Zielige hond ( antitrekbandje )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Zielige hond ( antitrekbandje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:52

Het is vooral een kwestie van vooruit zien en trainen in gecontroleerde situaties (de hond nooit laten komen tot op het punt van uitvallen/ trekken naar andere honden en HEEL consequent zijn. Nooit trekken is nooit niet trekken, ook niet als het gewoon even om de hoek zijn behoeftes doen is in de regen. Lachen
Oja wat bedoelen jullie met een uitreklijn, is dat een rollijn ?
Hiermee heb ik de ervaring dat honden zichzelf het trekken aanleren omdat er geen begrenzing is. Als je perse die rollijn wil gebruiken, dan idd. een commando 'volg' of 'dicht' aanleren en een commando 'vrij' of 'snuffel'. Maar dan zou het einde van de lijn ook moeten gerespecteerd worden, dus niet trekken. Alleen is het voor de hond dan soms moeilijk om te weten tot 'hoever' hij mag wandelen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:25

Een halti moet je ze wel aan laten wennen. Eerst het ding om als hij bijv. eten krijgt. Ding om, eten geven en daarna weer af. Dit kun je bijv. ook met spelen doen. Zo leren ze dat het wat leuks betekent. Pas als ze hem zonder problemen om houden ga je er een keer mee wandelen, maar dan nog geen druk erop zetten, gewoon halsband met riem. Als dit ook goed gaat doe je een tweede riem aan de halti. De ergste klap als hij ineens naar voren schiet vang je dan op met de halsband, daarna stuur je hem rustig bij met de halti. En dan heeeel goed belonen als hij weer netjes mee loopt.
Een hond moet leren dat hij aan de halti niet meer zo naar voren kan schieten. Als je meteen met een halti gaat lopen weten ze dat nog niet en krijgen ze enorme klappen op hun nek, niet erg goed Knipoog Zo kun je steeds meer de halti gaan gebruiken.

Ik zet het wandelen zonder trekken overigens op commando. Dit maakt het makkelijker om het aan te leren. Als je dan namelijk een keer de tijd niet hebt om het echt consequent vol te houden geef je het commando niet. Dan trekt ie op dat moment wel maar je verklooit niet meteen je hele training.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:39

stef schreef:
een uittreklijn is niks mis mee, ze hebben de ruimte als ze ergens niet los mogen, en als ze naast moeten blijven zet je ze gewoon kort.

In combinatie met een slipketting of halti is een uitreklijn wél mis. Dit omdat er altijd druk op die lijn staat (want hij wil terugrollen) en dus op de halti of slipketting. Hierdoor zal een correctie op den duur minder indruk maken, plus dat het voor de hond onaangenaam is om constant druk op de slip of halti te hebben.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:47

assie schreef:
stef schreef:
een uittreklijn is niks mis mee, ze hebben de ruimte als ze ergens niet los mogen, en als ze naast moeten blijven zet je ze gewoon kort.

In combinatie met een slipketting of halti is een uitreklijn wél mis. Dit omdat er altijd druk op die lijn staat (want hij wil terugrollen) en dus op de halti of slipketting. Hierdoor zal een correctie op den duur minder indruk maken, plus dat het voor de hond onaangenaam is om constant druk op de slip of halti te hebben.

Ik vind het ook een enorm eng idee dat de hond een aanloop kan nemen van 5 meter en er dan met een halti achter moet komen dat de lijn op is. Die nek krijgt zo'n enorme klappen :-S

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:43

Ik wil even op een paar dingen reageren.

