Sperziebonen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Re: Sperziebonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:35

rakkertje13 schreef:
L_iek schreef:
Mijn hondje beweegt genoeg. Hij word per dag 4 keer uitgelaten en als die thuis is huppelt die ook de hele dag rond. Maar toch blijft die het overgewicht houden. Niet dat die veel te zwaar is, maar een kilo of 3 mag er toch wel af. Dan zit die netjes op de 10 kilo. Maar is het niet een hele overstap om en light brokken & sperziebonen te geven, of kun je het beter eerst met de brokken die hij nu heeft combineren?

Een maltezer van 10 kilo ?????????????????
Een normaal gewicht van Maltezers is 3- 4 - 5 kilo. Maar echt niet meer
???

Een normaal gewicht is 8 kilo heeft de DA me verteld. De mijne is ook wel erg groot uitgevallen hoor. Niet dat je denkt dat die supervet is. Maar een paar kilotjes mogen er wel af.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:09

oja even voor de duidelijkheid, ik geef wel bonen uit blik, dus die zijn al voorgekookt...

Voor de beweging kan je idd beter fietsen dan wandelen, dan moet ie sneller lopen en verbrand ie meer vetten.. maar ja ik weet niet in hoeverre je met een kleine hond kan fietsen!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:22

Germatje schreef:
oja even voor de duidelijkheid, ik geef wel bonen uit blik, dus die zijn al voorgekookt...

Voor de beweging kan je idd beter fietsen dan wandelen, dan moet ie sneller lopen en verbrand ie meer vetten.. maar ja ik weet niet in hoeverre je met een kleine hond kan fietsen!

Geef je hem die gewoon koud?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:01

Ja, ik geef ze ook gewoon koud. Gewoon van de lidl/aldi. 39 cent per blik ofzo . Lachen rijstwafels zijn ook 40 cent per pak. (beter als tussendoortje áls je iets wil geven. ik geef ze altijd rond 12u. ze eten 'sochtends om half 8 en 's avonds om half 5. om de overbrugging wat minder lang te maken. )

8 kilo ? Jemig dat klinkt echt huge! Haha!
heb je een foto? Tong uitsteken

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:02

Ohja: wat voor brok geef je? En hoeveel? En hoevaak per dag?
En geef je nog ander voer oid? Zoals bijv. vlees voor de smaak?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:08

minder vreten
meer bewegen

Dat zijn dé 2 middelen om hem af te laten vallen.
Je hebt uitlaten en uitlaten. 4x per dag een blokje om de woonwijk om hem zijn behoefte te laten doen is blijkbaar niet afdoende.
Leer hem aan de fiets mee te lopen en ga 2keer per dag een flink stuk fietsen.
Mijn teckel kan rustig een half uur volhouden mee te fietsen op full speed (na warming up natuurlijk), mijn andere teckel kan je meeslepen na 5 minuten. Oftewel: zelf kijken en inschatten!
Of ipv dat ene rondje om de woonwijk, doe je een rondje (gedeelte) woonplaats.
Wees zelf creatief.

Wat voer betreft:
alle tussendoortje de deur uit! Geen stukje kaas, geen stukje worst, geen stukje van de boterham en al zéker geen left-overs van het avondeten.
Wil je hem iets lekkers tussendoor doen? Prima, weeg zijn brokken af wat hij per dag mag hebben. Pak er een gedeelte vanaf die je tussendoor kunt gebruiken.
Als je zelf kip/rijst/pasta eet, kan je een klein beetje apart houden, voor hem koken en geven na afkoeling. Is licht verteerbaar en een lekker tussendoortje.
Geef zijn afgewogen eten in zoveel mogelijk porties per dag! Liever 7x op 1 dag dan 2x op 1 dag. Zo blijft hij verzadigd.

