Jong mager egeltje gevonden, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: Jong mager egeltje gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:59

En, hoe heet hij/zij/het ( Haha! ) ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:04

Marloez schreef:
Het zijn droge kattenbrokjes. Ik had al een papje gemaakt van brokjes met een geklutst ei er doorheen. Maar hij is nu zó moe dat hij niet meer wil eten.. Als ik water prober te geven met het pipetje dan slaat hij het met zijn voorpootje steeds weg.. Ik denk dat ik 'm maar even moet laten rusten.. Khoop niet dat hij dood gaat. Nagelbijten / Gniffelen

Zit hij buiten in dat hok?
Als hij erg mager is (is op de foto neit helemaal goed te zien) kan het zijn dat hij het met dit weer al heel erg koud heeft en daarom dus ook traag is.
Binnen zetten of onder een warme lamp en hem daarmee wat opwarmen kan er voor zorgen dat hij aktiever wordt...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:17

Ik ben (al zeg ik het zelf) redelijk ervaren in het opvangen van egels; ik heb jarenlang in de vogel- en egelopvang in Delft gewerkt en ook erg veel met egels. Ik zal ook even zo vrij zijn mijn licht erop te schijnen Lachen

Het ziet er ten eerste niet uit als een jong egeltje, daar is het het seizoen ook niet voor. Hij ziet er idd wat smalletjes uit, daar heb je gelijk in. Ik hoop dat hij inmiddels wat meer eten binnen heeft.

Ik raad je aan om hem zo snel mogelijk naar een vogel- en egelopvang te brengen, misschien kan de Fugelpits (Friesland) of het Hemelrijk (Groningen) hem wel van je overnemen. Daar weten ze nog beter wat er met hem aan de hand zou kunnen zijn.

daniella74 schreef:
Nickeltje schreef:
Bedenk alleen wel dat je een egel officieel niet in gevangenschap mag houden...

Tussen in gevangenschap houden en tijdelijk onderdak verlenen zit nogal een verschil en zo streng wordt daar ook niet op gecontroleerd.

Het gaat er natuurlijk niet om of erop gecontroleerd wordt, want de kans daarop is idd miniem, maar het is niet voor niks dat deze wet bestaat. Egels zijn geen huisdieren en mogen alleen tijdelijk in gevangenschap gehouden worden en vervoerd worden als het doel is ze zo snel mogelijk naar een opvang met vergunning/ontheffing te brengen. Egels zijn, net als alle andere wilde dieren, geen beestjes om zelf mee te gaan dokteren; het kan heel goed dat hij/zij een longontsteking heeft, of longwormen of andere parasieten. Sommige egels willen maar met veel moeite zich ontrollen en dan blijkt dat ze een buik vol vliegeneieren hebben of een grote ontstoken wond oid. Heb je al gekeken of het een mannetje of een vrouwtje is? (mannetjes hebben een plassertje halverwege het buikje, bij vrouwtjes zit die dichter bij de anus Knipoog )
Het zou maar zo een verzwakt mannetje kunnen zijn die te lang naar een vrouwtje heeft gezocht, dan maken ze vaak lange tochten. In dat geval hoeft ie alleen maar even aan te sterken. Maar mocht het een vrouwtje zijn, dan bestaat de kans dat ze drachtig is en/of een nestje heeft. Hoe dan ook, een egeltje hoort nooit overdag rond te lopen.

Ik bedoel dit alles niet aanvallend, ik wil alleen maar duidelijk maken dat het een misverstand is dat je egels zomaar thuis kunt opvangen zonder verstand van zaken. volgens mij pak je het tot nu toe al best goed aan hoor Ja ik hoop dat hij snel in de opvang terecht komt! Als je nog vragen hebt wil ik ze wel proberen te beantwoorden, ook al weet ik dan niet alles Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:19

@ Redrumfox; Heb ik nog niet gevraagd. Haha!

