Tja, toen vielen de tanden er bekant uit:(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

Re: Tja, toen vielen de tanden er bekant uit:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:01

dan moet je gaan tanden poetsen darwin! Lachen
Vraag de assistente op de praktijk ernaar, die kan je hierbij helpen.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:49

Mijn beide honden krijgen ook brok. van Bento Kronen. En iedere week een groot kluif. De grootte heeft nog geen 1 keer tandsteen gehad. En de kleine haalt de DA ieder jaar met een krabbertje een beetje weg.

Ben dus groot voorstander van brok.

Maar bij de grootte zijn de voortande beetje afgebrokkeld.
Beetje domme vraag maar hoe kauwt die dan zonder kiezen?? Lijkt mij dat het altijd vers brok gekauwt moet worden.?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:05

Citaat:
Nu en direct na de ingreep zal het sowieso pijnlijk zijn harde dingen te eten. Maar in principe kunnen ze daarna een gewone brok gewoon wegkrijgen.
1: daar waar kiezen zijn weggehaald, vormt het tandvlees zich over het tandbeen. Dit tandbeen is zo hard, dat ze ermee zouden kunnen kauwen.
2: de meesten honden en katten kauwen niet vaker dan 1 of 2 keer op een brok, maar slikken ze groot door.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:50

Fielychi schreef:
dan moet je gaan tanden poetsen darwin! Lachen
Vraag de assistente op de praktijk ernaar, die kan je hierbij helpen.

Daar begin ik niet aan hoor.
Ik heb het wel eens geprobeerd maar dat is een ramp.
Ik denk dat ik beter een grote hond kan nemen , want dit is toch vooral een "kleine hondjes" probleem.
Dus dit is mijn laatste kleine hond.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:52

Nou, of het echt ligt aan de grootte van de hond of hij last krijgt van gebitsproblemen, kan ik me niet voorstellen.
Hoewel ik me kan voorstellen dat je het denkt.
Mijn idee is: kleine hondjes worden meer verwent met lekkernijen, dan grote honden.

Het wel of niet willen poetsen, is up-to-you natuurlijk.
Maar als ik ipv elk half jaar mijn hond onder narcose te laten brengen voor een gebitsbehandeling, of elke dag even tandenpoetsen, had ik het wel geweten! Zowel qua kosten als qua gezondheid voor je hond en voor het gebit van je beestje.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:23

darwin schreef:
Ik heb een dwergpincher van 5 jaar en met haar vier jaar was ze al 9 tanden en kiezen kwijt, waar je overigens niks van ziet , want er staat nog genoeg in.
Ik heb het idee dat er veel teveel tanden in zo'n klein bekkie staan en dat er daardoor overal etensresten tussen blijven hangen.
Het lijkt wel of alle kleine hondjes uit hun bek stinken.
Mijn vlinderhondje (helaas overleden op 16,5 jarige leeftijd) stonk ook al zo uit haar bek , maar had wel al haar tanden nog en at nog gewoon brokken, het zag er wel niet meer uit in die bek , maargoed.
In de dierenwinkel zeiden ze dat het aan de samenstelling van het speeksel ligt ( enzymen) of een hond veel tandplak krijgt of niet.
De ene hond is er gevoelig voor en de andere niet.
Ik geef mijn hond(je) Oral Care van Hill's dit zijn hele grote brokken waar ze echt op moet kauwen en ze krijgt ook regelmatig dentastix en ander kluif materiaal maar na een halfjaar heeft ze weer tandplak.
Maar ik kan toch niet twee keer per jaar die hond onder narcose laten spuiten ?

