Vogel gevonden WAT NU?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

none

Re: Vogel gevonden WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:01

Nou, het is dus goed afgelopen!! Mooi toch!

Zelf heb ik een keer een klein vogeltje (we denken een duifje) 4 weken lang gevoerd. Iemand had hem gevonden en dacht dat het een eendje was, hij bracht hem bij ons omdat wij een vijfer hadden Sigaar Tja, ik vond hem ook zo zielig dat we hem toch maar een tijdje hebben gehouden. We hebben verschillende mensen/instanties opgebeld maar niemand die zo'n vogeltje wilden hoor
Na 4 weken kon hij zich nog niet helemaal redden, maar wel wat beter al. Wij gingn zelf op vakantie dus hebben we hem maar uitgezet in het bos Nagelbijten / Gniffelen

Dag weg was tubje toen Doei, doei

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:05

Ik wou je net gaan vertellen dat zijn moeder hem nog gewoon voert enzo, maar je bent er zelf al achter Lachen Wij hebben een voliere en als de jonkies uitvliegen, springen ze gewoon uit het nest, flapperen wat met hun vleugels zodat ze niet ter aarde storten, en vervolgens zitten ze op de grond tot mams weer eens komt voeren Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:53

assie schreef:
Yessy schreef:
Als je hem hebt aangeraakt neemt mams hem iig niet meer terug..

Want?
De geur? Vogels hebben amper reukzin.

Zij herkennen elkaar aan het geluid. En ik gok zomaar even dat jij met het oppakken van zo'n vogeltje niet zijn stembanden zo vervormd hebt dat hij niet meer hetzelfde geluidje kan maken Rolleyes

Niet van die onzin verkopen hoor. Het zijn geen jonge knaagdiertjes.

En nu vriendelijk? Zo had ik het altijd begrepen, als reden dat je geen vogeltjes van de grond moet plukken Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:11

Wat een toeval, ik wilde net zelf een topic openen maar ik zie dat er al eentje over hetzelfde is.
Ik heb hier namelijk hetzelfde probleem. Er zit al een hele dag een jong vogeltje op dezelfde plek van de tuin en ze schijnt niet van plan te zijn om te schuiven. Ik wist ook niet goed wat doen, ze zit in het volle zonlicht maar ze lijkt er op het eerste zicht weinig problemen mee te hebben, ziet er eigenlijk goed uit. En het nest ligt vijf meter verder. Ik zou het eigenlijk eens in de gaten moeten houden maar ik denk gezien hij geen halve meter verzet dat mams haar daar wel komt voeren...

En ik raak ze ook niet aan. Ken er op dat gebied maar weinig van, dus neem het zekere voor het onzekere Lachen .

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:51

Yessy schreef:
En nu vriendelijk? Zo had ik het altijd begrepen, als reden dat je geen vogeltjes van de grond moet plukken Lachen

En dat is dus niet waar.

Mijn ervaring is dat mensen beter over iets gaan nadenken als het rechtuit wordt gezegd, zonder lieve bedekkende woordjes erbij.
Niets persoonlijks, gewoon een ergernis mbt deze onzin over vogeltjes die ik de laatste tijd te vaak heb gehoord, waardoor het er net wat botter uitkwam dan noodzakelijk was Knipoog .

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:51

Jo_vales schreef:
Heb er net 1 weggebracht .
ze eten iig gestamp bescheit, gestampt eiwit en pure rundertartaar door elkaar gemalen, en een beetje water

En eten alle jonge vogeltjes hetzelfde? Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:58

annepanne schreef:
Jo_vales schreef:
Heb er net 1 weggebracht .
ze eten iig gestamp bescheit, gestampt eiwit en pure rundertartaar door elkaar gemalen, en een beetje water

En eten alle jonge vogeltjes hetzelfde? Haha!

Alle insect etende vogels krijgen bij ons in de opvang inderdaad hetzelfde te eten ja!
En als eerste opavang is boven beschreven mengsel uitstekend om te geven...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:07

Alle insect etende vogels, daar ga je al Haha! Ik snap wel dat het een goed mengsel is maar als je geen idee hebt wat voor vogel er gevonden is?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:11

Nou, de meeste mensen kunnen wle onderscheid maken tussen iets wat duif-achtig is, iets wat kraai-achitg is of iets wat gewoon ''een klein vogeltje'' is... En als eerste optie om gewoon maar iets in de darmpjes te krijgen is het ei met beschut mengsel voor die laatste groep echt een uitstekende optie...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 23:17

En toch vind ik het een raar advies om zonder te informeren wat voor iets het eigenlijk is te geven Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:52

annepanne schreef:
En toch vind ik het een raar advies om zonder te informeren wat voor iets het eigenlijk is te geven Haha!