@ Nickeltje: ik heb hem nu op mijn kamer staan, daar is het idd warmer. Hij is zó mager! Bloos! Mijn kamer is behoorlijk warm dus een lamp i niet nodig. Lachen
Hij eet nu trouwens wel weer. En dan weer even slapen. En weer wat eten. Hij kan de verleiding niet weerstaan met dat ei erdoorheen. Haha!
Trouwens, als hij een stukje probeert te lopen wankelt hij helemaal. Hij valt zo om..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 21:22

Zwartwitje schreef:
Ik ben (al zeg ik het zelf) redelijk ervaren in het opvangen van egels; ik heb jarenlang in de vogel- en egelopvang in Delft gewerkt en ook erg veel met egels. Ik zal ook even zo vrij zijn mijn licht erop te schijnen Lachen

Het ziet er ten eerste niet uit als een jong egeltje, daar is het het seizoen ook niet voor. Hij ziet er idd wat smalletjes uit, daar heb je gelijk in. Ik hoop dat hij inmiddels wat meer eten binnen heeft.

Ik raad je aan om hem zo snel mogelijk naar een vogel- en egelopvang te brengen, misschien kan de Fugelpits (Friesland) of het Hemelrijk (Groningen) hem wel van je overnemen. Daar weten ze nog beter wat er met hem aan de hand zou kunnen zijn.

Tussen in gevangenschap houden en tijdelijk onderdak verlenen zit nogal een verschil en zo streng wordt daar ook niet op gecontroleerd.

Het gaat er natuurlijk niet om of erop gecontroleerd wordt, want de kans daarop is idd miniem, maar het is niet voor niks dat deze wet bestaat. Egels zijn geen huisdieren en mogen alleen tijdelijk in gevangenschap gehouden worden en vervoerd worden als het doel is ze zo snel mogelijk naar een opvang met vergunning/ontheffing te brengen. Egels zijn, net als alle andere wilde dieren, geen beestjes om zelf mee te gaan dokteren; het kan heel goed dat hij/zij een longontsteking heeft, of longwormen of andere parasieten. Sommige egels willen maar met veel moeite zich ontrollen en dan blijkt dat ze een buik vol vliegeneieren hebben of een grote ontstoken wond oid. Heb je al gekeken of het een mannetje of een vrouwtje is? (mannetjes hebben een plassertje halverwege het buikje, bij vrouwtjes zit die dichter bij de anus Knipoog )
Het zou maar zo een verzwakt mannetje kunnen zijn die te lang naar een vrouwtje heeft gezocht, dan maken ze vaak lange tochten. In dat geval hoeft ie alleen maar even aan te sterken. Maar mocht het een vrouwtje zijn, dan bestaat de kans dat ze drachtig is en/of een nestje heeft. Hoe dan ook, een egeltje hoort nooit overdag rond te lopen.

Ik bedoel dit alles niet aanvallend, ik wil alleen maar duidelijk maken dat het een misverstand is dat je egels zomaar thuis kunt opvangen zonder verstand van zaken. volgens mij pak je het tot nu toe al best goed aan hoor Ja ik hoop dat hij snel in de opvang terecht komt! Als je nog vragen hebt wil ik ze wel proberen te beantwoorden, ook al weet ik dan niet alles Knipoog

Morgenochtend bel ik naar de opvang.

Het gaat hier niet om een mannetje dat een vrouwtje heeft gezocht. Het is namelijk nog een heel jong dier! Ik weet nog niet wat voor geslacht hij is,maar ik laat 'm voorlopig even met rust. Haha!

Bedankt voor al jullie (uitgebreide!) reacties trouwens. Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:29

Hoe weet je zo zeker dat het een jong dier is? Bedoel je misschien een eenjarig egeltje? Dat kan dan wel maar ik ben benieuwd waar je dat aan herkend hebt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:31

Als ik de foto zo zie en het formaat van de egel vergelijk met het formaat van de hand op de foto, denk ik dat het een jong van eind vorig jaar is...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 22:32

Omdat hij zo'n 3 keer in een volgroeide egel past. Een egel groeit toch niet zo langzaam?

Maar verder goed nieuws! Haha! Hij zat lekker uit z'n drinkbak te drinken! En lang ook! Pling

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:12

Egels groeien vrij snel Ja
Per dag dat ze in de groei zijn komt een gezond jong zo'n 20 gram aan. Een jong van vorig jaar hoeft idd nog niet op zijn volwassen gewicht te zijn (wat erg uiteen loopt, zo tussen de 700 en 1200 gram). Daarbij kunnen wat oudere, eventueel verzwakte egels lichter en kleiner zijn, 600 gram kan wel voorkomen in zo'n geval. Dat kan ook zo'n beetje het gewicht van een eenjarig jong zijn. Ik zou er dus maar niet zo zeker van zijn Knipoog
Bovendien oogt ie mij niet echt jong, hij heeft echt een wat ouder gezichtje. Maar pin me er niet op vast, ik kan het pas inschatten als ik hem in mn hand zou houden.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:23

