wat te doen met mn pup, zucht...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline_sjordy

Re: wat te doen met mn pup, zucht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:51

hij is ook behoorlijk dominant tegen over onze andere hond...
als we hem voer of water geven moet hij inderdaad eerst wat doen voor hij het krijgt, ook als hij een koekje ofzo krijgt moet hij ook eerst wat doen.
dus dat moet ik ook met aandacht en aaien gaan doen, ok.
hij bijt ook behoorlijk in onze handen ja, en soms als ie bij je omhoog komt bijt ie wel in mn kleren ja... maar niet echt bijten in de kleren tis meer knabbelen/sabbelen.
maar in je handen vertoond ie wel echt knaag gedrag. dit bestraf ik ook door streng foei te zeggen, en als ie door blijft gaan knij ik even zn bekkie dicht en negeer ik hem daarna, dan gaat ie daarna ook weg.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:58

inderdaad, bijten in handen/kleren valt nooit te toleren. Deze pup heeft begrenzing nodig. Duidelijke regels. Vanaf hij ook maar sabbelt of zelfs bijt = hoog en luid 'ai' roepen en uit de kamer gaan voor zeker twee minuutjes. Kom daarna terug binnen en besteed even geen aandacht aan hem. Want alles dat je na het bijten nog doet kan ervaren worden als spel, of negatieve aandacht (beloning). Wil je terug verder spelen of iets anders doen met hem? Vraag dan aan hem om te komen en niet andersom. Zo leert hij dat bijten alleen oplevert dat de interactie wordt gestaakt en de pret voorbij is. Uiteraard moet iedereen dit even consequent toepassen !

Als je ziet dat hij echt boven je andere hond staat, moet je die posities respecteren. Geef dus hem als eerste aandacht, als eerste de voerpot op de grond voor hem, als eerste spelen met hem en pas daarna met je andere hond... Maar alweer voor hij iets gedaan heeft. Zo wordt zijn positie duidelijk in het gezin, onder jullie maar boven de andere hond. Als die positie onduidelijk is, kan dit ook weer aanleiding geven tot markeren = onzindelijk zijn. Wat ook dus automatisch kan verdwijnen als hij zijn status weet, samen met een nieuwe zindelijkheidstraining.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 25-06-07 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 22:02

kan dit niet komen doordat hij met onze andere hond wel met bijten enz erbij speeld? dat hij denkt dat mag bij het baasje ook?
bedankt voor die goede tip dat ga ik zeker gebruiken!
vind je het ook verstandig om toch nog met hem op een gehoorzaamheids curcus te gaan?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:02

Onze hond deed het vaak achter op straat/tuin omdat onze oude hond dat ook mocht doen omdat ie het niet kon ophouden.
Aan onze hond zag je wel goed dat ze moest.
Dus hebben we na een tijd elke keer als we dachten dat ze moest de hond mee uit genomen en telkens na een plas of een poep een snoepje gegeven als beloning dat ze het met uitlaten deed.
Nu gaat ze hijgen en piepen als ze uit moet en wilt ze niet eens meer achter in de tuin.

Onze hond is ook heel erg vernielzuchtig geweest in haar puppy-tijd. Toen kon ze echt niet tegen alleen zijn, ze hangen dan zo aan hun baasje. (behang eraf, gaten in gipsblokken etc)
Nu af en toe nog wel. Als ze dan alleen is en daardoor geiriteerd kan ze zich nog wel eens vergrijpen aan de bankkussens of matras ofzo. (echt gaten erin graven en bekleding eraf scheuren)
Wij hebben geen bench dus heeft de hond vaak genoeg op haar flikker gekregen omdat ze wat had vernield, gelukkig houd ze zich tegenwoordig rustig als ze alleen is en houd de boel aardig heel met een enkele uitzondering.

De hond van mijn zus (een zusje van onze hond) heeft haar 1ste jaar heel veel in de bench door gebracht omdat ze anders alle meubels op at (Ook als je erbij zat) Zij kwam alleen onder een streng toeziend oog los in huis en vernield tegenwoordig ook niks meer gelukkig. De bench is inmiddels naar zolder verhuisd daar.

Dit zijn kruising labrador met husky dus echt ongelovelijk druk met super veel energie.