Met een uittrek lijn leer je juist je hond trekken aan zijn lijn. Hij leert dat hij gewoon kan lopen waar hij wil, hij voelt pas na een tijdje 'trekken' dat hij niet verder kan. Ik ZOU nooit zo'n lijn bij mijn hond gebruiken, ik snap de nut er echt niet van.
Nog iets; waarom trekt een hond? Hij wil ergens graag heen (naar het park oid) en hij heeft geleerd (in het verleden) door te trekken dat hij er uiteindelijk ook komt. Als je een OPLOSSING voor het trekken zoekt is dat het stil staan als hij trekt. Met hem gaan lopen, niets aan de hand, zodra er druk op zn riem komt (Dit kun je NIET met een uittrek lijn maar MOET met een gewone lijn) ga jij stil staan. Ff zijn aandacht vragen, zeg iets als ' niet trekken', belonen als hij reageert . Zorg dat de druk van de riem gaat en dan loop je weer verder. Trekken is niet zo 1,2,3 opgelost, vooral als je hond al een echte diehard is. Je moet dit gewoon oefenen en geleidelijk opbouwen. Als je met hem gaat wandelen deze oefening de eerste 10 m doen oid. Daarna GL om en weer verder. Zo krijgt hij iig geen kans om te trekken. Doe dit oefening niet te lang want in mijn ervaring kunnen honden erg gestressed en geirriteerd van worden omdat het dus totaal het tegenovergesteld is van wat ze altijd deden (trekken dus.)

Maar ik moet erbij zeggen, ik heb gewoon een GL voor mn hond die ik gebruik als we het openbaar in gaan. Anders gebruik ik ook wel eens een slipketting maar dit is niet vaak. Laatste tijd ga ik niet echt vaak met mn hond wandelen, we hebben een giga ruimte om het huis heen dus hij loopt hier gewoon los.

Verder lopen de honden van een kennis van mij alleen op een GL, nooit op een riem. Als de GL eraf gaat lopen ze gewoon los, ze lopen nooit aan de halsband.

TS: Je gaf in een bericht aan dat je hond wist dat het zeer deed als ze ging trekken. Mag ik vragen wat voor anti-trek systeem jij precies hebt? Bij een GL is het niet de bedoeling dat het zeer doet, het is de bedoeling dat jij zo'n 60% van je honds zijn aandacht onder controle hebt (zijn neus dus).

Ik heb maar weinig gezien hoe een slipketting echt werkt. Het werkt echt minimaal bij mijn hond, alleen als ik hem echt bij me wil houden als hij anders los loopt zeg maar. Maar verder zie ik eigenlijk geen nut in dat ding Knipoog

Oh, en wat iemand hier zei over als eerste de deur uitgaan.. haha. Goeie. Als dit voorkomen het trekken zou oplossen dan trokken als heel veel honden niet meer. Dit zegt werkelijk helemaal niets. Als je hond voor je staat als je naar buiten gaat wil hij gewoon graag naar buiten, heeft niets te maken met roedelleider of dominant zijn

EDIT: Om even op je eerste post te reageren TS; mijn hond vindt zn GL ook niet echt super. Hij accepteert hem wel (wat wel heel belangrijk is) maar als het ff kan wil hij hem er ook graag af hebben.
IMO als een hond zo tegenin gaat heeft hij ook totaal geen respect voor jou, want jij laat zien dat je de baas bent, en daar is hij het dus niet mee eens.

Als hij niet wil lopen zou ik eerst gewoon met hem naar buiten gaan met een gewone riem, en eenmaal buiten de GL op doen. Als het mijn hond was die niet wou lopen ging ik weer naar huis met hem, liet ik die GL op zitten en drukte hem mooi in zn bench. Een stuk minder leuk dan ff met zo'n ding wandelen lijkt mij Vork

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:49

Als het zo'n halti is, moet je er iig niet zelf aan gaan trekken, vooral geen klein fel rukje. Dan kan je hond een hernia krijgen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:20

Skitter schreef:
EDIT: Om even op je eerste post te reageren TS; mijn hond vindt zn GL ook niet echt super. Hij accepteert hem wel (wat wel heel belangrijk is) maar als het ff kan wil hij hem er ook graag af hebben.
IMO als een hond zo tegenin gaat heeft hij ook totaal geen respect voor jou, want jij laat zien dat je de baas bent, en daar is hij het dus niet mee eens.

Nee, dat klopt niet. Het heeft zelfs helemaal niks met respect voor jou te maken. Ook laat jij niet zien dat jij de baas bent door dat ding. Als hij het ding namelijk gewoon in huis om heeft, zal hij het niet met jou verbinden. Hij vindt dat ding gewoon vervelend, want het ding "straft" hem constant (iets op de neus van een hond is voor een hond een straf). Hij moet eraan wennen dat dat ding geen straf of correctie betekent maar gewoon iets is wat er bij hoort. Dat doe je door veel snoepjes te geven. En zeker niet op de manier die jij hieronder beschrijft.

