"Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Re: "Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:33

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Mijn puppy is nu ongeveer van haar eerste loopsheid af - nu snapt ze het niet trekken aan de lijn, zit en blijf, enz weer. Puppyschool en andere "meer ervarenen" hebben ons gewaarschuwd voor de loopsheid, ze vergeet alles maar je moet streng zijn, als je dat niet bent wordt 't bij de volgende loopsheid erger.

Dus kreeg ze, toen ze weer eens mijn arm zowat uit de kom rukte, en schop. Niet hard, maar ze schrok behoorlijk. En dus piepte ze. Zielig? Welnee, effectief.

En puppies willen altijd spelen. Dus mag ze me bijten tijdens 't spelen? Nee. "Nooit" is een stuk duidelijker dan "af en toe".

Over het diersoortspecifieke straffen: op de rug gelegd worden is een geweldig spelletje stoeien, en ze zal gerust nog wat meer happen, springen en blaffen om ervoor te zorgen dat 't spelletje nog een keer wordt uitgevoerd. Wel hebben we 'n semi-slipketting (deels ketting, deels stof) waarmee we in haar nek kunnen bijten - zoals andere honden dat doen. Maar onze hond snapt de slaande beweging van de poes heel prima, dat betekent "ze wil dat ik uit de buurt blijf". Net als blazen en mauwen dat betekenen.

En als ik tegen mijn poes blaas, moet ik naar de dokter voor eventuele hechtingen. Mijn poes is verwaarloosd in de eerste jaren van haar leven, en in geval van bedreiging verdedigt ze zichzelf.

Elk dier heeft zijn eigen handleiding, daarom worden ze ook niet bijgeleverd. Ik ben het dan ook heel erg eens met de stelling "het is mijn hond, dus ik mag 'm een tik geven" - maar op een andere manier. Niemand anders, helemaal niemand, heeft het recht ook maar één vinger naar mijn hond uit te steken. Ik ken haar, weet wat ze doet en waarom, en het is mijn taak gevaarlijke/onwenselijke situaties te voorkomen. Net zoals ik niet schreeuw naar andermans paarden met stalgebreken, mag mijn hond door anderen alleen geaaid en geprezen worden.

Let wel: dus niet, "het is mijn hond dus ik mag slaan", maar "het is mijn hond dus ik ben de enige die mag slaan".

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:39

Die laatste zin is geweldig Clitia!

En wat je zegt over puppy in loopsheid, jeetje.. wat was onze hond toen irritant Clown Die was gewoon alles 'vergeten'. Lastig om ineens weer vanaf het begin te moeten beginnen (zo voelt he), maar als je consequent blijft valt het best mee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:23

Ik zou een dier ook nooit slaan of schoppen. Hoogstens een corrigerende tik geven als dat echt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:23

waneer is iets een corrigerende tik en waneer slaan?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:25

Dat is voor ieder anders RK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:27

Ja daarom, dat bedoel ik, daarom vind ik persoonlijk het antwoord van Linda wat breed in begrip Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:29

maar hier zijn honden die nog nooit een tik gehad hebben,en ik heb er ook,die er gewoon op solliciteren,die gaan net zolang door en net zolang proberen tot de maat vol is,en ja dan krijgen ze echt op hun lazer,prettige daaraan is,dat ik er meteen een maandje geen last meer van heb,en met 1 woord genoeg zeg..

het is echt niet zo dat ik hier elke dag mijn honden aframmel...alleen sommige dingen mogen ze echt echt niet....en als ze dan niet luisteren,tja,dan negeren ze mij en mijn warschuwingen dus,ook mijn hele heftige waarschuwingen,ja dan kunnen ze ze echt wel krijgen hoor!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:30