Onze laatst opverleden hond heeft ook veel gesloopt en was ook slecht zinderlijk te krijgen uit frustraties. (Zij was altijd al een gefrusteerd dier eigenlijk, die heeft nooit echt lekker in haar vel gezeten)

Veel succes ermee en hopelijk krijg je bruikbare tips en komt je hond snel door deze fase heel.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:14

gehoorzaamheid was niet echt het probleem dacht ik bij jou, als hij kan zitten, liggen, aandacht geven, blijven en hierkomen als jij dat wil ben je al heel wat qua gehoorzaamheid. Belangrijk is die gehoorzaamheid in je opvoeding thuis te gebruiken. DUs alweer = niets voor niets, hij moet jouw aandacht gaan verdienen. Een laatste oplossing als de pup werkelijk op alles kauwt omdat hij het zelf zo leuk vindt (en dus niet uit is op jouw aandacht) is een softcorrectie. dat kan zo aangeleerd worden = zeg 'pak maar' en leg snoepje neer. DIt een paar maal herhalen. Dan 'neen', als pup probeert op te eten, dan laat je iets vallen (nooit op de hond) waar hij van erg schrikt. (ik gebruik vaak een leeg frisdrank blikje met eurocent muntjes of kiezelsteentjes in). hij zal z'n poging staken en achertuit deinzen. Herhaal dit proces een aantal keren. AL gauw zal je zien dat de pup bij het woordje 'neen' in remming zal gaan. DIt kan je dan gaan generaliseren. Op de intentie van het kauwen zeg je 'neen', luistert hij niet, dan laat je terug datzelfde ding vallen waar hij van schrikt. Al gauw zal hij die zaken gaan vermijden waar hij zo'n schrik bij kreeg. Probeer jezelf te verstoppen (of tenminste niet te laten zien vanwaar het komt) als je de softcorrectie geeft. Zo vermijd je dat de hond enkel gehoorzaamt als jij er bent.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:17

Klinkt inderdaad als een manipulator Knipoog
Ik zou hem ook niet in de bench stoppen voor straf, al zie ik wel enige logica in wat iemand hier noemde over de time-out, maar die zie ik dan liever uitgevoerd ter plekke; negeren dus.
Let nóg beter op de signalen die je pup geeft; wij hadden er in het begin met onze nieuwe hond ook moeite mee --> gevolg was aan het begin wel 4x per dag in huis plassen!
Nu gebeurt het één keer in de week een keertje als ongelukje.
Hij is nu 6 maand oud.
Ik zou ook als je wel veel thuis bent de hond wat vaker in de bench doen om te zorgen dat je een zelfverzekerde pup krijgt.
Ik krijg het idee dat je pup een beetje wisselende signalen krijgt; als je vriend er niet is slaapt hij bij je op de kamer en als je vriend er wel is slaapt hij in de bench.
Ik zou proberen hier één lijn in te trekken en dan lijkt me de bench wel zo gemakkelijk voor jullie Clown
Als je tuin veilig is hoef je geen lijn te gebruiken lijkt me maar kun je hem los in de tuin zijn behoefte laten doen. Ga iedere keer na het slapen, spelen en eten even met de pup naar buiten. Wanneer je merkt dat hij een vast plekje heeft waar hij zijn plasje doet, ga dan aan het eind van je blokje om nog een keer daarheen om te kijken of hij nog een plasje gaat doen. Beloon je hond uitbundig!
Wat het spelen betreft met je andere hond; ze corrigeren elkaar zelf vaak wel, ik zou me daar niet teveel mee bemoeien tenzij het echt erg wordt.
Dat de hond jullie hapt (ook als het speels is) mag je absoluut niet toestaan!
Probeer dit de hond te leren doordat als je hem een beloning geeft, hij deze alleen krijgt als hij hem zonder tantjes te gebruiken aanpakt.
Voel je tandjes; sluit dan meteen je hand weer en probeer het opnieuw.
De hond iets laten doen voor een koekje vind ik één ding maar hem telkens voordat hij eten of drinken krijgt een 'kunstje' te laten doen is in mijn ogen niet gezond, lijkt me dat je daar een gestreste hond van krijgt. Geef de hond aandacht wanneer jíj dat wilt, dus niet omdat hij een poot geeft of zijn kop op je schoot legt.
Ik raad je aan om een goed boek te lezen en met de hond op cursus te gaan.
Ik heb vanavond vanuit de hondencursus een theorieavond gehad en dit is allemaal uitvoerig besproken dus er valt voldoende informatie over te vinden!
Straffen:
* de hond moet weten waarvóór hij wordt gestraft
* de straf moet meteen volgen op de daad (dus alleen op heterdaad betrappen=straffen anders straf je voor iets anders en veroorzaak je daar problemen mee)
* de straf moet niet fysiek zijn; dit roept mogelijk weer fysieke reactie op bij de hond
* biedt de hond metéén na de straf een ALTERNATIEF, dit is erg belangrijk!

