Kosten/onderhoud van een hondje!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Re: Kosten/onderhoud van een hondje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:18

Fretten zouden ook een oplossing kunnen zijn. Maar daar heb je een grote kooi voor nodig en ze moeten sowieso met 2. Plus, ze moeten 1-2 uur per dag kunnen loslopen, en het zijn van die heerlijke monstertjes die overal in en op proberen te klimmen. Dus je zou je hele huis/kamer wel fret-proof moeten maken wil je ze los kunnen laten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 01:56

Fretten moet je ook tijd aan besteden inderdaad. En opvoeden, net als puppy's. Als jij net begint aan je studie en nog een kamer moet zoeken zou ik daar niet aan beginnen. Maar eerst wachten tot je alles voor elkaar hebt, een goede kamer waar je dieren mag houden en een goede planning van hoeveel tijd je evt over zou gaan hebben.
Ik had op kamers een hond, maar dat kon alleen omdat hij beneden bij de hospita en haar hond kon zitten als ik naar de uni was.
En ik had een hamster, om naar te kijken, niet te knuffelen. Da's een ideaal beestje, vergt weinig tijd en is erg amusant om naar te kijken.

Overigens denk ik dat als ik alle kosten voor een jaar voor Tip optel, (voer, riem, borstel, dierenartskosten, castratie, tanden schoonmaken, trimsalon enz enz enz meegerekend) en dat dan door 12 deel, dat ik dan echt wel aan die 83 euro per maand kom hoor. Zo'n castratie is namelijk wel ineens een hele zooi geld.

Over het voer... ga nou niet voor goedkoop voer als bonzo, pedigree, beneful of frolic. Dat is complete rotzooi. Vaak heel erg zout, en er zitten stoffen in die kankerverwekkend zijn, verboden zijn voor menselijke consumptie, maar dus wel nog gewoon in dierenvoeding zitten. Eigenlijk schandalig, maar het is echt waar
Beter om te investeren in kwalitatief goed voer (=hoog vlees/eiwitgehalte, zo min mogelijk granen, bijv Prins of Farmfood), dan dat je straks vaak bij de dierenarts zit, of minder lang van je hond kan genieten door bijvoorbeeld nierproblemen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 08:18

Ze moeten inderdaad wel een paar uur los kunnen lopen (alhoewel, mijn fretten worden alleen maar boos als ze uit hun kooi moeten Clown ), maar ik neem aan dat de TS toch wel enige uren per dag thuis is gekeken naar het feit dat ze zowieso een huisdier wilt.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:45

Mijne breken de kooi af als ze er een dag niet uitkomen. Clown
Verder heb ik mijn fretten niet echt hoeven opvoeden, ze waren al met 7,5 week zindelijk en eigenlijk beten ze ook niet. Maar dat kan natuurlijk, net al bij een hond of anders dier, per dier verschillen.

Denk er ook aan dat fretten als je het niet dagelijks bijhoudt nogal gaan stinken. En dat je ze sowieso moet castreren en sterriliseren. Het vrouwtje zeker, omdat wanneer je niet met haar fokt ze ziek kan worden omdat ze dan permanent loops blijft. Knipoog

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:49

Toen ik nog op kamers woonde heb ik een hele tijd ratjes gehad. Ook gezellig en hebben iets minder aandacht/verzorging dan fretten nodig, zijn ook iets minder goed te trainen. Maar goed wel groot hok, vaak schoonmaken, beetje rat-proof kamer (ze knagen graag) Had dus ook wat gaten m.n. in m'n beddegoed.
Later toch maar een kat, ben namelijk wel gek op katten. Honden kosten echt veel tijd en dus die komt voorlopig dus echt niet.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:50

pedigree is wel erg goed. er is laatst een test op tv geweest. ze voerde verschillende merken aan die uitgehongerde dieren enzo dat je wel eens op animal planet ziet. na een paar maanden vergeleken ze de dieren. en de hond die pedigree had gehad, had de mooiste vacht, beste ontlasting enz. daarna kwam royal canin en dierenarts voer en nog een paar merken en als laatste blikvoer, dat is echt super slecht voor je hond.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:47

dolor schreef:
pedigree is wel erg goed. er is laatst een test op tv geweest. ze voerde verschillende merken aan die uitgehongerde dieren enzo dat je wel eens op animal planet ziet. na een paar maanden vergeleken ze de dieren. en de hond die pedigree had gehad, had de mooiste vacht, beste ontlasting enz. daarna kwam royal canin en dierenarts voer en nog een paar merken en als laatste blikvoer, dat is echt super slecht voor je hond.

Hmm.. als ik kijk naar wat er allemaal in pedigree zit.... Geloof ik daar geen barst van. Weet je zeker dat dat programma niet door Pedigree gesponsord werd?
Ben het wel met je eens dat blikvoer echt de grootste zooi is. Al heb ik er nog steeds respect voor hoeveel ze het op vleesbrokjes kunnen laten líjken, terwijl er dus nog geen 4 % vlees in zit.

