katten laten dekken???? help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Re: katten laten dekken???? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:02

kannie schreef:
als er wordt gefokt met shetlanders bijvoorbeeld zie ik ook deze reacties niet, weet je hoeveel er bij de slacht eindigen??
nee dat is allemaal superleuk. beetje flauw dit, zeker omdat ik al meerdere malen heb gezegd dat ik ze zelf houd, dus ik snap het probleem niet.

Ik denk toch dat het het kattenovershot iets helemaal anders is dan met shetlanders fokken, dat is gewone geen goede vergelijking. Het gaat hier over dat ze een nestje kweekt zonder er precies goed over nagedacht te hebben (o mijn vriendin heeft een kattin, ik een kater, laten we een nestje kweken!) en dat terwijl er echt gigantisch veel katten in het asiel zitten! Ik denk gewoon dat alle mensen dat het met de TS eens zijn (en inclusief de TS) eens in een asiel moeten gaan werken en de verantwoordelijkheid mogen dragen om te beslissen in het hoogseizoen welke kittens mogen blijven leven en welke niet, om dode kittens elke ochtend te mogen wegplukken bij hun treurende mama omdat ze gestorven zijn aan nies-of kattenziekte, om elke dag een kartonnen doos vol met kittens die nog veel te klein zijn voor de deur van het asiel te vinden. En of ze ze nu zelf houd of niet kan me niet schelen, het feit is dat er weer maar eens 10 extra katten op deze aardbol rondlopen! Sorry hoor maar van deze topics gaan mijn nekharen stijf omhoog staan en gaan mijn tenen krullen. Ik vraag mij echt af wanneer alle mensen nu eindelijk hun verstand eens gaan gebruiken!

Maar ik ga er geen woorden niet meer aan vuil maken, ik denk dat mijn standpunt duidelijk is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:07

Dniesjj117 schreef:
Je hebt de helft van m'n zin uitgeknipt, dus je reactie is een beetje maf. Ik zeg helemaal niet dat ik het eens ben met haar keuze, maar na al die reacties is het duidelijk dat ze hem niet gaat veranderen, al reageren er honderd mensen.

Ik weiger om informatie te geven over iets waar ik beslist niet achter sta. Er zijn op het moment al veel te veel nestjes en dan dit nest er nog maar even bij terwijl je legio gratis kittens kan krijgen?
Verder misschien zinnig om even te bedenken dat niet alle drachten en worpen probleemloos gaan. Keizersnede in het gunstigste geval, om 2 uur voeden (ook 's nachts!!!!) in het minder gunstigste geval. Maar gohhhh, wat is het toch leuk om een nestje kittens te fokken...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:11

Om nog even terug te komen op de Shetlander/kat vergelijking. Die is inderdaad niet helemaal goed.
Shetlanders komen inderdaad bij de slager terecht, daar zijn ze van nut. Ze worden namelijk lekker paardenrookvlees, of gaan de frikandel in oid. Daar hebben ze een nut.
Ze hebben ook een kort leven, maar meestal wel een lekker leven. Lekker op de wei, paard zijn. En dan een snelle, makkelijke dood (voor zover dat kan).

Wat gebeurt er met het overschot aan katten en kittens? Ja, die worden gedumpt in het asiel, waar ze een niet al te plezierig leven tegemoet gaan.
Een onplezierig lang leven dus.
De kittens die pech hebben, worden achterin een vieze tochtige schuur geboren, met een magere moeder die amper voor ze kan zorgen. Met heel veel pech hebben ze ook nog FIV of een andere ziekte en voelen ze zich ellendig. Als klap op de vuurpijl worden ze dan verzopen, met een steen de harses ingeslagen, tegen een muur gegooid, aan de hond gevoerd, of weet ik wat voor zieke dingen mensen verzinnen. Een kort en onplezierig leven.