Dan heb je nog altijd het meningsverschil in wat een mishandelende tik is of een corrigerende......
Weet je wat het is, je hebt vaak niet het hele gebeuren gezien en toch heeft iedereen wel zijn woordje/mening klaar...........
Mooi voorbeeld (welliswaar niet bij een hond maar een kindje) paar jaar terug op wedstrijd moest vader aan moeder een dressuurproef voorlezen, tijdens het losrijden had vader al meerdere malen aan hun kindje gevraagd of die niet naar het toilet moest, goede uitleg erbij gegeven dat mama straks moest rijden en papa voorlezen en dat papa dan niet mee kon naar het toilet. En ja hoor je raadt het al, tijdens de proef begint het kindje te piepen, het moest naar de wc. na 2x gezegd te hebben dat het moest liet het kind het gewoon in de broek lopen. Toen werd papa toch wel boos en gaf het kind een tik voor de billen. Die man heeft het geweten, hoeveel hij wel niet te horen heeft gehad. Dat waren allemaal mensen die niet de voorafgaande dingen hadden mee gekregen. Het kindje was toen een jaar of 6 en was zeker niet voor de eerste keer mee op wedstrijd.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:40

ik geef mijn hond soms ook wel een tik op haar neus, maar dan verdient ze het toch zelf echt.
De grens is moeilijk te verwoorden, maar ik denk dat een pedagogische tik, een tik is die de hond even laat schrikken, om te weten dat jij de baas bent. Die tik brengt dus ook geen schade aan, of echt veel pijn. dan vind ik het te ver gaan..

Immers, als een paard je wil bijten/happen/slaan/...., en misschien wel een paar keer achter mekaar, als je m al streng "toegesproken" hebt. Blijf je dan maar praten, of geef je m dan ook een tik op zn neus?? ben ik wel benieuwd naar...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:47

RK, ik ga ook wel met jou mee Ja
Onze hond wil ook nog weleens grommen, bijvoorbeeld als je aan haar staart zit (wat er met dat ding is Verward) dan gromt ze maar dan is een: Pas op hoor of Nee, genoeg om haar te laten inzien dat ze iets doet wat niet mag.

Ze is naar de puppy cursus geweest en bij ons thuis is ze altijd consequent opgevoed en daar hebben we nu heel erg veel plezier van.
Ze is nu 9 maanden maar we hebben niks geen last van haar, alhoewel ze nu heel erg druk is Clown Ze is net loops en daarna schijnzwanger geweest, datis nu over en volgens mij gaat er een wereld voor haar open.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:33

Cassidy schreef:
@TS, je moet mensen niet gaan vergelijken met honden. Een dier kun je niet uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan, daar kun je niet mee discussieren. Hij doet wat verkeerd, en daar spring jij op in. En als hij van een opgeheven vingertje niet onder de indruk is, moet je lichamelijk ingrijpen.

Ik vergelijk mensen niet met andere dieren hoor, en ik ben het er mee eens dat je een hond op moet voeden, net als een kind trouwens. Lichamelijk ikgrijpen ben ik ook niet tegen, maar ik zal zelf eenhond dan 'aanpakken' dmv een greep in het nekvel of toepassen van de 'snuitbeet' en niet door een rip of schop.
Overigens ben ik vabn mening dat als ej vroeg genoeg begint met opvoeden, en superconsequent bent (nee is nee, en los is los) het niet zover hoeft te komen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:46

hahahah nou weet je ik heb hier argentijnse doggen,die lachen je uit hoor als je een neusgreep doet,of nekvel pakken,die zeggen...aaahhhh lekker doe nog eens....

weet je wel niet HOEVEEL nekvel die beesten hebben...???

welnee,kijk een tekkel schoppen zeg ik van,naahh die kan je wel een keer aan zijn nekvel pakken,maar sommige honden zijn echt zo groot dat nekvel schudden of neusje pakken,best gezellig is..meer gezien wordt als tuttelen..

en neusje pakken,ik moet bij de meeste honden van mij met 2 handen om hun neus heen gaan wil ik wat kunnen doen,sterker nog ik moet ze dus eerst vangen,dan die kop pakken en dan een neus knijpen ofzo???

die mep is dan al 10x gegeven...en ws ook zeer doeltreffender..

laat ik het zo zeggen...een voorbeeld...

mijn honden weten,in paarden bijten is echt NOT DONE ,echt niet..

