hond is te mager en gefixeerd op eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesje1986

Re: hond is te mager en gefixeerd op eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:27

Maar hij krijgt toch geen vers vlees? Gewoon blikvoer is toch anders?

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:00

ik zou hem gewoon 3 x per dag eten geven
helpt bij onze hond super

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:01

Maar je kan er bovenop dus nog wel sperziebonen geven evt, zodat hij gewoon zn maaltijd binnen krijgt en toch een wat voller gevoel heeft

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:05

Ik zou ook overstappen op KKV of Barf met extra sperziebonen.
Op voernatuurlijk.nl of barfplaats.nl kan je daar veel over lezen.

Als je niet wilt overstappen kan je altijd nog water bij de brokken doen, zodat de hond niet kan schrokken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:08

Ik weet niet of het een compleet voer is van de C1000. Je zou eens etiketten moeten vergelijken met een compleet voer. Misschien ontbreken er voedingstoffen aan dat voer.
Mijn honden krijgen speciale brok van Labradors van Royal Canin. Ze krijgen 2 x per dag droge brokken. Ik ben er erg tevreden over en de honden hebben geen klachten. Verder voer ik, net als mijn paarden, de honden op het oog.
Als ze mager zijn, krijgen ze iets meer en als ze te dik worden, verminder ik de hoeveelheid.

Verder voer ik ze in aparte kamers, omdat mijn ene hond anders ook zo schrokt. Voernijd.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:31

khirshanta schreef:
Sperziebonen zou ik in dit geval niet doen, dat gebruik je als je hond af moet vallen Clown pasta is wel een goed idee, veel koolhydraten. Je kunt ook van brok overstappen op vlees, bijv. rodi compleet of smuldier (c1000). Omdat het al 'papperig' is, wordt het beter opgenomen, en zal je hond meer voedingsstoffen binnenkrijgen.

Zoals al gezegd: als de hond goede, vaste ontlasting heeft is er meestal weinig aan de hand.

vlees is het slechtste wat je een hond kan geven vooral het merk uit de winkel
je hond krijgt er tandproblemen van en echt gezond is het niet

gezond vlees is echter wel het rodi vlees wat in de diepvries ligt in de super markt

het beste voer wat er bestaat is Best Choice
en bijna nergens te krijgen.

en het c1000 voer is ook niet dat wat het moet zijn
ik heb altijd merk voer gebruikt je merkt wel degelijk het verschil tussen duur merk voer en het voer uit een super markt wat een goede hondenfokker je ook waarschijnlijk niet zal aanraden

ik zou een flinke steen in het voer leggen zodat hij wat meer moeite moet doen om het op te eten
en wat vaker voeren
ik zou hem dan ook 4 x voeren
BV
om 08.00 om 12.00
om 16 a 17.00 uur
en nog een beetje om 20.00 uur

hij geeft schijnbaar aan dat hij het echt nodig heeft

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:43

Ik zou ook opteren voor grotere brokken (van royal canin zijn er hele goeie) of ook meermaals per dag voeren. Als je zeker weet dat er geen medische oorzaak is natuurlijk. Hoe is zijn ontlasting, en drinkt hij ook meer?

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:46

Mijn kat had dat ook hijhad een te snelwerkende schildklier. ze had altijd honger en wou altijd eten als ze haar bakje met eten kreeg was het binnen een minuut weer leeg en, ze werd steeds magerder en toen zijn wij naar de dierenarts gegaan. we kregen er van die pilletjes voor die we door het eten moesten doen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:04

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:49

Stap eens over op een ander merk bv:hil's eukaneuba, royal canin. Deze zijn wel duurder maar een betere kwaliteit.
Ga dan alleen over op brokken en geef dan geen vlees meer. Brokken is al een compleet voer. (waarschijnlijk poept ie dan ook minder grote hopen!)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:38

Mar77 schreef:
Stap eens over op een ander merk bv:hil's eukaneuba, royal canin. Deze zijn wel duurder maar een betere kwaliteit.
Ga dan alleen over op brokken en geef dan geen vlees meer. Brokken is al een compleet voer. (waarschijnlijk poept ie dan ook minder grote hopen!)

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Die merken hebben en complete brok waar je niet heel veel van hoeft te voeren en toch voldoende voedinstoffen binnenkrijgen.
Dan poepen ze dus ook minder veel omdat ze veel meer opnemen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 02:13

onley schreef:
vlees is het slechtste wat je een hond kan geven vooral het merk uit de winkel
je hond krijgt er tandproblemen van en echt gezond is het niet

gezond vlees is echter wel het rodi vlees wat in de diepvries ligt in de super markt

het beste voer wat er bestaat is Best Choice
en bijna nergens te krijgen.

