Konijn of cavia???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Konijn of cavia???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:59

Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk Lachen Het is natuurlijk ook een beetje kijken hoe ze reageren op kinderen, maar de meeste kinderboerderijkonijnen worden vaak aangehaald door kinderen en zijn dat gewend.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:17

Ik heb als kind verschillende konijnen gehad. Niet eentje daarvan liet zich echt graag oppakken, maar ze lieten het meestal wel lijdzaam toe. Nu houd ik cavia's.

Mijn ervaring is toch ook dat cavia's minder snel bijten en krabben dan konijnen, al blijven hun nageltjes scherp. Voordeel van konijnen is dan weer dat je ze met wat geluk zindelijk krijgt, terwijl dat bij cavia's niet zal lukken. Dus met een handdoek eronder op schoot pakken! Knipoog

Bij cavia's moet je er op letten dat ze voldoende viamine C binnenkrijgen, verder zijn de voedingseisen ongeveer gelijk.

Ik vind de hokken van de cavia's inderdaad iets properder dan die van konijnen. Stinkt wat minder snel - konijnenurine is echt ranzig. Zeker voor binnen iets om rekening mee te houden!

Spelen doen zowel de cavia's als de konijnen, als ze een goed leven hebben en de ruimte krijgen om te lopen. Allebei leuk om naar te kijken.

Ja, cavia's piepen en fluiten. Dat is soms super leuk, maar kan ook tot een last worden.

Ik persoonlijk heb een voorkeur voor cavia's ontwikkeld en vind ze ook voor jongere kinderen het meest geschikt. Hoewel je natuurlijk steeds in het achterhoofd moet houden dat geen enkel dier "geschikt" is voor een klein kind: je zal steeds toezicht moeten houden en de verantwoordelijkheid van de verzorging op je moeten nemen, want de meeste negenjarigen kunnen dat nog niet aan.

Maar wat je uiteindelijk ook beslist: neem er twee van dezelfde soort! Bij konijnen zoals gezegd best een koppeltje, waarbij het mannetje gecastreerd is of wordt, bij cavia's kan je heel goed twee vrouwtjes bij elkaar zetten.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:24

Ik zou voor een cavia kiezen Ja
Voor een konijn is het beter om lekker buiten in een ren te zitten dan in een klein hokje binnen Knipoog
Mijn konijn zit btw alleen, maar ik zit er elke dag bij, en ze heeft 'n vriendje, de kat van de buren Tong uitsteken

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:20

Hihi ik vind een cavia dus echt niets..Ze zien er zo raar uit.Maargoed..ik zou dus voor een konijn kiezen.Cavia's piepen en doen en pissen de hele boel onder.Mijn konijnen zijn harstikke zindelijk en de meeste konijnen die ik gehad heb waren allemaal heel aanhalig.Konijnen vind ik persoonlijk ook veel mooier dan cavia's en zijn echt heel leuk om naar te kijken.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:14

Nathachou schreef:
Mocca schreef:
Ik zou voor een konijn gaan.
Die zijn meestal net iets rustiger, zijn iets makkelijker te pakken (cavia kunnen zo glad als een aal zijn, die zijn zo weg!) en meestal ook aaibaarder. Verder piepen ze niet. Haha!

Daar ben ik het niet mee eens Knipoog konijnen zijn een stuk drukker dan cavias. Een konijn loopt alleen al 3 km per dag gemiddeld, dus kan je nagaan hoeveel die rent Knipoog. Voor de rest krabben en bijten ze sneller dan cavias, vertonen sneller gedragsstoornissen wanneer je ze verkeerd ondhoudt, etc.

Konijnen en cavias kunnen btw NIET bij elkaar! Ze spreken elkaars taal niet (cavias maken geluiden, konijnen hebben lichaamstaal) en hebben totaal andere behoeftes.
Gr.
Naatje

Wij hebben een konijn én een cavia, gewoon lekker bij elkaar hoor, ze slapen tegen elkaar aan, ze rennen achter elkaar aan, eten met zijn 2-en uit 1 bakje ... en knabbelen samen aan het zelfde stuk komkommer.
Nooit problemen mee gehad. Lachen Als het konijn uit zijn hok is, en de cavia achterblijft worden ze beide erg onrustig, dus halen we ze ook tegelijk uit hun hok.
Moet wel zeggen dat ze in de dierenwinkel ook al bij elkaar zaten!