Royal Canin is inderdaad een goed merk, net als Hills. Eukanuba is ook goed, maar zou ik zelf niet voeren omdat zij vreselijke tests op dieren hebben gedaan in het verleden. Ook is er niet al te lang geleden bekend geworden dat in Amerika alle Eukanuba (en andere merken) producten zijn teruggehaald in verband met het overlijden van honden.
Stukje van het persbericht:
Citaat:
Recalls Hill's kattenvoer 16-03-2007

Eén van Amerika's grootste leveranciers van diervoeders Menufoods haalt in heel Noord Amerika hondenvoer uit de schappen. Dit voer wordt verkocht onder 48 merknamen, waaronder IAMS/Eukanuba, Hill's Pet Nutrition, Nutro en Nestle Purina Petcare Co.
Diverse honden en katten zijn inmiddels overleden aan zware nierschade. Het is nog niet bekend wat de veroorzaker is van dit leed.
Deze produkten zijn ook overzees naar Europa te halen via de vrije Internet-markt. Pas op met het bestellen van deze produkten via Internet en let goed op de batch-nummers!!

Geeft mij nit echt een goed gevoel. Maar goed, dit was geen voedingstopic. Mijn excuses. Bloos

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:17

volgens mij niet. een vriendin van mij had het op tv gezien. want ze was in discussie met haar vader. ze wilde namelijk niet dat haar vader blikvoer gaf aan haar hond als die er was en ze gaf zelf royal canin. toen hebben ze dat dus gezien en nu geeft haar vader geen blikvoer meer en die vriendin geeft nu geloof ik pedigree. maar ik kan het na vragen aan haar. als pedigree wel goed is, schilt het met prijs nogal met royal canin. pedigree is een stuk goedkoper. maar ik vraag het wel als ik haar weer zie.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 15:37

Miss is het een idee om mn hondje als ik naar school ben naar mn schoonouders te brengen. Ze is altijd thuis en helemaal gek van dieren. Ze moet ht natuurlijk wel willen doen, en heeft al heel veel huisdieren. Maargoed miss een voorstel, ik wil gewoon zoo graag een hondje! Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:59

TS: als ik al jouw berichtjes zo bekijk dan zeg ik neem geen eigen hondje
je hebt a weinig tijd en bent veel van huis plus de kosten die er nog eens bij komen
en B je hebt totaal geen ervaring met honden en dus ook niet met het opvoeden van zo'n klein monster wat per ras ook nog heer verschillend kan zijn wat sommige zijn echt draken.

waarom zoek je niet een oppashondje? er zijn genoeg mensen die oppas voor hun hond zoeken.
als jij je nou eerst wat verdiept in opvoeding/gedrag en lichaamsstaal van een hond kun je daarna daarmee beginnen... zo heb je er geen kosten aan...(wie weet verdien je er wat mee) en leer je met diverse honden omgaan en kan je ook van het plezier genieten wanneer je er tijd voor hebt.

en kijk eens op
www.hondenforum.nl

veel succes!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:27

Das ook een goed idee... een oppashondje voor een aantal dagen om mee te beginnen Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:30

Sorry, maar ik geef geen 83 p.m. aan mijn pup uit Nagelbijten / Gniffelen

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:46

Splash_ schreef:

Weetje wel wat dan wel ong. ? Knipoog

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:21

Ik zal even een lijstje proberen te maken het is van mn mechelse herder van 30 kilo

30 euro voer ( ik voer fokker voer)
4 euro ontvlooiing
2.50 voor de enting 1 keer in het jaar.
2,50 voor de koekjes ongeveer.
10 euro per maand voor af en toe een nieuwe mand/kussen/speeltjes
10 euro per maand voor training.
15 euro verzekering
6.50 hondenbelasting

Zit ik op totaal 80.50 in de maand.

Voor mn andere hond, een kruisingkje 20 kilo
40 euro voer, voor vers vlees, ander voer gaat ze van aan de diarree, het heet energique(je kan het maar treffen Knipoog )
4 euro ontvlooiing
2,50 enting
10 euro per maand voor kussen/mand/speeltjes
10 euro training
15 euro verzekering
6,50 belasting
50 euro dierenarts kosten ( ja je hebt gewoon je eigen risico)

is 138 euro per maand.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:23

Splash_ schreef:

