In een dierenwinkel zijn vaak de middelen te verkrijgen die door de dierenarts niet meer gebruikt worden.
Dit is enerzijds een verhaal van: het is ook in de dierenwinkel te verkrijgen en dus voor de dierenarts niet meer interessant om te verkopen.
Anderzijds: er zijn momenteel een heleboel honden en katten die toch nog vlooien hebben ondanks Frontline. Dit werd en word door dierenartsen vaak verkocht, maar omdat er meer resistentie tegen komt schakelen ze over op een ander middel.
Dat is dan vaak nog niet in de dw te verkrijgen, die moeten daar weer een paar jaar op wachten.
Het is echter niet zo dat een dw dus per definitie mindere medicijnen heeft. Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet. Een gevaar met Exil is onderdoseren, wat weer resistentie opwekt en waardoor mensen roepen: het werkt niet.
Hetzelfde geld voor Frontline.
Ik vraag me soms af waarom er geen worm-eitellingen bij andere diersoorten gedaan worden, zoals je nu ook al vaker ziet bij paarden. Want ik vrees, dat we straks met alle wormen, bij welk dier dan ook, resistentie kweken. Dat kan je alleen voorkomen door met beleid te ontwormen.
Maarruh, da's dus mijn bescheiden mening 
Overigens zag ik van de week op Discovery Channel dat het ontbreken van de worm in het menselijk lichaam (daar zijn wormen in het Westen zo'n 50 jaar uitgeroeid) ervoor zorgen dat er nu zoveel allergiën zijn. Er waren onderzoekers en patiënten die zich opzettelijk met wormen lieten invecteren om bijv. hooikoorts of astma tegen te gaan. En dat werkte!!
(Sorry voor deze info, maar vond het wonderlijk om te zien)