Daarnaast vind ik voor binnen een cavia "gezelliger" dan een konijn, ze piepen vrolijk als de koelkast op gaat (andijvie, andijvie, andijvie!!! Tong uitsteken )
Ons konijn is ook erg lief hoor, maar moeilijk op schoot te houden, en het is geen kroelerd.
Laatst bijgewerkt door Mexxuna op 21-06-07 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:17

Ik zou voor een cavia gaan. Ik heb zelf een konijn en een cavia gehad, en ik had echt meer met de cavia. Vind ik zelf gewoon leukere beestjes Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:19

2 cavia 's!!
leuk! de mijne 'praat' tegen mijn broertje Nagelbijten / Gniffelen

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:23

Ik zou ook voor de cavia gaan denk ik Ja
Wel 2 nemen hoor, die dieren worden er echt niet blij van om alleen te zijn
(konijnen trouwens ook niet!)
Cavia's moet je wel vit. 2 geven Ja
Veel plezier alvast Lachen

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 06:23

jacimatho schreef:
Wij hebben altijd konijnen gehad, sinds de laatste een half jaar geleden zijn laatse adem uitblies hebben we gekozen voor twee caviaatjes.

Voor de kids zijn de cavia's veel leuker omdat ze wat interactiever zijn, fluiten naar je als je langsloopt, vragen om eten of aandacht, spelen heerlijk met z'n tweetjes door de bak heen, de hele dag roeren ze zich....heel leuk om naar te kijken.
Zijn makkelijk in onderhoud, stinken minder en minder vernielzuchtig dan de konijnen.
Vinden het heerlijk om op schoot te zitten en zijn lekker bijdehand.

Ik heb altijd met heel veel plezier konijnen gehad, maar vind cavia's helemaal top.
Je moet wel twee hebben, maar dat kan makkelijk met die kleintjes.

* Wij hebben nu in huis "cavia-tv ",
houdt in: gewoon met een kopje thee kijken naar wat die beesten allemaal uitspoken...hahahaha

haha ja ik ken het Haha!

zit zelf ook de hele tijd te kijken naar die twee ukkies die door de bak heen springen fluiten en knorren.
Ik ga zelf voor een cavia, ze zijn wat actiever en in mijn ogen knuffelbaarder

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:29

Zet een cavia en een konijn aub niet bij elkaar
Cavia's en konijnen hebben heel andere voeding nodig. Om een voorbeeld te noemen: een cavia heeft voer nodig met extra vitamine c, omdat ze dat zelf niet aanmaken. (Veel) sla is ook niet goed voor een cavia. Daarnaast zijn konijnen ook nog eens veel sterker. Ze hoeven maar 1 keer achteruit te trappen naar de cavia (en dat hoeft geeneens expres te zijn) en hij kan de nek van het beestje breken. En cavia's en konijnen zijn hele andere dieren dus die spreken elkaars taal niet. Er zijn natuurlijk altijd voorbeelden te bedenken dat het heel erg goed gaat. Maar ik zou gewoon een caviavriendje voor een cavia nemen en een konijnenvriendje voor een konijn Lachen.

Om even terug te komen op je vraag. Ik zou een cavia doen, maar ik ben bevooroordeeld Bloos
Ik vind konijnen niet zo veel aan Sigaar Cavia's maken van die gezellige geluidjes Vork en konijnen maken volgens mij alleen geluid als ze boos zijn...
Maar wat ik al zei, ik ben denk ik bevooroordeeld omdat ik een caviaholic ben Haha!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:38

Mexxuna schreef:
Nathachou schreef:
Daar ben ik het niet mee eens Knipoog konijnen zijn een stuk drukker dan cavias. Een konijn loopt alleen al 3 km per dag gemiddeld, dus kan je nagaan hoeveel die rent Knipoog. Voor de rest krabben en bijten ze sneller dan cavias, vertonen sneller gedragsstoornissen wanneer je ze verkeerd ondhoudt, etc.

