Mijn nieuwe kitten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chichiba

Re: Mijn nieuwe kitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:32

Ok...Tja dat wist ik dan weer niet...Ook omdat het eigenlijk niet mag van de vereniging...
Is de reden dat de kittens dan meer weerstand hebben om de enting tegen te gaan...Dit vanwege de vele entreacties waar je van hoort? Hoorde toevallig net ook weer dat een nestje oosterse kittens een flinke reactie had van de enting...Of is er een andere reden?

Als dit zo is...mijn excuses voor het verhaal...Ik wil gewoon duidelijk aangeven hoe het zit...Veel mensen weten dit helaas nog steeds niet...

Zo zijn er wel mensen geweest die voor €250 euro een kitten kochten bij fokkers die niet volgens de regels fokten...Geen stamboom...geen enting...Bij een fokker krijg je garantie dat het kitten geent, ontwormt en nagekeken is...Dat was dat kitten dus niet...Ze heeft zoveel moeten uitgeven om het kitten er weer bovenop te krijgen + de enting en ontworming...Dat ze er een kat met alles erop en eraan had kunnen kopen...Dus ook met enige garantie op erfelijke aandoeningen en dat ze hem binnen 3-10 dagen (verschillend per fokker) had kunnen laten nakijken bij eigen DA...Mist er dan wat aan...is er nog een soort van garantie/regeling...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:41

Bij ons koop je een kitten met 13 a 14 weken uiteraard met stamboom. Ze zijn dan onder normale omstandigheden 2 keer geent, ontwormt en gechipped.

Een reden waarom steeds meer fokkers kiezen om met 12 en 16 weken te enten heeft meerdere redenen. In de eerste plaats vanwege een eventuele entreactie en in de 2e en belangrijkste plaats, omdat een enting met 9 weken volgens de nieuwe inzichten weinig nut heeft aangezien ze op die leeftijd nog bescherming van hun moeder meekrijgen. Het zou zelfs zo zijn dat als je het te vroeg doet de 2e enting (booster) de erste volledig teniet zou kunnen doen, waardoor het kitten juist niet meer beschermd is.
Aangezien er nog geen duidelijk onderzoeken cq richtlijnen zijn hou ik 9 en 12 weken aan. Ik wil zodra de verenigingen zo ver zijn dat dit ook bij hun doorgevoerd wordt het zelf ook gaan toepassen. Tot die tijd hou ik me aan de regels tenzij er vanuit de kittens gezien een andere indicatie is.

Zo hebben we in het verleden een keer een nestje pas met 12 weken voor het eerst geeent, omdat 1 van de katertjes nog aan een AB kuur zat. Dit uiteraard in overleg met de kopers en een korting berekent voor de kosten van de 2e enting. Uiteraard moet je de mensen wel vertrouwen dat ze dit ook echt doen, maar als ik ze niet vetrouw verkoop ik ze ook geen kitten. (we fokken dusdanig kleinschalig dat ik die luxe heb en anders zou ik minder gaan fokken)

Ik denk dat we hier gewoon met een goede fokker te maken hebben die om een of andere reden gekozen heeft voor een latere eerste enting. Broodfokkers of mensen die een keer een ongeregistreerd nestje doen met hun raskatten zullen over het algemeen niet aanbieden om DA kosten te vergoeden.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:03

Hij is inderdaad wel iets te vroeg geent en hij heeft inderdaad geen stamboom. Ze heeft zelf 8 poezen en 1 kater die de katten dekt. Ze heeft al vele goede nestjes gefokt en heeft dit ook nog nooit meegemaakt. Ik wilde zelf graag met hem naar de dierenarts en achteraf is dat ook maar goed geweest anders had ik dit ook niet gelijk ontdekt.

Ik heb al 4 weken heel goed contact met de fokster want omdat wij op vakantie waren bleef hij 3 weken langer.

Ze heeft ook een officiele site dus als je het ras leuk vind of intresse heeft http://home.wanadoo.nl/sinomara/

Ik heb zelf een hele goeie ervaring met haar en ze is heel erg aardig. Ze zal niet iets verborgen houden of achterhouden.

