wie heeft er een eekhoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

Re: wie heeft er een eekhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:22

Ik heb voor het moment drie eekhoorns zitten, japanse witbuikeekhoorns (groter ras), gekocht bij een fokker. Het is een koppel die zit in een grote voliere. Deze moet wel ruim genoeg zijn. Ze moeten slaaphokken (3 per koppel heb ik) hebben en genoeg dingen om mee te spelen. Bij mij staat er een holle boomstam in, overal takken en touwen waarop ze kunnen springen. Ze hebben 5 jonkies gehad en eentje heb ik gehouden om handtam te maken, ze komt nootjes eten uit mijn had enzo.
Eekhoorns zijn niet zo'n gemakkelijke dieren om te houden, ze zijn vaak erg bang als je ze niet van kleins af gewend maakt aan mensen, ze kunnen behoorlijk ruiken en knagen alles kapot in hout. Je hebt dus een metalen voliere of kooi nodig zodat ze niet kunnen ontsnappen. Veel dingen om te knagen, speciaal voer en mineralensteen...
Het zijn geen dieren die je zomaar moet kopen zonder over na te denken en je moet ze zoveel mogelijk hun natuurlijke habitat geven...
Laatst bijgewerkt door marieke84 op 23-07-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:24

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:43

Maak ook niet de fout om ze alleen kastanjes e.d. te geven, dat is veel te eenzijdige voeding. Als ik me niet vergis eten eekhoorns namelijk ook dierlijk voedsel en niet alleen plantaardig.
In de dierenspeciaalzaak is speciaal eekhoornvoer te koop.

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven wat voor eekhoorn het is (of ik heb erover heen gelezen). De Nederlandse inheemse eekhoorns mag je in ieder geval absoluut niet houden.
Boeroendoeks komen inderdaad het meeste voor als huisdier (en zijn er imo ook het meest voor geschikt, als je dan persee een eekhoorn wil Knipoog ).

Verder denk ik dat mstrubbe er veel meer vanaf weet dan ik, dus ik zal me bij haar stukje aansluiten Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:38

ik kwam vorige keer in een winkel gewoon keurig eekhoorne voer tegen. Ik neem aan dat je ze dat dan kan geven als voeding?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:41

Volgens mij is het houden van eekhoorns in gevangenschap (dus als huisdier) zelfs strafbaar.

Daarbij vind ik het net zo erg als dat mensen apen als huisdier nemen. Laat die beesten lekker vrij, tam zul je ze toch waarschijnlijk niet krijgen.

Ze horen in de natuur, in de bomen, lekker springen en nootjes zoeken, niet in een hok.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:51

JoyCiej007 schreef:
Volgens mij is het houden van eekhoorns in gevangenschap (dus als huisdier) zelfs strafbaar.

De inheemse soorten, ja.
De boeroendoek (en andere soorten), nee.

Apen als huisdier is nét wat erger imo, want die dieren zijn net wat intelligenter en zijn veel moeilijker te houden, omdat de natuurlijke leefomgeving veel moeilijker is na te bootsen, en het dier zo dus niet snel tevreden/gelukkig zal zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 00:58

Hmm, assie, daar heb je wel een punt wat betreft de vergelijking tussen eekhoorn en aap.

Toch bedoel ik er mee, dat er bepaalde diersoorten zijn, waarvan ikzelf persoonlijk vind dat ze niet als huisdier of in gevangenschap gehouden moeten worden.

Net als merels, musjes, koolmeesjes e.d. dat zijn wilde vogels en behoren wild te zijn. De echt gefokte 'siervogels', duiven, parkieten etc. etc. zijn zelfs vaak zo gefokt dat ze juist niet meer wild zijn, maar het beste binnen vertoeven.
dat vind ik een ander verhaal dan bijv. eekhoorntjes.
Misschien zijn eekhoorntjes goed te vergelijken met egels, wat betreft het houden van deze dieren in gevangenschap?

(trouwens, volgens mij is wel het houden van álle egelsoorten verboden... dacht ik).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:02

Egels mag je inderdaad niet houden, die moeten allemaal naar de egelopvang, als je een zieke vindt.

Je vergelijking met o.a. parkieten gaat ook weer niet helemaal op Tong uitsteken Ik heb in Australië hele zwermen parkieten gezien. En dan zijn ze toch op hun best hoor, in een gigantische zwerm komen ze dan overvliegen, ondertussen luid kletsend met elkaar.
Dan heb ik wel medelijden met de pietjes die hier in Nederland in een klein kooitje zitten in hun eentje.

Ben het overigens met je eens hoor, ik zou zelf ook geen eekhoorns, stinkdieren of wasberen houden. Ik vind het dier beter tot hun recht komen in hun natuurlijke omgeving. Niet in een kooi.
In een dierentuin kan het nog nét. Plus dat dat natuurljk een educatieve waarde heeft die je niet mag onderschatten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:12

gut ja, zie ik wéér wat over het hoofd Knipoog net als papagaaien, die leven (vooralsnog, zal waarschijnlijk niet lang meer zijn) ook nog in het wild..

Toch zijn parkietjes e.d. en papegaaien meer algemeen maatschappelijk als huisdier aanvaard, denk ik zo Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:47

Klopt, want die passen zich beter aan en kun je makkelijker tevreden houden, bijvoorbeeld in een volière.
Mijn beterweter-bui is weer over hoor. Ik zal me weer gedragen Clown