inenting kitten? ooh ooh

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bindi

Re: inenting kitten? ooh ooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:30

saroanda schreef:
Alleen mijn kitten is in het begin 1x geent en volgens mij ontwormt maar daarna nooit meer.

1 enting is een halve basisenting waar je niets aan hebt. Waarom ent je niet en waarom ontworm je niet??

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:31

Bindi schreef:
Waarom laten jullie de katten niet enten? Zeker als het maar 1 keer in de 3 jaar is, en je kunt er een boel ellende mee voorkomen. Ik vind dat toch wel de basis zorg die je aan een dier verplicht bent.

Ze hebben de afgelopen 9 jaar nog nooit wat gehad. Op kleine dingetjes na die met inentingen niet te voorkomen zijn. Waarom zou ik ze dan alsnog laten enten?

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:32

Ik ent mijn katten ook niet!! Ik ontworm ze wel..

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:33

Je hebt ergens de keuze gemaakt om ze niet te laten enten. Waarom heb je toen de 2de enting van je kitten niet gehaald?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:35

Mijn ouders lieten onze katten ook nooit enten. Ik heb op advies van m'n schoonzusje de jonste toen laten enten maar ik wist niet dat dat een deel was en dat er dus nog een tweede achteraan moest.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:41

saroanda schreef:
Mijn ouders lieten onze katten ook nooit enten. Ik heb op advies van m'n schoonzusje de jonste toen laten enten maar ik wist niet dat dat een deel was en dat er dus nog een tweede achteraan moest.

Als het goed is staat dat in je boekje.

Maar a la, enten is persoonlijk, ik zou zelf bijv alleen de eerste 3/4 jaar enten en dan vervolgens niet meer. Met de nieuwe geldigheidsduur van Nobivac wellicht tot het 6de jaar ofzo, en dan stoppen.

Maar ontwormen? Dat is toch wel een hele basic behoefte, zowel als ze binnen en buiten lopen. Ze krijgen ook wormen door vlooien....En aangezien het een erg warme winter was kun je vlooien maar lastig voorkomen.
Zou er zeker even een ontwormingskuurtje tegen aan gooien een dezer dagen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:44

Citaat:
Als het goed is staat dat in je boekje.

Welke boekje bedoel je?

Ik ben meer van het principe dat indien ze wormen krijgen, is dit achteraf ook te behandelen. Ik spuit en slik mezelf ook niet vol om iets te kunnen voorkomen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:45

Bindi schreef:
Citaat:
Zo kun je titers laten bepalen ipv om er gewoon ieder jaar een enting in te jassen.

Citaat:
En toch was het advies ieder jaar enten.

Je spreekt jezelf wel erg tegen, aangezien je kennelijk op de hoogte bent van het Nobivac gebeuren. Zoek dan een DA die ent met Nobivac en niet meer elk jaar ent.

Overigens geldt dat alleen binnen de EU, en aangezien wij buiten de EU gaan wonen staat er in ons boekje gewoon 1 jaar geldig.
Aangezien we eerst een stop maken in Kuala Lumpur en daarna pas in Sydney en het niet echt duidelijk is hoe ze er daar tegenaan kijken.

Nee hoor, ik spreek mijzelf niet tegen, jij leest het alleen een beetje verkeerd.

Sinds najaar 2006 is de Nobivac-enting 3 jaar werkzaam volgens de bijsluiter.
Maar aangezien het vaccin niet veranderd is, alleen de bijsluiter, houdt dat in dat het vaccin ook voor najaar 2006 al 3 jaar werkzaam was.
Nu staat het in de bijsluiter en kunnen ze er gewoonweg niet omheen.
Toch wordt er door sommige dierenartsen nog steeds aangeraden, ook al ent je met Nobivac, je dier ieder jaar te laten enten.

Titers bepalen kon ook al voordat de Nobivac-enting als 3 jaar geregistreerd kwam te staan.
Vervang ieder jaar, door iedere 3 jaar en je zit in de situatie zoals het nu is als je met Nobivac laat enten.
Nu zegt Nobivac dat het sowieso 3 jaar werkzaam is, dus kun je ook om de 3 jaar de titers laten bepalen om te bekijken of een herinenting raadzaam is.

