Vraag de assistente op de praktijk ernaar, die kan je hierbij helpen.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Nu en direct na de ingreep zal het sowieso pijnlijk zijn harde dingen te eten. Maar in principe kunnen ze daarna een gewone brok gewoon wegkrijgen.
1: daar waar kiezen zijn weggehaald, vormt het tandvlees zich over het tandbeen. Dit tandbeen is zo hard, dat ze ermee zouden kunnen kauwen.
2: de meesten honden en katten kauwen niet vaker dan 1 of 2 keer op een brok, maar slikken ze groot door.
Fielychi schreef:dan moet je gaan tanden poetsen darwin!
Vraag de assistente op de praktijk ernaar, die kan je hierbij helpen.
darwin schreef:Ik heb een dwergpincher van 5 jaar en met haar vier jaar was ze al 9 tanden en kiezen kwijt, waar je overigens niks van ziet , want er staat nog genoeg in.
Ik heb het idee dat er veel teveel tanden in zo'n klein bekkie staan en dat er daardoor overal etensresten tussen blijven hangen.
Het lijkt wel of alle kleine hondjes uit hun bek stinken.
Mijn vlinderhondje (helaas overleden op 16,5 jarige leeftijd) stonk ook al zo uit haar bek , maar had wel al haar tanden nog en at nog gewoon brokken, het zag er wel niet meer uit in die bek , maargoed.
In de dierenwinkel zeiden ze dat het aan de samenstelling van het speeksel ligt ( enzymen) of een hond veel tandplak krijgt of niet.
De ene hond is er gevoelig voor en de andere niet.
Ik geef mijn hond(je) Oral Care van Hill's dit zijn hele grote brokken waar ze echt op moet kauwen en ze krijgt ook regelmatig dentastix en ander kluif materiaal maar na een halfjaar heeft ze weer tandplak.
Maar ik kan toch niet twee keer per jaar die hond onder narcose laten spuiten ?
Citaat:Het ligt niet aan de anatomie van het gebit dat er etensresten aan blijven plakken
Fielychi schreef:Citaat:Het ligt niet aan de anatomie van het gebit dat er etensresten aan blijven plakken
Dat is niet waar.
Een hond met een flinke onderbeet heeft wel degelijk meer kans op gebitsproblemen.
darwin schreef:Maar ik vind dat vers vlees zo ranzig en zo bewerkelijk.
Brokken 2 x per dag is niet zo veel werk.
Het kan toch niet zo zijn dat ik meer tijd aan het eten van de hond spandeer, dan aan mijn eigen eten![]()
En hoe zit het met het prijsverschil, ik heb nooit vers gevoerd dus ik weet er niks van.
Hoevaak per dag moeten ze dat hebben en moet je ook nog iets bijvoeren ?
Fielychi schreef:euh.. nou, daar verschillen we dan weer enorm van mening.
darwin schreef:En stinkt dat niet vreselijk ?
Ik moet niet hebben dat heel mijn huis straks naar het slachthuis ruikt
Oprtalj schreef:Fielychi schreef:euh.. nou, daar verschillen we dan weer enorm van mening.
Maar hoeveel ervaring heb je dan met honden met een onderbeet die vers i.p.v. brokken krijgen?
Fielychi schreef:ik ben nog geen honden/katten tegengekomen op de praktijk die uberhaupt vers krijgen.
Zoals zelf al te merken is in dit topic, loopt lang niet iedereen warm om vers te geven. Daarom ga ik er ook vanuit dat iemand brok geeft.
Maar om aan te nemen dat iemand die vers geeft, zijn dieren sowieso geen last krijgen van gebitsproblemen, vind ik een gevaarlijke uitspraak.
Daarnaast raad ik het niet aan, omdat ik niet achter een puur vers dieet sta.
Maar ik durf wel te zeggen dat een hond/kat met een flinke over- of onderbeet, meer kans heeft op gebitsproblemen dan een dier met een 'normaal' gebit, daar heb ik er genoeg van langs zien komen.
Fielychi schreef:ik ben nog geen honden/katten tegengekomen op de praktijk die uberhaupt vers krijgen.
Citaat:Maar om aan te nemen dat iemand die vers geeft, zijn dieren sowieso geen last krijgen van gebitsproblemen, vind ik een gevaarlijke uitspraak.
Citaat:Maar ik durf wel te zeggen dat een hond/kat met een flinke over- of onderbeet, meer kans heeft op gebitsproblemen dan een dier met een 'normaal' gebit, daar heb ik er genoeg van langs zien komen.
Fielychi schreef:Ik heb het bestudeert, daarop heb ik mijn mening gebaseert.
Waarom accepteren mensen die vers voeren nou niet gewoon dat er ook mensen zijn die er niet (compleet) achter staan? Waarom moet ik mij daarop verdedigen?
Ik accepteer toch ook dat er mensen zijn die het wel volledig voeren, ondanks dat ik volledig vers niet de juiste keuze vind? Ik probeer jou toch ook niet de overtuigen tot brok?
Ieder zijn keus.
Hier zijn ook al meer dan genoeg topics over geweest btw.