afijn mijn fries heeft een veulen welke dood gegaan is,paard is in paniek,ik laat haar snuffen op 1 plek,en zij ziet 1 van mijn honden en denkt ,dat is mijn veulen,hond rent door de tuin het huis in

fries rent door de tuin bijna de deur door,in die tuin lopen de 2 argentijnen,waaronder 1 teefje,deze gaat om de benen van die fries rennen en bijt erin,ik gillen van FOOEIIIIIIIIIIIIIIIIIII en nog meer,zeg maar type viswijf niveau..

en ze weet donders goed dat het echt niet mag,maar ik moet die tuin nog door,en als ik op een meter afstand bent rent ze weg...

denk je nu echt dat ik toen alleen foei stoute hond heb gezegd???

of even een neusje heb gevangen???

geloof me,die bijt echt nooit maar dan ook nooit meer een paard!!!

en dat kan je zielig vinden,als ik daarmee te zacht zou zijn ,dan heb ik gewoon een grote hond lopen wat nooit te vertrouwen is bij een paard!

en concequent opvoeden is heel leuk,maar nogmaals er zijn rassen,welke altijd proberen een stapje verder te gaan...

en dat probeer ik altijd dmv veel waarschuwen zonder geweld,weer te corrigeren,alleen bij de 3de keer is het gewoon klaar!

ik ga verdorie toch niet de hele dag door 6 honden lopen waarschuwen zeg!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 21:58

kimmie261 schreef:
hahahah nou weet je ik heb hier argentijnse doggen,die lachen je uit hoor als je een neusgreep doet,of nekvel pakken,die zeggen...aaahhhh lekker doe nog eens....

weet je wel niet HOEVEEL nekvel die beesten hebben...???

welnee,kijk een tekkel schoppen zeg ik van,naahh die kan je wel een keer aan zijn nekvel pakken,maar sommige honden zijn echt zo groot dat nekvel schudden of neusje pakken,best gezellig is..meer gezien wordt als tuttelen..

en neusje pakken,ik moet bij de meeste honden van mij met 2 handen om hun neus heen gaan wil ik wat kunnen doen,sterker nog ik moet ze dus eerst vangen,dan die kop pakken en dan een neus knijpen ofzo???

die mep is dan al 10x gegeven...en ws ook zeer doeltreffender..

laat ik het zo zeggen...een voorbeeld...

mijn honden weten,in paarden bijten is echt NOT DONE ,echt niet..

afijn mijn fries heeft een veulen welke dood gegaan is,paard is in paniek,ik laat haar snuffen op 1 plek,en zij ziet 1 van mijn honden en denkt ,dat is mijn veulen,hond rent door de tuin het huis in

fries rent door de tuin bijna de deur door,in die tuin lopen de 2 argentijnen,waaronder 1 teefje,deze gaat om de benen van die fries rennen en bijt erin,ik gillen van FOOEIIIIIIIIIIIIIIIIIII en nog meer,zeg maar type viswijf niveau..

en ze weet donders goed dat het echt niet mag,maar ik moet die tuin nog door,en als ik op een meter afstand bent rent ze weg...
denk je nu echt dat ik toen alleen foei stoute hond heb gezegd???

of even een neusje heb gevangen???

geloof me,die bijt echt nooit maar dan ook nooit meer een paard!!!

en dat kan je zielig vinden,als ik daarmee te zacht zou zijn ,dan heb ik gewoon een grote hond lopen wat nooit te vertrouwen is bij een paard!

en concequent opvoeden is heel leuk,maar nogmaals er zijn rassen,welke altijd proberen een stapje verder te gaan...

en dat probeer ik altijd dmv veel waarschuwen zonder geweld,weer te corrigeren,alleen bij de 3de keer is het gewoon klaar!

ik ga verdorie toch niet de hele dag door 6 honden lopen waarschuwen zeg!

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat het moeilijk kan zijn om een dogo argentino op te voeden, en ik begrijp dat je in totaal een roedel van 6 hebt. Alleen je zou sommige dingen kunnen omdraaien:

Heb je je wel eens afgevraagd waarom ze wegrent? Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben juist met het feit dat ze die tik verwacht? Het zou niet nodig moeten zijn een hond te vangen, hij behoort zo te zijn opgevoed dat ie komt als hij geroepen wordt, omdat hem dan een beloning te wachten staat (brokje, of een aai over zijn bol of wat ook maar).