Ze moeten de bijsluiter aanhouden, dus als het 3 jaar geldig is, is het 3 jaar geldig.
Ze kunnen dat dan ook gerust in het boekje zetten.
Volgt een land de bijsluiter niet, dan heb je toch alsnog geen probleem als je binnen het jaar dat land bezoekt.
Is het pas na een jaar, dan bekijk je het dan toch opnieuw?
Dat moet je nu ook, omdat je de dierenarts 1 jaar in het boekje hebt laten zetten.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:47

saroanda schreef:
Ik ben meer van het principe dat indien ze wormen krijgen, is dit achteraf ook te behandelen.

Precies, zeker omdat preventief ontwormen niet kan.
Dat ontwormen doet dus ook alleen maar iets tegen de wormen die er op dat moment zijn, niet die in de nabije toekomst nog komen.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:50

Kan zijn dat een land het boekje als niet geldig ziet, aangezien er een voor hen verkeerde datum in staat. Dus die gok nemen we zeer zeker niet.

Ik ga voor om die 3 jaar geen titers laten bepalen maar gewoon hervaccineren. Titers bepalen is een zeer kostbaar grapje en met een beetje pech moet er dan alsnog een enting achteraan.

Bovendien is dan het entingsboekje niet geldig volgens mij, aangezien je de datum hebt overschreden. Met titers klinkt allemaal harstikke leuk, maar bij de grens is dat niet geldig.

En btw: een wormenbesmetting hoef je van buitenaf niet te zien! Dat zie je pas als het dier zo vol zit dat ze er van achter uit gaan komen.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:48

Chrystal-gek schreef:
saroanda schreef:
Ik ben meer van het principe dat indien ze wormen krijgen, is dit achteraf ook te behandelen.

Precies, zeker omdat preventief ontwormen niet kan.
Dat ontwormen doet dus ook alleen maar iets tegen de wormen die er op dat moment zijn, niet die in de nabije toekomst nog komen.

Inderdaad! Als ik zie dat mijn kat wormen heeft, dan ontworm ik d'r!

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:26

Als het zover is dat je een vlooienbesmetting kunt zien ben je al veel te laat.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:14

Bindi schreef:

Ach, bij sommige honden is 1 vlooienbeet al teveel.
Dan hoeft zo'n beest niet eens te blijven zitten, ff overspringen, bijten en weer wegwezen is dan al teveel.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:13

Op het moment dat een kat echt een vlooienbehandeling nodig heeft ómdat ze (zichtbaar) vlooien heeft kun je je hele huis onder handen gaan nemen...

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:32

Bindi schreef:

Ik bedoelde eigenlijk wormenbesmetting, maar hetzelfde geld voor een vlooienbesmetting. Voor elke vlo die je op je dier ziet, zitten er minimaal 10 in je huis. Nou sorry maar daar wacht ik niet op!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:51

Bindi schreef:
Bindi schreef:

Ik bedoelde eigenlijk wormenbesmetting, maar hetzelfde geld voor een vlooienbesmetting. Voor elke vlo die je op je dier ziet, zitten er minimaal 10 in je huis. Nou sorry maar daar wacht ik niet op!

Ik ook niet Knipoog
Alleen zijn er meer mogelijkheden dan die chemische goedjes alleen.
Naar die chemische goedjes kun je altijd nog grijpen als het nodig is.
Maar waarom ook als het niet nodig is en je het zonder die chemische goedjes ook wel afkan?
Alleen maar beter toch?

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:52

Zoals ik al zei, zodra je ziet dat er een wormenbesmetting is ben je al veel te laat.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:06

Bindi schreef:
Zoals ik al zei, zodra je ziet dat er een wormenbesmetting is ben je al veel te laat.