Mijn hoofd duizeld nog van alle theorie die we tussen half 8 en half 10 zopas hebben behandeld dus meer weet ik nu even niet Knipoog
Wat ik zelf altijd een goede site vind is:
http://www.dogweb.nl
daar vind je voor veel dingen een goed antwoord (lees: door pósitieve training)

Edit: training is idd iets anders dan opvoeding; bij training komt geen straf voor, het dient ter ondersteuning van de opvoeding. Training is kunstjes doen.
Om mijn instructrice te quoten van vanavond Vork

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:19

overigens vind ik de opmerking dat je geen spullen meer koopt omdat het of zo stuk is of zo opgekauwd is wel een beetje vreemd, in mijn ogen hoort dat er nu eenmaal bij... Bloos

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 22:24

anniee schreef:
Ik zou hem ook niet in de bench stoppen voor straf, al zie ik wel enige logica in wat iemand hier noemde over de time-out, maar die zie ik dan liever uitgevoerd ter plekke; negeren dus.
Let nóg beter op de signalen die je pup geeft; wij hadden er in het begin met onze nieuwe hond ook moeite mee --> gevolg was aan het begin wel 4x per dag in huis plassen!
Hij is nu 6 maand oud.
Ik zou ook als je wel veel thuis bent de hond wat vaker in de bench doen om te zorgen dat je een zelfverzekerde pup krijgt.
Ik krijg het idee dat je pup een beetje wisselende signalen krijgt; als je vriend er niet is slaapt hij bij je op de kamer en als je vriend er wel is slaapt hij in de bench.
Ik zou proberen hier één lijn in te trekken en dan lijkt me de bench wel zo gemakkelijk voor jullie Clown
Als je tuin veilig is hoef je geen lijn te gebruiken lijkt me maar kun je hem los in de tuin zijn behoefte laten doen. Ga iedere keer na het slapen, spelen en eten even met de pup naar buiten. Wanneer je merkt dat hij een vast plekje heeft waar hij zijn plasje doet, ga dan aan het eind van je blokje om nog een keer daarheen om te kijken of hij nog een plasje gaat doen. Beloon je hond uitbundig!
Wat het spelen betreft met je andere hond; ze corrigeren elkaar zelf vaak wel, ik zou me daar niet teveel mee bemoeien tenzij het echt erg wordt.
Probeer dit de hond te leren doordat als je hem een beloning geeft, hij deze alleen krijgt als hij hem zonder tantjes te gebruiken aanpakt.
De hond iets laten doen voor een koekje vind ik één ding maar hem telkens voordat hij eten of drinken krijgt een 'kunstje' te laten doen is in mijn ogen niet gezond, lijkt me dat je daar een gestreste hond van krijgt. Geef de hond aandacht wanneer jíj dat wilt, dus niet omdat hij een poot geeft of zijn kop op je schoot legt.
Ik heb vanavond vanuit de hondencursus een theorieavond gehad en dit is allemaal uitvoerig besproken dus er valt voldoende informatie over te vinden!
Straffen:
* de straf moet meteen volgen op de daad (dus alleen op heterdaad betrappen=straffen anders straf je voor iets anders en veroorzaak je daar problemen mee)
* de straf moet niet fysiek zijn; dit roept mogelijk weer fysieke reactie op bij de hond

Mijn hoofd duizeld nog van alle theorie die we tussen half 8 en half 10 zopas hebben behandeld dus meer weet ik nu even niet Knipoog

Edit: training is idd iets anders dan opvoeding; bij training komt geen straf voor, het dient ter ondersteuning van de opvoeding. Training is kunstjes doen.

een alternatief na de straf ? Hier volg ik niet echt. Je mag de hond toch pas straffen als hij een alternatief al kent? Of ben ik mis ?