Wanneer het hebben van meerdere honden betekent dat de opvoeding in het gedrang komt (let op: ik zeg NIET dat dat bij jou zo is hoor, daar kan ik niet over oordelen natuurlijk) is het sowieso denk ik handig om niet teveel honden in huis te nemen.

Overigens heb ik zelf meerdere honden gehad, alle grote honden: rotweiler, 2 bouviers, 3 herders, rhodesian ridgeback. Ook niet allemaal even 'makkelijke' rassen of onschuldige schoothondjes. Ik heb echter de opvoeding altijd zonder tikken of schoppen gedaan. Ik zeg niet dat mijn manier beter is, alleen dat het, ook met grote honden of meerdere honden tegelijk in mijn ervaring mogelijk is op te voeden zonder uit te hoeven wijken naar een tik of trap.
Overigens nog gecondoleerd met je veulen. Ach gut

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:04

tja,toen die dogo jong was had ik maar 3 honden,de rest zijn veel later gekomen,en zoals ik al eerder schreef,er zijn hier honden die nog nooit een tik hebben gehad,gewoon omdat ze het niet nodig hebben,+ dat ik hier echt niet dagelijks op de honden loop te slaan ofzo..

en wat denk je dan,tuurlijk rent die hond weg,die weet heel heel heel erg goed dat ze toen heel heel heel erg fout was,en wat wil je ,dat ik ze roep,dan komt ze bij mij,is dus braaf,en haar dan een paar rotmeppen verkopen??? JUIST niet!!!!!!

ik zeg niets en achtervolg gewoon waar ze heen gaan,nooit je hond vragen of roepen iets te doen en dan een schop of mep geven!!

dus ik zie het probleem niet dat ze wegliep,want ja ze wist heel goed dat ik woest zou zijn...ik denk dat ze mijn adrenaline vanaf 3 meter al rook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:06

Net zoals sommige kinderen een tik nodig hebben en je in principe kinderen niet slaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:08

Nijntjuh schreef:
1) Het is mijn dier, ik heb het recht hem te corrigeren met de middelen die ik daarvoor kies, ook als dit een tik of een schop is

2) Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden zonder daarbij gebruik te maken van een aanraking die niet door een soortgenoot ook gebruikt had kunnen worden.

Vast bedankt voor jullie reacties en discussie!

te zwart/wit gesteld. zou liever een combi zien
Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden, maar... Het is mijn dier, ik heb het recht hem te corrigeren met de middelen die ik daarvoor kies,

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:09

Nijntjuh schreef:
2) Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden zonder daarbij gebruik te maken van een aanraking die niet door een soortgenoot ook gebruikt had kunnen worden.[/b]

Hier ben ik het mee eens, maar soortgenoten bijten elkaar ook in de nek om dominantie te laten zien. En ze bijten elkaar ed. Als mijn hond niet luisterd dan wil ik hem best een duw in de goede richting geven. Natuurlijk geen gigantische schop, maar gewoon een klein zetje zodat hij snap dat hij moet doorlopen. Vind dit eigenlijk diervriendelijker dan hard aan die halsband te staan sjorren. Clown

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 01:07

Citaat:
Ik heb er zelf geen moeite mee een hond van 45 kg even aan te pakken, maar dan wel NORMAAL. Onze herder word ook wel eens in het nekvel gegrepen. Hij heeft ook wel eens een klap van me gehad (niet dat dat veel voorstelt) als hij het écht te bont maakte.

Hallo hee... een hond van dat gewicht is ook niet van suiker hoor...

Ben ik nou een dierenbeul?? Volgens mij hond ben ik het allerleukste en allerliefste baasje van de hele wereld. Sterker; hij heeft het probleem dat hij geen vreemden vertrouwd, maar naar mij en mijn gezin... geen grommetje. Pure liefde. Een wereldhond. Iedereen roept dat mijn honden het zo ongelooflijk geweldig hebben. Geloof me; een keer een tik is niet schadelijk.