Het ligt niet aan de anatomie van het gebit dat er etensresten aan blijven plakken, het ligt aan de samenstelling van het voer dat het aan die tanden blijft plakken. Over speciale brokken en dentastix kunnen we dus kort zijn: die helpen geen zier, dat blijkt wel. Dat blijkt uit dit voorbeeld, dat blijkt uit de hond die ik gisteren door moest sturen naar de da voor een gebitsreiniging en uit de vele andere voorbeelden die ik ervan gezien heb. Goed moeten kauwen zegt ook niets. Ik zit hier momenteel ook erg goed te kauwen op bastognekoeken, maar denk maar niet dat ik daar schone tanden van ga krijgen. Honden kauwen trouwens nooit goed. Daar hebben ze het gebit helemaal niet voor. Dat gebit is bedoeld om een prooi in stukken te knippen die door te slikken zijn, meer niet. Brokken worden dus ook nauwelijks gekauwd.
Verreweg de meeste honden eten brokken, eventueel aangevuld met wat anders, maar de hoofdmoot is meestal brok. Als brokken zo goed zouden zijn voor het schoonhouden van gebitten, waarom hebben er dan zo ontzettend veel honden vieze tanden? En waarom hebben nu net mijn 4 honden (variërend in grootte en leeftijd) die geen brokken maar vers eten perfect schone tanden? Zonder ooit te poetsen! Aanleg? Ja, natuurlijk speelt dat mee. Maar waarom had mijn hond van inmiddels 10 jaar oud toen ik haar 5 jaar geleden kreeg vieze tanden en nu niet meer?
Voor mij is het duidelijk: brokken zijn helemaal niet zo geweldig goed voor het gebit als dat de reclamemakers ons willen doen geloven, ook niet als het speciale brokken zijn. Maar helaas zit het er tegenwoordig bij de meeste mensen zo ingehamerd dat je brokken moet geven voor schone tanden, dat je dit advies tegen blijft komen en mensen niet beter meer weten dan dat dat waar zou zijn...

Ook grote honden kunnen trouwens behoorlijk last van tandplak en tandsteen hebben. Alleen denk ik dat eigenaren van grote honden het vaak iets eerder in de gaten hebben dan die van kleine honden omdat het bij een grote hond meer opvalt. Bovendien is grondig tanden poetsen bij een grote hond een minder priegelig werkje dan bij een kleine.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:25

Maar ik vind dat vers vlees zo ranzig en zo bewerkelijk.
Brokken 2 x per dag is niet zo veel werk.
Het kan toch niet zo zijn dat ik meer tijd aan het eten van de hond spandeer, dan aan mijn eigen eten Nagelbijten / Gniffelen
En hoe zit het met het prijsverschil, ik heb nooit vers gevoerd dus ik weet er niks van.
Hoevaak per dag moeten ze dat hebben en moet je ook nog iets bijvoeren ?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:09

Citaat:
Het ligt niet aan de anatomie van het gebit dat er etensresten aan blijven plakken

Dat is niet waar.
Een hond met een flinke onderbeet heeft wel degelijk meer kans op gebitsproblemen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:12

Fielychi schreef:
Citaat:
Het ligt niet aan de anatomie van het gebit dat er etensresten aan blijven plakken

Dat is niet waar.
Een hond met een flinke onderbeet heeft wel degelijk meer kans op gebitsproblemen.

Niet als je 'm de juiste voeding geeft.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:14

euh.. nou, daar verschillen we dan weer enorm van mening.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:35

darwin schreef:
Maar ik vind dat vers vlees zo ranzig en zo bewerkelijk.
Brokken 2 x per dag is niet zo veel werk.
Het kan toch niet zo zijn dat ik meer tijd aan het eten van de hond spandeer, dan aan mijn eigen eten Nagelbijten / Gniffelen
En hoe zit het met het prijsverschil, ik heb nooit vers gevoerd dus ik weet er niks van.
Hoevaak per dag moeten ze dat hebben en moet je ook nog iets bijvoeren ?

Je kunt op twee manier vers voeren: een complete versvleesvoeding (KVV) geven of zelf samenstellen. Met het oog op gebitsverzorging is zelf samenstellen waarbij grotere stukken vlees en ook botten worden gegeven beter dan KVV, maar KVV is vanwege het lagere aandeel van koolhydraten beter voor het gebit dan brokken. En je kunt naast KVV natuurlijk ook af en toe wat kauwmateriaal in de vorm van echt bot (bijvoorbeeld een rauw kippennekje of -vleugeltje) geven.
KVV is gemakkelijker te voeren dan zelf samengesteld (BARF of NRV), maar het is wel iets minder gebruiksvriendelijk dan brok, dat is zeker waar. Je moet het in de diepvries bewaren en je moet niet vergeten het op tijd uit de vriezer te halen om te ontdooien. Maar veel tijd ben je daar natuurlijk niet aan kwijt.
Ik stel zelf samen en ja, ik vond dat in het begin ook ranzig. Ben zelf eigenlijk helemaal geen vleesliefhebber en heb zelfs tijdenlang vegetarisch gegeten, dus ik had er wel wat moeite mee, maar dat went wel snel. Ik ben er wel wat tijd aan kwijt, maar zeker niet meer dan aan mijn eigen eten. Ik heb een grote vrieskist waar een hoeveelheid in past waar mijn 4 honden en 3 katten wel twee maanden van kunnen eten. Ik sla dus eens in de twee maanden een grote hoeveelheid in en ben dan zo'n 2 uur bezig om alles in porties te verpakken. Dan is het verder gewoon iedere dag een zak uit de vriezer halen en die laten ontdooien. Het in de bak mikken is niet meer werk dan het in de bak mikken van een maatschep brokken.