Skitter schreef:
Als hij niet wil lopen zou ik eerst gewoon met hem naar buiten gaan met een gewone riem, en eenmaal buiten de GL op doen. Als het mijn hond was die niet wou lopen ging ik weer naar huis met hem, liet ik die GL op zitten en drukte hem mooi in zn bench. Een stuk minder leuk dan ff met zo'n ding wandelen lijkt mij Vork

Hem voor 'straf' met GL in de bench zetten is vrij stom. Op die manier sla je wel 2 ongelukkige vliegen in 1 klap. Je laat de hond een hekel aan de bench ontwikkelen (bench is straf). Én de hond gaat de GL met straf verbinden (genegeerd worden in de bench is straf) en zal het ding dus écht niet leuk gaan vinden.

Positief trainen lijkt me een stuk belangrijker.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:56

Zo bekijk ik het niet. Tuurlijk positief trainen ben ik met je eens. Maar als een hond iets niet accepteert OMDAT hij daardoor de baas niet meer is, zegt mij genoeg. Niet leuk vinden is een ding, niet accepteren en daardoor niet door willen lopen is een 2e imo.
Als je dit ding gebruik om mee te wandelen laat je wel duidelijk aan je hond zien hij niet kan beslissen wat hij gaat doen als het ware, en is hij dus NIET de baas. Jij hebt voor zo'n 60% controle over zijn brein.

Tja en zo zou ik het doen als mijn hond zo was, maar dat was gelukkig niet zo, de mijne accepteerde het meteen.

Maar het is natuurlijk aan de TS wat ze doet Lachen

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:13

Skitter schreef:
Zo bekijk ik het niet. Tuurlijk positief trainen ben ik met je eens. Maar als een hond iets niet accepteert OMDAT hij daardoor de baas niet meer is, zegt mij genoeg. Niet leuk vinden is een ding, niet accepteren en daardoor niet door willen lopen is een 2e imo.
Als je dit ding gebruik om mee te wandelen laat je wel duidelijk aan je hond zien hij niet kan beslissen wat hij gaat doen als het ware, en is hij dus NIET de baas. Jij hebt voor zo'n 60% controle over zijn brein.

Tja en zo zou ik het doen als mijn hond zo was, maar dat was gelukkig niet zo, de mijne accepteerde het meteen.

Maar het is natuurlijk aan de TS wat ze doet Lachen

Maar wie zegt dat hij het ding niet accepteert omdat hij de baas niet is? Een halsband is voor pups ook wennen, willen ze ook niet lopen. Niet omdat ze de leiding willen hebben maar gewoon puur omdat ze het niet kennen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:18

Ik vind dit een erg onverstandige keuze moet ik zeggen. Bij een GL of een halti of een slipketting neem je het probleem niet mee weg. Als een hond uit eigen initiatief gaat trekken aan een GL, HAlti of slipketting kan dat al gauw voor hernia's, slijtage, atrose/ atristit leiden. Zoek dus een andere oplossing, ga naar een honden school waar ze verstand van hebben van het gedrag van honden. Als hun het aanraden dan krijg je uitleg hoe deze HULP middelen gebruikt moeten worden. Maar lijkt me raar als ze dat in dit geval doen...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:06

Toch jammer dat het lastig te oordelen is hoe TS haar hond getraind heeft zo van achter de computer. Eerlijk gezegd zie ik in een slipketting (of andere middelen) echt geen problemen.

Maar dat is ook dat ik niet beter weet dat de hond aan de losse lijn netjes naast zijn baas meeloopt (ook zonder lijn behoort een hond dit te doen).

Riemen horen wat mij betreft niet strak gehouden te worden, ook als onze hond het commando krijgt vrij te zijn aan de riem wordt er niet aan de riem getrokken. Rennen doet ie maar als ik hem in het bos echt vrij laat.