Echt meppen of schoppen zal ik NOOIT doen, ik zou het niet eens KUNNEN! En ik gruw ook van mensen die dit WEL doen... Maar een corrigerende tik krijgt een grote hond echt niks van. Soms is het ook wel erg belangrijk dat de hond de ernst van een vergrijp beseft... want soms halen honden streken uit die voor henzelf gevaarlijk zijn. En wat correctie betreft; de ene hond is echt de andere niet. Sommigen liggen al jankend op de rug als je je stem verheft, anderen zijn nergens van onder de indruk.

Laatst stond hier een vreemde stabij in onze voortuin. Ik keek glimlachend toe, ik vind dat geen ramp. Baasje was echter boos en werd steeds kwader; de hond luisterde niet!

Ineens stampt hij de voortuin in, GRIJPT de hond (die nét terug kwam notabene) in het nekvel, TILT HEM EEN STUK OP (hond gilt het uit) en sleurt hem de straat over...

Dan denk ik dus; walgelijke rotvent. Hoe durf je! Zo zou ik mijn hond NOOIT behandelen...

Dit had ik in het genoemde topic er al over gezegd. Verder lees ik veel reacties al waar ik het ook mee eens ben.

Er is verschil tussen een tik en een oplawaai. Ik ''sla als een wijf'', ik vraag me wel eens af of ze er uberhaupt veel van voelen als ik een tik uitdeel. Maar het geeft wel schrikeffect, en dat is in extreme gevallen wel eens nodig!

Nu heb ik trouwens wel de heerlijke luxe dat er in dit huis geen gedoe is om de rangorde; mijn herder heeft mijn leiding altijd geaccepteerd en nooit een moment betwijfeld, onze bulldog is wat eigenzinniger en accepteerde mijn vriend in het begin niet als alpha. Dit was echter snel opgelost, want ik accepteer geen geduvel in mijn huis. Ik heb mijn vriend gezegd hem direct op de gang te zetten als hij naar mijn vriend durfde te grommen. Drie keer was dit nodig geloof ik... nu is het helemaal klaar.
Naar mij toe hebben beide heren altijd veel respect gehad. En zo wil ik het ook. Een slipketting en dergelijke rommel komen hier niet binnen, die onzin heb ik niet nodig.

Ik moet er trouwens nog even aan toevoegen; een pijncorrectie is in sommige gevallen ook juist NIET effectief...
De broer van mijn herder, ook een angstbijter (naar vreemden) kreeg van de hondenschool eens een prikband om. Gevolg? Hij raakte compleet in paniek (object van zijn angst -> uitval om het enge geval ''weg te jagen'' -> pijncorrectie -> pijn word geassocieerd met de angst -> angst vergroot -> enorme paniek) en beet daarbij zijn eigen eigenaresse... Ik vond het vreselijk om te horen. Die onzin hebben ze mij ook ooit willen aanpraten, ik heb het nooit geaccepteerd. Een pijncorrectie bij angst... wie verzint dat??

Ik vind dat je als eigenaar van een dier het karakter van je dier moet kennen, en daarop je correcties kan aanpassen. Maar als iemand zijn dier écht slaat, of écht schopt... dan is dit wat mij betreft geen eigenaar die een dier verdiend! Boos!

Tot slot; tegenwoordig doen we steeds meer met fluwelen handschoenen. Maar een dier is en blijft een dier, en een dier met een dominantere inslag, zeker een hond (een middelgrote hond kan met gemak een mens doden als hij echt wil) of een paard moet toch echt af en toe terug op de plek worden gezet. Het is sowieso al vreselijk oppassen met dergelijke dieren, ze zijn sneller en sterker dan wij. Op tijd de zaken duidelijk maken vind ik daarom erg van belang! Stel je voor dat je zo'n dier niet meer lijfelijk mag corrigeren, maar dit dier JOU wel eens lijfelijk corrigeert... dan is het gelijk einde verhaal, voor het dier en misschien ook voor jou...!! Ik moet er niet aan denken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 01:20