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 22:30

ok, maar als hij nu iets doet wat niet mag, bijvoorbeeld, de brokjes van depoezen opeten, dat zeg ik op een strenge toon, bruno! en dan stopt ie met wat ie doet, en loopt ie weg.
eigenlijk luisterd ie heel goed hoor, idd zit, af, kom, blijf kan hij super. het is puur het zindelijk heid, en vernielen. maar dat vernielen was echt toen hij nog niet snachts in de bench zat. als je dan smaorgens in de keuken kwam en alle planten waren van de vensterbank getrokken kon je hem er niet meer voor straffen, heb ik ook nooit gedaan. alleen als ik hem iets zie doen wat niet mag, zeg ik vaak op een strenge toon bruno! of foei!

wat ik zostraks ook nog wou zeggen, hij geeft het ook wel aan als hij wat moet doen dan begint ie te piepen, alleen soms doet ie dat niet, en dan loop je de gang in en dan zie je ineens een dikke drol liggen of een dikke plas...

@annie, bedankt voor je reactie, de reden dat ik mijn honden bij mij laat slapen is omdat mijn vriend dan snachts niet thuis is, en wij heel afgelegen wonen... k vind het dan zelf niet prettig dat ik alleen ben en heb daarom voor mijn veilige gevoel mijn honden bij mij.zij vinden dit ook heerlijk en ze doen ook helemaal niets op de slaapkamer dan alleen maar slapen.
wat betreft het speelgoed. heb jij met een touwbot of knuffel wel dat je elke dag een helemaal ontlede knuffel over door je huis kunt opruimen? of overal stukjes touwbot kunt opruimen? nou dat was hier op een gegeven moment vreselijk dus wij hebben gezegt die spullen kopen we gewoon niet meer. maar we hebben zeker nog wel speelgoed hoor, maar dat zijn meer van die harde rubberen ballen die ze niet stuk krijgen.
als bruno een koekje krijgt pakt hij het heel lief met zn lippen aan.hij gebruikt dus totaal niet zn tanden, echt het is verder zon lieve knuffel kont een lievere hond naast mijn andere hond bestaan er voor mijn gevoel niet, tis puur het onzindelijkheid en het vernielzuchtige gedrag...

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 22:30

AstraGirlie schreef:
anniee schreef:
Hij is nu 6 maand oud.
Straffen:

een alternatief na de straf ? Hier volg ik niet echt. Je mag de hond toch pas straffen als hij een alternatief al kent? Of ben ik mis ?

dat snap ik ook niet echt....

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 22:33

nog even een vraag waarvoor moet ik recies dan met hemop cursus, hij kan verder alles netjes doen, zit enz.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 22:38

bruno kwam net bij me zitten en aandacht vragen, ik heb hem genegeerd, en dat vond hij niet leuk, hij ging een beetje een grommend/zeurend geluidje maken, maar nog reageerde ik hem niet, nu is ie in de keuken gaan liggen.
straks roep ik hem en dan ga ik hem aandacht geven als ie mooi gaat zitten.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 23:01

Met een alternatief bieden wordt bedoeld; het aangeven aan de hond wat het gewénste gedrag is.
In jouw genoemde geval van het corrigeren als de hond bij de kattenbrokjes gaat eten is daar een voorbeeld van.
Jij corrigeert de hond, de hond luistert.
Biedt hem dan een alternatief gedrag; zodra hij daar weggaat beloon je hem even later (niet meteen na de correctie natuurlijk) om aan te tonen dat hij door bij de kattebrokjes zit te eten een correctie krijgt, maar blijft hij er uit de buurt dan levert hem dat iets leuks op namelijk een beloning!

Onze katten krijgen in de hal eten maar de deur staat altijd open.
Onze honden kregen een waarschuwing als ze erheen wilden lopen (de hal is van de katten, de honden mogen daar niet komen net zoals de katten niet in de bench mogen komen). Daarna volgde een correctie (in dit geval met de harde stem net zoals jij dat doet).
Vervolgens bood ik ze een alternatief door het gewenste gedrag te belonen.
De hond weet daardoor wat er van hem verwacht wordt.
De keer erop als de hond weer naar de kattenbrokjes loopt, geef je hem eerst de waarschuwing (met lagere stem 'denk erom', neeeee, eeehhh of waar je voorkeur maar naar uitgaat). De hond gaat nadenken; hij herinnert zich dat als hij verder gaat er een correctie volgt.
Het is nu aan hem om een afweging te maken.
Geloof mij; dit werkt supergoed!
Onze pup had binnen 2 dagen door dat hij niet in de hal mocht!
Onze toilet is ook in de hal en uiteraard wil onze pup zijn vrouwtje overal volgen Haha!
Dus als ik naar de wc ga gaan de katten mee als ze daar zin in hebben en de hond gaat keurig voor de hal zitten wachten, en krijgt daar een aai voor over de bol als ik terugkom de kamer in.
Je moet goed weten waaróm de hond iets doet en hoe jíj daarop zou moete reageren.
Skinner heeft hier een erg goede theorie over, het gaat over bekrachtigers bij honden.