Mar77 schreef:

allebei niet mee eens...vlees is helemaal niet slecht en brokken vind ik ook niet slecht
slecht is als het voersoort niet bij je hond past Knipoog

iedere hond heeft andere behoeftes en de 1 doet het beter op brok en de ander beter op vlees
de 1 weer beter op nrv en de ander op kvv,en zo ook met al die merken brokken

zoek uit waar jouw hond het wel goed op doet (en ja dit kan een bepaalde tijd in beslag nemen)
en hou je dan hierbij....

Mijn bull doet het goed op combi's, de jack puur op brok met wat lekkernijen en de vorige hond alleen op dirk van den broek dinner Clown (daarmee wel 16 jaar gezond oud geworden! )
en de bull poept overigens veel minder wanneer hij meer vlees krijgt Knipoog

Jouw hond heeft blijkbaar niet genoeg aan zijn voeding als ik het zo lees...
al ooit eens van carnibest natuurvoeding gehoord? kan misschien wel bij jouw hond passen
tevens zijn eierkoeken en sperziebonen een goede aanvulling (dus geen vervanger) voor het voer..

Guardian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 02:42

royal canin is misschien wel goed voor hoor, ik voer het mn katten en mijn rottweiler, maar ze mogen die prijs toch wel eens omlaag halen! ik betaal 21 euro voor een zak adult large 26 tm 40 kilo (4 kilo zak brokken)!! en daar doe je dan 9 dagen mee. dus elke 9 dagen betaal ik nu 21 euro terwijl ik eerst 25 euro per maand betaalde voor precies hetzelfde voer maar zonder naampie... en ze krijgt er gewoon nat vlees bij uit een blikkie ze doet het er prima op!
vers vlees krijgt ze pertinent niet omdat ze dan niks anders meer zou eten en pens mag ze niet daar kan ze niet tegen....vraag me niet waarom... onze ouwe shar pei die inmiddels is overleden, zie het topic van girlchat11 over haar vriendje die er niet meer is, die kreeg witvis met rijst en sperciebonen, maarja hij was ook ontzettend zielig en ongeneeselijk ziek helaas! maar zelfs hij kwam aan op dit dieet en hij deed niet aan aankomen dus kan je nagaan...

het klinkt inderdaad alsof je hond of iets aan zn schildklier heeft, voedselnijd heeft of dat hij gewoon domweg honger heeft omdat hij het nodig heeft! aangezien alle drie redelijke opties zijn zou ik toch naar de DA gaan en het probleem daar voor te leggen, en als je niet wilt betalen bel je em gewoon dan geven ze meestal wel gratis advies en op het einde zeggen ze altijd dat als het niet binnen een bepaalde tijd beter is dat je dan moet langskomen, dus ze geven je meestal nog een beetje een tijdlijn waar je bij een gezonde hond verbetering zou moeten zien...

valt te proberen zeg ik zo...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:22

Ik zou iig overstappen op een andere brok. Ik ben niet zo kapot van supermarkt brokken. Cavom is een brok waarvan ze niet super veel nodig hebben maar die wel aardig vult en ook flink aanzet. bovendien is het niet eens heel erg duur. Misschien een idee?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:32

allie_mootje schreef:
Ik denk dat het door het schrokken komt.
Bij onze hond is het precies het zelfde.
En bij mij als persoon ook.
Als jij niet kauwt neem je de voedingstoffen ook niet goed op.

Honden horen te schrokken, zo zijn ze gemaakt. Mensen moeten goed kauwen omdat er een enzym in hun speeksel zit wat alvast met de vertering begint in de mond. Honden hebben dat enzym niet, dus is het totaal zinloos om ze goed te laten kauwen.
Aanvullen met sperziebonen heeft ook totaal geen zin, een hond verteert sperziebonen niet.
Ik zou hem wat meer te eten geven, het is een jonge energieke hond, die verbruikt zoveel energie, daar kun je haast niet tegenop voeren. Verder zou ik hem 2 maaltijden per dag geven, een keer per dag een hele volle bak vind ik niet zo, ivm het gevaar van maagtorsies

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:35

Onze had had precies hetzelfde. Te mager en verschrikkelijk gefixeerd op eten. Uit onderzoek bij de dierenarts bleek het de schildklier te zijn. Tabletjes gekregen en toen was het over.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 17:41

Ik zal binnenkort eens kijken naar een ander merk voer en dat eens een tijd gaan voeren. Als dat niet helpt dan vraag ik de dierenarts om raad. Iedereen bedankt voor zijn/haar advies Lachen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 01:49

liesje1986 schreef:
Ik heb trouwens een site gelezen waarop ze zeggen dat het beter is voor honden om veel minder vaak te voeren, wat vinden jullie daarvan? Dit is die site: http://www.akhila.nl/docs/postings/Voed ... g_hond.htm

Dat is wel zo, maar absoluut niet aan te raden wanneer je je hond (nog) brokken geeft.
Ik ben er absoluut voor, maar dan wel wanneer je zelf samenstelt (vers voert dus).
Kleine porties over de dag verdeeld zorgt bij een hond juist voor meer hongergevoel dan andersom, ze raken juist meer en langer verzadigd van een grote maaltijd.

