lief, onbehouden en een beetje dom Lips are sealed

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:33

Carmenn_ schreef:
Een duitse herder.. Ja Als die trouwe ouders heeft, komt het helemaal goed...

Ben ik het niet mee eens. Het gaat erom wat ze als pup leren en hoe de opvoeding is.... Vandaar uit krijg je een fijne of een minder fijne hond.

Berner Senner zou ik niet aanraden. Buiten het haren om. Ken er veel en moet zeggen dat de meeste qua karakter niet zo fijn zijn. Laten niet alles met zich doen en hebben een behoorlijke eigen wil (Dominant) zou ik geen fijne kinderhond vinden.

Al eens gedacht aan een westi? Of inderdaad een Poedel.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:35

ik snap niet dat veel bokkers met rassen aankomen die echt totaal geen beginnershonden zijn, zoals duitse herders....
ik kan hier echt pissig van worden.
zoals TS al in haar berichtje noteerde "kijk maar in het asiel"
het zijn zulke mooie honden, maar 80 % komen in verkeerde handen, waar eigenaren totaal geen overwicht op hun hond hebben.
zo worden die mooie beesten verpest, en andermans honden ook, die dan aangevallen worden door deze honden!

zelf ben ik eigenaar van 2 prachtige stabijXlabrador.. superkruising, hier ben ik erg blij mee.
misschien dat zn soort kruising misschien iets is?
een stabij is dan soms best een eigenwijze hond, maar je hebt er wel een hele trouwe hond aan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:38

Kijk eens op deze site

http://www.hondenras.com/

en klik dan eens aan: welk ras past bij mij

Ik kom op 3 rassen uit:

Amerikaanse Foxhound
Catalaanse herdershond
Duitse Pinscher

Qua karakter voor binnen, buiten, mens en dier kan ik ook een duitse dog aanraden.
Is wel groot (teefjes zijn vrijwel altijd kleiner dan reutjes), maar erg goed binnen te houden, ontzettend lief voor kinderen en zijn vaak erg gevoelig voor stemmingen in huis. Iedereen denkt dat zo'n kalf veel eet en veel kwijlt, dit valt reuze mee. Onze dog krijgt 4 koffiekoppen per dag aan brok en verder niks. Kwijlen hebben wij met alle 5 de doggen alleen last van vlak voordat ze eten krijgen. Daarom worden ze ook in de garage gevoerd en hebben ze geen hele dagen water tot hun beschikking, alleen in de garage.

Binnen zijn ze erg rustig als ze ten minste buiten wel mogen dollen en spelen.

Mijn ouders hebben een hotel en hebben altijd tussen half 7 en half 9 diner. Dan zijn mijn broertje en ik alleen thuis (veel vroeger ook nog met de oppas). Mensen durfden echt niet zomaar binnen te komen want die hond zou ons, als het nodig was met zijn leven verdedigen. Zodra er gezegt werd dat het goed was, was er ook niks meer aan de hand en kon de bezoeker ook alles met de hond doen. Heel veilig dus Clown
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 07-08-07 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:40

Heidewachtel, kortharige Sint Bernard (wel een beetje formaat kalf maar goed) of een Border Collie.. of gewoon een leuke kruising uit het asiel of van een boerderij. Vaak lopen er leuke kruisingen rond die ook veel kunnen hebben, vaak meer dan een rashond (geen idee waardoor dat komt overigens).

edit: Flatcoated Retriever

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:44

Albert schreef:
marquez1 schreef:
een kelpie zijn toch van die mini collies (minnie lassie Clown ) zijn die niet zenuwachtig?

Nee. Het zijn echt supersociale herders, zonder dat dominante van een Mechelaar. Wel erg slim, leergierig en hebben veel beweging nodig; het zijn tenslotte wèl echte werkhonden.

http://www.leatherwoodonline.com/ee/ima ... lpie-1.jpg
dit zijn ze toch

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:45

kruisingen zijn trouwens ook een stuk sterker en goedkoper, als rashonden.
en je hebt er net zoveel plezier van.. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:48

Als je je familie een minder goede ervaring wilt besparen, zou ik niet naar het asiel gaan. De gevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt, resulteerden in serieuze bijtincidenten met kinderen en andere honden. En nee, dat was door het asiel niet doorgegeven op het moment dat de hond werd meegegeven.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:51

Cassidy schreef:
Als je je familie een minder goede ervaring wilt besparen, zou ik niet naar het asiel gaan. De gevallen die ik van dichtbij heb meegemaakt, resulteerden in serieuze bijtincidenten met kinderen en andere honden. En nee, dat was door het asiel niet doorgegeven op het moment dat de hond werd meegegeven.

Als je jonge kinderen hebt is het toch verstandig om een pup te kiezen in alle gevallen zodat ze samen opgroeien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:52

fjordnina schreef:
Kijk eens op deze site

http://www.hondenras.com/

en klik dan eens aan: welk ras past bij mij

Moest wel erg lachen: ik kom op 1 ras uit: grote poedel *LOL*