Ik sta open voor betere suggesties...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:16

De suggestie is: eerst uitvinden wat voor vogeltje het is voor je een voedingsadvies geeft Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:26

Elk jaar weer hetzelfde liedje. Mensen die bellen met het nieuws; klein vogeltje, heel zielig, katten in de buurt blah blah.
Er komt eens een tijd en dan vliegt het vogeltje uit het nestje. Punt is alleen, hij kan nog niet vliegen. En nee, hij heeft inderdaad geen staart.
Hij gaat onder de struikjes zitten, veranderd continue van plek waar de ouders hem verder voeren.
Nee, dit is niet zielig, zo leven jonge vogels nou eenmaal. Ze zijn niet verlaten door de ouders, ze zijn niet uit het nest gevallen.
Gewoon laten liggen, gewoon laten waar hij is. Hij is niet zielig, hij zal niet sterven omdat zijn ouders hem 'vergeten' zijn.
Die katten moet je ook uit je hoofd zetten, het is puur natuur. Als al die jonge vogels het zouden overleven zouden we een plaag hebben.

Het is volkomen normaal, ik kan echt zo boos worden om mensen die zogenaamd met hun 'hart voor dieren' die vogeltjes oppakken en naar wie dan ook brengen waar hun levenskans gewoon nihil is.

Laat ze toch gewoon met rust!

Nou is dit niet bedoeld voor de ts alleen, tis ook niet bot bedoeld, het is meer dat wij hier thuis waar we een soort van hobbyopvang hebben overstroomt raken door dit soort 'zielige vogeltjes' terwijl ze de beste kans op overleven hebben als je ze gewoon met rust laat. Soms zitten we echt met de handen in het haar omdat zoveel mensen gewoon niet weten wat ze die vogels aandoen.
Het hoort zo, kan niet anders en hoeft ook niet anders.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:55

assie schreef:
De suggestie is: eerst uitvinden wat voor vogeltje het is voor je een voedingsadvies geeft Knipoog

Juist ja Haha!

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:24

Op de stal waar ik rij zijn momenteel de jonge zwaluwtjes aan het uitvliegen, of toch aan het proberen Knipoog Vroeger dacht ik ook dat ze uit het nest gevallen waren en dat ze geen kans meer maakten als ze aangeraakt werden door mensen, maar dat is dus niet zo. Wat Roanne zegt klopt helemaal. Deze vogels maken de beste kans als je ze gewoon met rust laat. Al moet ik zeggen dat ik ze nog steeds opraap hoor Lachen Ze gaan nl steeds in de bak liggen en blijven dan zo stil liggen dat de paarden er gewoon op gaan staan als je niet oppast. Je merkt ook echt dat de ouders er nog voor zorgen, zodra ik in de buurt van hun jong kom gaan ze nl direct in de aanval Haha! (nog een reden trouwens waarom ik ze uit de bak weghaal, als je rustig aan het rijden bent is het nl niet leuk om steeds 2 van die naar je hoofd scherende vogels te hebben Clown ) Dus nu ga ik regelmatig voor het rijden de bak in om ze op te rapen en buiten de bak weer ergens neer te droppen Haha! Haha!

Maar nogmaals, ik ben het dus helemaal met Roanne eens. Het beste wat je kan doen is ze gewoon met rust laten. En als de vogeltjes nog kaal zijn, probeer ze dan gewoon terug te zetten in (de buurt van) hun nest.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:48

Helaas, mijn uit het nest gevallen vogeltje is toch dood aangetroffen gisteren Boos! .

Citaat:
het is meer dat wij hier thuis waar we een soort van hobbyopvang hebben overstroomt raken door dit soort 'zielige vogeltjes' terwijl ze de beste kans op overleven hebben als je ze gewoon met rust laat.

Wil toch zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben.
Mensen denken vaak te vlug: "aaah, wat zielig", terwijl dat de gewone gang van de natuur is.

Niet hier alleen op bokt, maar ik zie ook zo mensen die jonge vogeltjes/konijntjes/haasjes... meenemen omdat ze daar zo alleen en hulpeloos liggen. Terwijl ze daar alleen en hulpeloos een veel grote kans op overleving hebben dan met met hulp van de mens, omdat moederdier vaak gewoon even het jong verlaten heeft voor voedsel. Daarom dat ik altijd de jonkies laat zitten waar ze zijn (tenzij ze misschien duidelijk gewond zijn), en als ze het toch niet halen..tja...de roofdieren moeten ook hun eten hebben Lachen .