Ik denk dat als TS een middagje Martin Gaus haar hond aan het trainen laat dat ook grotendeels het probleem is opgelost. Honden lopen graag voorop uit natuurlijke dominantie, als je hier als eigenaar niet op inspeelt en corrigeert kun je je hond ook niet kwalijk nemen dat deze voorop blijft lopen denk ik..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:57

Ik denk ook dat het het beste zou zijn voor de TS om gewoon eens een goeie instructuer te laten komen, die haar kan leren de aandacht van de hond te krijgen, zonder al die correctiemiddelen. De basis is het belangrijkste, en die wordt niet gelegd met haltis en gentle leaders. De hond leert hooguit de druk vermijden, maar snapt nog altijd niet dat hij zijn baasje moet volgen hiermee..Veel kenissen van mij kunnen daarom simpelweg niet meer zonder de gentle leader...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:02

jij laat je hond uit en niet anders om,het is heel moeilijk om het trekken er uit te krijgen maar het kan je wel lukken.Je moet het wel volhouden iedere keer, dus niet de ene keer mogen trekken en de andere keer weer niet.Ik ben jaren op cursus geweest met mijn spaanse zwerver,en het is me uiteindelijk gelukt om hem naast mij te krijgen.En dat gaat niet altijd door middel van soft gedoe.Ik wil je wel tips geven.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:29

Ik persoonlijk gebruik enkel correcties als het gedrag niet via beloningsgerichte training kan opgelost worden of het om een motorpatroon gaat (instinctgedrag), daarna komen de softcorrecties (nooit fysiek, maar een onlust associatie gaan leggen, bv. met geluid of geur). Als je dan toch besluit om positieve (fysieke)correcties te geven, gebeurd dat in de praktijk helaas erg slecht. Of te zacht, of niet consequent, de hond gaat associaties leggen met de correctie, straf kan ook als een beloning aanzien worden in sommige gevallen, ... Hier dus ook met enig verstand en onder supervisie van een goede instructeur aan te werk gaan.
Trekken kan bijna altijd op een beloningsgerichte manier worden opgelost, als het baasje maar kan volhouden en weet hoe hij moet reageren ...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:09

Punt ook met straffen is dat je perfect op tijd MOET zijn. Ben je een fractie van een seconde te laat of te vroeg dan heeft de straf al ongeveer 95% van zijn werking verloren.
En ja tuurlijk zal hondje dan zielig kijken, alsof ie het snapt. Dat doet hij echter niet. Ja, hij voelt dat je boos bent, reactie daarop is zielig kijken. Maar waarom je boos bent? Als je niet op het juiste moment straft zal dat voor een hond erg onduidelijk zijn.
Zelfs als jij denkt dat je hartstikke duidelijk bent, doordat de hond zielig kijkt.

Verder ben ik het met deze
Lysette schreef:
Maar wie zegt dat hij het ding niet accepteert omdat hij de baas niet is? Een halsband is voor pups ook wennen, willen ze ook niet lopen. Niet omdat ze de leiding willen hebben maar gewoon puur omdat ze het niet kennen.

eens.
Het is geen verzet tegen het leiderschap van de baas, maar puur tegen dat ding dat op zijn neus drukt.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:21

Het gaat er nu helemaal niet om dat ze nu nog trekt helemaal niet zelfs, alleen als er een andere hond aan komt die ze minder leuk vind.
Maar of het normaal is dat ze dat ding niet prettig vind.

iedereen reageerd hier maar van zus enzo,maar daar vraag ik helemaal niet om.

Mijn hond kan niet los hier omdat we te dicht aan de weg de hond moeten uit laten.
In het bos luisterd ze prima.

Mijn vraag was gewoon of ze er wel aan zou wennen of meer mensen die zo'n ding gebruiken bij hun hond daar last van hebben dat ze het niet leuk vinden.

En ze wil niet mee naar buiten maar als ik dat ding om doe dan loopt ze gewoon mee.
Er is geen spraken van dat ik haar mee moet sleuren als ze hem om heeft, maar dat ze gewoon niet wil terwijl ze nodig moet Knipoog..

@ Skitter, ik weet niet of het zeer doet laat ik het zo zeggen dan ze weet dat het niet fijn is als ze trekt.

Het is niet dat ik jullie advies niet wil opvolgen maar het gaat de hele andere kant op dan waar ik om vraag!!!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:29

Zoals ik al eerder heb gezegd moet je haar leren aan het ding te wennen. Zie hierboven hoe je het kan doen. Je kunt dat ding niet zomaar omgooien en dan verwachten dat ze het niet raar vindt. Gewoon even helemaal opnieuw beginnen dus.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:40

Hoe kan ik haar er aan laten wennen?
Kan hem niet om doen hier in huis want dat associeerd ze met "straf" En dat is het dus niet!

