Thirza(puppy) 1e nacht alleen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Re: Thirza(puppy) 1e nacht alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:47

in die link staat het over overdag in de bench..

enzowiezo.. wij hebben nooit een bench gehad.. we hebben ze altijd gewoon beneden gelaten nooit geen problemen mee gehad.. natuurlijk zullen ze zichzelf zielig vinden in het begin.. en tuurlijk zul je zelf wat slaapproblemen hebben.. maar sorry dat weet je gewoon vantevoren als je een pup in huis neemt....

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:53

Overdag geld hetzelfde als 's nachts, paniek is nou eenmaal paniek. Ze vinden zichzelf niet zielig, aangezien ze er niets van begrijpen.
En je hoeft helemaal geen slaapproblemen te hebben, zoals je al gelezen hebt in dit topic. Bovendien is dat een veel diervriendelijkere (!!) oplossing.

Hoop dat je heel snel je mening bijstelt. Bah.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:55

ja hte is mijn puppy niet .. en tja ieder zijn eigen mening Knipoog

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:56

Zet de bench naast je bed, maar leg er wel een deken over.
Het beestje voelt zicht dan veiliger in zijn holletje.
Je kan ook even een viese sok of iets anders waar jou lichaams geur aan zit bij hem in zijn bench leggen.Dan went hij gelijk aan de geur van de baas.
En dan van de slaapkamer naar de gang en dan na een paar dagen rustig proberen beneden te zetten.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:58

MissBambi schreef:

Een mening is er om bijgesteld te worden, en snap echt niet dat je dat niet doet.

En nee, gelukkig is het jouw puppy niet...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:03

MissBambi schreef:

Allicht. Maar kun je ook vertellen waarom jij vindt dat het op jouw manier moet? Ik heb net verteld hoe het anders kan, en dat beide partijen dan gelukkiger zijn. Vertel jij dan eens de voordelen van jouw manier.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:24

omdat je anders dalijk een puppy krijgt die elke keer gaat janken als hij in paniek is .. Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:53

MissBambi schreef:
omdat je anders dalijk een puppy krijgt die elke keer gaat janken als hij in paniek is .. Knipoog

Echt waar? Ik heb meerdere honden in mijn leven (gehad), maar eigenlijk doen ze dat helemaal niet. Oja, eentje wel, die kan niet alleen zijn. Maar die heb ik gekregen toen ze volwassen was, dus het zat er al in, daar is helaas wat fout gegaan in de opvoeding. Ik denk niet dat jouw verhaal opgaat. Dan zouden er heel wat honden meteen gaan janken als er wat is.

Ik vind het heel logisch dat een pupje jankt als hij bang is. Wat ik dan weer niet logisch vind, is dat je dat ijskoud aan je voorbij laat gaan.
Bovendien is hier al meerdere keren verteld dat pups bij mensen naast het bed hebben geslapen en toen ze wat groter werden, verhuisden naar beneden, zonder janken en paniekzaaiers te worden. Dus wat jij zegt, gaat niet op. Vraag ik het nog eens: waarom moet een pup persé alleen slapen (en bang zijn en huilen), als hij ook fijn vertrouwd bij de baas kan blijven?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:58

Onze pup vond het vervelend om in de bench te slapen, maar dan vooral als het deurtje dicht was. De volgende nachten hebben we het deurtje gewoon open gelaten. Ze sliep toen gewoon in de bench zonder te piepen.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:01

Volgens mij heeft bijna elke puppy dat de eerste (paar) nachten dat gepiep enzo. Geen aandacht aan schenken, tenzij je weet dat ze uit moet. Want anders gaat ze elke keer piepen om je te 'roepen' en krijgt ze haar zin Lachen Als het na een week ofzo nog steeds dat piepen is, iets anders proberen, deken over de bench of iets anders wat al genoemd is. Succes ! Knipoog

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:11

Mocht je perse niet het puppie naast je bed willen zetten, ga er dan heen zodra het even stil is.
Zo leert ie dat als ie stil is er weer iemand komt. Zo kun je het langzaam opbouwen.

Toch zou ik de eerste dagen zeker het beestje gewoon gerust stellen het is niet niks om ineens bij je moeder en nest genootjes weg te zijn en dan ook nog eens een hele nacht alleen achter gelaten te worden.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:12

Wij hebben onze pup ook gewoon genegeerd s'nachts in de bench, en na 2/3 dagen was het over en ze ziet het nu helemaal als haar veilige hokje.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:30

Diablo schreef:
Weet je, het is net als met mensenbabies, daarvan snap ik ook niet dat die meteen na de geboorte doodzielig alleen in een kamertje moeten liggen.
Ik heb mijn 3 dochters allemaal de eerste weken bij me in bed gehad en ze werden er rustiger van als wanneer ik ze aan hun lot overliet. Want zo zie ik dat. Een baby laat je niet alleen, ook een hondenbaby niet.