Wil je hem sperziebonen geven, prima. Dit kan je gedeeltelijk doen.
Hond = officieel vleeseter. Sperziebonen zijn voor een hond moeilijk verteerbaar en dus heeft ie lang een verzadigd gevoel.
Sperziebonen uit blik zijn prima, máár spoel ze goed af! Anders zijn ze te zout. Mag koud, mag warm gegeven worden.

Weeg hem wekelijks/2 wekelijks. Zo blijf je zelf scherp.
Het afvallen hoeft helemaal geen moeilijk iets te zijn, de enige was de BAAS moet zijn, is CONSEQUENT!
Lachen
Succes!

ps: de assistentes op je dierenartsenpraktijk willen je hier graag bij helpen en kunnen je ondersteuning bieden. Ook stok achter de deur om regelmatig te blijven wegen.
ps: als het echt echt niet lukt, is er bij de dierenartsenpraktijk speciaal voer verkrijgbaar om af te vallen en op het goeie gewicht te blijven. Maar dit is weggegooid geld, als je zelf niet consequent bent en niet de eerste 2 genoemde dingen doet: minder vreten, meer bewegen!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:17

rakkertje13 schreef:
Ohja: wat voor brok geef je? En hoeveel? En hoevaak per dag?
En geef je nog ander voer oid? Zoals bijv. vlees voor de smaak?

Hij krijgt nu de light versie van Royal Canin. S'morgens , tussen de middag en s'avonds. Hij krijgt nu hoeveel er aangeraden word. Eerst kreeg die de royal canin mature.
Heb wel een foto van hem. Zal hem er zo voor je opzetten Knipoog
Laatst bijgewerkt door L_iek op 20-06-07 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:20

Afbeelding

Let niet op de vage foto, maar had geen andere waardoor je zijn lijf kon zien.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:04

Ja ik zou zijn eten terugschroeven naar 2x per dag. Tussen de middag gewoon een stukje brood oid geven, geen hele maaltijd.
en de bonen geef ik koud ja.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 22:12

Ik kan me herinneren dat we toen die puppy was, ook voer voor hem hadden dat we moesten mengen met kokend water. Iemand enig idee welke ik bedoel?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:51

L_iek schreef:
Mijn hondje beweegt genoeg. Hij word per dag 4 keer uitgelaten en als die thuis is huppelt die ook de hele dag rond. Maar toch blijft die het overgewicht houden. Niet dat die veel te zwaar is, maar een kilo of 3 mag er toch wel af. Dan zit die netjes op de 10 kilo. Maar is het niet een hele overstap om en light brokken & sperziebonen te geven, of kun je het beter eerst met de brokken die hij nu heeft combineren?

Als je het afzet tegen wat de hond weegt, dan is 3 kilo best veel. Als ik een dergelijk percentage van mijn lichaamsgewicht zou moeten verliezen dan zou dat neerkomen op een kilootje of 15. Best aardig wat dus.
Is inderdaad wel een megamaltezer, trouwens. Knipoog

Ik zou ook gewoon meer bewegen en minder eten geven. Geen tussendoortjes, ook geen dingen zoals rijstwafels of droog brood. Dat zijn koolhydraten en dus dikmakers voor een hond. Consequent zijn en niet toegeven aan smekende blikken. Wat sperciebonen voor een voller gevoel waardoor de hond wellicht iets minder bedelt of snaaierig wordt kan geen kwaad, maar het is geen wondermiddel. Je moet je bedenken dat voor een hond minder eten veel minder erg is dan voor een mens. Een hond kan ook prima een dagje (of langer) zonder eten, mits de maag daar een beetje op ingesteld is en de hond dus geen gal gaat spugen. Een mens gaat zich slecht en slap voelen als hij niet of te weinig eet omdat dan de bloedsuikerspiegel daalt. Een hond heeft daar geen last van. De hond op rantsoen zetten is dus veel minder erg voor de hond dan dat mensen vaak denken.
Wat ook kan helpen is overstappen van brok naar komleet versvlees (of zelf samenstellen) omdat vers veel minder koolhydraten bevat dan brokken.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:57

