Hoe houden jullie je harige hondje bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Re: Hoe houden jullie je harige hondje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:15

assie schreef:
Ik weet niet helemaal wat ik me moet voorstellen bij het plakkerige dat jij bedoelt?
Tippie is ook wel eens plakkerig, maar dat maakt me nooit zoveel uit. Een keertje door het gras rollen en het is weer weg.

Foto?

Die maak ik morgen of overmorgen, ze heeft nu al gegeten en ik ben niet thuis. Het is niet zozeer plakkerig, ik weet niet hoe ik dat moet verwoorden, het is allemaal aan elkaar gekoekt. Een beetje vies is daar anders bij.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 19:15

doom ze krijgt inderdaad blikvoer.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:41

hoeveel tanden heeft je hondje nog?

Dit is misschien wel aardig om te lezen over het verschil tussen de Maltezer en het Malthezer Leeuwtje

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:08

Handige oplossing: overschakelen van blikvoer naar droge brokken Haha! (ik zou zelf trouwens nooit blikvoer als hoofdmaaltijd gebruiken. Maargoed..)

Verder ben ik héél blij dat onze borders zich op één of andere manier zelf proper kunnen houden. Onze kleinste border heeft er zijn hobby van gemaakt om mee te gaan als ik mijn paard eten ga geven, en dan elke keer lekker in de modder te gaan rollen. Of als ik ga wandelen, altijd héél erg uitbundig de grootste plassen van het bos inspringen.. Ziet er altijd wel knap uit Vork. Eventjes laten opdrogen, groffe borstel erdoor en meneer is terug proper!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:05

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:45

Rosita schreef:
Rosita schreef:
hoeveel tanden heeft je hondje nog?

Dit is misschien wel aardig om te lezen over het verschil tussen de Maltezer en het Malthezer Leeuwtje

dit dus.. http://www.abhb.nl/verzorging/artikelen/maltezer.htm

Ah, na het lezen van dit stukje neem ik mijn woorden terug, over het niet bestaan van het Malthezer Leeuwtje. Alhoewel... het is geen ras, maar net zoiets als een boomer, een mix van vanalles en nog wat.
Dat wist ik niet, moet ik me toch beter inlezen Knipoog
Weer wat geleerd.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:47

Heel af en toe is in de douche.

En voorderest naar trimsalon.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:44

Ik zou idd over gaan dan op brokken ..
het is verschrikkelijk slecht om een hondje elke dag 7 dagen in de week blikvoer te geven ..
omdat het tandplak blijft zitten.
Hierdoor gaan de tanden na een tijdje rotten krijg je ontstekingen en gaten .
en dan moet je hondje onder narcose om het tandplak te verwijderen omdat dit zo vast zit gaat dit tot bloedens aan toe omdat het tandvlees ook ontstoken is !
Als het hondje wakker wordt heeft het erge pijn in de bek maar na een paar dagen een erge opluchting .
Wil je dit voorkomen en een hondje hebben met een schonere bek...???
Brokken voeren .. zo ie zo 1 keer op een dag zodat het plak wordt weg geschuurd ..! Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 12:43

doom ik wist dat helemaal niet, nog nooit van gehoord. Toen wij haar kregen een aantal maandjes geleden (ze is al 9 jaar) zat ze ook onder de enorme tandsteen, hiervoor moest ze ook naar de DA omdat ze niets kon kauwen, zo'n last dat ze had. DA heeft ons toen gezegt om te beginnen met zachtvoer, maar wat ik na een tijdje moest doen hebben ze niet gezegt. Mijn andere hond krijgt altijd blikvoer, want ander voer moet ze niet en die is nu ook al 9, zij heeft geen tandsteen of erge tandplak, en dat weten we zeker omdat ze om de zoveel tijd naar de DA moet omdat ze tumor in haar lichaam heeft dat in de gaten moet worden gehouden. Dan kijken ze ook altijd even de rest na, omdat ze bekent staan met een gemiddelde leeftijd van maar 9 jaar.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:45