Sommige honden zijn nu eenmaal wat schrokkerig, zonder dat er echt aanleiding voor is, en anderen overdreven langzaam met hun eten.
Het hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als het wel een probleem is in jullie ogen moet je eerst weten waardoor het komt.
Honden kauwen sowieso al niet netjes op hun brokken voordat ze het doorslikken, dat is ook niet nodig want de vertering begint pas in de maag. Het gebit gebruiken ze vooral om het eten tot kleinere stukjes te verwerken zodat ze het kunnen doorslikken, dat is bij brokken dus niet nodig, ze beginnen niet daar al met de vertering.
Het is wel beter voor het gebit om het gebit te laten werken, maar dat is een ander verhaal dan de vertering.

Als de hond opzich gezond is (misschien even bloed laten trekken bij de DA om het een en ander uit te sluiten) zou ik mij niet zo druk maken als je hond schrokt als je brokken voert.
Ik zou geen spercieboontjes oid bijvoeren, maar de hoeveelheid vermeerderen.
Zelf zou ik ook aanraden om op vers voer over te stappen, naast de vele andere voordelen van vers, kun je dan ook gerust zulke grote maaltijden gaan geven (dit moet je opbouwen, en niet van de een op de andere dag totaal op overgaan) dat je hond tijdlang niet taalt naar nog meer eten, oftewel, voor dat moment verzadigd zijn.
Misschien haalt je hond gewoonweg niet genoeg uit brokken dat hij wat aan de te lichte kant blijft. Dan helpt maagvulling zoals spercieboontjes of eierkoeken niet, dan heeft hij gewoonweg beter en/of meer voer nodig waar hij zijn voedingsbehoeftes uit kan halen, en geen maagvulling.
Koolhydraten is trouwens niet de beste leverancier voor de voedingsbehoefte van een hond, je kunt daar veel beter dierlijke eiwitten voor gebruiken.

onley schreef:
vlees is het slechtste wat je een hond kan geven

Complete bullsh%t.
Als je het hebt over dat wat in een blik zit, wat ze ook vlees voor de hond durven te noemen, blikvlees, ja, dan ben ik het met je eens (niet dat ik brok veel beter vindt, maargoed).
Maar echt (spier)vlees (en bot, orgaanvlees ed) is juist gezond.
Dat wat je bij de slager, slachthuis, supermarkt ed vandaan haalt.
Ook KVV, dat kan je bij de dierenwinkel of supermarkt krijgen, is absoluut niet slecht.
Wat de ene vlees noemt en de ander, daar kan een groot verschil inzitten.

Er hoeft niet perse 8 uur tussen een brokken en versmaaltijd te zitten trouwens.
Sommige honden kunnen er idd niet zo goed tegen, en dan kun je het beter niet doen dat mengen, maar er zijn er zat die er geen problemen van ondervinden.
Zelf zou ik het niet doen (uberhaupt geen brok meer voeren Knipoog ), maar er zijn er zat die het wel doen.
Zo zijn er ook genoeg honden die niet goed tegen brok kunnen, of tegen een bepaald diersoort, een bepaald insect, een bepaald middeltje of stofje en ga zo maar door, maar alles op voorhand uitsluiten is niet te doen, ook niet aan te raden trouwens (behalve dan die brok achterwege laten).

Succes!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:04

onley: als vlees zo slecht is, waarom eet een wolf dan geen brokken? En waar stamt de hond (oa) van af?
Goed voer is waar de hond ht goed op doett. Voor de ne hond kan dat Best Choice zijn, voor de anderre Pedigree.
Daar kun je zo in het wilde weg geen zinnig woord over zeggen Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:30

wolven aten ook de ingewanden van hun prooien op waardoor ze hieruit hun vezels haalden en andere mineralen/vitaminen die herbivoren aten. Want wolven en onze honden zijn geen pure carnivoren!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:37

Om gewoon te zeggen dat vlees het slechtste is wat je kunt geven is gewoon dom. Je moet dan iig vertellen wat je met vlees bedoelt.
Als je vlees bekijkt in het kader van NRV of barf, is vlees helemaal niet slecht.
Blikvlees zou ik persoonlijk niet geven, maar er zijn massa's honden die er oud mee worden.
Het eten van darmen en maag door wolven wordt nogal overschat trouwen....