Waar zou jij voor gaan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:12

Chiqa schreef:
Ik hoop dat de poes verstandig is en het niet toelaat. Vork

En daar ga ik helemaal in mee, in de zwerfkattenopvang hier zitten momenteel 130 katten en kittens, ze geven ze je met plezier mee. Stop met nutteloos fokken, en help eerst de dieren die geen plaatsje hebben

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:12

Ze vraagt alleen maar advies!
Wij hebben ook wel is een eigen nestje met katten gehad.
Als je nou graag zelf een nestje wil? Dat kan toch?!
Tuurlijk kan je ze ook uit het asiel halen en ik weet ook echt dat daar veel katten
zitten te wachten op een baasje, maar een kat in het asiel is al gauw 100 euro.
En een eigen nestje is hardstikke leuk!
Ik zou de kater en poes nog even bij elkaar laten. Misschien wennen ze nog aan elkaar
en anders een andere poes zoeken Knipoog

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:20

_Rapido_ schreef:
Tuurlijk kan je ze ook uit het asiel halen en ik weet ook echt dat daar veel katten
Ik zou de kater en poes nog even bij elkaar laten. Misschien wennen ze nog aan elkaar

Ja en voor dat bedrag is ie volledig geënt, gechipt en gecastreerd/gesteriliseerd. Ooit zelf die kosten moeten ophoesten? Kan je vertellen dat je dan meer daarvoor kwijt bent, dus duur? Beslist niet.
Waarom een nestje voor de leuk?
Misschien moet je dit verhaal even lezen: http://www.geocities.com/het_verhaal_van_serra/
Dit kan n.l. iedereen die een nest fokt overkomen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:22

_Rapido_ schreef:

Niet in alle asielen kosten ze € 100 hoor!! In het asiel waar ik vrijwilgster was, koste een volwassen kat rond de € 40 en een kitten rond de € 25. En wat maakt dat geld nu in godsnaam uit? Een dier kost zowiezo geld...

Ok en ik wou hier niet meer reageren maar mijn tenen krulden weer even vooral bij het zinnetje; "En een eigen nestje is hardstikke leuk!" Rolleyes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:25

ik ben het met het gros eens, haal een nestje uit het asiel, liggen genoeg nestjes die een nieuwe baas zoeken!!

en wat lukraak fokken met paardne betrefd, ben ik ook erg tegen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:29

Soprano schreef:
_Rapido_ schreef:

Niet in alle asielen kosten ze € 100 hoor!! In het asiel waar ik vrijwilgster was, koste een volwassen kat rond de € 40 en een kitten rond de € 25. En wat maakt dat geld nu in godsnaam uit? Een dier kost zowiezo geld...

Ok en ik wou hier niet meer reageren maar mijn tenen krulden weer even vooral bij het zinnetje; "En een eigen nestje is hardstikke leuk!" Rolleyes

Dan is ons asiel duur. Heb je nooit een eigen nestje gehad? Dan weet je dat het leuk is!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 22:29

ik ga jullie blij maken hoor, het lukt namelijk voor geen meter, de poes accepteert hem niet, dus het houdt gewoon op.
wat betreft de shetlander/katten vergelijking vind ik het een beetje raar verhaal van assie, want om nou een veulen te fokken voor de slacht..sorry, maar dat vind ik dan ook niet kloppen.
het gaat erom dat mensen een dier willen fokken uit eigen merrie of eigen hengst en het vervolgens niet kwijt kunnen, zeker hengstveulens niet. en dit wordt allemaal maar normaal gevonden.
toevallig wil ik geen kitten uit het asiel, dus niemand wordt er minder van of wel??
maar aangezien het niet lukt, heb ik voorlopig helemaal geen nestje, iedereen blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:31

_Rapido_ schreef:

Nou dat heeft ze toch gekregen?
Prachtig toch?
_Rapido_ schreef:

Nee als je een enorme dierenliefhebber bent dan kan dit dus helaas niet meer...
In de jaren 70-80 was het een ander verhaal maar nu moeten die mensen hun ogen uit
hun kop schamen...
Dieren zat!
Asiels overvol, katten die nu massaal worden gedumpt omdat ze met hun reet op vakantie moeten gaan maar geen verantwoording naar hun trouwe huisdier willen afdragen...
Allemaal overschotten...en jullie dúrven hier nog vragen te stellen op een pret nestje te 'fokken'?

Je moet je rot schamen.

kannie schreef:
ik ga jullie blij maken hoor, het lukt namelijk voor geen meter, de poes accepteert hem niet, dus het houdt gewoon op.

Eind goed al goed Pling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-07 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:32

_Rapido_ schreef:
Dan is ons asiel duur. Heb je nooit een eigen nestje gehad? Dan weet je dat het leuk is!

