Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cassidy schreef:@TS, je moet mensen niet gaan vergelijken met honden. Een dier kun je niet uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan, daar kun je niet mee discussieren. Hij doet wat verkeerd, en daar spring jij op in. En als hij van een opgeheven vingertje niet onder de indruk is, moet je lichamelijk ingrijpen.
kimmie261 schreef:hahahah nou weet je ik heb hier argentijnse doggen,die lachen je uit hoor als je een neusgreep doet,of nekvel pakken,die zeggen...aaahhhh lekker doe nog eens....
weet je wel niet HOEVEEL nekvel die beesten hebben...???
welnee,kijk een tekkel schoppen zeg ik van,naahh die kan je wel een keer aan zijn nekvel pakken,maar sommige honden zijn echt zo groot dat nekvel schudden of neusje pakken,best gezellig is..meer gezien wordt als tuttelen..
en neusje pakken,ik moet bij de meeste honden van mij met 2 handen om hun neus heen gaan wil ik wat kunnen doen,sterker nog ik moet ze dus eerst vangen,dan die kop pakken en dan een neus knijpen ofzo???
die mep is dan al 10x gegeven...en ws ook zeer doeltreffender..
laat ik het zo zeggen...een voorbeeld...
mijn honden weten,in paarden bijten is echt NOT DONE ,echt niet..
afijn mijn fries heeft een veulen welke dood gegaan is,paard is in paniek,ik laat haar snuffen op 1 plek,en zij ziet 1 van mijn honden en denkt ,dat is mijn veulen,hond rent door de tuin het huis in
fries rent door de tuin bijna de deur door,in die tuin lopen de 2 argentijnen,waaronder 1 teefje,deze gaat om de benen van die fries rennen en bijt erin,ik gillen van FOOEIIIIIIIIIIIIIIIIIII en nog meer,zeg maar type viswijf niveau..
en ze weet donders goed dat het echt niet mag,maar ik moet die tuin nog door,en als ik op een meter afstand bent rent ze weg...
denk je nu echt dat ik toen alleen foei stoute hond heb gezegd???
of even een neusje heb gevangen???
geloof me,die bijt echt nooit maar dan ook nooit meer een paard!!!
en dat kan je zielig vinden,als ik daarmee te zacht zou zijn ,dan heb ik gewoon een grote hond lopen wat nooit te vertrouwen is bij een paard!
en concequent opvoeden is heel leuk,maar nogmaals er zijn rassen,welke altijd proberen een stapje verder te gaan...
en dat probeer ik altijd dmv veel waarschuwen zonder geweld,weer te corrigeren,alleen bij de 3de keer is het gewoon klaar!
ik ga verdorie toch niet de hele dag door 6 honden lopen waarschuwen zeg!
Nijntjuh schreef:1) Het is mijn dier, ik heb het recht hem te corrigeren met de middelen die ik daarvoor kies, ook als dit een tik of een schop is
2) Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden zonder daarbij gebruik te maken van een aanraking die niet door een soortgenoot ook gebruikt had kunnen worden.
Vast bedankt voor jullie reacties en discussie!
Nijntjuh schreef:2) Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden zonder daarbij gebruik te maken van een aanraking die niet door een soortgenoot ook gebruikt had kunnen worden.[/b]
Citaat:Ik heb er zelf geen moeite mee een hond van 45 kg even aan te pakken, maar dan wel NORMAAL. Onze herder word ook wel eens in het nekvel gegrepen. Hij heeft ook wel eens een klap van me gehad (niet dat dat veel voorstelt) als hij het écht te bont maakte.
Hallo hee... een hond van dat gewicht is ook niet van suiker hoor...
Ben ik nou een dierenbeul?? Volgens mij hond ben ik het allerleukste en allerliefste baasje van de hele wereld. Sterker; hij heeft het probleem dat hij geen vreemden vertrouwd, maar naar mij en mijn gezin... geen grommetje. Pure liefde. Een wereldhond. Iedereen roept dat mijn honden het zo ongelooflijk geweldig hebben. Geloof me; een keer een tik is niet schadelijk.
Echt meppen of schoppen zal ik NOOIT doen, ik zou het niet eens KUNNEN! En ik gruw ook van mensen die dit WEL doen... Maar een corrigerende tik krijgt een grote hond echt niks van. Soms is het ook wel erg belangrijk dat de hond de ernst van een vergrijp beseft... want soms halen honden streken uit die voor henzelf gevaarlijk zijn. En wat correctie betreft; de ene hond is echt de andere niet. Sommigen liggen al jankend op de rug als je je stem verheft, anderen zijn nergens van onder de indruk.
Laatst stond hier een vreemde stabij in onze voortuin. Ik keek glimlachend toe, ik vind dat geen ramp. Baasje was echter boos en werd steeds kwader; de hond luisterde niet!
Ineens stampt hij de voortuin in, GRIJPT de hond (die nét terug kwam notabene) in het nekvel, TILT HEM EEN STUK OP (hond gilt het uit) en sleurt hem de straat over...
Dan denk ik dus; walgelijke rotvent. Hoe durf je! Zo zou ik mijn hond NOOIT behandelen...
Citaat:en wat denk je dan,tuurlijk rent die hond weg,die weet heel heel heel erg goed dat ze toen heel heel heel erg fout was,en wat wil je ,dat ik ze roep,dan komt ze bij mij,is dus braaf,en haar dan een paar rotmeppen verkopen??? JUIST niet!!!!!!
ik zeg niets en achtervolg gewoon waar ze heen gaan,nooit je hond vragen of roepen iets te doen en dan een schop of mep geven!!
Nijntjuh schreef:een hond dient voldoende onder apel te staan dat ie direct komt al je hem roept. Dus zodra jij ziet dat de hond aanstalten maakt te dicht naar het paard te gaan of gromt naar het dier of iets dergelijks, roepen en afbreken.
Citaat:Voor paarden vind ik het geven van een schop (na waarschuwing en bij een ernstig vergrijp) toelaatbaar omdat dit een correctie is die paarden onderling ook zullen toepassen. Voor honden (en katten en en andere huisdieren) in principe niet.