Mijn nieuwe konijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Re: Mijn nieuwe konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:23

Amethyst_ schreef:
Oh? Wij hebben vrijwel altijd wel konijnen apart gehad.. Misschien dat ze tegenover mekaar stonden ofzo... Maar wij hebben ook ene tijd met nijntjes gefokt, en dan zaten ze na een tijdje ook gewoon apart Verward Maargoed mn konijntje is zo in zn eentje reuze happy hoor Lachen Hartstikke vrolijk altijd Knipoog

Groepsdieren zijn echt niet gelukkig alleen. Ik vind het absoluut NIET diervriendelijk om sociale dieren te laten vereenzamen, het is in mijn ogen gewoon pure dierenmishandeling.

@ts - het is wel een erg lief diertje zeg! veel plezier ermee.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:30

Vind het ook niet echt kunnen om konijnen alleen te doen. Ze kunnen dood van eenzaamheid gaan. Trouwens, je kan aan een nijn niet echt zien of hij gelukkig is als hij/zij in een hok zit de hele dag. Schaf een rennetje aan en laat hem/haar een paar uur per dag los lopen.

Ik heb zelf altijd konijnen, nu 6, en die zitten lekker met zijn allen in een ren van 2 bij 3 meter. Ze kunnen in een hok met een verdieping en ze graven holletjes. Lachen

Verder over het wc-tje. Je kunt het beste de poepies in het wc tje gooien, dus alles uit het hok in het wc-tje. en dan iedere keer alles eruit halen. Op een gegeven moment komt je konijn er dan achter dat als hij het op het wctje doet, zijn uitwerpselen snel worden verwijderd en zijn hok dus ook schoon blijft. Lachen Je kan het beste kranten snippers in het wctje doen.

Konijnen kan je in het begin het beste even alleen laten omdat ze tijdens stress aandacht niet zo goed kunnen verdragen. Laat ze eerst bijkomen en hun omgeving verkennen, voer ze GEEN brokjes de eerste paar uur maar enkel hooi. Knipoog

Veel plezier met je leuke nijn!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:03

Jup heb hem vandaag pas eten gegeven 1 eetlepel, dat had de man van de dierenwinkel ook gezegt.
Helaas kan ik hem niet in een ren doen want hij mag nog geen gras het aankomende half jaar.
Ik wil er best nog een 2e bij maar dan ben ik bang dat het hok weer te klein is en dat vind ik dan helemaal sneu Lachen
Bedankt voor de reacties en de tips..Ga kijken of ik er wat mee kan doen Knipoog

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:04

Liever een wat kleiner hok als eenzaamheid denk ik zo Knipoog

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:07

Ja dat is ook wel zo Lachen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:07

Ik zou gewoon eens goed overleggen met je ma
en dan kom je er wel uit Lachen

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:09

En je kan toch ook sparen voor een groter hok? Of een grote ren in de tuin bouwen Haha!

Vroeger toen ik klein was had ik ook een konijntje, zoals zoveel mensen wisten wij er toen nog niet veel vanaf en hij is na 2 jaar gestorven en was echt niet happy.

Ik vind dat in dierenwinkels er weinig informatie wordt gegeven bij het verkopen van een dier, ik werk in een dierenwinkel en probeer mensen zoveel mogelijk te informeren over hoe het dier/de dieren gehouden moeten worden enzo, helaas gebeurt dat nietr overal..

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:11

Ja idd maar denk niet dat me moeder het ermee eens is eigenlijk.
En dat van dat stro dat maakte niet uit zei die vent van de dierenwinkel.
En hooi mag ik beperkt geven zei die vent ook dus.
En die man heeft me genoeg uitgelegd mijn vorrige knijn is 5 of 6 geworden en die hebt ok altijd alleen gezeten.
Maar ik heb het er is met me moer over.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:47

5 of 6 is erg jong voor een konijn die 10 tot wel 15 jaar kan worden!! Onderschat eenzaamheid niet!

Er zijn helaas heel veel konijnen die hele dagen in hun eentje op een vierkante meter doorbrengen en idd blij zijn op het moment dat je bij het hok staat. Denk dat je zelf ook heel blij zou zijn als je eindelijk iets van afleiding hebt!