3x per dag eten vind ik opzich "veel". 2x per dag vind ik mooi, en dan 's middags een rijstwafel (zo doe ik het)

Ik moet zeggen als wij onze honden de aanbevolen hoeveelheid geven die op de verpakking staat, krijgen ze 3x zo veel als dat ze nu krijgen én worden ze moddervet. Dromen
Hoe meer Royal Canin of welk ander merk dan ook, aanbeveeld, hoe veel meer je gebruikt. Het gaat sneller op en zo verkopen hun weer meer Knipoog
Het is dus heel belangrijk de brokken te minderen tot bijv 5- 10 brokjes en de rest sperziebonen!
Bijv 2x per dag 5- 10 brokjes, een half blik sperziebonen (lijkt me zat? Onze hond is 15 kg nu en krijgt een heel blik Lachen )
En tussen de middag een rijstwafel.
En nog altijd véél wandelen / zwemmen en bewegen. Lachen Vooral naast de fiets is goed voor ze en hun conditie. Ja

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:49

Germatje schreef:

Met een kleine hond kun je gewoon fietsen hoor.
Waarom ook niet?
Gewoon tempo en afstand er op aanpassen.
Eventueel een kleine rustpauze inlassen.
Daarnaast begin je natuurlijk niet meteen met een fikse afstand, maar bouw je dat op.
Het beste kun je de hond niet laten 'galopperen' maar laten 'draven'.
Vergeet ook niet de warmingup en coolingdown, dus met rustig tempo beginnen (en afbouwen) en daarna ophogen.

Mijn kleine vind het alleen maar mooi als we met de fiets gaan, wordt het hem teveel qua afstand of tempo mag hij in het mandje voorop Clown
Heel parmantig kijkt hij dan rond Pling

Zorg dat eten en beweging in verhouding staan.
Ban koolhydraten zoveel mogelijk uit het menu van je hond (dus geen aardappels, brood, en ook geen rijstwafels ed), ze horen hun energie uit eiwitten te halen, niet uit koolhydraten.
Daarom is brok ook niet het meest geschikte voer voor een hond, daar komen namelijk volop granen (=koolhydraten) in voor.
Vers voer zou een betere keuze zijn.
Je hond laten 'vasten' is helemaal niet verkeerd (in tegenstelling, als je het goed doet juist gezond te noemen), maar niet aan te raden wanneer je nog brok voert.
Daarbij houdt 'vasten' niet perse in dat je hond minder te eten krijgt, alleen niet zo vaak.
Je berekent wat je hond nodig heeft per week (of 2 of 3 weken of wat je dan ook wilt) en verdeelt dat over het aantal maaltijden.
Bereken je het per week en geef je 2 maaltijden per dag, deel je het totaal dus door 14, per week met 1 maaltijd per dag dus door 7, maar als je per week maar 4 maaltijden geeft, deel je het totaal dus maar door 4.
Maargoed, dat 'vasten' is dus niet aan te raden wanneer je nog brok voert, dit omdat brok (te) snel verteert en de hond dus al snel weer een hongergevoel krijgt.
Het ligt er dus niet aan hoevaak je voert wat succes betreft, maar hoeveel je voert en wat je voert.
Als je bijv hebt berekent dat je hond 90 gram per dag nodig heeft (dus 630 gram per week), maakt het toch niet uit of je 3 maal daags 30 gram geeft of 2 maal daags 45 gram of in 1 keer die 90 gram, het blijft toch 90 gram?

5 tot 10 brokjes per keer aangevuld met spercieboontjes lijkt mij niet echt voldoende voor de voedingsbehoefte van de hond.
En dan moet je dus niet alleen denken aan het hongergevoel van de hond (want die wordt deels gestild met spercieboontjes), maar aan de percentages van wat een hond binnen hoort te krijgen.
Die is al uit verhouding met brok, maar raakt alleen maar meer uit verhouding als je nog meer plantaardige producten bij gaat voeren.