Zijn ouders staan ook op die site. Zijn moeder is Jaffna en zijn vaders is uiteraard Mango, is misschien grappig om te kijken hoe mooi ons mannetje wordt. Allebei de ouders heb ik ook gezien!!

Nou dat was zo'n beetje wat ik wilde zeggen over dit mannetje, hij laat zich trouwens wat vaker zien nu en heeft weer redelijk goed gegeten uit zichzelf gelukkig!
Als je tegen het mannetje praat gaat hij zacht terugmauwen, heel schattig...

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:32

gewool op een rustige manier niet te overhaast, aandacht geven, en eerst even aan zn omgeving laten wennen, mijn kitten was ook heel afstandig en deed ook nix maar dat is na 6 weken wel goed gekomen ( dit is wel heel erg lang hoor, maar het kan zo zijn dat hij zn tijd nodig heeft)

Ik vind het wel helemaal geweldig!
Dat je juist het kitten hebt opgehaald waar ik zo verlieft op geworden ben op marktplaats Haha!
maar zo`n bedrag kan ik helaas niet neerleggen voor een kitten, ( ik weet niet meer presies hoe hoog het bedrag was, maar zeker wel over de 100 euro Bloos )
Echt geweldig!!!

Groetjes!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 23:29

Jammer dat het een kitten is van een fokker die kruisingen fokt. Maakt jouw kitten natuurlijk niet minder leuk, maar toch.

Goede fokkers doen hun uiterste best met allerlei gezondheidstests om gezonde en raszuivere kittens te fokken. In die testen gaat vooral het meeste geld zitten en op de juiste manier levert het eigenlijk niets op en is het een dure hobby. Dit heb je er voor over omdat je gek bent van een bepaald ras.
Deze mensen hebben 1 kater en een aantal poezen. Zonder enige testen, 1 enting etc. is dit best een lucratieve business. Het is misschien niet letterlijk een broodfokker en zo te zien absoluut hardstikke goed voor de dieren, maar voor fokkers die hun best doen om bepaalde eigenschappen van een ras te behouden is dit een doorn in het oog.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:16

Dat is precies wat ik bedoelde... Knipoog

Je weet niet hoe deze mensen aan de poezen komen...Kunnen wel als huisdier aangeschaft
zijn...Dat wil zeggen niet als fokpoes...Een fokpoes kan toch al snel een €1000 euro kosten
en een huisdier kwaliteit €500...Allen met stamboom...Niet geschikt om mee te fokken...Als
ze bij een zelfde soort fokker vandaan komen als zij zelf is...heb je geen enkele garantie...
DWZ...erfelijke aandoeningen zijn bij de Ragdoll toch echt een issue...HCM en PKD komen met
regelmaat voor...Testen is dan ook erg belangrijk om gezonde kittens op de wereld te zetten...
(garantie dat ze het niet krijgen heb je nooit maar ze hebben er dan wel alles aan gedaan...)
Stel dat jij over een half jaar naar de DA moet omdat je kitten niet lekker is...Hij blijkt HCM te
hebben...Een dodelijke hartafwijking
...Nee ik zou dan toch echt voor een kitten met stamboom...testen en alles erop en eraan
gaan...Zo beperkt je toch de risico's...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:33

Chichiba schreef:
Dat is precies wat ik bedoelde... Knipoog

Je weet niet hoe deze mensen aan de poezen komen...Kunnen wel als huisdier aangeschaft
zijn...Dat wil zeggen niet als fokpoes...Een fokpoes kan toch al snel een €1000 euro kosten
en een huisdier kwaliteit €500...Allen met stamboom...Niet geschikt om mee te fokken...Als
ze bij een zelfde soort fokker vandaan komen als zij zelf is...heb je geen enkele garantie...
DWZ...erfelijke aandoeningen zijn bij de Ragdoll toch echt een issue...HCM en PKD komen met
regelmaat voor...Testen is dan ook erg belangrijk om gezonde kittens op de wereld te zetten...
(garantie dat ze het niet krijgen heb je nooit maar ze hebben er dan wel alles aan gedaan...)
Stel dat jij over een half jaar naar de DA moet omdat je kitten niet lekker is...Hij blijkt HCM te
hebben...Een dodelijke hartafwijking
...Nee ik zou dan toch echt voor een kitten met stamboom...testen en alles erop en eraan
gaan...Zo beperkt je toch de risico's...