Bovendien, mannetjes van vorig jaar (babys worden in de zomer geboren dus deze zou dan nu bijna een jaar zijn) zijn zeker al vruchtbaar en gaan dan ook opzoek naar een vrouwtje.
Juist die jonkies weten nog niet zo goed hoe ze dat moeten aanpakken en lopen misschien een ziekte of een parasiet op, en gaan overdag opzoek naar voedsel.

Maargoed, wel goed van je dat je hem nu even met rust laat. Heeft hij wel een lekker plekje om onder weg te kruipen? Oh en nog een tipje, egels zijn uitbrekers, dus ik zou goed opletten dat ie vannacht niet ontsnapt Lachen
Sommige egels houden bovendien erg van rozijntjes en appeltjes, lekker zoet en goed om naast het blikvoer aan te bieden.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:24

Helpt het niet om hem wat ORS te geven als hij zo slecht drinkt? Bij kippen en konijnen werkt dit namelijk super. Heb ik mijn haan ook mee gered. Uiteraard weet ik niet of dit bij egels ook zo is, wat zeggen de 'egelexperts'? Ik heb in ieder geval super ervaring met dit spul, je ziet snel resultaat!

Oral Rehydration Salts (ORS):
200 ml gekookt en afgekoeld water
met daarin opgelost 1 theelepel suiker
en 1/4 (kwart) theelepel zout.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:31

Ik ben niet bekend daarmee, maar ik zou persoonlijk, voor mn gevoel zegmaar, nooit water geven wat zo'n hoog zoutgehalte bevat.

Bij ons in de opvang kregen de egels dit ook niet. Een egel (uitdroging kun je herkennen door de stekelhuid op zijn rug zachtjes omhoog te trekken, blijft het omhoog staan dat heeft hij vocht nodig; gaat de huid soepel terug op zn plek dan niet) kreeg bij ons altijd gewoon een vochtprikje onder de huid toegediend. Daar zit wel zout in, maar dat is een speciale fysiologisch zoutoplossing. Nog een reden om hem zo snel mogelijk weg te brengen, maargoed, dat had ik al gezegd Knipoog

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:44

Super dat je hem zo goed verzorgd OK dan!.

Wij hadden 't laatst ook een egel.. in ons kippenhok. Hij/zij had zich verstopt in het hooi van de legnest. De stiekemerd had al wat eieren op Haha!. We hebben hem laten zitten en de eieren mocht ie ook opeten, maar de volgende dag was ie toch foetsie.

Khoop morgenochtend te lezen dat het kereltje het goed maakt ! Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 23:52

@ ZwartWitje: Leuk om te weten wat voor extra's ik hem kan geven. Lachen
Hij ligt nu lekker te slapen in een nestje van hooi. Haha! En hij kan niet uitbreken.
Ik vond hem zelf wel een erg babyachtig kopje hebben, ik plaats morgen nog wel een foto van opzij.

@ Soof89: Hij drinkt nu gelukkig wel goed. Hij heeft zelfs heel veel gedronken! Haha! (mede door die zoute kattebrokjes denk ik)

@ katrienh: Ik hoop dat ik morgenochtend wakker gemaakt wordt door de herrie van een overactieve egel. Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:05

Marloez: die op mijn avatar (hij is een beetje vaag, ik weet) is toch echt duidelijk meer een baby Haha!
Hoop dat het morgen goed gaat met het bellen van de opvang. Wie weet is ie gewoon lekker bij jou opgeknapt en hoeft ie alleen nog maar voor de zekerheid een wormkuurtje bij de opvang, voor de zekerheid. Egels zijn nachtdieren he, dus als hij zijn normale ritme weer oppakt krijg jij dus geen nachtrust *LOL*

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:46

Hoe is het nu met hem? Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 11:10

Toen jij je berichtje plaatste lag hij heerlijk te dromen. Haha! Hij zit nu wat van droge brokjes te knabbelen. En straks geef ik hem zacht voer.
Ik weet dat het geen babyegel is, maar ik heb wel het gevoel dat het een jong beestje is. Een 'tiener' ofzo. Clown Maar goed ik heb het vast helemaal mis. Haha! Met egels heb ik geen ervaring namelijk haha.

