bijennest in de lindeboom!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lest

Re: bijennest in de lindeboom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:41

Hier foto's van het nest (sorry dat het zo offtopic gaat maar ik wil ze graag laten zien Knipoog ) van een wespennest dus.

Het hele nest (deze kant is dus de achterkant die tegen de wand aan zat)
http://img515.imageshack.us/img515/1603/bijennestgoedpp9.jpg

Nog één van de achterkant
http://img515.imageshack.us/img515/2053/bijennesthl8.jpg

Dit was de voorkant (tochtvrij ;p )
http://img509.imageshack.us/img509/2606 ... st4kq5.jpg

Het nest is dus gemaakt van hout (wat ooit onze schommel was Sigaar ) wat door de wespen gekauwd is, vandaar dat er ook verschillende kleuren bruin zijn.

Nog een detailfoto van een "verdieping met steunpalen"
http://img515.imageshack.us/img515/2096/bijennest5yy9.jpg

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:49

Da's inderdaad een wespennest en geen killerbee nest. Die zitten hier overigens niet. Gelukkig niet, want die zijn ECHT gevaarlijk. In Amerika zitten ze wel, omdat ze ze daar wilden kruisen met gewone bijen zodat er een beter ras uit zou komen. Poging mislukt Knipoog.

Bijen zijn niet agressief, alleen als ze zich zeer in het nauw gedreven voelen, het is ook NIET zo dat wanneer er een steekt de rest hem komt helpen om het zo maar te zeggen Knipoog.
Mijn vader is imker en heeft in de wei ook 12 bijenkasten staan. Paarden staan er gewoon bij en hebben er echt geen last van (dazen en vliegen zijn veel lastiger Knipoog ). In de 5 jaar dat ik Nicole heb is ze nog nooit gestoken en ze kan er tot op 1 meter afstand bij komen. Bijen zijn ontzettend nuttig en ze zijn erg leuk om naar te kijken! Lachen
Als mijn vader honing uit de raten gaat slingeren blaast hij eerst rook van tabak in de kast zodat de bijen uitvliegen en hij de raten mee kan nemen om honing te slingeren. Er kan dan een enkele keer een verdwaalde bij in een kast zitten, maar die doet niks hoor.

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:58

Wij hebben een eigen imkerij. Wonen helaas beetje erg ver weg van je, maar je hebt gelukkig al iemand gevonden.
Laat de zwerm (want dit hangt er waarschijnlijk in jou boom) gewoon met rust tot de imker er is.
Een zwerm is een groep bijen met één koningin. Deze ontstaat als er een nieuwe koningin is geboren. De oude koningin wordt verjaagd (of vermoord) en gaat er met een deel van de rest van de bijen vandoor op zoek naar een nieuwe plek.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:03

katiavl schreef:
Nicolletje schreef:
Ja bijen kunnen bij hun nest agressief zijn, kijk maar uit.
Wespen zijn van nature agressiever als je ze alleen tegenkomt, maar in een kolonie bij het nest, de koningin, wil ik geen bij tegenkomen
Ze doen er alles voor om de koningin te beschermen.

beetje overdreven, de imkers lopen ook gewoon tussen hun kasten hoor. Alleen als de plakaten uit de kasten gehaald worden doen ze een pak aan.

Waren het nu killerbees, maar de gewone honingbij valt goed mee Knipoog

Imkers hebben anders wel jaren ervaring met bijen, en hoe ze met ze om moeten gaan. Bijen reageren volgens mij namelijk ook op kleur, geur en gedrag.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:08

Rinske schreef:
het is ook NIET zo dat wanneer er een steekt de rest hem komt helpen om het zo maar te zeggen Knipoog.

Dat staat hier:
Bijen hebben een angel met weerhaken. Als een bij steekt blijft de angel in de wond zitten en als de bij wil wegvliegen trekt hij zijn hele darmstelsel en andere ingewanden kapot, de bij gaat dood.
Bij het loslaten van de angel vormen de bijen echter een alarmgeurstof. Hierdoor worden er meerdere bijen aangetrokken en zet ze tevens aan om aan te vallen..
bron: http://users.telenet.be/brandweer.knokk ... wespen.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:56

Wauw best interessant Nicolletje!!
En die nesten...echt gaaf. Alhoewel ze hier in huis niet welkom zijn hoor Knipoog

Hoe zit dat met hommels, steken die ook en hebben ze hetzelfde gedrag als bij

Nicolletje schreef:
Was het niet andersom? Dat ze een middel gebruikten waardoor de pootjes en de webben géén aanhechting meer konden hebben op jouw ramen/ pand?

Dat is wat die vent me vertelde die aan het spuiten was.....Het rook ook enorm naar citroen, sloeg op je keel,
maar of het zwaar gif was, ik denk dat het wel meeviel, die man had geen masker op ofzo....