Voor de leuk een nestje fokken is egoïstisch. Zeker bij htk-katten. Daar stikt het al van omdat te veel mensen te besodemieterd zijn om hun kat te laten castreren/steriliseren en ze toch de straat op laten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:32

chiqa : AMEN

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:34

BrankaZ schreef:
_Rapido_ schreef:

Ja en voor dat bedrag is ie volledig geënt, gechipt en gecastreerd/gesteriliseerd. Ooit zelf die kosten moeten ophoesten? Kan je vertellen dat je dan meer daarvoor kwijt bent, dus duur? Beslist niet.
Waarom een nestje voor de leuk?
Misschien moet je dit verhaal even lezen: http://www.geocities.com/het_verhaal_van_serra/Dit kan n.l. iedereen die een nest fokt overkomen.

Dat verhaal is echt erg! Boos! Wij hebben '' geluk '' gehad met ons nestje.
Ik blijf erbij, je kan zelf een nestje fokken. Wij hebben onze 1ste poes ook uit het asiel gehaald maar die kon helemaal niet goed samen met mijn andere poes.. Tuurlijk ligt dat niet aan het asiel dat weet ik ook wel maar ik haal er geen 2de keer een poes vandaan...
Onze katten worden ook niet geent en gechipt Knipoog

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:35

_Rapido_ schreef:

Zien mijn reacties eruit alsof ik zelf een nestje zou kweken? Clown

Ik heb al genoeg nestjes verzorgd in het asiel en kittens mee naar huis genomen en ja dat is allemaal heel leuk want alle kleine dieren zijn schattig en weet ik veel wat nog allemaal maar daar gaat het toch helemaal niet om? Waarom zou ik een nestje kweken gewoon omdat IK het leuk vind, terwijl er al zoveel katten rondlopen? Ik kan zoveel leuk vinden, het belang van die dieren komt nog altijd op de eerste plaats bij mij te staan...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:36

kannie schreef:
wat betreft de shetlander/katten vergelijking vind ik het een beetje raar verhaal van assie, want om nou een veulen te fokken voor de slacht..sorry, maar dat vind ik dan ook niet kloppen.
het gaat erom dat mensen een dier willen fokken uit eigen merrie of eigen hengst en het vervolgens niet kwijt kunnen, zeker hengstveulens niet. en dit wordt allemaal maar normaal gevonden.
toevallig wil ik geen kitten uit het asiel, dus niemand wordt er minder van of wel??
maar aangezien het niet lukt, heb ik voorlopig helemaal geen nestje, iedereen blij.

Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:43

Ben blij dat je zo'n verstandig besluit hebt genomen. Hoorde deze week nog van een asiel die aan alle andere asielen noodoproepen deed omdat ze met meer dan 300 kittens zaten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:45

_Rapido_ schreef:
Dat verhaal is echt erg! Boos! Wij hebben '' geluk '' gehad met ons nestje.
Ik blijf erbij, je kan zelf een nestje fokken. Wij hebben onze 1ste poes ook uit het asiel gehaald maar die kon helemaal niet goed samen met mijn andere poes.. Tuurlijk ligt dat niet aan het asiel dat weet ik ook wel maar ik haal er geen 2de keer een poes vandaan...
Onze katten worden ook niet geent en gechipt Knipoog

Kunnen is 1 ding, het moeten doen is iets anders. Want de meeste mensen realiseren zich niet dat ze hun kat blootstellen aan risico's. Al bij de dekking want weet jij of de kater die jouw poes heeft gedekt gezond was? Weet jij of hij misschien geen FIV of andere besmettelijke ziektes had?
En dan de erfelijke afwijkingen. Daar weet je niets vanaf.
Als de kittens die krijgen ben jij als fokker verantwoordelijk voor wat je op de wereld hebt gezet. En kunnen de kitteneigenaren je de medische kosten laten vergoeden.
En dan hebben we het over de bevalling. Daar kan ook een hoop mis gaan.

Wat voegt het zoveelste nestje htk-kittens toe aan deze wereld? Plezier voor jou? Dat is dan heel erg egoïstisch.