Hier nog een fotootje van gisteren toen ik hem net meegenomen had. Hij at meteen al brokjes, vandaar die kauwbeweging! Haha! Jammer genoeg is het geen scherpe foto.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:19

Goed dat hijk lekker eet.
Heb je inmiddels een opvang te pakken gekregen?
Ik weet niet of je meer huisdieren hebt, maar egels hebben eigenlijk altijd wel vlooien, en je hebt hem in huis, dus kijk even uit dat je andere dieren niet ok vlooien hebben straks...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 11:26

Ja en luizen hebben ze ook veel heb ik gehoord. Clown Ik heb hem al even onderzocht maar ik kon niets vinden op een teek na dan. Hij staat op een plek waar de andere huisdieren niet komen.
Hij kan zich wel goed oprollen trouwens, dat deed hij meteen al toen ik hem vond. Ik geloof dat de problemen half verhongerd en oververmoeid zijn. Verder niet iets ernstigs ofzo.
Hij heeft ook mooie keutels gekleit. Clown Toen ik hem vond was hij behoorlijk aan de dunne.
De dierenambulance had ik gebelt, maar die gaven alleen tips die ik allang wist, en zeiden dat als het op deze manier doorging en ik niet teveel aandacht aan hem besteed (anders wordt hij te tam) het wel goed komt. Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:16

Dat is op zich wel zo.
Maar als je hem dan langer gaat houden tot hij weer aangesterkt is, raad ik je wel aan om wel de moeite te nemen hem te ontwormen.
Dat klinkt vast heel onnatuurlijk enzo, en na een paar maanden in de natuur heeft hij waarschijnlijk weer wormen, maar je helpt hem er op dit moment flink mee en aansterken gaat makkelijker als hij zijn maaltijd niet hoeft te delen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:36

Zwartwitje, ik wist al uit eigen ervaring dat de dierenambu niets met egels doet en de opvang is s' nachts niet bereikbaar.
Ik ben er ook tegen om egels in huis te hebben maar je moet wat als je er eentje verzwakt aantreft. Het gaat gelukkig al weer goed met deze en dan kan hij mooi weer losgelaten worden. Ze groeien idd als kool, wij hebben elk jaar jongen in de tuin die meekomen met moeders (die "wonen" in onze tuin).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:20

Ja ik was ook van plan om hem te ontwormen. Maar eerst moet hij nog wat aansterken anders kan hij zo'n kuur vast niet aan. Als je ziet hoe hij loopt; Wankelend en bibberig.
Zodra hij weer opkrachten is laat ik hem weer vrij.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:55

Marloez, breng je hem alsjeblieft weg naar een opvang. Dit egeltje ziet er gewoon niet goed uit. Hij oogt mager op de laatste foto, dikke kans dat er iets mis is. Je krijgt er spijt van als je straks een dood egeltje hebt liggen. Dat de Dierenambulance hem niet willen ophalen had ik je op mijn sokken kunnen vertellen, ook die tip dat je hem niet teveel aandacht moet geven slaat helemaal nergens op, egels worden zowiezo niet tam.

Neem iig de moeite om een opvang te bellen voor tips, en breng hem anders naar de dierenarts, alhoewel die van egels meestal ook geen brood hebben gegeten maar het is beter dan niks.

Ik begrijp wel dat ie schattig is, en dat je het goed bedoelt, maar je kunt hem gewoon niet thuishouden. Het duurt soms wel maanden voordat een zieke egel weer beter is; hoe wil je hem tegen die tijd uitwennen? Zomaar in het bos droppen..?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:57

Marloez schreef:
Ja ik was ook van plan om hem te ontwormen. Maar eerst moet hij nog wat aansterken anders kan hij zo'n kuur vast niet aan. Als je ziet hoe hij loopt; Wankelend en bibberig.
Zodra hij weer opkrachten is laat ik hem weer vrij.

Eventuele wormen zorgen er juist voor dat hij verzwakt raakt. Als je ze niet bestrijdt, vieren ze lekker feest in zijn darmen/longen.
Je hebt er geen verstand van, dat zeg je toch zelf al.. Verward

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:38

Ik zal hem echt wel naar een egelopvang brengen, die weten helemaal wat precies goed voor hem is.