) ? Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) ? Marloez schreef:Het zijn droge kattenbrokjes. Ik had al een papje gemaakt van brokjes met een geklutst ei er doorheen. Maar hij is nu zó moe dat hij niet meer wil eten.. Als ik water prober te geven met het pipetje dan slaat hij het met zijn voorpootje steeds weg.. Ik denk dat ik 'm maar even moet laten rusten.. Khoop niet dat hij dood gaat.
daniella74 schreef:Nickeltje schreef:Bedenk alleen wel dat je een egel officieel niet in gevangenschap mag houden...
Tussen in gevangenschap houden en tijdelijk onderdak verlenen zit nogal een verschil en zo streng wordt daar ook niet op gecontroleerd.
)
ik hoop dat hij snel in de opvang terecht komt! Als je nog vragen hebt wil ik ze wel proberen te beantwoorden, ook al weet ik dan niet alles

Mijn kamer is behoorlijk warm dus een lamp i niet nodig. 

Zwartwitje schreef:Ik ben (al zeg ik het zelf) redelijk ervaren in het opvangen van egels; ik heb jarenlang in de vogel- en egelopvang in Delft gewerkt en ook erg veel met egels. Ik zal ook even zo vrij zijn mijn licht erop te schijnen![]()
Het ziet er ten eerste niet uit als een jong egeltje, daar is het het seizoen ook niet voor. Hij ziet er idd wat smalletjes uit, daar heb je gelijk in. Ik hoop dat hij inmiddels wat meer eten binnen heeft.
Ik raad je aan om hem zo snel mogelijk naar een vogel- en egelopvang te brengen, misschien kan de Fugelpits (Friesland) of het Hemelrijk (Groningen) hem wel van je overnemen. Daar weten ze nog beter wat er met hem aan de hand zou kunnen zijn.
Tussen in gevangenschap houden en tijdelijk onderdak verlenen zit nogal een verschil en zo streng wordt daar ook niet op gecontroleerd.
Het gaat er natuurlijk niet om of erop gecontroleerd wordt, want de kans daarop is idd miniem, maar het is niet voor niks dat deze wet bestaat. Egels zijn geen huisdieren en mogen alleen tijdelijk in gevangenschap gehouden worden en vervoerd worden als het doel is ze zo snel mogelijk naar een opvang met vergunning/ontheffing te brengen. Egels zijn, net als alle andere wilde dieren, geen beestjes om zelf mee te gaan dokteren; het kan heel goed dat hij/zij een longontsteking heeft, of longwormen of andere parasieten. Sommige egels willen maar met veel moeite zich ontrollen en dan blijkt dat ze een buik vol vliegeneieren hebben of een grote ontstoken wond oid. Heb je al gekeken of het een mannetje of een vrouwtje is? (mannetjes hebben een plassertje halverwege het buikje, bij vrouwtjes zit die dichter bij de anus)
Het zou maar zo een verzwakt mannetje kunnen zijn die te lang naar een vrouwtje heeft gezocht, dan maken ze vaak lange tochten. In dat geval hoeft ie alleen maar even aan te sterken. Maar mocht het een vrouwtje zijn, dan bestaat de kans dat ze drachtig is en/of een nestje heeft. Hoe dan ook, een egeltje hoort nooit overdag rond te lopen.
Ik bedoel dit alles niet aanvallend, ik wil alleen maar duidelijk maken dat het een misverstand is dat je egels zomaar thuis kunt opvangen zonder verstand van zaken. volgens mij pak je het tot nu toe al best goed aan hoorik hoop dat hij snel in de opvang terecht komt! Als je nog vragen hebt wil ik ze wel proberen te beantwoorden, ook al weet ik dan niet alles

Hij zat lekker uit z'n drinkbak te drinken! En lang ook!

. We hebben hem laten zitten en de eieren mocht ie ook opeten, maar de volgende dag was ie toch foetsie.

En hij kan niet uitbreken.
(mede door die zoute kattebrokjes denk ik)

Hij zit nu wat van droge brokjes te knabbelen. En straks geef ik hem zacht voer.
Maar goed ik heb het vast helemaal mis.
Met egels heb ik geen ervaring namelijk haha.
Jammer genoeg is het geen scherpe foto.
Ik heb hem al even onderzocht maar ik kon niets vinden op een teek na dan. Hij staat op een plek waar de andere huisdieren niet komen.
Toen ik hem vond was hij behoorlijk aan de dunne.
Marloez schreef:Ja ik was ook van plan om hem te ontwormen. Maar eerst moet hij nog wat aansterken anders kan hij zo'n kuur vast niet aan. Als je ziet hoe hij loopt; Wankelend en bibberig.
Zodra hij weer opkrachten is laat ik hem weer vrij.