Als je altijd twee maal per dag hebt gevoerd en je zou willen overschakelen op vers dan zou ik gewoon starten met twee keer per dag een versmaaltijd i.p.v. een brokmaaltijd.
En voor wat betreft de prijs: KVV is, ook afhankelijk van welke brok je altijd hebt gevoerd, meestal wel wat duurder. Als je zelf samenstelt en je hebt goede adresjes weten te vinden dan kun je goedkoper uit zijn dan wanneer je één van de duurdere brokkenmerken geeft.
Maar de grote besparing voor mij is wel de veel lagere dierenartskosten die ik heb sinds ik vers voer. Geen huidproblemen meer, geen gebitten meer die moeten worden schoongemaakt en maag-darmvirusjes hebben ze sindsdien ook nooit meer gehad.
Uiteindelijk ben ik dus veel goedkoper uit dan met de speciale brokken tegen huidproblemen die ik voorheen voerde.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:38

Fielychi schreef:

Maar hoeveel ervaring heb je dan met honden met een onderbeet die vers i.p.v. brokken krijgen?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:50

Maar stel dat ik het zelf wil samenstellen, wat moet ik dan in huis halen (welk soort vlees) is dat slachtafval of wat moet ik me daar bij voorstellen.
Moet je dan ook gevarieerd voeren ( verschillende soorten vlees) en moet je er nog dingen aan toevoegen ?
En hoeveel moet je voeren aan een dwergpincher ?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:20

Voordat je zelf kunt gaan samenstellen zul je je eerst heel goed moeten gaan verdiepen in hoe je dat kunt doen zonder dat een hond tekorten oploopt. Ja, je moet dan verschillende vlees- (en vis-)soorten gaan geven en daarbij kun je voor een deel wel gebruik maken van slachtafval. Waar het om gaat is dat je qua verhouding tussen botten, spiervlees en orgaanvlees de verhouding van een prooidier gaat benaderen. Toevoegingen zijn niet nodig. Je kunt hooguit wat extra vezels toevoegen voor de darmfunctie. Groente in de vorm van tafelrestjes of rauw gepureerde groentenmixen mogen, maar zijn niet noodzakelijk.
Hoeveelheden voeren doe je op het oog, maar een richtlijn is ca. 2% van het lichaamsgewicht per dag. In het begin kun je wat meer nodig hebben daar de spijsvertering zich nog wat aan moet passen aan het verteren van een andere voedingssoort.
Het voeren van botten (altijd rauw!) moet je ook rustig aan opbouwen om de spijsvertering er aan te laten wennen.
Over dit onderwerp zijn hele boeken vol geschreven, dus het is voor mij erg moeilijk om zo even in een paar zinnen uit te leggen hoe je rauw moet voeren. Wat ik wel wil zeggen is dat het heel belangrijk is dat je een aantal zaken weet, maar dat het op zich niet iets heel moeilijks is om te doen.
Er zijn verschillende fora op internet waar men je prima kan begeleiden bij het overstappen op vers, dus neem eens een kijkje op een forum als http://www.barfplaats.nl . Daar is heel veel info te vinden en je kunt er met al je vragen terecht.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:31

Pffffffffff, als ik dit zo lees weet ik al wel dat ik geen vers ga geven.......gatver, ingewanden en vis, ik ga over mijn nek Misselijk
Als ik iets anders zou willen, dan zou ik denk ik wel zo'n kant en klaar pakje halen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:35

Bij ingewanden denk ik aan darmen e.d. en dat geen ik ook niet. Wel orgaanvlees als hart of lever en natuurlijk ook wel pens. Dat laatste is niet mijn favoriete luchtje, maar ach, het went. Haha!