Konijnen en cavias kunnen btw NIET bij elkaar! Ze spreken elkaars taal niet (cavias maken geluiden, konijnen hebben lichaamstaal) en hebben totaal andere behoeftes.
Gr.
Naatje

Wij hebben een konijn én een cavia, gewoon lekker bij elkaar hoor, ze slapen tegen elkaar aan, ze rennen achter elkaar aan, eten met zijn 2-en uit 1 bakje ... en knabbelen samen aan het zelfde stuk komkommer.
Nooit problemen mee gehad. Lachen Als het konijn uit zijn hok is, en de cavia achterblijft worden ze beide erg onrustig, dus halen we ze ook tegelijk uit hun hok.
Moet wel zeggen dat ze in de dierenwinkel ook al bij elkaar zaten!

Daarnaast vind ik voor binnen een cavia "gezelliger" dan een konijn, ze piepen vrolijk als de koelkast op gaat (andijvie, andijvie, andijvie!!! Tong uitsteken )
Ons konijn is ook erg lief hoor, maar moeilijk op schoot te houden, en het is geen kroelerd.

Ik had jou al een PM gestuurd, maar ik zet even hetzelfde verhaal hier nog een keer in het topic.

Cavia moeten voldoende vitamine C binnenkrijgen, omdat zij deze niet zelf kunnen maken. Konijnen daarintegen maken vitamine C wel zelf aan en een overschot hiervan kan tot diaree leiden (en erge diaree kan uiteindelijk tot de dood leiden).
Bovendien communiceren cavias en konijnen heel anders. Konijnen zijn vaak 'stille' dieren die met hun lichaamstaal communiceren, cavias daarintegen met geluiden. Deze geluiden kunnen op een gegeven moment een konijn heel erg irriteren.
Ook is het zo dat konijnen veel sterker zijn dan cavias. Als je nou toevallig een heel dominant konijn hebt, of een ongecastreerde heer die veel op andere spullen rondrijdt en dus ook op de cavia, kan deze zijn ruggetje breken. Of zoals in het topic vermeld is, een cavia kan een trap van een konijn krijgen ze nze nek breken.

Dat ze het blijkbaar zo goed met elkaar kunnen vinden is omdat ze zich op een gegeven moment hebben leren aanpassen, ze hadden immers niks anders. Maar als je cavia bij je konijn gaat liggen toont ie nou niet echt soorttypisch gedrag, aangezien cavias vrijwel nooit bij elkaar liggen. Jou diertjes hebben zich gewoon aan moeten passen, het beste ervan moeten maken. Ik hou er niet zo van om dieren met mensen te vergelijken, maar in dit geval is het wel toepasselijk: Stel jij zou samen met een gorilla moeten leven, af en toe mogen jullie samen eruit. Op een gegeven moment gaan jullie jullie gewoon aanpassen om het beste ervan te maken, omdat je toch geen andere keus hebt. En tuurlijk zal je je ooit aan die gorilla hechten, net zoals je cavia dat doet, omdat het gewoon het enige is wat je hebt. Maar het zal nooit hetzelfde zijn dan wanneer je gewoon met een soortgenoot samen kan leven.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 19:51

Hoi, hoi,
we zijn vandaag op pad geweest en????

Het is een langharige cavia geworden gedoopt als OLLIE (mijn zoontje heeft zelf de naam verzonnen Pling )
Hij is dol gelukkig en krijgt telkens traantjes in zijn ogen van GELUK is zo lief Huilen

Ik zal morgen een aantal foto's erop plaatsen zodat jullie onze nieuwe trots kunnen bewonderen..

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:52

Go jij! Go jij! Hyper! Wat leuk!!! Ja foto's willen we zeker zien!!! Haha!

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:03

Leuk zeg, vind het alleen jammer dat je er maar 1 hebt genomen...
Verder veel plezier met Ollie!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:07

Nakisha schreef:
Tja... het voordeel van de cavia is dat ze wat meer kunnen hebben. Een ongelukje met een konijn levert gemakkelijk een gebroken pootje op.

Beide zijn gewoon hardstikke leuke beestjes... dus het word een voorkeurskeuze! Knipoog

Mijn konijntje springt anders zo van de trampo af (ging 1x perongeluk, gek konijn Haha! )

Ik zou voor een konijn zijn, is beter makkelijker voor kinderen Lachen
En ze zijn zachter (voor hangoorkonijntjes vinden kinderen leuk Knipoog )

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:07

Ik zie nu pas dat je al een beestje hebt uitgekozen, haha, ben benieuwd naar de foto's Haha!