Te laat voor wat? Om het leven nog te kunnen redden? Ik ken zat katten die wormen hebben gehad en die huppelen nog steeds vrolijk rond.
Wormen zijn prima te behandelen en het is zeker niet te laat als ze het krijgen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:21

Bindi schreef:

En zoals ik al zei, dat kan ook gebeuren als je periodiek ontwormd.
Dat is maar een schijnveiligheid.
De kat kan alsnog een flinke wormbesmetting op lopen.
En ja, dan ben je te laat met voorzorgsmaatregelen nemen (maargoed, chemisch ontwormen is ook niet als voorzorg tegen wormen die nog moeten komen), maar daarmee is de kat nog niet opgegeven.
Als je kat een flinke wormbesmetting heeft opgelopen, zou ik wel een chemisch goedje ervoor gebruiken.
Maar niet als het niet nodig is.

Faces-onderzoek kost trouwens maar een paar euro, zo om en de nabij een wormspuit dacht ik?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:31

Ontwormen doe ik zowieso, ook omdat ik hier 2 kids heb.
Verder geef ik ze ook vlooien anticonceptie, zodat de eitjes die de vlo legt niet uit kunnen komen.
Daarmee hoop ik dus dat de vlooienfamilie zich verder niet uitbreid.
En ik heb vorig jaar een mega vlooienplaag gehad in huis, echt een drama, voordat je daar vanaf bent.
En het erge is dat als je dan een plaag heb en je gaat de kat met vlooienspul behandelen, gaat de vlo niet meer naar de kat maar wel naar ons.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:36

Nog even over dat enten: wij waren van de week dus bij de DA voor de jaarlijkse entingen. Omdat poes meestal in de vakantie in pension gaat, moet ze gewoon ge-ent zijn. Voorschriften enzo. Maar vanwege wat tandvleesproblemen mocht ze niet ge-ent worden. dus ik vroeg of de enting niet een jaar kon worden overgeslagen. poes is tenslotte elk jaar ge-ent. Nee, dat was niet aan te raden. Omdat ze regelmatig buiten komt en wel eens een potje gaat lopen knokken, was vooral de katteziekte-enting erg belangrijk. Niesziekte was minder belangrijk. Nou weet ik ook wel dat de dierenartsen overal een slaatje uit willen slaan (heb ik wel eens het idee...), dus lijkt het mij toch redelijk nuttig om je kat goed te laten enten. Zo werd er een paar jaar geleden gezegd dat kattenziekte niet meer voorkwam in Nederland. totdat wij een nestje kittens in huis kregen, waar van de moeder weg was. Heel sneu, maar ze overleden 1 voor 1 aan katteziekte. maar als je katten regelmatig buiten lopen, is het volgens mij wel aan te raden om te laten enten. En of je dat nu jaarlijks doet, of om de 3 jaar maakt niet uit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:49

kavama schreef:
Ontwormen doe ik zowieso, ook omdat ik hier 2 kids heb.
Verder geef ik ze ook vlooien anticonceptie, zodat de eitjes die de vlo legt niet uit kunnen komen.
Daarmee hoop ik dus dat de vlooienfamilie zich verder niet uitbreid.
En ik heb vorig jaar een mega vlooienplaag gehad in huis, echt een drama, voordat je daar vanaf bent.
En het erge is dat als je dan een plaag heb en je gaat de kat met vlooienspul behandelen, gaat de vlo niet meer naar de kat maar wel naar ons.

Ja, wij hebben dat jaaaaren geleden ook gehad.
We waren een weekje op vakantie geweest.
De kat werd door de buren goed verzorgt.
We kwamen terug en het kroop gewoon via je benen omhoog.

Dus alles uit huis gehaald.
Het hele huis van top tot teen ontsmet (met een middel wat nu niet meer mag)
En dan na 24 uur konden we ons huis samen met poes weer in!

Nu weten we direct als er vlooien zijn.
Onze hond is zwaar allergisch voor vlooien.
Dus als hij er een ruikt (haha) dan weten we dat er een vlo is.
Dus onze hond is ons alarm systeem!