Ook niet als je het aankoopbedrag, inentingen, snoepies enzovoorts optelt bij het totaal bedrag en dan door 12 deelt?
Waarschijnlijk is dat ook gemiddeld, een grote Duitse Dog zal meer eten dan een chichuahua.
En nouja, zie het lijstje van Babsiej, ik denk dat de mijne er ook ongeveer zo uitziet.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:37

je bedoelt dat je meer kwijt bent dan die 83 euro?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:41

even nog over dat voer. ik heb het aan mijn vriendin gevraagd en ze voert het nu ook aan haar hond en daardoor heeft die hond geen huidproblemen meer enzo en ze ziet er beter uit. dus pedigree helpt echt en is nog vrij goedkoop ook.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:41

ik ben nu al in de eerste 4 weken dat we hem hebben bijna 100 euro voor de spuiten kwijt, plus voer was 18 euro plus voerbakjes 13 euro, riemje plus halsbandje 25 euro, plus koekjes is 2,50, dus dik 150 euro kwijt. Maar die spuiten hoeft Gaius natuurlijk niet nog eens.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:42

Voer moet je uitproberen. De ene moet zwaarder voer hebben als de ander. Van pedigree krijgen ze vaak gele poe. Niet elke hond kan er tegen. Wij geven onze honden alleen brokken. Geen vlees.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:47

welke spuiten?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:48

dolor schreef:
even nog over dat voer. ik heb het aan mijn vriendin gevraagd en ze voert het nu ook aan haar hond en daardoor heeft die hond geen huidproblemen meer enzo en ze ziet er beter uit. dus pedigree helpt echt en is nog vrij goedkoop ook.

Correctie; het werkt voor háár hond Knipoog (en dat is mooi).

Mijn hond krijgt jeuk van Pedigree. Ik ook trouwens als ik zie wat voor kunstmatige kleurstoffen ze er allemaal in gooien.

Thabs, ik weet niet hoeveel ik precies kwijt ben, maar het zal rond de 80 euro zitten ja.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:00

Wij (ik een student en mijn vriend in de WAO) hebben sinds kort twee honden.
De eerste hebben we 2 maanden geleden geadopteerd via een stichting.
Deze honden zijn voor "asielhonden" toch best duur, je betaalt zo'n 200euro voor een hond waanrvan het geld gebruikt wordt voor de gemaakte kosten (verblijf, dierenarts, vliegkosten want ze komen uit het buiteland!). Ik heb de volgende dingen aangeschaft:
bench 50 euro
kleed voor in de bench 20 euro
mand 20 euro
halsband 5 euro
riem heb ik zelf gemaakt van een stuk boottouw aangezien hij de riem nog weleens doorknaagt is dit goedkoper Koe maar zo'n oprolbare riem is iets van 15 euro meen ik
voerbak en waterbak 10 euro

Ik hoor hier mensen over aanschafvan een hond etc en gemiddelde maandelijkse kosten maar die hebben niet stilgestaan bij het feit dat de aanschafkosten eenmalig zijn, die kun je niet bij je maandelijkse kosten optellen!
Denk aan hondenbelasting etc!

Onze hond kan de ele dag alleen thuis zijn.
Heb hem genomen de dag na mijn laatste stagedag aangezien ik daarna een maand of 5 thuis zou zitten en dus voldoende tijd had voor de hond om hem alles aan te leren enz.
Het is zo goed bevallen dat we drie weken geleden een tweede hond hebben geadopteerd, een pup en daar gaat beduidend meer tijd inzitten!
De eerste hond is 1,5 en superzindelijk, maar de pup moet tussen de middag ook nog een keer uit (hij doet het echt al supergoed hoor!).
Als eerste hond hebben wij expres geen pup genomen omdat wij er geen ervaring mee hadden en ik toen dacht niet zoveel tijd eraan te willen besteden. Nu dus toch maar een pup erbij genomen Haha!

Mijn advies aan de TS: Neem geen pup tenzij je hem inderdaad overdag kunt plaatsen bij je schoonmoeder(was het toch?) want ze vergen veel tijd en aandacht. Neem sowieso geen hond als je er denkt niet de tijd of woonruimte voor te hebben.
Asielhonden in NL hebben vaak veel problemen.
Onze honden komen bij deze stichtingen weg en bij de tweede krijg je de honden twee weken op proef dat is voor beide kanten erg fijn:
www.dierenhulpzondergrenzen.com
www.prozus.nl (knoet is al geplaatst maar staat er nog op, die hebben wij namelijk Haha! )
Eigenlijk vind ik dat je nu geen hond moet nemen; je praat ook over andere dieren dus weet ik niet of je wel 100% achter een hond staat maar dat kan alleen jij beoordelen natuurlijk...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:00

thabs schreef:
welke spuiten?

Inentingen ed. Lachen

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:18

Pedrigree zal heus niet bijzonder slecht zijn, bijzonder slechte voedingen worden hier namelijk niet verkocht.
Maar als je naar de ingredienten kijkt van pedigree schrik je ervan, zoiets zou ik dus ook nooi aan mn hond geven, en veel goedkoper als fokker is het niet eens, omdat je er veel meer van moet geven.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:41

Oke, ik heb de kosten nu een beetje op een rijtje!
Stel dat we besluiten er een te kopen, dan willen we graag een klein hondje, wat ook Echt klein blijft!
Beetje het teckel of chihuahua idee.....
iemand ideeen? Knipoog