Positieve bekrachtiger:Er wordt iets aan de hond toegediend dat hem een goed gevoel oplevert, dit zorgt ervoor dat de kans groter is dat het gedrag zich herhaalt. Dit moet dan wel volgen direct op een bepaald gedrag, de hond moet de link kunnen leggen tussen zijn gedrag en de prikkel. Positieve bekrachtigers zijn beloningsbrokjes, voorwerpen zoals ballen en stokken, aandacht krijgen of het spelen, maar ook het vernielen van meubels kan zelfbelonend gedrag zijn.

Negatieve bekrachtiger:Er wordt iets bij de hond weggenomen zodat het hem een goed gevoel oplevert. Dit moet dan wel volgen direct op een bepaald gedrag, de hond moet de link kunnen leggen tussen zijn gedrag en het wegnemen van de prikkel. Voorbeelden van negatieve bekrachtigers zijn: de postbode die weggaat na het blaffen (de hond heeft het gevoel dat de postbode weggaat omdat hij blaft), wegvluchten van andere honden, maar ook het zelf wegvluchten van iets is een negatieve bekrachtiger.

Positieve correctie:Er wordt de hond iets toegediend dat hem een slecht gevoel oplevert, dit zorgt er voor dat de kans klein is dat het gedrag zich herhaalt. Dit kan een pijnprikkel zijn door middel van een slipketting of stroomband. Het kan ook voor de hond een onaangenaam geluid zijn zoals een knal. Deze tactiek wordt nog veel gebruikt in de traditionele trainingsmethodes. Men haalt op deze manier wel het ongewenste gedrag weg, maar niet de oorzaak van het gedrag. Dit levert overmatig veel stress op bij de hond, stress belemmert het leren van iets nieuws. Ook zal de hond conflict vermijdende (kalmerende) signalen gaan vertonen, zodat hij de oefeningen niet uit kan voeren. Soms ziet de hond de straf niet als zodanig als het bedoeld is. Als voorbeeld: een hond springt tegen de baas op en wordt weggeduwd of geschopt. Het springen van de hond is een vorm van aandacht vragen. De hond kijgt de aandacht, al is het dan in de vorm van duwen of schoppen. Dit is dus eigenlijk een positieve bekrachtiger. Hetzelfde geldt voor een hond die blaft als de baas binnenkomt, er wordt wel honderd keer tegen hem geschreeuwd dat hij stil moet zijn, maar de hond ziet dit als aandacht en dus als beloning.

Negatieve correctie:De voor de hond aangename prikkel die het gedrag veroorzaakt wordt weggenomen, zodat het gedrag in de toekomst af zal nemen. Dit is wel de beste manier om de hond gedrag af te leren. Als voorbeeld weer de hond die tegen de baas opspringt. De baas geeft de hond geen aandacht (kijkt de hond zelfs niet aan) maar draait de rug naar de hond toe en blijft stokstijf staan. Als de hond bij het spelen te ruw wordt staakt men het spel. Bij een hond die tijdens het wandelen in de lijn bijt, wordt de lijn losgelaten (of ergens aangebonden) en de hond wordt genegeerd.

http://www.hondenwijzer.com

Hondencursus is er niet alleen voor het leren van de kunstjes zit en af.
bij onze cursus valt het samen met een goede theorie aangeboden krijgen, vandaar dat ik het je aanraadde. Ik bedoel hier niet mee dat je hond niet luistert Vork

De kauwbotten gaan hier ook als zoete broodjes en knuffels ook maar dat neem ik voor lief. Ze beginnen nu steeds meer samen te spelen en laten de speeltjes voor wat het is Haha!

Goed van je dat je hem hebt genegeerd, zo te horen pikte hij het goed op.
Negeren zorgt eerst voor een verergering van het gedrag. Ga hier niet op in maar wees cosequent!
Ik denk dat als jij het aandacht eisen aanpakt je al een heel eind zult komen met hem OK dan!