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 20:09

We hebben 1 cavia genomen om te kijken of mijn zoonjte er goed mee kan omgaan,
het is zo dat Darren het moeilijk vindt om zijn aandacht te kunnen delen...... Ach gut

Maar als je ziet hoe gek hij ermee is en zorgzaam nu al de eerst dag hij is net naar bed en de deur van zijn slaapkamer moet iets dicht (anders nooit..)anders kan Ollie niet slapen en hij is zo jong en net als baby's moet ie veel slapen.

Ahh het is zo schattig ben er zo blij mee maar morgen foto's...

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 00:07

Agos, wat lief!
Schattig, vast een lief baasje Lovers

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:17

Proficiat met jullie nieuwe aanwinst.
Maar wat ik niet begrijp: waarom in godsnaam heb je er maar eentje genomen???????
Werkelijk IEDEREEN die je in dit topic raad heeft gegeven, zegt dat zowel konijnen als cavia's ongelukkig zijn als ze alleen gehouden wordt.
Je schrijft dat je er maar eentje hebt, omdat "het is zo dat Darren het moeilijk vindt om zijn aandacht te kunnen delen..."
Maar als je een dier neemt, kijk je toch ook naar de behoeftes van dat dier? Dan passen cavia's gewoon niet bij jullie en had je een hamster moeten nemen; die leven graag alleen...
Dit gaat er bij mij echt niet in. Alsjeblieft, geef jullie cavia zo snel mogelijk een vriendje!

salsaentangoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:04

ik zou ook voor een cavia gaan alleen zou ik wel 2 nemen. cavia's zijn groeps dieren en zijn niet graag alleen. maar stel je hebt een mannetje, daar kan je niet elke cavia bij in doen. dan moet je gewoon kijken wat wil en niet wil.. bij ons in de opvang zijn er heel veel en ze doet ook aan koppelen, misschien is dit iets.?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:11

Cavias kan je laten castreren, dus dan kan er wel een vrouwtje erbij Lachen.

salsaentangoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:34

dat kan ook maar je moet er niet makkelijk over denken Knipoog de narcose voor zo'n cavia is niet erg goed en er is een kans van 70% dat de cavia dat niet altijd overleeft.. maar als je er zeker van bent dan moet je de risico nemen natuurlijk.

zo voorkom je een nestje en heb je wel keuze uit mannetje en vrouwtje Tong uitsteken

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:45

Daar heeft iedereen gelijk in.
Zowel een cavia als een konijn is een gezeldschapsdier, leven in groepen, minimaal 2 dus.
Ik heb 2 konijnen en 4 cavia's.
Eerst 1 konijn, die werd vals, toen er een bij genomen en nu gaat het super!
Beesten zoals cavia's vereenzamen alleen.
Ik heb 2 hokken met beide 2 beertje ( mannetjes ) allemaal niet geholpen.
Het ene stel zijn broertjes en het andere stel waren eerst 2 mannen die al heel jong bij elkaar zaten en samen groot zijn geworden.
1 is er begin van dit jaar dood gegaan en heb een week later een jonkie erbij gekocht en net bij de mama weg mocht.
Die heb ik samen gezet en dat gaat super!

Denk erom: Denk niet alleen aan je kind maar vooral aan je dieren!

PS, kijk eens in een asiel. Daar zitten zat cavia's te wachten op een nieuwe baas, vaak zijn die ook al erg tam. Die van mij wel tenminste.

Mvg Tamara

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:45

Al mijn cavias zijn gecastreerd (ook het vrouwtje door omstandigheden) en ze hebben het prima overleefd Lachen. Als je een goeie dierenarts hebt valt dat reuze mee. Heb zelfs nog meegemaakt dat een hamster een operatie overleefd heeft, dus een cavia overleefd het ook Knipoog. Een van mijn cavias is trouwens al paar keer onder narcose geweest vanwege zijn kiezen en een abcess, ook allemaal overleefd (terwijl die heel zwak was!). Dus denk dat dat wel meevalt Knipoog.

salsaentangoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:18

dat is per cavia verschillend.. iemand die had een cavia naar de opvag gebracht en die had ook punten aan zijn kiezen dus naar de da en die is helaas wel dood gegaan. maar het is idd net welke da je hebt Lachen