Maar een kant en klaar pakje is ook niet verkeerd, hoor.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:37

En stinkt dat niet vreselijk ?
Ik moet niet hebben dat heel mijn huis straks naar het slachthuis ruikt Haha!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:47

Wij hebben nu een hond van 12 jaar, tanden poetsen heeft hij een gigantisch hekel aan en hij eet altijd brokken.. Nooit problemen gehad met zijn tanden hoor! Die beginnen nu een beetje te komen dus ik hou dit topic even een beetje in de gaten, misschien dat er nog een andere optie is dan tanden poetsen Lachen

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:07

darwin schreef:
En stinkt dat niet vreselijk ?
Ik moet niet hebben dat heel mijn huis straks naar het slachthuis ruikt Haha!

Vuile pens ruikt niet naar roosjes, nee Haha! Ik geef dat liever in de garage (tegelvloer) of buiten in de tuin dan binnen. Hoe KVV ruikt hangt af van het merk en de smaak. Je hebt ook KVV's die veel pens bevatten en die ruiken er dan uiteraard ook wel wat naar. Maar het voordeel is wel dat honden het meestal in no-time naar binnen werken en dan ben je d'r weer vanaf. Brokken vind ik trouwens ook niet lekker ruiken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:00

Oprtalj schreef:
Fielychi schreef:

Maar hoeveel ervaring heb je dan met honden met een onderbeet die vers i.p.v. brokken krijgen?

ik ben nog geen honden/katten tegengekomen op de praktijk die uberhaupt vers krijgen.
Zoals zelf al te merken is in dit topic, loopt lang niet iedereen warm om vers te geven. Daarom ga ik er ook vanuit dat iemand brok geeft.
Maar om aan te nemen dat iemand die vers geeft, zijn dieren sowieso geen last krijgen van gebitsproblemen, vind ik een gevaarlijke uitspraak.
Daarnaast raad ik het niet aan, omdat ik niet achter een puur vers dieet sta.
Maar ik durf wel te zeggen dat een hond/kat met een flinke over- of onderbeet, meer kans heeft op gebitsproblemen dan een dier met een 'normaal' gebit, daar heb ik er genoeg van langs zien komen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:10

Fielychi schreef:
ik ben nog geen honden/katten tegengekomen op de praktijk die uberhaupt vers krijgen.
Zoals zelf al te merken is in dit topic, loopt lang niet iedereen warm om vers te geven. Daarom ga ik er ook vanuit dat iemand brok geeft.
Maar om aan te nemen dat iemand die vers geeft, zijn dieren sowieso geen last krijgen van gebitsproblemen, vind ik een gevaarlijke uitspraak.
Daarnaast raad ik het niet aan, omdat ik niet achter een puur vers dieet sta.
Maar ik durf wel te zeggen dat een hond/kat met een flinke over- of onderbeet, meer kans heeft op gebitsproblemen dan een dier met een 'normaal' gebit, daar heb ik er genoeg van langs zien komen.

Hoe kan je niet achter een vers dieet staan als je er in de praktijk nog helemaal niets van meegekregen hebt?
Ik zat voor het voeren van Vers elke maand wel 2 of 3 keer bij de DA (voor huidproblemen, darmproblemen en uraatstenen). Nu voer ik ongeveer al een jaar vers, en doggie is niet meer naar de DA geweest.
Misschien moet je mijn hond (en andere honden) eens bestuderen. Als je er dan nog niet achter staat, kan je het iig wel onderbouwen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:21

Ik heb het bestudeert, daarop heb ik mijn mening gebaseert.

Waarom accepteren mensen die vers voeren nou niet gewoon dat er ook mensen zijn die er niet (compleet) achter staan? Waarom moet ik mij daarop verdedigen?
Ik accepteer toch ook dat er mensen zijn die het wel volledig voeren, ondanks dat ik volledig vers niet de juiste keuze vind? Ik probeer jou toch ook niet de overtuigen tot brok?
Ieder zijn keus.
Hier zijn ook al meer dan genoeg topics over geweest btw.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:56

Fielychi schreef:

Logisch, want er zijn er niet alleen minder van, maar die honden die vers eten bezoeken gewoon minder vaak de dierenartsenpraktijk dan de honden die brok eten.
Citaat:

