Tanden poetsen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: Tanden poetsen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:44

Het is wel verstandig, het zelfde geldt voor het geven van een flostouw, om daarbij in de buurt te zijn als je het geeft.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:49

anne_87 -> lees laatste stukje Oprtalj en mijzelf even goed door, daar staat je antwoord in. Lachen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:50

Oprtalj @ ik ga helemaal mee in je verhaal.

Tanden poetsen bij honden, sorry hoor, maar het moet niet gekker gaan worden.
Mijn hond krijgt 2x daags vlees( soms vers, maar vaak verpakt) en daarnaast krijgt hij ook vlees met botten, verschilt van kip, lam, koe tot kalf enz enz.
Super schoon en wit gebit, geen stinkende mond of maag.

Eenzijdig kauwen komt mij ook niet bekent voor....
Dat botten gevaarlijk zijn? Hoe verder hoe beter (denk eens aan de wilde familie van de honden)

Ik denk over het algemeen mensen die barfen weinig last hebben van honden met tandplak of dergelijke tandproblemen.

Mijn kat... die lust helaas geen vlees en staat alleen op brok

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:55

Ook ik ga mee met het verhaal van Oprtalj.
Ik heb nog nooit wat aan de tanden van mijn hond hoeven laten doen. Waarom niet? Omdat hij vers vlees met bot krijgt.
Tanden zijn schoon en hij stinkt niet (ook zijn vacht niet).

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:55

annebe -> misschien heb jij wel goede ervaringen door /vleesvers te voeren. Maar maar een klein gedeelte van de honden-eigenaren voert dit.

En een hond is nou eenmaal een gedomesticeert dier, kan er ook niks aan doen.
Liever poetsen dan al die honden met een verotte bek.

En als dierenartsassistente komt het voorkeur op 1 kant kauwen, wel bekend voor. En ik heb het idee dat ik al heel wat meer hondenbekken heb gezien dan menig ander persoon.
Helaas ben ik samen met de dierenarts altijd degene die de problemen moeten gaan oplossen omdat de eigenaar het belang van een goede gebitsverzorging (hoe dan ook, hetzij je kiest voor vlees/bot/vers of tandenpoetsen) nog niet heeft ingezien.
Dan ga ik liever een advies geven om WEL te poetsen, omdat ik heb gezien dat het wel degelijk werkt, dan om het niet te doen, omdat 'het toch niet gekker moet worden.'
Laatst bijgewerkt door Fielychi op 30-07-07 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:59

Fielychi schreef:
annebe -> misschien heb jij wel goede ervaringen door vers te voeren. Maar maar een klein gedeelte van de honden-eigenaren voeren vers.

Gemak dient de mens. Brokken zijn kant en klaar en alles moet zo goedkoop mogelijk.
Omdat een hond een huisdier geworden is betekend niet dat zijn gehele lichaam aangepast is.
Het spijsverteringssysteem van een hond is nog steeds gemaakt voor vlees.

Overigens zorgen brokken niet alleen voor tandproblemen, maar ook huidproblemen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:03

Fielychi schreef:
juist OMDAT er zoveel (ja, zo zie ik het inmiddels..) fouten gemaakt worden met het voeren van botten, door mensen, vind ik het niet aan te raden.
Die kant-en-klaar brok is niet voor niets uitgevonden, dat is uit gemakzucht van de mens. Lachen
Daar ben ik ook geen voor- of tegenstander van. Dit moet ieder natuurlijk voor zich weten.
Lachen

Ik weet er alles van. Lachen
Jij bent geen fan van brokken om jouw redenen.
Ik ben geen fan van puur en alleen vlees/vers, om mijn redenen.
Jij hoeft mij niet te overtuigen, ik jou niet. We hebben beide onze mening al gevormt uit verschillende ervaringen. Let it be.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:11

Fielychi schreef:
Die kant-en-klaar brok is niet voor niets uitgevonden, dat is uit gemakzucht van de mens. Lachen

Nee, de brok is uitgevonden omdat er mensen zijn die geld willen verdienen aan de gemakzucht van de mens. Dat zegt echter niets over het effect van brokken op de gezondheid van honden in het algemeen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:17

Prima, zoals jij het wilt:
de mens is zo verschrikkelijk tegen zijn mede-mens, door het produceren van brokken waaraan de dieren ten onder gaan. Scheve mond

Fielychi schreef:
Jij bent geen fan van brokken om jouw redenen.
Ik ben geen fan van puur en alleen vlees/vers, om mijn redenen.
Jij hoeft mij niet te overtuigen, ik jou niet. We hebben beide onze mening al gevormt uit verschillende ervaringen. Let it be. Let it be.

Ik laat het hierbij, aangezien 'vers vs brok' een geheel andere discussie is.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:05

Fielychi schreef:
Prima, zoals jij het wilt:
de mens is zo verschrikkelijk tegen zijn mede-mens, door het produceren van brokken waaraan de dieren ten onder gaan. Scheve mond

Wat een rare opmerking Verward
Ik heb niets tegen mijn medemensen. Zelfs niet als ze brokkenfabrikant zijn of brokpromotende dierenarts of -assistente. Ik ben alleen een kritische consument en bovendien iemand die zich vanuit een andere invalshoek ook op professionele basis bezighoudt met de verzorging en het welzijn van honden. Dat ik, nadat ik mij grondig heb verdiept in het thema 'honden en voeding', inhoudelijk commentaar heb op bepaalde uitspraken over hondenvoeding wil nog niet zeggen dat ik tegen de persoon ben die die uitspraken heeft gedaan. Ik zet gewoon mijn mening en kennis tegenover die van een ander en volgens mij heet dat discussiëren en is daar niets mis mee. Kan zelfs zeer leerzaam zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:51

Fielychi @ Je hebt idd gelijk als je kijkt van 90% van de honden te eten krijgt.
En aangezien hondenbrokken ook allerlei toevoegingen bevat, zou dat wel eens een aanslag op een hondegebit kunnen zijn.
Als de honden al alleen brok krijgen, denk toch dat veel mensen hun hond ook wel een een koekje , broodje of avondeten aanbieden.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:04

Tandjes van onze pup worden wel gepoetst. De oudere hond vind het niet zo grappig en laat zich niet vangen zodra ze de tandenborstel ziet verschijnen dus dat laten we maar achterwege. Ach gut

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:01

Toen mijn honden nog op brokken stonden, hadden ze allebei last van tandsteen. Ze staan sinds 3 jaar op kvv en nrv en ze hebben allebei spierwitte tanden Haha! Ze houden allebei hun tanden schoon door rauwe botten en flinke lappen rauw vlees.
Dus nee, tanden poetsen bij mijn honden is gelukkig niet nodig Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:11

we geven onze gewoon genoeg om op te kauwen.. soepbotten,kauwstaafjes ect (slippers en petten kauwt ie ook graag op maar dat is niet de bedoeling:+:D )