doom schreef:
Ik zou idd over gaan dan op brokken ..
het is verschrikkelijk slecht om een hondje elke dag 7 dagen in de week blikvoer te geven ..
omdat het tandplak blijft zitten.
Hierdoor gaan de tanden na een tijdje rotten krijg je ontstekingen en gaten .
en dan moet je hondje onder narcose om het tandplak te verwijderen omdat dit zo vast zit gaat dit tot bloedens aan toe omdat het tandvlees ook ontstoken is !
Als het hondje wakker wordt heeft het erge pijn in de bek maar na een paar dagen een erge opluchting .
Wil je dit voorkomen en een hondje hebben met een schonere bek...???
Brokken voeren .. zo ie zo 1 keer op een dag zodat het plak wordt weg geschuurd ..! Knipoog

Dat het voeren van blikvoer de vorming van tandsteen en tandplak bevortdert is absoluut waar, maar dat door het voeren van brokken de tanden wel schoon zouden blijven is, in tegenstelling tot wat brokkenfabrikanten ons willen doen geloven, absolute onzin. De structuur en samenstelling van brokken is nu helemaal niet dusdanig dat het kauwen erop de tanden zou reinigen. Brokken bevatten immers juist veel koolhydraten, hetgeen de vorming van tandplak en tandsteen bevordert, weliswaar in mindere mate dan bij blikvoer, maar toch. Bovendien heeft een hond helemaal geen gebit dat bedoeld is om uitgebreid te kauwen. De hond heeft het gebit van een vleeseter, hetgeen inhoudt dat dit gebit bedoeld is om een prooi in dusdanige stukjes te knippen dat deze naar binnen kan worden gewerkt. Er is dan ook geen hond die uitgebreid op brokken kauwt. Nee, het is hap, hooguit één of twee keer kauwen, slik, weg. Gaat een hond kort na het eten braken, dan zien we er vrijwel intacte brokjes uitkomen. Hèt bewijs dat die brokken onmogelijk de tanden schoon hebben kunnen schuren.
Ik kom dan ook legio honden tegen die ondanks een dieet van louter harde brokjes een bakkes vol tandsteen hebben. Natuurlijk is het ook een kwestie van aanleg en zijn er best honden die op brokjes schone tanden houden, maar dat is dan m.i. ondanks en niet dankzij de brokjes.
De beste manier om tanden schoon te houden is om de hond met die tanden datgene te laten doen waarvoor die tanden bedoeld waren, m.a.w.: Geef de hond een natuurlijke voeding, laat hem kauwen op rauwe bevleesde botten en laat hem sleuren aan een lap pens. Zo heb je de minste kans op de vorming van aanslag op de tanden. Voordat je volledig op een dergelijke manier gaat voeren dien je je uiteraard wel eerst in te lezen in deze materie. Google eens op 'Barf' of 'NRV' en je zal zien dat er betere manieren zijn om tanden schoon te houden dan brokjes.
Zie je niets in een dergelijke manier van voeren dan wordt het gewoon goed poetsen. Alleen brokjes voeren werkt bij een hond met tandplak zeker niet afdoende.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:32

Hoi, als je wat wil weten over de vachtverzorging, en welke produkten handig zijn, ik heb showmaltezers (en ja, die mogen ook gewoon hond zijn, zie mijn site). Pm me maar even. En ook ik zeg: Maltezer Leeuwtjes bestaan NIET. Maakt ook niet uit, maar het is echt hoogstens een naam voor een kruising. Het is geen ras op zich.

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:52

wij hebben ook een Maltezer en ook zij doet niets liever dan zich onwijs vies maken. Voordeel is, dat bij Noortje al het vuil meteen weg is zodra ze is opgedroogd. Noortje wordt 3 keer per jaar getrimt, anders is het niet te doen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:41

Mijn hond is lekker hond Haha! En honden worden vies. Ik heb een halflangharige Border Collie en die doet niets liever dan zich lekker vies maken. Hij gaat overigens bijna nooit in bad! Maar zijn vacht ziet er super uit, hij glimt als een spiegeltje.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:43

Brokken houden tanden prima schoon, onze hondjes zijn 9 11 en 13 hele leven harde brokken gehad en geen tandsteen te zien, blikvoer blijft plakken daardoor krijgen ze dus eerder tandsteen.
Rauw vlees houd ik helemaal niet van.