Je kan een baby absoluut niet vergelijken met een pup. Ten eerste omdat honden geen mensen zijn en ook niet denken zoals mensen. En ten tweede omdat je kinderen tot 6 maanden niet kan 'verwennen' met aandacht, kinderen jonger dan 6 maanden schreeuwen dus niet gewoon om aandacht, die schreeuwen omdat ze iets nodig hebben (gaande van eten, drinken, pijn, te koud, te warm,...). Een pup kan je op een jonge leeftijd wel 'verwennen'. Een pup weet snel genoeg dat hij aandacht krijgt als hij begint te janken...

Mijn raad dus? (heeft trouwens bij onze beide honden heel goed gewerkt) Leg je hond gewoon simpelweg snachts in zijn bench, geef hem wel een stukje stof met de geur van zijn moeder aan. Als hij echt jankend de nacht doorgaat, dan ga je pas naar hem toe als hij eventjes stil is.. Zo beloon je het goede gedrag en blijft hij toch niet de ganse nacht moederziel alleen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:40

Voor iemand die voor het eerst aan een pup begint (onze vorige hond was acht toen ze bij ons kwam) zijn jullie best verwarrend.... Hoe dichter ik bij het moment kom dat hij er daadwerkelijk is hoe meer tegenstrijdige adviezen ik lees.... Ben zo bang dat ik een verkeerde keuze maak!

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:45

tantjeuh schreef:
Je kan een baby absoluut niet vergelijken met een pup. Ten eerste omdat honden geen mensen zijn en ook niet denken zoals mensen. En ten tweede omdat je kinderen tot 6 maanden niet kan 'verwennen' met aandacht, kinderen jonger dan 6 maanden schreeuwen dus niet gewoon om aandacht, die schreeuwen omdat ze iets nodig hebben (gaande van eten, drinken, pijn, te koud, te warm,...). Een pup kan je op een jonge leeftijd wel 'verwennen'. Een pup weet snel genoeg dat hij aandacht krijgt als hij begint te janken...

Inj dit opzicht kun je ze wel degelijk vergelijken!!!!

Je pup leert dat hij zijn baasjes hem niet komen helpen als hij compleet in paniek is.
Een pup schreeuwt niet om aandacht, een pup schreeuwt uit paniek, angst, en dan moet je er juist voor hem zijn.

Je verwent hem niet, je bent er voor hem. Niets is belangrijker dan dat.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:46

SGWOllie schreef:
Voor iemand die voor het eerst aan een pup begint (onze vorige hond was acht toen ze bij ons kwam) zijn jullie best verwarrend.... Hoe dichter ik bij het moment kom dat hij er daadwerkelijk is hoe meer tegenstrijdige adviezen ik lees.... Ben zo bang dat ik een verkeerde keuze maak!

lees de link op bladzijde 1 maar eens door. Zeker weten dat je dan je hond naast je bed zet.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:51

Even een stukje gequote uit de link, misschien dat het dan gelezen wordt:

Citaat:
[b]Een pup doorloopt verschillende stadia in zijn ontwikkeling. Als je een pup niet zou scheiden van broertjes en zusjes/moeder zal normaal gesproken een pup vanaf een week of 11/12 wat zelfstandiger worden en ook eens slaapplekjes zoeken buiten het nest.

Wij halen een pup rond 7 a 8 weken uit het nest en vergeten dus gemakshalve dat je daarbij eigenlijk ingrijpt in een natuurlijk losmakingsproces van nestgenoten en moeder. Geeft niks, als je tenminste bereid bent de pup te volgen in zijn stadia van de ontwikkeling. Als je een jonge pup overvraagt maak je hem onzeker en bang.
je snapt denk ik waar ik heen wil.
Een pup die alleen is en gaat schreeuwen is dus nog niet zo ver dat hij alleen kan zijn. Daarmee maak je een pup dus onzeker en bang. De ene hond zal daar beter tegen bestand zijn dan de ander. Wel bestaat dus de kans dat je met een pupje te laten schreeuwen een pup aan het kweken bent met verlatingsangst en onzekerheid tijdens het alleen zijn.
Dat is immers de associatie die je hem aanleert met alleen blijven.
Alleen blijven betekent voor d e hele jonge pup angst en paniek. Hoe moet dat nou verder? Hoe denk je dan ooit een hond te kunnen krijgen die alleen zijn volkomen relaxed en normaal vindt?
Het risico om je pup een levenslang probleem te geven zit er dus in als je hem laat ervaren hoe machteloos en hulpeloos hij is als hij alleen in de bench zit.
Verder bouw je een aversie op tegen de bench en naar ik heb begrepen wat dat nou net niet de bedoeling en vanuit de paniek kan de pup zichzelf ook goed beschadigen. Het zal niet het eerste hondje zijn wat met bv een kaakje klem komt te zitten in zijn kooi.
Kortom, ik word boos als mensen een pup aan zijn lot overlaten in een kooitje. Een pup is een hondenbaby en daar hoor je met oprechte liefde en met eerlijk geduld voor te zorgen. Je verwacht van je eigen baby ook geen wonderen.
[/b]