Wat het zindelijkzijn betreft ik denk dat dit vanzelf wel beter wordt.
Je zegt dat hij het goed aangeeft als hij moet plassen, dat betekent dat hij er wel degelijk goed mee bezig is en het echt een ongelukje is.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 23:49

hmm, dat klinkt inderdaad erg logisch...
ik ga met hem aan de slag en zal het laten weten hoe het gaat.
heel erg bedankt hoor voor jullie reacties!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:16

Je kan je hond rustig ff in zn bench zetten als time out. Dat doe ik ook met mijn hond en hij associeert het totaal niet als hij anders in gaat om te slapen of botje kauwen.

Een kind stuur je toch ook ff naar zn kamer als die stout is, ook al zijn/haar slaapkamer veilig eigen plek.

Het gaat erom dat je niet naar je hond hoeft te schreeuwen of slaan oid, je stuurt hem gewoon zn bench in. Dat is het hele 'straf' , dat ie ff alleen moet zijn. Dat raakt een hond veel meer dan een stem verheffing of slaan, want een hond is een sociaal dier. Dat wil hij het meest. Door hem ff (ik doe altijd zo'n 5-kleine 10 min) alleen te zetten weet ie al genoeg.

Tenzij je je hond in de bench slaat, of met de bench slaat ( Knipoog ) kan ik me niet voorstellen dat een hond echt bang gaat worden van zn bench. Mijn hond kan het prima combineren iig. Hij kruipt er rustig nog zelf in hoor! Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:31

maar krijg je door alternatieven na de straf te gaan belonen niet het volgende = de hond gaat ongewenst gedrag gaan vertonen om een beloning te gaan krijgen ?
Ik vind persoonlijk dat je dieren eerst iets moet aanleren voor je ze kan straffen. Zo kan straf grotendeels ook vermeden worden. Je leert je hond toch ook eerst zitten, vooraleer je hem gaat straffen omdat hij het niet doet ?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:06

het aanleren heeft ook te maken met het bieden van een alternatief:
De hond weet dat je een koekje hebt. Jij wilt dat hij gaat zitten en bouwt daarom de omsandigheden zó dat niets in de weg staat om te gaan zitten. Als de hond gaat springen, blaffen of wat dan ook, negeer je dat. Als de hond gaat zitten geef je hem de beloning. Omdat je de hond geen aandacht geeft als hij niet het gewenste gedrag vertoont laat je hem zoeken naar alternatieven.

Het ligt opzich allemaal vrij dicht bijelkaar.
Ik hoop dat mijn bedoeling een beetje duidelijk is.
Het is erg belangrijk om enkele tellen te wachten voordat je de hond beloont vor het alternatief.
Een hond vergeet vaak genoeg wat hij heeft gedaan en zal daarom de link niet leggen met het foute gedrag daarvoor, net zomin als dat hij het zou snappen als je hem straft voor iets dat hij een minuutje eerder heeft gedaan zeg maar; dit principe werkt beide kanten op.
Om optimaal resultaat te hebben moet er max. 0,5 sec. tussen zitten, daarna zwakt het effect heel snel af.
"Zo snel" vergeet een hond dus ook weer het gedrag van voor het alternatief, snap je?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:34

O zo bedoel je het, nou snap ik het beter! Bedankt.
Dus je hond eigenlijk in de fout laten gaan (door die operante trail en error) wat hem iets onaangenaams oplevert. Daarna moet hij zelf uitzoeken wat hem iets leuks oplevert. Toch ?
In verband met dit probleem, dus vernielen en onzindelijk zijn. Hoe zou jij (anniee) dit dan aanpakken nadat je alles hier gelezen hebt ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:38

Er is een boek maar de naam weet ik helaas niet, en dat boek verteld je hoe je je hond volgens de roedel moet opvoeden.Er worden ook trainingen in gegeven.Wat er ook in staat is dat je hond als je thuis komt pas als laatste begroet,dat heeft met de rangorde te maken.Het is een hele andere manier van opvoeden, je moet het wel kunnen maar ik ken iemand en die deed het met een spaanse zwerver.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:41

plast hij vaak op dezelfde plek of niet? Iemand die ik ken zorgde dat er een stuk plastic lag op de plaats waar geplast werd.Op het moment dat de hond plaste, trok hij dat plastic weg.De hond schrok en hield zijn plas op, in 2 uur tijd was de hond zindelijk.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:08