Volkomen met Kimmie eens...
Beter 1x ontzettend goed inkomen, dan 100x zachtjes in moeten komen voor hetzelfde probleem.
Overigens speel ik wel met mijn dieren maar zodra ze nagels, tanden of hoeven gaan gebruiken sluit ik af. Ik ben geen onderdeel van hun kudde. Spelen met gebruik van ... doen ze maar met andere soortgenoten, niet met mij

Overigens mijn katten gebruiken geen nagels tijdens het spelen, is afgeleerd Haha! (zonder te slaan overigens)

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 07:18

@ Nakisha
Ik ben er persoonlijk niet voor om alleen met 'fluwelen handschoentjes' te corrigeren. Zeer zeker niet. Mijn punt is alleen: bij het strenger straffen, moeten we dan uitwijken naar slaan of een schop geven, of zijn er andere manieren die passender zijn?

Voor paarden vind ik het geven van een schop (na waarschuwing en bij een ernstig vergrijp) toelaatbaar omdat dit een correctie is die paarden onderling ook zullen toepassen. Voor honden (en katten en en andere huisdieren) in principe niet.

@ Kimmie:

Citaat:
en wat denk je dan,tuurlijk rent die hond weg,die weet heel heel heel erg goed dat ze toen heel heel heel erg fout was,en wat wil je ,dat ik ze roep,dan komt ze bij mij,is dus braaf,en haar dan een paar rotmeppen verkopen??? JUIST niet!!!!!!

ik zeg niets en achtervolg gewoon waar ze heen gaan,nooit je hond vragen of roepen iets te doen en dan een schop of mep geven!!

Ik ben het beslist met je eens dat je hond heel erg fout was hoor. Alleen: bij het corrigeren van een hond moet dit echt tijdens of binnen enkele (2) seconden na het vergrijp plaats hebben anders weet het beest niet meer waarvoor hij getraft wordt en heeft het geen nut. Tenzij jouw hond enorm sloom is, en jij turboaandrijving hebt, EN je tuin maar 2 vierkante meter is, ga jij die tijdslimiet niet halen. Vrij grote kans dus dat jouw hond, toen ze die "rotmeppen" kreeg niet eens meer wist waar het voor was, en je dus je corrigerende doel niet hebt bereikt. Uiteraard zul je zeggen: ze heeft het daarna niet meer gedaan. Dat klopt.... tot nu toe.

Overigens was mijn suggestie niet: roep de hond bij je en geef hem een paar meppen, maar eerder: een hond dient voldoende onder apel te staan dat ie direct komt al je hem roept. Dus zodra jij ziet dat de hond aanstalten maakt te dicht naar het paard te gaan of gromt naar het dier of iets dergelijks, roepen en afbreken. Dan was het bijtincident voorkomen. Een hond bijt (tenzij er iets in zijn hoofd niet in orde is, in welk geval ik je zou adviseren met hem naarde DA te gaan) nooit zonder waarschuwing. Tussen waarschuwing en beet zit de tijd om hem te roepen. Wanneer hij bij je is, belonen voor het komen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:37

Ik heb vanmorgen onze hond nog een tik gegeven Bloos
Ze zou een cracker uit mijn hand gappen Clown Tja dat mag dus niet. Maar ze begreep het wel hoor Ja

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:15

Nijntjuh schreef:
een hond dient voldoende onder apel te staan dat ie direct komt al je hem roept. Dus zodra jij ziet dat de hond aanstalten maakt te dicht naar het paard te gaan of gromt naar het dier of iets dergelijks, roepen en afbreken.

En wat moet je met een hond doen die altijd perfect luisterd, maar in bepaalde omstandigheden zijn oren kwijt blijkt te zijn? (bv een border die strak gefixeerd staat op zijn "drijfobject"/paard) Daar kan je op een halve meter afstand langst staan roepen/springen, beest heeft niet eens door dat jij daar staat. Dan moet je ook gewoon iets kunnen doen om hem uit die 'fixatie' te krijgen, dus een duw onder zijn achterste wil soms wel eens werken (of van op een grotere afstand: een sloef die met precisie in zijn richting geworpen wordt Haha! )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:03