Twee konijnen samen is een eerste voorwaarde wat mij betreft, maar daarbij is het belangrijk ze bezig te houden en ze te vermaken! Er komt steeds meer op de markt voor konijnen zoals balletjes, tunnels of speelhuisjes. Ook kan je dingen zelf maken met bijvoorbeeld wc-rollen met gras oid.

Fijn dat je het iig gaat overleggen! Het is zo geweldig om konijnen samen te zien! Ze liggen héérlijk tegen elkaar aan, wassen elkaar en spelen met elkaar Haha! Haha!

Succes!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:54

Hmm goed idee van je kamer Clown Ga ik ook eens proberen, Vork misschien krijg ik mijn ouders ook zo ver dat ik een konijntje mag Nagelbijten / Gniffelen

Wat is hij/zij super leuk zeg...
Ik vind Binky een leuke naam Clown

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:58

xxyvjuhxx schreef:
Hmm goed idee van je kamer Clown Ga ik ook eens proberen, Vork misschien krijg ik mijn ouders ook zo ver dat ik een konijntje mag Nagelbijten / Gniffelen

Wat is hij/zij super leuk zeg...
Ik vind Binky een leuke naam Clown

Twee konijntjes hoop ik dan?!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:53

Naja, ik zie weer dat de meningen enigzins anders zijn Knipoog Maar ik heb 3 konijnen gehad, de eerste was er al een tijd toen ik geboren werd, maar die is, ondanks die 'eenzaamheid' waar jullie het over hebben, 10 jaar oud geworden, en simpelweg gestorven door ouderdom... Mijn tweede konijn was alleen maar opgejaagd door mijn neefje... Nadat die mij een paar keer heeft aangevallen, toch nog weer rustiger werd, door enkel voer geven en er rustig bij gaan zitten.... Heeft ie me toch nog weer aangevallen. Ik als meisje van 8 helemaal bang natuurlijk... Niet naar de dierenarts voor een spuitje ofzo hoor! Bij de kinderboerderij hadden ze een apart hok, daar kon je je konijn naar toe brengen.... Dus die heeft ook een super leven gehad! Nou en mn huidige konijntje, heb ik vanaf dat ie baby was, net bij de moeder weg... Die is ook gewoon 5 en helemaal acties ed hoor... Imo word er iets té zwart-wit gekeken... Het hoeft niet ALTIJD verkeerd af te lopen... Door goede zorgen wil het ook heus wel... Het zijn sociale dieren, maar door er rustig mee om te gaan, desnoods er tegen te kletsten of weet ik het... Heeft zown konijn ook genoeg aandacht hoor... Ik heb mijn konijn heel wat verhalen verteld hoor Gestoord

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:47

wat een leuk konijn zeg!!!
echt leuk!
plassen op wc'tje gaat vanzelf Ja poepen doen ze vaak ook op wc'tje maar dat hoeft niet Knipoog
je moet anders het wc'tje neerzetten op het plekje waar die het meest plast Knipoog

echt een heeeel leuk konijn! Lovers

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:13

ik lees net dat er mensen zijn die zeggen dat konijnen wel 10 of 15 jaar kunnen worden.. nou dat is wel heel uitzonderlijk hoor!!
Ik had 2 konijnen, en er is er eentje maar 4,5 geworden... Had genoeg ruimte, groot hok, tuintje, kon lekker rennen.. en had een maatje om mee te spelen en was dus niet eenzaam..
Er is er dus nu maar eentje over en die is al een jaar alleen (nu dus 5,5)..
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat konijnen ouder werden dan 6 jaar.. (in ieder geval niet bij mijn konijnen...)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:16

Ja mijnes is 10 geworden... Maarja hij werd ook altijd helemaal in de watten gelegd... Die van mij nu is bijna 6, nou je merkt nog niks van dat ie oud is hoor...