Ik vind hete rg lastig om daar een antwoord op te geven, AstraGirlie. Ik ben in theorie heel goed maar heb nog weinig praktijk-ervaring aangezien ik pas sinds kort eigen honden heb waarvan 1 1,5jarige en een pup.
Wat ik met onze pup heb gedaan (die ook goed zindelijk zou zijn maar aan het begin alles in huis deed!) is op een bord bijhouden wat hij doet, wanneer en waarom.
Ik heb zelf een groot krijtbord in huis waar ik alles op noteerde.
Ik heb er tekens bij bedacht om aan te geven waarna/waardoor hij ging plassen.
De tijden schreef ik er ook bij.
o krijg je een lijstje en als je dat een paar dagen achter elkaar doet kun je er waarschijnlijk wel een lijn in zien waarop je dan je aanpak kunt aanpassen. Plassen was bij mij 1, poepen 2, iets doen na het eten dan tekende ik er een botje bij, na het spelen was een balletje etc etc.
Ik doe even een voorbeeld:
dinsdag 26 juni
9.00 1
11.00 1+2 botje
14.00 1 + 1
17.00 1 balletje

Snap je wat ik bedoel?
Als hij in huis plaste tekende ik er een huisje bij en als er een reden voor was tekende ik dat er ook bij. Bv plassen in huis na het spelen is dan 1, huisje, balletje.

Dit hebben wij twee weken gedaan, daarna was het eigenlijk klaar met het in huis plassen. Nu gebeurt het hoogstens 1x in de week als ongelukje als hij enthousiast is.
Ook als je de hond in huis ziet plassen, meteen buiten zetten.
Die van ons laat alleen het broodnodige lopen zeg maar, de rest doet hij dan buiten. Dan is het dus puur een kwestie van niet in kunnen houden.
We hebben de hond nu 4 weken. Aan het begin lieten we hem om de twee uur uit en zelfs snachts 1x. Nu kan hij zo 6 á 7 uur zonder dat hij in huis gaat plassen. We zijn dan gewoon thuis en hij geeft niets aan, kan lekker met de andere hond spelen dus dan kijken we het gewoon aan hoelang het goed gaat.
Het bijhouden op het bord zijn we vanaf gestapt. We weten nu goed welke routine de hond heeft, het heeft ons dus goed geholpen! Het vernielen kun je volgens mij wel afleren door hem telkens een alternatief te bieden wanneer hij iets in de bek pakt dat niet mag. Dit kan je hem wel alleen leren als je erbij bent.
Dus: Zodra de hond iets pakt dat niet mag; waarschuwen, corrigeren,alternatief bieden en daarvoor belonen.
Zolang de hond vernielt hem dus niet alleen thuis laten (los).
Overigens vernielen onze honden niet maar die doen we altijd in de bench als we weggaan; zodat ze niet kúnnen vernielen, de katten iets aandoen o.i.d en bovendien gaan ze toch lekker liggen slapen. We hebben ze samen in de grootste maat bench en dat gaat prima Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:08

Ik ken dat boek, het noemt de roedelmethode. Maar ik vind het teveel rechtstreeks gekopieerd uit de wolvensamenleving. Honden zijn in mijn inziens geen wolven meer. Wij vergelijken onszelf ook niet met chimpansees, alhoewel we er nauw verwant aan zijn. Ik ben dus niet zo'n voorstander van deze methode.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:12

@ marleen_usar
Dat is inderdaad een bekende methode.
Zelf doe ik dit ook wel; onze katten waren en eerder dus die staan bij ons in hogere rangorde dan de honden; de katten worden eerste begroet etc. Toch vind ik die dingen vaak ook wel ver gaan; de hond moet achter je lopen aangezien jij de leider bent, de hond móet aan de kant als jij eraan komt lopen en hij ligt in de weg en ga zo maar door. Zelf vind ik dit erg ver gaan. Er zijn wel dingen waar ik het mee ens ben, zoals dus de begroeting, dat de baas aangeeft wanneer er gespeeld wordt, enz. Maar ik doe dit op mijn eigen manier, daar voel ik me het prettigste bij. De manier staat ook beschreven op deze site:
http://www.hondenplaza.nl/page/rangorde.php

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:13

@ AstraGirlie dat vind ik dus ook; voor ons als mens werkt het gewoon niet op die manier, bij mij althans niet...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:49

hoe gaat het nu met de pup?