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:04

Zo mar, je wakkert een hele discussie op Clown
Bindi, ik vind best dat je gelijk hebt hoor, maar de manier waarop kan best iets minder. Dit is wel een hele fanatieke manier van 'je mening geven'

Mar, doe maar waar jij je goed bij voelt Lachen Ik denk dat jij je pup het beste kent

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:20

Ik denk dat idd de beste manier is om een pup in *stappen* het alleen blijven aan te leren .!
Overgens vind ik niet dat zodra een pup jankt je hem aldoor maar meteen moet gaan aaien en vertroetelen ..
want ze zijn echt niet dom .. ze weten dondersgoed dat zodra ze janken ze aandacht krijgen als je ze dat al eerder heb gegeven ..!!!

Mijn tante had een pup nu natuurlijk al volwassen ! Knipoog
die zat in een kartonnen doos hoge kartonnen doos ..
deze zat bij hun in de slaapkamer de pup kon haar dus ook niet zien ..
zodra hij wat jankte ging me tante zonder er heen te gaan met hem praten beetje troosten dus zeg maar ..
dit heeft ze na een paar uur steeds langer afgebouwd dus steeds langer wachten met *troosten* .
Na 2 dagen was hij stil af en toe knorde hij nog maar dat was ook meteen over .
Na een week stond hij met de kartonnen doos in de gang ...
dus de zelfde veiligheid dat hij had als toen in de kamer ..

dat is het voordeel aan iets hoogs ze zien niks en dus ook niet bijv dingen bewegen .. Knipoog

Overgens is onze hond van 13 jaar in de gang geweest zonder bench (die waren er toen nog niet echt )
meteen de eerste nacht .
Na 2 dagen negeren was het over en hebben er verder een goede en geen bange hond aan ..!! Haha!

Is het ook wetenschappelijk bewezen dat een pup in de bench beneden er slechter dus banger en onzekerder van word dan een pup waarbij langzaam is opgebouwd om alleen te blijven ..??
daar ben ik wel benieuwd naar !

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:24

Dat is algemene kennis van hondengedrag en logisch nadenken.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:25

Vraagje aan de voorstanders van meteen wegzetten: waarom doe je je hond zoveel angst aan terwijl het veel beter kan???

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:25

Bindi: Dank je wel!!!!! Ik heb me meteen aangemeld maar ga voorlopig maar eens heel veel proberen te leren op die site! Ja

En mijn gevoel is het al met je eens, dus ik ga je tips opvolgen!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:30

Bindi schreef:
Dat is algemene kennis van hondengedrag en logisch nadenken.

Dat was niet mijn vraag maar jou mening : Bloos
Dat zei ik de reactie van mij hier boven al ik ben ook voor in het stappen doen maar ik ga echt niet de pup aldoor op pakken als het wat in de slaapkamer piept ik zou dus mijn stem gaan gebruiken ..! en dat meteen al bij de eerste paar uren in de nacht gaan afbouwen ! Knipoog

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:08

@ Bindi... hoe kom je erbij dat de pup in paniek is??

Uit het verhaal van TS haal ik alleen dat ie geluid maakt... Niet in paniek...

En dat veranderd het nog wel, ik ben er zo eentje die van mening is dat bij geluidjes, aandacht trekkerij ik niet zal reageren. Heb ik overigens bij mijn dog ook niet gedaan en de derde nacht hoorde je hem al niet meer. Kwestie van op zijn gemak stellen d.m.v. een nest lap...

Als de pup echt in paniek is en door de bench heen denderd is het een heel ander verhaal... maar nogmaals, dat kan ik er uit het verhaal van de TS niet uit opmaken...

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:11

Citaat:
wat een gepiep, gejank, geblaf en gegrom(?)

Zegt genoeg Knipoog

Dit soort dingen zijn helemaal niet nodig in de opvoeding van een pup. Dan ben je simpelweg niet goed bezig.