Die uitspraak heb ik dan ook niet zo gedaan. Gebitsproblemen is ook een breder begrip dan vieze tandjes alleen. Het enige dat ik wel wil beweren is dat brokken de tanden niet zo goed schoonhouden als wel wordt beweerd, sterker nog, dat het voeren van brokken de vorming van tandplak en tandsteen juist bevordert. En dat honden die vers eten, en dan met name de honden die daarbij ook bot te eten krijgen, een veel minder grote kans op de vorming van tandplak en tandsteen hebben dan honden die brok of blik te eten krijgen.
Ik zal ook niet beweren dat vers etende honden nooit enige mate van tandsteen kunnen ontwikkelen. Maar een bakkes vol met tandsteen en ontstoken tandvlees ben ik bij een vers etende hond nog nooit tegen gekomen. En bij brokken etende honden is dat schering en inslag. Het feit dat ik honden ken die op brok wel last hadden van vieze tanden en op vers een schoon gebit hielden zegt mij ook genoeg.
Citaat:

Een flinke over- of onderbeet kan al een gebitsprobleem op zich zijn, dat zal ik niet ontkennen. Maar ook een gebit met een dusdanige anatomie dat plakkerige voedingswaren er gemakkelijker aan blijven kleven zal stukken schoner blijven wanneer je een voeding geeft die gewoon niet kan blijven plakken.
Dat jij honden met een dergelijk gebit vaker met vieze tanden langs ziet komen dan honden met een 'normaal' gebit komt omdat dat honden zijn die een voeding eten die wel blijft plakken. Maar is de anatomie van het gebit dan de schuldige of de samenstelling van de voeding?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:23

Fielychi schreef:
Ik heb het bestudeert, daarop heb ik mijn mening gebaseert.

Waarom accepteren mensen die vers voeren nou niet gewoon dat er ook mensen zijn die er niet (compleet) achter staan? Waarom moet ik mij daarop verdedigen?
Ik accepteer toch ook dat er mensen zijn die het wel volledig voeren, ondanks dat ik volledig vers niet de juiste keuze vind? Ik probeer jou toch ook niet de overtuigen tot brok?
Ieder zijn keus.
Hier zijn ook al meer dan genoeg topics over geweest btw.

Iedereen moet voor zich weten wat hij zijn honden voert. Jij hoeft je wat mij betreft niet te verantwoorden voor jouw keuze. Dat jij je geroepen voelt om je te verdedigen is ook jouw keuze, net zo goed als dat het mijn keuze is om het voeren van vers te verdedigen.
Maar als we dan toch aan het verdedigen zijn, waarom onderbouw je je mening dan niet? Als je je er dan in verdiept hebt moet het toch een koud kunstje zijn om duidelijk te maken waarom vers, met name in relatie tot gebitsproblemen, volgens jou niet goed is?

Eerlijk gezegd heb ik, gezien het feit dat je hier in dit topic een reactie geplaatst hebt waaruit bleek dat je onbekend was met het product KVV, zo mijn twijfels aan jouw deskundigheid op het gebied van verse voeding. Dat is geen schande, want het overgrote deel van de hondenbezitters èn zelfs mensen die werkzaam zijn in dierenartsenpraktijken heeft van deze materie geen kaas gegeten. Maar dat is nu juist de reden waarom ik mijn kennis en ervaring op dat gebied af en toe op een openbaar forum gooi. Zodat de voordelen die deze wijze van voeren heeft t.o.v. brok af en toe onder de aandacht worden gebracht en zodat hondeneigenaren met die info hun voordeel kunnen doen. Dat mensen die vastgeroest zitten aan de brokken vaak reageren met ongeloof en zich soms zelfs aangevallen voelen en in de verdediging gaan is jammer, maar dat weerhoudt mij er niet van om met de beste bedoelingen mensen te informeren.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:01

[quote="Oprtalj
Het ligt niet aan de anatomie van het gebit dat er etensresten aan blijven plakken, het ligt aan de samenstelling van het voer dat het aan die tanden blijft plakken. Over speciale brokken en dentastix kunnen we dus kort zijn: die helpen geen zier, dat blijkt wel. Dat blijkt uit dit voorbeeld, dat blijkt uit de hond die ik gisteren door moest sturen naar de da voor een gebitsreiniging en uit de vele andere voorbeelden die ik ervan gezien heb. [/quote]

Dan zou ik toch maar even de reclame bond erbij halen voor de pedigree denta stix.

En wij gebruiken het ook al ongeveer sinds dat het uit is. Daarvoor een keer gebrobeert de tanden te poetsen dat werkte niet. Maar dit werkte wel. Dus helpt geen zier zou ik niet willen zeggen.