Idd... zeker met de oosterse rassen en de andere erg populaire rassen.
De tests zijn er niet voor de lol en als een poes veel fok-potentie en schone lijnen zou hebben zou ze wel als fok worden verkocht Knipoog
Veel mensen willen niet wat meer geld neerleggen... maar voor mij staat gezondheid bovenaan. Daarom is HCM-getest een van mijn eerste eisen.
Want evenals veel oosterse rassen is er bij de sphynx vreselijk veel inteelt
Om maar te zwijgen over het uitkruizen met slechte siams omdat dat zulke leuke blauwe oogjes opleverd Scheve mond (en daar bij hier en daar een open ruggetje... maarja dat laten we de klanten niet weten natuurlijk)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:39

Aah wat een scheetje zeg! Haha!
Maar ik denk dat het beesje gewoon nog even moet wennen aan alles.
Wat trouwens wel een tip is om je kitten op de kattenbak te krijgen. Tegen de tijd dat ze een beetje vertrouwd is met jou en de omgeving pak je haar op en zet je haar op de kattenbak. Je houd haar dan vast en maakt dan die bewegingen die katten altijd maken als ze op de kattenbak zitten (dus dat graven zeg maar). Dat heeft bij onze katten heel goed gewerkt in ieder geval. Het kan natuurlijk ook nog een beetje stress zijn van de nieuwe situatie enzo dat ze daarom niet op de kattenbak heeft geplast.
Succes! Knipoog

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:51

mooie poes.

maar dat niets doen is denk ik volgens mij gebrek aan vertrouwen Lachen ik denk dat je gewoon tijd moet geven. niet ale kitens zijn heel erg speels. somige worden al slapend oud. mss moet je is zelf ondernemen om hem uit de mand te halen en te spelen. of zorg dat hij vertrouwen krijgt? door gewoon hem altijd op je schoot te houden savonds? ik zou het niet echt weten maar zo zou ik het doen Knipoog

suc6!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:56

Hij heeft gister vanuit het niets op de de bak geplast en gepoept!!! Hij heeft ook gister even gespeelt en de krappaal aangevallen!! Dit vond ik een erg goed teken.

Wat me alleen nog opvalt is dat hij ademd alsof hij buitenadem is en hij piept nog een beetje maar ik denk dat dat met de ab kuur wel over moet gaan. Hij is hee aanhankelijk en heel lief. Als hij even geen aai over zijn bol krijgt gaat hij gelijk mauwen haha!

Hij komt wel meer uit zijn mandje dus dat is wel een goed teken.

Ohwja en hij heeft dehamster ook gisteravond ontdekt, hij was er bang voor hahaha!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:00

Hoe lang krijgt ie nu al antibiotica?

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:04

Vanaf maandag, toen heeft hij zijn eerste shot gekregen. Ik moet het tot morgen aankijken en ik moet zoiezo morgen ff bellen naar de da.

Hij zit nu al de hele tijd boven me hoofd op een kussen te spinnen..hihi

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:08

Heeft hij alleen een shot gehad, of een shot en pilletjes voor de dagen erna?
Je zou nu toch al een behoorlijke verbetering moeten gaan zien. Hoor je morgen ochtend nog duidelijk ademgeluiden zou ik toch snel weer de DA bellen.
Ik weet niet of je ervaring hebt met temperaturen, maar vooral zijn temperatuur goed in de gaten houden, zodat je op tijd kunt ingrijpen als die ineens heel hard omhoog gaat.

Sterkte

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:33

Ik heb hem gister getemperaturud en toen had hij geen koorts of verhoging. Hij zit nu achter me te eten uit zichzelf.