Nog even voor de geïnteresseerden: linkje. Dit zijn dus de kittens die gratis op dit moment op Marktplaats worden aangeboden.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 05-07-07 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 22:48

ik begrijp best dat jullie je druk maken hoor, echt.
ik vind het ook niet goed dat mensen fokken voor plezier en dan vervolgens de kittens niet kwijt kunnen, maar in mijn geval is het toch iets anders omdat ik ze zelf zou houden, dus ik blijf erbij dat niemand er slechter van wordt.
en nogmaals, kijk eens op de paardenmarkten wat er staat aan zelfgefokte veulens en wat er aan het eind van de dag meegaat op de vrachtwagen naar Italië (slacht dus)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:58

kannie schreef:

Jammer voor jou, fijn voor de kattenpopulatie in Nederland Knipoog

En mijn vergelijking is zó gek nog niet hoor.
Het gaat erom dat die oliebol nog een doel gaan hebben en een fijn, ook al is het kort, leventje.
Die poesjes eindigen 99 van de 100 keer niet goed. En dan hebben ze een naar leven.

Maar ok, ik geef toe, ik wil af en toe nog wel eens onnavolgbare vergelijkingen maken (wat overigens niet betekent dat ze niet kloppen Tong uitsteken )

Waarom wil je trouwens geen kitten uit het asiel? Lijkt mij hartstikke veilig; wordt het kitten ziek binnen een hele korte tijd, hoeft het jou niets te kosten, dan kun je het asiel daarvoor laten betalen. Past het kitten niet binnen de groep, dan kun je het bij de meeste asiels binnen een maand terugbrengen.
Geen risico dus in principe.
Plus dat je inderdaad de castratie/entings-kosten niet hoeft te betalen.
Kat blij, asiel blij, jij blij.

Ga je je kat nu trouwens laten steriliseren?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:46

Ik had ook wel voor de leuk een nestje bij mijn poezen willen krijgen, maar zelf houden gaat niet op. Vind twee katten al meer dan genoeg en aangezien er idd op marktplaats in de lente/zomer gigantisch veel kittens aangeboden worden heb ik mijn katten dus zo snel mogelijk laten steriliseren.

Op even op Ts terug te komen, ik snap dus dat het heel leuk is en dat je de mogelijkheid hebt om de kittens zelf te houden. Ik vraag me alleen af of jij weet wat het steriliseren/castreren kost + alle inentingen. Kittens moeten nl eerst een basisinenting hebben en een maand later de 'gewone'. Bij mij kostte dit per keer al zo'n 80(!) euro voor 2 katten en de sterilisaties waren 100 euro per kat. (Gelukkig heb ik nu een dierenarts waar ik 60 euro voor de katten betaal met enten.) Katers zijn dan iets goedkoper met castreren. Ik weet dat je al de beslissing hebt genomen om geen kittens meer te krijgen, maar ik wou je toch nog even een indicatie geven van de kosten...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:34

Citaat:
heb ik voorlopig helemaal geen nestje, iedereen blij.

Voolopig ja....als de poes straks weer krols wordt wordt het gewoon nog een keer geprobeerd zonder dat BOKT er ook maar iets van af weet.

Weet inmiddels wel een beetje hoe het in elkaar steekt.

Chiqa OK dan!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:48

_Rapido_ schreef:

bij ons kost een kitten 50euro, meerdere malen ontwormd en ontvlooid, gechipped en 2x geent. Doe dat eens zelf bij een dierenarts !!!!! ben je iets meer kwijt dan 100euro, oh ja, en vergeet de kittenbrokjes van Hills niet

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 20:56

nou nou cowgirl, ik geloof niet dat ik jou of wie dan ook verantwoording schuldig ben of wel? bovendien reageer ik nog steeds ookal ben ik het niet helemaal eens met jullie zienswijze.
prima als je je mening geeft, doe ik ook, maar een ander een beetje in haar waarde laten kan geen kwaad.
maar denk er vooral zo over als je zelf wil, ik vind het allemaal prima
pffffff

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:48

Zou je asjeblieft nog antwoord willen geven op mijn vragen Knipoog
Ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig.

assie schreef:
Waarom wil je trouwens geen kitten uit het asiel? Lijkt mij hartstikke veilig; wordt het kitten ziek binnen een hele korte tijd, hoeft het jou niets te kosten, dan kun je het asiel daarvoor laten betalen. Past het kitten niet binnen de groep, dan kun je het bij de meeste asiels binnen een maand terugbrengen.
Geen risico dus in principe.
Plus dat je inderdaad de castratie/entings-kosten niet hoeft te betalen.
Kat blij, asiel blij, jij blij.

Ga je je kat nu trouwens laten steriliseren?