Witte honden krijgen trouwens ook rode verkleuring door het speeksel, is dus geen viezigheid maar speeksel doet de haren rood verkleuren net als traanstrepen die worden ook rood daar doe je weinig aan.
Honden die veel blikvoer eten en brokken met veel kleur, geur en smaakstoffen en conserveringsmiddelen (bonzo en pedigree bijvoorbeeld) hebben trouwens ook eerder last van verkleuring en ook van hun tanden, slechte adem, anaalklier, oor- en huidproblemen.
Wij voeren jarco-brok is een brok zonder al die troep erin.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:32

Meavey schreef:
Brokken houden tanden prima schoon.
Nee, brokken maken tanden niet vies. Nouja, in ieder geval een stuk minder vies dan zachtvoer (blikvoer).

Rauw vlees is wel goed voor de tanden, ze worden gebruikt zoals de bedoeling is (scheuren en snijden). Maar in commerciele voeding zitten alle belangrijke en essentiele voedingsstoffen, en dat is niet per definitie zo bij rauw vlees.

Overigens zijn ook de grasvlekken gewoon uit zichzelf weggetrokken, mijn witte herder is weer wit Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:39

Scheren Ja

Mijn moede heeft een hondentrimsalon en hier komen geregeld mensen die hetzelfde hebben, of klitten in de vacht. Ze laten ze hond gewoon scheren, ziet er leuk uit en je hebt geen last van lange haren en alle rotzooi die erin blijft hangen etc.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 00:13

Citaat:
Wij voeren jarco-brok is een brok zonder al die troep erin.

Hoe lang is die Jarco brok houdbaar?

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:18

Farouche schreef:
Scheren Ja

Mijn moede heeft een hondentrimsalon en hier komen geregeld mensen die hetzelfde hebben, of klitten in de vacht. Ze laten ze hond gewoon scheren, ziet er leuk uit en je hebt geen last van lange haren en alle rotzooi die erin blijft hangen etc.

Scheren? Never! Niet bij mijn hondjes in ieder geval. Maar ik ben de TS ook niet. Lang(er) haar bij raszuivere maltezers staat echt prachtig. Vingers aflikken Ik zeg raszuiver niet om de kruisingen te "discrimineren", maar omdat die bijna nooit het sluike haar hebben die bij het ras hoort, en dan staat lang lelijk.
Ik vind een rasmaltezer die geschoren is, "verpest". Huilen Geknipt nou ja, als het mooi gebeurd is, kom ik daar nog overheen. Ook de kruisinkjes zijn geknipt veel mooier dan geschoren. Er moet vaak met een tondeuse overheen gegaan worden omdat de vacht snel klit en vervilt en mensen niet bereid zijn elke dag even te borstelen.

Op mijn site staan "echte" langharige maltezers. Tja, het is wel "love it or leave it" want de een vindt het prachtig, en de ander vindt het zwabbertjes. En ze staan natuurlijk ook niet iedere dag gelikt in showtoilet.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:42

Je hebt natuurlijk wel scheren en scheren. Kort scheren met bijvoorbeeld de 3 mm is een noodgreep voor honden die dusdanig in de klit zitten dat je er niks anders meer mee kunt beginnen. Ik vind dat ook foeilelijk. Maar als de eigenaar geen zin heeft in het onderhoud dat een lange vacht met zich mee brengt of als de hond een vacht heeft die er in lange toestand 'ontploft' uit gaan zien, dan kan een scheerbeurt met een langere scheerkop of een opzetkam best een leuk resultaat geven. Ik scheer nog wel eens hondjes met bijvoorbeeld een 16 mm. Knip er vervolgens een leuk rond koppie op en het resultaat is dan misschien niet zo mooi als de showhond, maar voor een huishondje vind ik het best acceptabel.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:48

Ok, als het iets langer blijft, dan vind ik het ook nog wel kunnen. Maar niet de lammetjeslook.