Nicolletje schreef:
Echt zo sarcastisch! Een leuk huisje met raampjes en dan zag je die kakkerlakken aan de vloer geplakt zitten Het enige wat ze nog konden bewegen waren de voelsprieten

Aaahh...dat is dan ook wel weer zielig....
Wat is het engste dier wat je ooit uit heb moeten roeien?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 03:02

Chiqa schreef:
Wat is het engste dier wat je ooit uit heb moeten roeien?

Bij dat schoonmaak/ ongediertebestrijdingsbedrijf deed ik kantoorwerk en nam ik de telefoon op Lachen ik kan met moeite een vlieg doodslaan en spinnen zet ik meestal buiten en als ze echt heel groot zijn stofzuig ik ze op:o

Van die spinnen weet ik dat dus, omdat wij ons produkt niet mochten verkopen als "spinnen verdelgen" maar als "spinnen weren", dat had mijn toenmalige baas uitgelegd, hoe en wat.
Mijn toenmalige collega (gediplomeerd bestrijder) wist echt een heleboel en eigenlijk best geanimeerd te vertellen over plaagdieren en ik heb ook vaak geluisterd als ze mensen uitlegden hoe en wat.

Dat van die kakkerlakken in de Amsterdamse binnenstad (horeca) wil niet iedereen weten denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Maarreh ja, er is daar een probleem met muizen en kakkerlakken ja Nagelbijten / Gniffelen en een hoop restaurants doen wel aan goede bestrijding, maar er zitten er ook een paar vieze tussen Bloos

Maar het engste ongedierte wat ik uit heb moeten roeien was dus een hele grote kakkerlak (centimeter of 8) in Marokko of India (ze komen overal in die landen voor) en we (vriendin en ik) scheten zo in onze broek, de haarlak hielp niet echt, toen zijn we gillend naar de receptie gerend Bloos en die man heeft hem doodgetrapt Vork
Wij wilden dat zelf niet doen omdat we bang waren de eitjes aan onze schoenzolen mee te nemen, omdat men weleens zegt dat kakkerlakken dus zodra ze doodgetrapt worden de eitjes 'wegschieten'
Maar de kakkerlak is dus ook het smerigste beest wat ik ken, volgens mij.

Hommels steken zo zelden, nog minder dan de bij.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:32

Kakkerlakken zijn echt héél eng, wij hadden in ons hostel in Barcelona wel 3 enorme kakkerlakken (ook zo'n 8 cm doorsnee!!). Ze zijn snel, kunnen vliegen en zijn echt gewoon héél eng!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:09

Nicolletje schreef:
een hele grote kakkerlak (centimeter of 8) in Marokko of India

Iieehh...dat is wel heel groot! Wow!
Ik wist tot voor een jaar geleden niet hoe zo'n ding eruit zag.
Nou nu inmiddels dus wel....We waren in Turkije op vakantie vorrig jaar,
hotel was brandje schoon gelukkig, ik twijfelde niet over de hygiene.
We zagen we van die grote insecten over de palmen rennen, maar niet wetende wat het voor dieren waren.
Op een dag ging ik niets vermoedend naar het toilet, (Wat ook erg schoon was) en zag iets wegschieten. Ik ben niet echt sensationeel dus ging rustig het toilet binnen onder het mom van
zal de vermoeidheid wel zijn....
Het was een mega klein toiletje, waar het licht om de zoveel seconde uitfloepte (Lichtsensor)
en ik met mn hoofd en knieen tegen de deur zat.

Zie ik ineens vanuit mn ooghoek een mega tor onder mn benen doorschieten, en ja tóen heb ik gegilt.
Ik weet namelijk dat die griezels ook kunnen vliegen ik was echt superbang. Bloos

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 17:42

De bijen zijn toch verdelgt omdat ze niet te vangen waren. Deze man heeft er wit spul in gespoten, en nu moeten ze voor vrijdag weg zijn....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:57

Huh, dat is bij wet verboden en met een reden. Gewoon de koniging nemen en de rest volgt

Weer een deuk in moeder natuur Verdrietig

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:19

missnynke schreef:
De bijen zijn toch verdelgt omdat ze niet te vangen waren. Deze man heeft er wit spul in gespoten, en nu moeten ze voor vrijdag weg zijn....

waarom waren ze niet te vangen?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 09:25

-> BB

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:20

heb wel een keer een krekel plaag gehad in mallorca
grote zwarte krekels
en dan met 1000den tegelijk
dood eng

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:22

_Lauwtje_ schreef:
missnynke schreef:

waarom waren ze niet te vangen?

ze zaten in een boom en daarom konden ze er geen kooi bijzetten ofzo?
Ze zijn nu iig weg

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:20

de meeste imkers beschikken dan over een kastje wat je ergens in de boom ophangt en het merendeel erin vegen (en hopen dat de koningin erbij zit)

jammer voor de bijen, een imker die ze verdelgt noem ik geen imker.