Ik beloon haar als ze netjes haar ronde heeft gelopen...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:45

qwinty schreef:
Hoe kan ik haar er aan laten wennen?
Kan hem niet om doen hier in huis want dat associeerd ze met "straf" En dat is het dus niet!

Ik beloon haar als ze netjes haar ronde heeft gelopen...

En ze lust ook geen eten meer met dat ding om?

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:47

Hoebedoel je eten? een brokje geven als hem om heeft als beloning?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:54

Bij ons wordt het zo aangeleerd. Eerst een beloningswoordje aanleren, dus 'flink' + stukje worst, dit veel herhalen tot ze snapt dat bij flink een brokje volgt. (ook met de clicker mogelijk natuurlijk). Dan leg je de GL. op de grond, leg er een brokje naast. Vanaf ze die wil pakken = 'flink' + worst.
Dan leg je het brokje op de GL. op de grond, terug flink en worst. Dan de GL opnemen in de hand en brok = flink + worst. ZO verder opbouwen tot je hem kan aandoen. De GL. zal een andere betekenis gaan krijgen, namelijk lekkere worstjes. (of enig ander sterk motiverend voedsel). Ook in het begin nog geen lijn eraan, juist de GL. errond en laten spelen ermee, laten eten ermee. Hierna eens de lijn eran laten slepen. Dan kan je de lijn gaan opnemen, maar wij gebruiken altijd (maar zelden een GL.) een lijn met twee sluiters, dus aan elk uiteinde één. Eén gaat aan de Gl. en één aan de halsband. Zorg in het begin dta de hond niet voelt dat hij de lijn ook aan de Gl. heeft, neem het stuk van halsband dus korter vast en vier de lijn van de Gl. Nu gaan je gaan trainen met de hond.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:55

Lysette schreef:
Een halti moet je ze wel aan laten wennen. Eerst het ding om als hij bijv. eten krijgt. Ding om, eten geven en daarna weer af. Dit kun je bijv. ook met spelen doen. Zo leren ze dat het wat leuks betekent. Pas als ze hem zonder problemen om houden ga je er een keer mee wandelen, maar dan nog geen druk erop zetten, gewoon halsband met riem. Als dit ook goed gaat doe je een tweede riem aan de halti. De ergste klap als hij ineens naar voren schiet vang je dan op met de halsband, daarna stuur je hem rustig bij met de halti. En dan heeeel goed belonen als hij weer netjes mee loopt.
Een hond moet leren dat hij aan de halti niet meer zo naar voren kan schieten. Als je meteen met een halti gaat lopen weten ze dat nog niet en krijgen ze enorme klappen op hun nek, niet erg goed Knipoog Zo kun je steeds meer de halti gaan gebruiken.

Ik zal mezelf een quoten Knipoog

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:00

Misschien dat je mijn post niet goed begrijpt, maar kan dat ding thuis binnen niet om doen , omdat ze dat associeerd met straf!
Ze heeft een muilkorf ...
Dus dat schiet niet op, en ik kan haar niet dwingen te eten ze eet wanneer ze zin heeft.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:03

Als je vanaf 0 opnieuw begint, kan je een nieuwe associatie gaan maken. Gewoon niets forceren erin, zien gentle leader = er worden leuke dingen gedaan. (wat ze ook maar graag heeft, aaien, spelen, ...). Maar als je nu eens lekkere worstjes of kippewit probeert? bijna geen enkele hond heeft hier geen zin in ...
Verder haar twee keer per dag telkens 10 minuutjes de tijd geven om te eten. Niet aangeraakt? = pech, de volgende keer zal ze dan wat rapper moeten zijn. Zo zal de hond jou al beter gaan respecteren omdat je zijn 'eten' in de hand hebt.

(Zie hier toch alweer het grote nadeel van correctie middelen = associaties met de straf ...) Frusty

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:10

Ik vind een muilkorf geen correctie middel :s..
Zij heeft dit geleerd als straf en dat weet ze.

Maar het heeft geen zin omdat ik hier niet om vraag, iedereen doet en ziet het toch anders!