Ik heb net de dierenarts gesproken en ik heb voor de zekerheid vrijdagmiddag even een afspraak gemaakt nog even voor het weekend.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:35

Hij heeft trouwens maandag een prik antibiotica gehad en een prik voor de pijnstilling. Overdag ligt hij veel te slapen maar s'avonds komt hij meer tot leven....en gisteravond zag ik zeker verbetering alleen dat geluidje (heel zacht) hoor je nog steeds..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:27

Het verbaast me dat hij alleen een prik AB heeft gekregen en geen kuurtje. Lijkt me niet zo handig met resistentie etc.
Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat je er niet ook een kuurtje van mee kreeg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:49

CrazyCat schreef:
Het verbaast me dat hij alleen een prik AB heeft gekregen en geen kuurtje. Lijkt me niet zo handig met resistentie etc.
Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat je er niet ook een kuurtje van mee kreeg.

xdenisex schreef:
Ja daar zat ik al aan te denken om de kosten te splitten. Tenslotte kon zij ook niet weten dat het zo zou lopen. Ik moet inderdaad nog een paar keer terug met m naar de da dus tel gewoon alles bij elkaar op dat verlicht toch een beetje in mijn portomonee Lachen.

Ik heb inderdaad antibiotica pilletjes gekregen en hij had een pijnstiller gekregen. Hij heeft net weer 10 ml gegeten/gedronken (meng het voer met water dank kan ik t beter opzuigen en hij krijgt gelijk vocht binnen) dus eten doet hij wel goed.
die kleintjes eten toch nog net zo veel dus wat hij eet is wel voldoende volgens mij. Hij heeft gister ook nog geplast dus dat is ook al een goed teken.

Bedankt voor de geruststelling in ieder geval Lachen

Zoals je had kunnen lezen heeft ze wel antibiotica pilletjes mee gekregen..

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 18:26

CrazyCat schreef:

Ik heb er ook een kuurtje bij gekregen van 20 dagen omdat het een beginnende longonteking is is deze extra lang..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:51

CrazyCat schreef:

Sorry kippig en hard toe aan vakantie Haha!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:58

hahaha t geeft niet.

Het mannetje zit veel te miauwen...dan denk ik echt wat wil je nou.... hij wil dan niet eten niet drinken niet poepen niet plassen.... wat dan??Word er af en toe beetje onrustig van...maarja... zal er wel bij horen...

Hij is wel lief en aanhankelijk...aahhh
*verliefd*!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:11

Hij mist zij moeder, broertjes en zusjes gewoon. Dat hebben bijna al onze kittens ook in de eerste week hoor. Zoveel mogelijk proberen af te leiden en komt vanzelf goed. Beste zou natuurlijk een maatje erbij zijn ik en van mening dat een kat niet alleen hoort te zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:53

Idd eentje erbij is leuk voor jezelf, maar ook voor je kitten, kan ze lekker rollebollen en ravotten..
Dat hoeft natuurlijk geen raskat te zijn, maar gewoon een HTK-katje..

Dat is overigens ook de reden dat ik met 2 ben begonnen...

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:07

Ja lijkt me ook wel leuk alleen is de kans ook groter dat ze de boel afbreken. Misschien over een tijdje. Ook ben ik dan bang dat ze meer naar elkaar toe trekken dan dat ze naar ons zullen toekomen...

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:09

Wat een knappe kat is dat zeg! Geniet er maar van, zeker nu die nog zo lief en klein is Haha!
Erg mooie foto. Hij went vanzelf wel , dan onderneemt ie zelf ook meer. Eerst issie de boel aan het verkennen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:27

xdenisex schreef:
Ja lijkt me ook wel leuk alleen is de kans ook groter dat ze de boel afbreken. Misschien over een tijdje. Ook ben ik dan bang dat ze meer naar elkaar toe trekken dan dat ze naar ons zullen toekomen...

Dat ze minder naar je toe zal komen, zal wel me vallen..
Ik heb er zelf 5, en alle 5 komen ze graag bij je..
1 ervan is altijd bij me en soms wou ik dat ze eens even opdonderde..
Maar je moet maar even kijken..