Nijntjuh ,ik ben het echt niet met jou eens,echt helemaal niet,punt 1,de dogo argentino is een jachthond,dat betekend dat ze het paard op dat moment als jachtobject zag,net zo goed als dat deze hond ook vogels ,konijnen,ratten achterna zit en vermoord.

wat ze deed was rondjes om het paard rennen daarbij nippen in de benen,mijn tuin is ong 10 meter diep,en ze ging door tot ik vrij dichtbij was,al roepend ZOE FOEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII,dus naam en fout is duidelijk aangegeven,ze rende weg en ik denk dat ik in een paar sec bij haar was,en weet je het zal me echt een rotworst zijn of ze het nog begreep ja/nee,ze luisterde niet,ik zei foei en ze ging door,DAAR word ik al helemaal pislink om,en dat weet ze, zeker deze honden moeten luisteren ALTIJD!!!

zo niet,dan was ik de oortjes...en het voorval is nu in febr gebeurd,sindsdien geen last meer van haar gehad,ze had het even nodig,foei is braaf luisteren,dan doet ze het niet meer.

punt 2 een hond weet donders goed langer als 2 sec wat ze gedaan hebben,zou wat zijn zeg,zou betekenen als je een balletje weggooit wat langer duurt als 2 sec wat ze moeten zoeken dat ze het dan ook vergeten zijn...

en dan nog iets,ik leef al 8 jaar met deze roedel,ik moet elke dag 24 uur per dag met deze honden leven,hoe ik dat doe is mijn zorg,daar heb ik echt niemand voor nodig,ik denk dat het al heel netjes is dat hier 2 argentijnen incl een reu,2 rottweiler reeuen en 2 kruisingen argentijnx rottweiler zonder heel veel problemen rondlopen,ze zijn lief voor mensen,ze luisteren redelijk,als er mensen komen met honden welke "hondsgedrag" hebben,dus geen "mensenhonden die de taal van honden niet meer begrijpen",dan worden deze probleemloos aan mijn roedel toegevoegd,en dat zegt denk ik al meer als genoeg over hun opvoeding..

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:54

Citaat:
Voor paarden vind ik het geven van een schop (na waarschuwing en bij een ernstig vergrijp) toelaatbaar omdat dit een correctie is die paarden onderling ook zullen toepassen. Voor honden (en katten en en andere huisdieren) in principe niet.

Wel mee eens hoor Nijntjuh, ik heb mijn honden dus ook nog nooit geschopt. Maar vergeet niet; honden onderling bijten. En om nou mij tanden in die vacht te zetten...? Knipoog

En iedereen die een hond straft die terugkomt bij de baas is ECHT vreselijk verkeerd bezig, hoe kwaad je ook bent. Als je wilt dat je hond niet meer bij jou komt en je wantrouwt, moet je dat doen... Een hond die luistert, hoe laat ook, is altijd braaf.

Tantejeuh; Bij een gefixeerde hond is het inderdaad verstandig iets te gooien of een zet te geven. Ook daar is NIETS mis mee. En het is ook voor de veiligheid van de hond zelf; als zo'n hond ergens achteraanvliegt, kan er van alles gebeuren...

Kimmie: Het vergrijp van jou hond was inderdaad echt erg en verdiende reprimande. Een hond die zo'n 'spelletje' niet staakt is vreselijk verkeerd bezig. Maar hoe snel had je daar te pakken dan? Kwam ze net terug, of greep je haar zelf?

Respect ervoor dat jij zoveel honden goed kan opvoeden. Ik zou er zelf nooit aan beginnen...
Mag ik je trouwens vragen hoe het komt dat bij je argentijnse doggen de oren gecoupeerd zijn??

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:01

ik had haar binnen 6 passen te pakken....ze gaat kan niet ver weg lopen...dus ik had haar heel snel in haar kippenek te grazen... Haha!

en mijn dogo's zijn gecoupeerd omdat in de tijd dat ik ze kocht nog geen coupeer verbod was,en toen werden deze honden nog gecoupeerd... Lachen

net als ik hier nog 1 gecoupeere rottweiler heb lopen,en 1 met staart...