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:18

oo.. nou dat vind ik dan wel uitzonderlijk Lachen
Mijne worden ook altijd in de watten gelegd... alle dieren hierzo Tong uitsteken

Wat voor ras is jouw konijn dan?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:27

Mijn vorige was een californier(althans, is mij altijd verteld Haha!)
huidige konijn een dwergje, maar toch met grote oren Bloos!

Andere konijnenrassen die we hebben gehad; Vlaamse reus(is 8 geworden)
kruising vlaamxCalifornier(mn broer wou fokken Gestoord) Die was 5, maar in een hittegolf overleden, kon dr niet meer goed tegen... Wel cru, want ons huis stond toen te koop, en net op de dag van de kijkers was ie dood Haha! Dus toen had mn pa m gauw netjes in zn slaaphokje gelegd(in de zomer hadden ze altijd een ren, op het gras dus Knipoog Met een slaaphokje... Klein kind vroeg wat er mee was Tong uitsteken Dus mn pa zo; ehhh hij slaapt Haha!

Konijntje wat van mn neefje was geweest, wat mij dus telkens aanviel, dat was een hollander...

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:29

ojaa okee.. ik dacht misschien heeft het ras ermee te maken..
Ik heb alleen dwergjes gehad.. met hangoren en 'gewone' oren Knipoog
Dacht ook dat die over het algemeen niet zo heel oud worden.. rond de 6 ofzo.. dat is mij altijd verteld iig Tong uitsteken

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:31

sja die van mij is nu dus ongeveer 5 of 6 ofzo(ik hou het niet meer goed bij Haha!) en die 'doet' het nog goed hoor Haha! Lekkere gekke sprongen maken in de lente enzo Haha! Ik denk persoonlijk dat mijn konijn misschien niet volledig dwerg is... Want dwergjes hebben toch altijd van die mini oren? Die van mij is dan wel klein, maar heeft best grote oren voor een dwergje Haha! Foto staat wel in mn profiel trouwens Knipoog

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:39

nee die hele kleine oortjes horen toch weer bij een ander ras?? Ik dacht dat dwergkonijntjes gewone oren hadden. Vind het zo leuk die grote oortjes Haha!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:41

ja dat wel Lachen Maar kleine oortjes, lijkt het voor eeuwig alsof het baby-tjes zijn Haha! Haha! maarja, ben helemaal happy met mn konijntje Lachen Ook zn aparte kleurtje vind k zo leuk Lachen

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:21

Dwergjes hebben meestal hang oren en pooltjes die hebben van die rechtopstaande oren.
Ik wou mijn konijn van de zomer meenemen naar het eiland en dan lekker een stuk voor hem afzetten, alleen hij mag aankomende halfjaar nog geen gras..
Dus dan moet ie op de flonder en dan zet ik daar gewoon een heel stuk af of leg ff een aantal tegels neer Lachen

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:26

Erge leuke nijn heb je!!!
Sinds 2 weken heb ik ook een konijn! Haha!

Maar als ik een grotere kooi hebt komt er ook een 2e bij!
Ze oogt heel gelukkig mja ik zit liever ook met een maatje dan helemaal alleen!

En qua namen.. Zou het niet weten! Had ook in mijn topic om namen gevraagt, zaten hele leuke bij!
Kon niet kiezen uit 3, dus zijn het ze alle 3 geworden! Jäni Dotje Diva! Knipoog

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:33

Leuk konijntje Lachen ik had eerst ook een konijn, alleen in een binne hok maar vond het nogal zielig hij zat daar de hele dag zichzelf maar te vervelen. Dus heb ik een vriendinnetje voor hem gekocht en nu zitten ze buiten in een hok met een groot stuk grond waar ze de hele dag samen kunnen spelen en rennen.. Mischien ook wel leuk voor jou konijn ?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:27

Ik heb mijn konijntje moeten laten inslapen afgelopen januari.. het was een grijs dwergje, en hij heeft de respectabele leeftijd van 12 bereikt.. altijd alleen geweest.. en buiten in een hok Lachen afgelopen 4 jaar wel elke zomer op een grasveld bij een vriendin van mijn moeder geweest.. Lachen

En don.. ik vind het echt een leuk konijntje Lachen heb je al een naam?